Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2000 nr 118 str. 44
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2000 nr 118 str. 44
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY

z dnia 8 maja 2000 r.

dotycząca zatwierdzenia, w imieniu Wspólnoty, nowego załącznika V do Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Północno-Wschodniego Atlantyku w sprawie ochrony i zachowania ekosystemów i różnorodności biologicznej obszaru morskiego oraz odpowiadającego dodatku 3 (2000/340/WE)

Dziennik Urzędowy nr L 118 08/05/2000 s. 0044 - 0047

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1 wraz z art. 300 ust. 2 zdanie pierwsze oraz art. 300 ust. 3 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji[1],

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota jest Umawiającą się Stroną Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Północno-Wschodniego Atlantyku (Konwencji OSPAR) na podstawie decyzji 98/249/WE(3).

(2) Celem Konwencji OSPAR jest zapobieganie i eliminowanie zanieczyszczenia oraz ochrona obszaru morskiego przed negatywnymi skutkami działalności ludzkiej; weszła w życie dnia 25 marca 1998 r.

(3) Organ wykonawczy Konwencji OSPAR (Komisja OSPAR) może przyjmować zmiany do Konwencji, w tym nowe załączniki i dodatki; Komisja przyjęła nowy Załącznik, to jest załącznik V w sprawie ochrony i zachowania ekosystemów i różnorodności biologicznej obszaru morskiego, dodatek 3, który się z niego wywodzi, oraz Porozumienie w sprawie znaczenia niektórych pojęć w załączniku V.

(4) Zachowanie, ochrona i poprawa jakości środowiska naturalnego, włączając zachowanie siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej flory i fauny a także ochronę bioróżnorodności są najistotniejszym celem dobra ogólnego, który osiągany jest przez Wspólnotę jak przewidziano w art. 174 Traktatu; nowy załącznik V do Konwencji OSPAR może przyczyniać się do osiągnięcia tego celu.

(5) Wspólnota przyjęła środki w dziedzinie objętej załącznikiem V; powinna podjąć zobowiązania międzynarodowe w tej dziedzinie.

(6) Cele załącznika V uzupełniają cele dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa(4) oraz dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(5); dyrektywy te przewidują już ramy wspólnotowe ochrony siedlisk i gatunków na obszarze geograficznym, na którym są stosowane; przyjęcie załącznika V przez Wspólnotę nie ogranicza wykonania tych dyrektyw.

(7) Komisja uczestniczyła w negocjacjach dotyczących załącznika V, zgodnie z konkluzjami Rady dotyczącymi dyrektyw negocjacyjnych dla Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Północno-Wschodniego Atlantyku.

(8) Wspólnota powinna zatwierdzić załącznik V do Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Północno-Wschodniego Atlantyku (włączając odpowiadający dodatek 3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

1. Załącznik V do Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Północno-Wschodniego Atlantyku (włączając odpowiadający dodatek 3) zostaje niniejszym zatwierdzony w imieniu Wspólnoty.

Tekst wymienionego załącznika V załączony jest do niniejszej decyzji.

2. Komisja jest upoważniona do to notyfikowania zatwierdzenia określonego w ust. 1 Komisji OSPAR.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2000 r.

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK V

W SPRAWIE OCHRONY I ZACHOWANIA EKOSYSTEMÓW I RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ OBSZARU MORSKIEGO

Artykuł 1

Do celów niniejszego załącznika i dodatku 3 definicje „różnorodność biologiczna”, „ekosystem” i „siedlisko” są takie, jak zawarte w Konwencji o różnorodności biologicznej z dnia 5 czerwca 1992 roku.

Artykuł 2

W ramach wypełniania zobowiązania na mocy Konwencji, dotyczącego podejmowania, indywidualnie i wspólnie, niezbędnych środków ochrony obszaru morskiego przed niekorzystnymi wpływami działalności człowieka w celu ochrony zdrowia ludzkiego i zachowania ekosystemów morskich oraz, gdzie to możliwe, odtworzenia obszarów morskich, które uległy niekorzystnemu wpływowi, a także zobowiązania na mocy Konwencji o różnorodności biologicznej z dnia 5 czerwca 1992 roku dotyczącego opracowania strategii, planów lub programów zachowania i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, Umawiające się Strony:

a) podejmują niezbędne środki w celu ochrony i zachowania ekosystemów i różnorodności biologicznej obszaru morskiego, oraz odtworzenia, gdzie to możliwe, obszarów morskich, które uległy niekorzystnemu wpływowi; oraz

b) współpracują przy przyjmowaniu programów i środków służących w tych celach do kontroli działalności człowieka określonej przez zastosowanie kryteriów w dodatku 3.

Artykuł 3

1. Do celów niniejszego załącznika, obowiązkiem Komisji jest, między innymi:

a) sporządzanie programów i środków kontroli działalności człowieka określonej przez zastosowanie kryteriów w dodatku 3;

b) czyniąc to:

(i) gromadzenie i przegląd informacji na temat takiej działalności i jej wpływu na ekosystemy i różnorodność biologiczną;

(ii) opracowywanie środków, zgodnych z prawem międzynarodowym, dla wprowadzenia środków ochronnych, ochrony, środków mających na celu restytucję lub środków ostrożności odnoszących się do szczególnych obszarów lub terenów lub odnoszących się do poszczególnych gatunków lub siedlisk;

(iii) z zastrzeżeniem artykułu 4 niniejszego załącznika, rozpatrywanie aspektów krajowych strategii i wytycznych dotyczących zrównoważonego użytkowania elementów różnorodności biologicznej obszaru morskiego pod względem ich wpływu na różne regiony i podregiony danego obszaru;

(iv) z zastrzeżeniem artykułu 4 niniejszego załącznika, dążenie do stosowania zintegrowanego podejścia ekologicznego.

c) czyniąc to, również uwzględnianie programów i środków przyjętych przez Umawiające się Strony dla ochrony i zachowania ekosystemów w obrębie wód podlegających ich suwerenności lub jurysdykcji.

2. Podczas przyjmowania tych programów i środków, wnikliwie rozpatrywana jest kwestia, czy dany program lub środek powinien mieć zastosowanie do wszystkich lub do określonej części obszaru morskiego.

Artykuł 4

1. Zgodnie z akapitem przedostatnim Konwencji, żaden program lub środek dotyczący kwestii odnoszącej się do zarządzania rybołówstwem nie jest przyjmowany na mocy niniejszego załącznika. Jednakże w przypadku gdy Komisja uznaje takie działanie za pożądane w odniesieniu do tego rodzaju kwestii, zwraca na tę kwestię uwagę władz lub organu międzynarodowego, kompetentnych w zakresie tej kwestii. W przypadku gdy działanie w zakresie kompetencji Komisji pożądane jest w celu uzupełnienia lub wspierania działań przez te władze lub organy, Komisja dąży do współpracy z nimi.

2. W przypadku, gdy Komisja uznaje działania na mocy niniejszego załącznika za pożądane w odniesieniu do kwestii dotyczącej transportu morskiego, zwraca na tę kwestię uwagę Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Umawiające się Strony, będące członkami Międzynarodowej Organizacji Morskiej dążą do współpracy w ramach tej organizacji w celu osiągnięcia właściwej reakcji, obejmującej w stosownych przypadkach zgodę organizacji na regionalne lub lokalne działania, z uwzględnieniem wszelkich wytycznych opracowanych przez tę organizację dotyczących wyznaczenia specjalnych obszarów, określenia obszarów szczególnie wrażliwych lub innych kwestii.

Dodatek 3

Kryteria określania działalności człowieka do celów załącznika V

1. Kryteria, jakie mają być stosowane, przy uwzględnieniu różnic regionalnych, w odniesieniu do określania działalności człowieka do celów załącznika V są następujące:

a) zakres, nasilenie i czas trwania rozważanej działalności człowieka;

b) faktyczny i potencjalny niekorzystny wpływ działalności człowieka na określone gatunki, zbiorowiska i siedliska;

c) faktyczny i potencjalny niekorzystny wpływ działalności człowieka na określone procesy ekologiczne;

d) nieodwracalność lub trwałość tego wpływu.

2. Niniejsze kryteria niekoniecznie są wyczerpujące czy w równym stopniu istotne dla rozpatrywania poszczególnej działalności.




[1] Dz.U. C 158 z 4.6.1999, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 27 października 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 103 z 25.4.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/49/WE (Dz.U. L 223 z 13.8.1997, str. 9).

(5) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/62/WE (Dz.U. L 305 z 8.11.1997, str. 42).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00