Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 314 str. 3
Wersja aktualna od 2021-09-26
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2021 nr 314 str. 3
Wersja aktualna od 2021-09-26
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/1438

z dnia 3 sierpnia 2021 r.

zmieniająca decyzję (UE) 2017/935 w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji oraz oceny spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji (EBC/2021/34)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (1), w szczególności art. 4 ust. 1 lit. e),

uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/933 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie ogólnych warunków ramowych delegowania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do instrumentów prawnych związanych z zadaniami nadzorczymi (EBC/2016/40) (2), w szczególności art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/935 (EBC/2019/42) (3) określa kryteria przekazywania uprawnień decyzyjnych kierownikom jednostek organizacyjnych Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w celu przyjmowania decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji oraz oceny spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji. W świetle doświadczenia zdobytego w trakcie stosowania tej decyzji, w szczególności przez wzgląd na spójność i pewność stosowania tych kryteriów, należy doprecyzować pewne zapisy oraz wprowadzić określone zmiany techniczne.

(2)

Należy doprecyzować procedurę przekazywania uprawnień decyzyjnych w odniesieniu do decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji, w przypadku gdy kierownicy jednostek organizacyjnych mają wątpliwości wynikające z powiązania takiej decyzji z co najmniej jedną inną decyzją wymagającą zatwierdzenia przez organ nadzoru. Może do tego dojść, gdy wynik danej oceny nadzorczej ma bezpośredni wpływ na co najmniej jedną z tych innych decyzji, w związku z czym, aby zapobiec sprzecznym rezultatom, decyzje te powinny być rozpatrywane jednocześnie przez ten sam organ decyzyjny. Niemniej jednak takie doprecyzowanie procedury przekazywania uprawnień decyzyjnych nie powinno kolidować z możliwością podzielenia decyzji w sprawie mianowania kilku członków organu zarządzającego, jeżeli w odniesieniu do co najmniej jednej osoby kryteria przekazania uprawnień nie są spełnione.

(3)

W dniu 24 czerwca 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała o nawiązaniu bliskiej współpracy między EBC a Republiką Bułgarii (4) oraz między EBC a Republiką Chorwacji (5). Art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 stanowi, że w celu realizacji określonych zadań w odniesieniu do instytucji kredytowych mających siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro, w przypadku gdy zgodnie z tym artykułem została ustanowiona bliska współpraca, EBC może skierować instrukcje do właściwego organu krajowego danego państwa członkowskiego. Takie instrukcje należy zatem włączyć do aktów, które EBC może przyjmować w ramach przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych zgodnie z odpowiednimi postanowieniami decyzji (UE) 2017/935 (EBC/2016/42).

(4)

Gdy jest to uzasadnione złożonością oceny, decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji nie przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej, lecz zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu. Należy ponadto doprecyzować, że może dojść do sytuacji, w których z uwagi na wrażliwość danej kwestii - biorąc pod uwagę jej wpływ na reputację EBC lub funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego - wymagane będzie przyjęcie decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu, a nie w drodze decyzji delegowanej.

(5)

Zakres delegowanych decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji należy rozszerzyć, tak aby obejmował on: a) decyzje zezwalające na sprawowanie dodatkowych funkcji dyrektora niewykonawczego w rozumieniu art. 91 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (6); b) decyzje dotyczące tego, czy kierownicy oddziałów - w rozumieniu mających zastosowanie przepisów prawa - spełniają wymogi dotyczące kompetencji i reputacji; oraz c) decyzje dotyczące tego, czy osoby, którym organ zarządzający przekazuje, częściowo lub w całości, funkcję wykonawczą - niezależnie od tego, czy osoby te zostały zaproponowane lub powołane na formalnych członków organu zarządzającego lub organów zarządzających danej instytucji na mocy prawa krajowego - spełniają wymogi dotyczące kompetencji i reputacji. Takie rozszerzenie zakresu delegowanych decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji jest pożądane, ponieważ oceny leżące u podstaw takich decyzji mają charakter podobny do ocen dokonywanych w związku ze standardowymi decyzjami w przedmiocie kompetencji i reputacji.

(6)

Ponadto zakres delegowanych decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji powinien zostać rozszerzony o decyzje dotyczące ponownego mianowania, w przypadku gdy EBC nie sprzeciwił się poprzedniemu mianowaniu, a od ostatniej oceny nie pojawiły się żadne istotne nowe fakty, które miałyby wpływ na jedno lub większą liczbę kryteriów oceny.

(7)

W celu uproszczenia kryteriów stosowanych na potrzeby określenia, czy decyzja w przedmiocie kompetencji i reputacji jest delegowana oraz w celu dostosowania obecnego systemu przekazywania uprawnień do innych systemów przekazywania uprawnień, należy dodać definicję „decyzji odmownej”. Ponadto, również w celu zapewnienia zgodności z innymi systemami przekazywania uprawnień, należy znieść wymóg mający zastosowanie w przypadku decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji, która ma zostać przyjęta w drodze decyzji delegowanej, zgodnie z którym odpowiedni właściwy organ krajowy przedkłada EBC projekt decyzji delegowanej na 20 dni roboczych przed upływem terminu przyjęcia decyzji w sprawie kompetencji i reputacji określonego zgodnie z obowiązującym prawem.

(8)

W przypadkach gdy EBC zostanie przedłożona informacja o fakcie lub faktach dotyczących postępowania karnego lub administracyjnego w związku z decyzją w przedmiocie kompetencji i reputacji, kryterium stosowane w celu określenia, czy decyzja ta jest przyjmowana jako decyzja delegowana, powinno zostać doprecyzowane, tak aby koncentrowało się na postępowaniach, które mają wpływ na odpowiedniość danej kandydatury.

(9)

Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2017/935 (EBC/2016/42),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Zmiany

1. W art. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a)

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)

»decyzja w przedmiocie kompetencji i reputacji« - decyzję EBC (i) stwierdzającą, czy dana osoba spełnia wymogi dotyczące kompetencji i reputacji; lub (ii) zezwalającą członkowi organu zarządzającego na sprawowanie jednej dodatkowej funkcji dyrektora niewykonawczego zgodnie z art. 91 ust. 6 dyrektywy 2013/36/UE;”;

b)

pkt 10 otrzymuje brzmienie:

„10)

»członek« - osobę będącą przynajmniej jedną z poniższych: (i) zaproponowanym lub powołanym członkiem organu zarządzającego; (ii) w odpowiednich przypadkach - zaproponowaną lub powołaną osobą piastującą kluczowe stanowisko, zgodnie z definicją zawartą w mających zastosowanie przepisach prawa; (iii) zaproponowanym lub powołanym kierownikiem oddziału, zgodnie z definicją zawartą w mających zastosowanie przepisach prawa; oraz (iv) osobą, której organ zarządzający przekazuje, częściowo lub w całości, funkcję wykonawczą, niezależnie od tego, czy dana osoba została zaproponowana lub powołana na formalnego członka organu zarządzającego lub organów zarządzających danej instytucji na mocy prawa krajowego;”;

c)

pkt 14 otrzymuje brzmienie:

„14)

»Przewodnik dotyczący oceny kompetencji i reputacji (Guide to fit and proper assessments)« - dokument o tym tytule w obecnym oraz przyszłym kształcie, a także każdy inny dokument zawierający wytyczne dotyczące oceny kompetencji i reputacji, który może go w przyszłości uzupełnić lub zastąpić, przyjęty i uaktualniany zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu oraz opublikowany na stronie internetowej EBC;”;

d)

dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

„16)

»decyzja odmowna« - decyzję, na mocy której nie udziela się upoważnienia lub nie udziela się upoważnienia w zakresie w pełni zgodnym z żądaniem istotnego nadzorowanego podmiotu lub członka. Decyzję zawierającą postanowienia dodatkowe, takie jak warunki lub zobowiązania, uznaje się za decyzję odmowną, chyba że takie dodatkowe postanowienia: a) zapewniają spełnianie przez nadzorowany podmiot wymogów odpowiednich unijnych przepisów prawa, o których mowa w art. 4, i zostały uzgodnione na piśmie; lub b) stanowią jedynie powtórzenie jednego lub większej liczby obowiązujących wymogów, z którymi dana instytucja ma obowiązek zapewnić zgodność na podstawie postanowień, o których mowa w art. 4, lub też określają obowiązek zapewnienia informacji dotyczących spełniania jednego lub większej liczby takich wymogów;”;

e)

dodaje się pkt 17 w brzmieniu:

„17)

»Przewodnik EBC w sprawie opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii (ECB Guide on options and discretions available in Union law)« - dokument o tym tytule w obecnym oraz przyszłym kształcie, a także każdy inny dokument zawierający wytyczne dotyczące opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii, który może go w przyszłości uzupełnić lub zastąpić, przyjęty i uaktualniany zgodnie z procedurą oparta na braku sprzeciwu oraz opublikowany na stronie internetowej EBC.”;

f)

dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

„18)

»wrażliwość« - cechę charakterystyczną lub czynnik, które mogą mieć negatywny wpływ na reputację EBC lub na skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, w tym między innymi okoliczności, w których: a) wobec właściwego nadzorowanego podmiotu zastosowane były lub stosowane są poważne środki nadzorcze, takie jak środki wczesnej interwencji; b) po przyjęciu projektu decyzji zostanie stworzony nowy precedens, który mógłby być wiążący dla EBC w przyszłości; c) projekt decyzji po jej przyjęciu może spowodować negatywną reakcję mediów lub opinii publicznej; lub d) właściwy organ krajowy, który nawiązał bliską współpracę z EBC, informuje EBC o swoim braku zgody na proponowany projekt decyzji.”.

2. W art. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

2.„3. Przekazanie uprawnień decyzyjnych zgodnie z ust. 1 ma zastosowanie do:

a)

przyjmowania przez EBC decyzji nadzorczych;

b)

przyjmowania przez EBC instrukcji skierowanych, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, do właściwych organów krajowych, z którymi EBC ustanowił bliską współpracę.”.

3. Art. 3 otrzymuje brzmienie:

„Artykuł 3

Zakres delegacji

3.1. Decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji nie przyjmuje się w postaci decyzji delegowanej, jeżeli spełnione są którekolwiek z następujących kryteriów:

a)

odpowiedni nadzorowany podmiot jest jednym z następujących podmiotów:

(i)

nadzorowanym podmiotem na najwyższym szczeblu konsolidacji w uczestniczących państwach członkowskich istotnej nadzorowanej grupy;

(ii)

instytucją kredytową o najwyższej całkowitej wartości aktywów w istotnej nadzorowanej grupie, jeżeli podmiot ten jest inny niż podmiot, o którym mowa w pkt (i);

(iii)

istotnym nadzorowanym podmiotem niebędącym częścią istotnej nadzorowanej grupy;

b)

decyzja jest decyzją odmowną;

c)

EBC otrzymał informację o którymkolwiek z następujących faktów:

(i)

przeciwko danemu członkowi prowadzone jest postępowanie karne przed sądem lub dany członek został skazany za przestępstwo w pierwszej lub ostatniej instancji; lub

(ii)

przeciwko danemu członkowi było lub jest prowadzone śledztwo lub dochodzenie, jest prowadzone postępowanie egzekucyjne lub została nałożona sankcja o charakterze administracyjnym w związku z naruszeniem przez niego przepisów ustawowych lub wykonawczych dotyczących usług finansowych,

chyba że dany fakt nie wpływa na reputację członka zgodnie z oceną opartą o kryteria określone w Przewodniku dotyczącym oceny kompetencji i reputacji, w szczególności biorąc pod uwagę charakter zarzutu lub oskarżenia, surowość kary oraz upływ czasu (przynajmniej pięć lat od nałożenia sankcji lub środka);

d)

złożoność oceny lub delikatny charakter sprawy powodują konieczność przyjęcia decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu.

2. Niezależnie od postanowień ust. 1 decyzję w przedmiocie kompetencji i reputacji przyjmuje się w drodze decyzji delegowanej, jeżeli dotyczy ona ponownego mianowania tej samej osoby na to samo stanowisko w tym samym nadzorowanym podmiocie, EBC nie sprzeciwił się poprzedniemu mianowaniu, a od ostatniej oceny nie pojawiły się żadne istotne nowe fakty, które miałyby wpływ na jedno lub większą liczbę kryteriów oceny.

3. W przypadku gdy, zgodnie z ust. 1 lub 2, decyzja w przedmiocie kompetencji i reputacji nie może być przyjęta w postaci decyzji delegowanej, jest ona przyjmowana zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa oraz procedurą opartą na braku sprzeciwu.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych przedkładają do przyjęcia Radzie ds. Nadzoru i Radzie Prezesów w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu decyzję w przedmiocie kompetencji i reputacji, która spełnia kryteria przyjmowania decyzji delegowanych określone w niniejszym artykule, jeżeli ocena nadzorcza tej decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji ma bezpośredni wpływ na ocenę nadzorczą innej decyzji, która ma zostać przyjęta w ramach procedury opartej na braku sprzeciwu.

5. Niezależnie od ust. 4, jeżeli ocena spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji obejmuje więcej niż jednego członka organu zarządzającego, a zgodnie z ust. 1 i 2 decyzja nie może być przyjęta w postaci decyzji delegowanej w odniesieniu do jednego lub większej liczby członków, ocena skutkuje przyjęciem dwóch decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji. Jedna decyzja jest przyjmowana zgodnie z procedurą opartą na braku sprzeciwu, a druga decyzja jest przyjmowana w postaci decyzji delegowanej.”.

4. W art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a)

formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

„1. Ocenę spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji w odniesieniu do członków przeprowadza się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa, przy uwzględnieniu Przewodnika dotyczącego oceny kompetencji i reputacji (rozdziały dotyczące kryteriów oceny oraz zezwoleń dotyczących kompetencji i reputacji), w odniesieniu - w odpowiednich przypadkach - do następujących kryteriów:”;

b)

dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

„2. Ocenę zezwolenia dla członka organu zarządzającego na sprawowanie jednej dodatkowej funkcji dyrektora niewykonawczego przeprowadza się zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa stanowiącymi implementację art. 91 ust. 6 dyrektywy 2013/36/UE i z uwzględnieniem Przewodnika dotyczącego oceny kompetencji i reputacji (sekcja dotycząca zaangażowania czasowego) oraz kryteriów określonych w Przewodniku EBC w sprawie opcji i swobód uznania przewidzianych w prawie Unii.”.

Artykuł 2

Przepis przejściowy

Postanowienia decyzji (UE) 2017/935 (EBC/2016/42) mają nadal zastosowanie jako niezmienione, jeżeli projekt decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji został przedłożony EBC przez właściwy organ krajowy przed wejściem w życie niniejszej decyzji.

Artykuł 3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 sierpnia 2021 r.

Christine LAGARDE

Prezes EBC


(1) Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.

(2) Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 14.

(3) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/935 z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie przekazania uprawnień do przyjmowania decyzji w przedmiocie kompetencji i reputacji oraz oceny spełniania wymogów dotyczących kompetencji i reputacji (Dz.U. L 141 z 1.6.2017, s. 21).

(4) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/1015 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Българска народна банка (Narodowym Bankiem Bułgarii) (EBC/2020/30) (Dz.U. L 224 I z 13.7.2020, s. 1).

(5) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/1016 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia bliskiej współpracy między Europejskim Bankiem Centralnym a Hrvatska narodna banka (EBC/2020/31) (Dz.U. L 224 I z 13.7.2020, s. 4).

(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00