Artykuł
Formularz zgłoszenia umowy o dzieło (RUD) do ZUS – zasady wypełniania
Od 1 stycznia 2021 r. płatnik składek lub osoba fizyczna zawierająca umowę o dzieło informuje ZUS o podpisaniu takiej umowy. Obowiązek ten należy spełnić w terminie 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Powiadomienia w tym zakresie należy dokonać na formularzu ZUS RUD. Można go złożyć w formie papierowej lub elektronicznie przez PUE ZUS.
Powiadomienie o zawarciu umowy o dzieło dotyczy umowy o dzieło, zarówno zwykłej umowy o wykonanie dzieła, jak i umowy o dzieło, na podstawie której dochodzi do przekazania praw autorskich. Wzór formularza służącego do zgłaszania umów o dzieło do ZUS został opublikowany w rozporządzeniu z 20 grudnia 2020 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego (…..) (Dz.U. z 2020 r. poz. 2366). Informacje dotyczące zawartych umów o dzieło będą ewidencjonowane na koncie płatnika składek.
Oprócz nowego druku RUD, do omawianego rozporządzenia zostały przeniesione pozostałe formularze zusowskie (np. ZUS RCA, RSA, RPA, DRA, ZUA, ZWUA, ZZA, ZCNA) bez znaczących zmian. Niektóre z nich zostały dostosowane do aktualnych przepisów (m.in. w deklaracji ZUS DRA nazwa SFWON została zamieniona na Fundusz Solidarnościowy). Nie zmieniły się także kody wykorzystywane przy wypełnianiu dokumentów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right