Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2023-06-30
Artykuł aktualny
do 2023-06-30
Data publikacji: 2021-10-19

Czas pracy nauczycieli w trakcie epidemii COVID-19

Dyrektorzy placówek oświatowych, planując czas pracy w roku szkolnym 2021/2022, muszą wziąć pod uwagę dodatkowe czynniki, które wpływają na rozkłady czasu pracy nauczycieli. Jest to m.in. ewentualność przejścia poszczególnych oddziałów lub całych placówek na nauczanie zdalne, a w związku z tym możliwość skrócenia lekcji do 30 minut. Muszą pamiętać także o konieczności zaplanowania dodatkowych godzin na zajęcia wspomagające, które mają uzupełnić wiedzę uczniów po okresie nauczania zdalnego. W wielu szkołach koniecznie będzie także skorzystanie przez dyrektorów z możliwości zlecania nauczycielom godzin ponadwymiarowych ze względu na zwiększoną liczbę zwolnień lekarskich oraz kwarantann wśród kadry szkolnej.

W związku z panującą w kraju sytuacją epidemiczną zostały wprowadzone szczególne rozwiązania dla placówek oświatowych na wypadek ograniczenia stacjonarnej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz realizowania obowiązków w sposób zdalny. W konsekwencji spowodowało to potrzebę uzupełniania materiału z uczniami tzw. zajęciami wspomagającymi, co także prowadzi do pracy ponadwymiarowej nauczycieli.

 

1. Planowanie czasu pracy przez dyrektorów szkół

 

Do dyrektorów szkół należy zaplanowanie pracy zarówno nauczycielom, jak i pracownikom niepedagogicznym.

Ustalając rozkład czasu pracy dla nauczycieli, dyrektor musi brać pod uwagę przede wszystkim zakres treści przewidziany do realizacji przez nauczycieli w obowiązkowym tygodniowym wymiarze zajęć. Należy to jednak robić z uwzględnieniem:

  • równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
  • możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć (np. wychowanie fizyczne, zajęcia świetlicowe),
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00