Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.120.2021.1.JM

w zakresie obowiązku podatkowego oraz opodatkowania dochodów na terytorium Polski

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego oraz opodatkowania dochodów na terytorium Polski – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego oraz opodatkowania dochodów na terytorium Polski.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1 stycznia 2021 r. nastąpiła zmiana w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii. Zmieniła się dotychczas obowiązująca metoda wyłączenia z progresją na metodę proporcjonalnego odliczenia. Zmiana ta powoduje obowiązek rozliczenia w Rzeczypospolitej Polskiej dochodów uzyskanych przez polskich rezydentów m.in. z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą w każdej sytuacji. Zatem osoba uznana za polskiego rezydenta podatkowego ma obowiązek złożenia zeznania podatkowego również w sytuacji, gdy nie uzyskała dochodów podlegających opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast Wnioskodawca jest bezdzietnym kawalerem, nie jest w związku partnerskim, nie ma rodziców, nie ciążą na Nim zobowiązania alimentacyjne ani kredytowe. Od 2008 r. Wnioskodawca stale zamieszkuje na terytorium Królestwa Danii i nie ma w planach powrotu do Rzeczypospolitej Polskiej. W Królestwie Danii Wnioskodawca wynajmuje mieszkanie i jest w nim również zameldowany oraz ponosi wszelkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu. Dobra ruchome takie jak samochód również zostały zakupione i zarejestrowane w Danii. Wnioskodawca posiada także stałe zatrudnienie w duńskiej firmie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, zgodnej z duńskimi przepisami prawa pracy, a co za tym idzie płaci podatki oraz posiada ubezpieczenie zdrowotne na takich samych zasadach jak każdy obywatel Królestwa Danii. Wnioskodawca nie korzysta z ulg podatkowych w formie odliczeń przysługujących pracownikom transgranicznym czy osobom posiadającym rezydencję podatkową poza terytorium Danii. Wnioskodawca wnosi składki do funduszu na wypadek bezrobocia oraz jest członkiem związków zawodowych w Danii. Jednocześnie w Polsce posiada lokal mieszkalny otrzymany w spadku po zmarłych rodzicach. Spadek nastąpił w 2019 roku czyli już w trakcie pobytu w Danii. Wnioskodawca jest również zameldowany w tym lokalu mieszkalnym. Nieruchomość Wnioskodawca postanowił zachować jako inwestycje na przyszłość. Jednak w Polsce nie mieszka, a jedynie bywa okazjonalnie, wypoczynkowo, średnio 14 dni w roku. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej też Wnioskodawca nie uzyskuje dochodu ze stosunku pracy jak i z innych źródeł. Wnioskodawca złożył również we właściwym Urzędzie Skarbowym formularz ZAP-3 w celu aktualizacji miejsca zamieszkania znajdującego się w Danii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00