Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.684.2022.2.KT

Brak opodatkowania podatkiem VAT w Polsce dostawy towarów na rzecz klienta ze Stanów Zjednoczonych oraz brak obowiązku dokumentowania tej dostawy fakturą, jak również brak obowiązku ewidencji ww. dostawy przy użyciu kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 21 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce dostawy towarów na rzecz klienta ze Stanów Zjednoczonych oraz braku obowiązku dokumentowania tej dostawy fakturą, jak również braku obowiązku ewidencji ww. dostawy przy użyciu kasy rejestrującej. Uzupełniła go Pani pismem z 29 listopada 2022 r. (wpływ 6 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą.

Wiodącym przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż detaliczna towarów (sztuki ściennej tj. oprawionych map, planów miast na wybranych przez klienta płótnach, materiałach) prowadzona za pośrednictwem portalu internetowego …, sklasyfikowana pod numerem PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Sprzedaż odbywa się w przeważającej większości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: „Klient” lub „Klienci”).

Klienci mają swoje miejsce zamieszkania poza UE – głównie są to osoby ze Stanów Zjednoczonych. Prowadzona przez Wnioskodawczynię sprzedaż dokonywana jest wyłącznie za pośrednictwem Internetu w oparciu o udostępniony w Witrynie regulamin, określający warunki i zasady dokonywania zakupów.

Klienci składają zamówienia bezpośrednio w systemie sprzedażowym portalu internetowego … w sklepie Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni odpowiada za właściwe przygotowanie produktu, prowadzi nadzór nad jego produkcją i odpowiada za jego dostarczenie do Klientów na terenie Stanów Zjednoczonych. Wnioskodawczyni odpowiada za sprzedaż swojego produktu, jego reklamę i pobiera zapłatę za jego sprzedaż od Klientów indywidualnych.

Po złożeniu zamówienia przez Klienta Wnioskodawczyni przystępuje do jego realizacji. Wnioskodawczyni korzysta z usług drukarni w zakresie wydruku mapy, naciągania płótna oraz oprawy obrazu. Za wykonaną usługę Wnioskodawczyni otrzymuje fakturę. Dodatkowo drukarnia, z którą współpracuje Wnioskodawczyni oferuje wysyłkę gotowego produktu bezpośrednio do Klientów Wnioskodawczyni. Wysyłka towaru następuje bezpośrednio z magazynu znajdującego się na terenie Stanów Zjednoczonych do Klienta mającego miejsce zamieszkania również na terenie Stanów Zjednoczonych.

Wszystkie oferowane produkty są tworzone i projektowane bezpośrednio przez Wnioskodawczynię, proces projektowania i produkcji prowadzi do stworzenia produktu, który nie istnieje bez projektanta tj. Wnioskodawczyni. W zakresie wydruku, oprawy, naciągania płótna tj. fizycznego wytworzenia produktu Wnioskodawczyni współpracuje z partnerem produkcyjnym tj. drukarnią.

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Siedziba działalności znajduje się na terytorium Polski.

Przy składaniu zamówienia kupujący musi określić kraj do którego wysyłany jest towar, jedyną udostępnioną opcją jest wybór terytorium Stanów Zjednoczonych. Poniżej regulamin sklepu Wnioskodawczyni:

Regulamin sklepu …

1.Zwroty i wymiany produktów

Sprawdź szczegóły produktu, aby dowiedzieć się, czy kwalifikuje się on do zwrotu lub wymiany.

2.Anulowania

Anulowania: zaakceptowane

Poproś o anulowanie w ciągu 12 godzin od zakupu

3.Płatności

Bezpieczne opcje

Akceptuje karty podarunkowe … i bony …

… zapewnia bezpieczeństwo Twoich informacji o płatnościach. Sklepy … nigdy nie otrzymują danych Twojej karty kredytowej.

4.Opłaty celne i podatki importowe

Kupujący muszą pokryć wszelkie ewentualne opłaty celne i podatki importowe. Wnioskodawczyni nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia spowodowane procedurami celnymi.

Na pytanie Organu: „jakie dokładnie towary/produkty, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania nr 1, zamieszczone przez Panią na portalu …, są przedmiotem sprzedaży?”, Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotem sprzedaży są mapy oprawione w ramy zaprojektowane jako obiekty artystyczne pełniące głównie funkcję dekoracyjną.

Z kolei na pytanie: „czy dysponuje Pani zestawieniem sprzedanych towarów/produktów na platformie …? Jeżeli tak, to jakie dane to zestawienie obejmuje?” Wnioskodawczyni wskazała, że tak. Zestawienie obejmuje takie dane jak:

data,

typ operacji (VAT, marketing, sprzedaż, opłata),

tytuł operacji (opłata za wystawienie, opłata transakcyjna za sprzedaż, opłata za zamówienie),

informacje (numer zamówienia, rachunek za kliknięcia),

waluta,

kwota

opłaty i podatki

netto

szczegóły podatkowe

Proces realizacji zamówienia składa się z następujących etapów:

1.Zamówienie przez zainteresowanego danego produktu, wybór rozmiaru produktu, wybór koloru ramki oraz wyglądu sztuki zwinięte płótno, rozciągnięte płótno, opcja rozciągnięcia i oprawienia, informacje dotyczące personalizacji, wybór formy dostawy, sfinalizowanie transakcji. W razie problemów z zamówieniem kontakt z Wnioskodawczynią.

2.Kolejnym etapem jest realizacja zamówienia przez Wnioskodawczynię. Z momentem opłacenia przez klienta zamówienia pojawia się ono w systemie sprzedażowym jako wymagające obsłużenia. Prowadzony przez Wnioskodawczynię sklep nie posiada własnego magazynu. Każdorazowo po dokonanym zamówieniu towar (mapa) jest drukowana i oprawiana, ewentualnie personalizowana. Druk i oprawa zlecane są przez Wnioskodawczynię drukarni, z którą stale współpracuje.

3.Kolejnym etapem procesu realizacji zamówienia jest przygotowanie towaru do wysyłki. Po skompletowaniu zamówienia produkt lub produkty pożądane przez klienta umieszczone zostają w paczce. Pakujący ponadto upewnia się, czy posiada wszelkie niezbędne do wysyłki informacje i drukuje specjalna etykietę dla kuriera. Następnie paczkę odbiera firma spedycyjna i dostarcza ją bezpośrednio do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca odbioru. Drukarnia z którą współpracuje Wnioskodawczyni zapewnia opcję wysyłki do Klientów Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie musi prowadzić magazynu czy też zajmować się wysyłkami towaru – produkty są wysyłane bezpośrednio z drukarni. Wnioskodawczyni zajmuje się wytworzeniem projektu, prezentacją oferty, pozyskaniem nowych klientów, ich obsługą oraz formalnościami związanymi ze sprzedażą, zwrotami, reklamacją.

Wnioskodawczyni w celu realizacji złożonego przez klienta zamówienia kompletuje wszystkie dane niezbędne do wytworzenia gotowego produktu tj. mapy wydrukowanej w zamówionym przez klienta rozmiarze na właściwym płótnie oprawionej w ramę. Dane przesyłane są do drukarni, w której następuje zmaterializowanie zamówienia. Wnioskodawczyni nie sprzedaje projektu. Przedmiotem sprzedaży jest gotowy obraz.

Wnioskodawczyni zleca drukarni wydrukowanie mapy, oprawę oraz wysyłkę do zamawiającego.

Drukarnia wystawia fakturę za płótno, ramę, wydruk oraz wysyłkę do końcowego nabywcy.

Drukarnia ponosi koszty wytworzenia produktu, które obejmują koszty bezpośrednie produktu oraz uzasadnioną część przypisanych produktowi pośrednich kosztów produkcji. Materiały bezpośrednie obejmują między innymi atramenty, ramy, płótna, kleje, opakowania. Dodatkowo drukarnia dokonuje wysyłki towaru na adres wskazany przez Wnioskodawczynię, jednakże adresem zwrotnym przesyłki nie jest adres drukarni, lecz adres wskazany przez Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni nie ma wystarczającej wiedzy odnośnie kosztów pośrednich jakie ponosi jej Kontrahent, może się jedynie domyślać, że są to koszty energii, amortyzacji sprzętów, wynagrodzeń.

Drukarnia dokonuje zleconych przez Wnioskodawczynię czynności na własnych materiałach, których następnie koszty są refakturowane na Wnioskodawczynię.

Drukarnia obciążą Wnioskodawczynię kosztami związanymi z wytworzeniem gotowego produktu jakim jest wydruk mapy. Rodzaj kosztów zależy każdorazowo od zamówienia, które składa zamawiający.

Drukarnia obciąża Wnioskodawczynię kosztami wysyłki gotowego produktu bezpośrednio do klienta.

Cywilistycznie towar należy do Wnioskodawczyni i to ona odpowiada za jego wady. Jednakże Wnioskodawczyni nie ma możliwości faktycznego dysponowania rzeczą, nie może zobaczyć fizycznie towaru po jego wyprodukowaniu, ze względu na to, że drukarnia wysyła go bezpośrednio do zamawiającego.

Drukarnia nie jest właścicielem gotowego produktu.

Wnioskodawczyni ustala cenę towaru w oparciu o koszty jakie musi ponieść w celu wytworzenia gotowego produktu uwzględniając marżę oraz wydatki związane z m.in. promocją, obsługą sprzedaży, opłatami pobieranymi przez portal … .

Wnioskodawczyni uwzględnia takie koszty jak:

koszty na pokrycie faktur drukarni,

wysyłkę do klienta,

marketing,

obsługę sprzedaży,

opłaty pobierane przez portal … .

Klient płaci za towar, którym jest gotowy obraz.

Klient nie płaci dodatkowo za dostawę. Cena gotowego produktu obejmuje koszt wysyłki towaru do końcowego nabywcy. W razie problemów z transportem gotowego produktu do końcowego nabywcy należy się zgłaszać bezpośrednio do Wnioskodawczyni. Mimo tego, że towar wysyłany jest przez drukarnię, to Wnioskodawczyni koordynuje dostawą towaru do ostatecznego nabywcy.

Cena gotowego produktu obejmuje koszt wysyłki towaru do końcowego nabywcy.

Za proces reklamacji odpowiedzialna jest Wnioskodawczyni. Zgodnie z informacją na sklepie internetowym „ze względu na obecną sytuację pandemiczną nie jesteśmy już w stanie przyjmować zwrotów. Nadal jednak oferujemy zwrot pieniędzy i wymianę, jeśli Twój przedmiot został uszkodzony podczas transportu. Należy również pamiętać, że wymagane będą zdjęcia pokazujące uszkodzone płótno i opakowanie”. Proces reklamacji każdorazowo zależy od konkretnej sytuacji.

Pytania

1)Czy opisana wyżej dostawa towaru podlega VAT w Polsce?

2)Czy Wnioskodawczyni w związku z tak dokonywaną sprzedażą towarów jest zobowiązana do wystawiania faktur na rzecz swoich Klientów oraz rejestrowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym wyżej stanie faktycznym, tj. gdy towar sprzedawany jest przez Wnioskodawczynię poza terytorium Polski, na rzecz klienta z miejscem zamieszkania poza Polską, transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej “podatkiem", podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

„Miejscem dostawy towarów jest w przypadku: (...) towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy”.

Miejsce wysyłki towaru jest w tym przypadku jedynym kryterium, niezbędnym do ustalenia miejsca dostawy. Miejsce dostawy nie zależy więc ani od miejsca siedziby/zamieszkania nabywcy, ani tym bardziej od miejsca siedziby sprzedawcy. Zasada ta obowiązuje także w przypadkach, w których dochodzi do transakcji łańcuchowych.

Przykładowo jak czytamy m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 kwietnia 2012 r. (IBPP4/443-55/12/PK):

„Jak wynika z wniosku towar zostanie wywieziony z Chin do Rosji. Ponadto prawo do dysponowania tym towarem przejdzie na Wnioskodawcę na terytorium Chin natomiast z Wnioskodawcy na odbiorcę końcowego w Rosji. Prowadzi to do wniosku, że dostawa towarów poza granicami kraju nie jest dokonana w wyniku jakiejkolwiek transakcji podlegającej opodatkowaniu na terytorium kraju. Tym samym, mając na uwadze ww. przepisy, dostawę towarów dokonaną przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu rosyjskiego należy opodatkować w Chinach”.

Podobne stwierdzenia odnajdziemy też w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 września 2014 r. (IBPP4/443-278/14/PK):

„Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy). (...) Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że w rozpatrywanym przypadku dojdzie do dostawy towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wobec powyższego, miejscem dostawy towarów, które będą sprzedawane przez Wnioskodawczynię na terytorium USA, stosownie do cyt. powyżej przepisu art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, będzie miejsce, w którym towary znajdą się w momencie dostawy, czyli terytorium USA. Tym samym, sprzedaż dokonana przez Wnioskodawczynię na rzecz swojego kontrahenta z USA nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce”.

Teoretycznie, gdyby towar został wywieziony do klienta zamieszkałego w USA lub w innym wskazanym wyżej kraju z Polski, wówczas skutki podatkowe przedstawiałyby się inaczej. Miejsce wysyłki znajdowałyby się w kraju, więc tutaj znajdowałoby się miejsce dostawy (co do zasady, traktowanej jako eksport). Zatem, zdaniem Wnioskodawczyni, wyżej opisana sprzedaż na rzecz Klientów w USA stanowi dostawę towarów poza terytorium kraju.

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym wyżej stanie faktycznym, tj. gdy towar sprzedawany jest przez Wnioskodawczynię poza terytorium Polski, na rzecz klienta z miejscem zamieszkania poza Polską, sprzedaż towarów nie musi być dokumentowana fakturami, ani rejestrowana za pomocą kas ewidencjonujących.

Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy:

Przepisy rozdziału 1 działu XI „Dokumentacje” stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b)państwa trzeciego.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

c)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

d)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 5, 12-14 wymieniono:

·numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b (pkt 5),

·stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9 (pkt 12),

·sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),

·kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14).

Stosownie do art. 106e ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:

Faktura może nie zawierać:

1)w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a – danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14;

2)w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b – danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.

Z powołanego art. 106a pkt 2 lit. b ustawy wynika, że przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się m.in. do dostawy towarów dokonywanych przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju – w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego. Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, kiedy obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 – wówczas podatnik jest obowiązany wystawić fakturę – na żądanie nabywcy towaru.

Natomiast odnośnie kwestii dotyczącej obowiązku ewidencjonowania dostaw realizowanych na rzecz klientów spoza UE przy użyciu kasy rejestrującej, należy wskazać, że obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z uwagi na to, że obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, dostawy towarów dokonywane przez Wnioskodawczynię na rzecz odbiorców z państw trzecich, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) nie jest terytorium kraju, nie podlegają wynikającemu z art. 111 ust. 1 ustawy obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w Polsce.

W związku z powyższym skoro dostawa nie podlega VAT w Polsce, sprzedaż towarów nie musi być dokumentowana fakturami, ani rejestrowana za pomocą kas ewidencjonujących. Jeżeli jednak taka dostawa zostaje udokumentowana fakturą, wówczas nie powinna ona wskazywać stawki ani kwoty podatku. W pozycji „stawka podatku” należy wpisać oznaczenie „NP.” (nie podlega opodatkowaniu).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 5 ustawy o VAT:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy o VAT:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” – art. 7 ust. 1 ustawy o VAT – dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia kraju, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

W myśl art. 22 ust. 3 ustawy o VAT:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:

1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy o VAT:

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Podkreślić należy, że o kwalifikacji danej czynności jako dostawy towarów bądź świadczenia usług rozstrzyga każdorazowo zindywidualizowany stan faktyczny, w tym zakres i specyfika wykonywanych czynności. Zatem ustalenie, czy określoną transakcję należy zakwalifikować jako dostawę towarów, czy jako świadczenie usług, wymaga wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, a wiodącym przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest sprzedaż detaliczna towarów (sztuki ściennej tj. oprawionych map, planów miast na wybranych przez klienta płótnach, materiałach) prowadzona za pośrednictwem portalu internetowego … . Przedmiotem sprzedaży są mapy oprawione w ramy zaprojektowane jako obiekty artystyczne pełniące głównie funkcję dekoracyjną. Sprzedaż odbywa się w przeważającej większości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Prowadzona przez Panią sprzedaż dokonywana jest wyłącznie za pośrednictwem Internetu w oparciu o udostępniony w witrynie regulamin, określający warunki i zasady dokonywania zakupów.

Klienci składają zamówienia bezpośrednio w systemie sprzedażowym portalu internetowego … w Pani sklepie. Odpowiada Pani za właściwe przygotowanie produktu, prowadzi nadzór nad jego produkcją i odpowiada za jego dostarczenie do Klientów na terenie Stanów Zjednoczonych. Odpowiada Pani zatem za sprzedaż swojego produktu, jego reklamę i pobiera zapłatę za jego sprzedaż od Klientów indywidualnych.

Po złożeniu zamówienia przez Klienta przystępuje Pani do jego realizacji. Korzysta Pani z usług drukarni w zakresie wydruku mapy, naciągania płótna oraz oprawy obrazu. Za wykonaną usługę otrzymuje Pani fakturę. Dodatkowo drukarnia, z którą Pani współpracuje oferuje wysyłkę gotowego produktu bezpośrednio do Klientów. Wysyłka towaru następuje bezpośrednio z magazynu znajdującego się na terenie Stanów Zjednoczonych do Klienta mającego miejsce zamieszkania również na terenie Stanów Zjednoczonych.

Wszystkie oferowane produkty są tworzone i projektowane bezpośrednio przez Panią, proces projektowania i produkcji prowadzi do stworzenia produktu.

W celu realizacji złożonego przez klienta zamówienia kompletuje Pani wszystkie dane niezbędne do wytworzenia gotowego produktu tj. mapy wydrukowanej w zamówionym przez klienta rozmiarze na właściwym płótnie oprawionej w ramę. Dane przesyłane są do drukarni w której następuje zmaterializowanie zamówienia. Nie sprzedaje Pani projektu, lecz gotowy obraz.

Drukarnia dokonuje zleconych przez Panią czynności na własnych materiałach, których następnie koszty są refakturowane na Panią. Drukarnia obciążą Panią kosztami związanymi z wytworzeniem gotowego produktu jakim jest wydruk mapy. Rodzaj kosztów zależy każdorazowo od zamówienia, które składa zamawiający. Drukarnia obciąża Panią również kosztami wysyłki gotowego produktu bezpośrednio do klienta.

Cywilistycznie towar należy do Pani i to Pani odpowiada za jego wady. Jednakże nie ma Pani możliwości faktycznego dysponowania rzeczą, nie może zobaczyć fizycznie towaru po jego wyprodukowaniu, ze względu na to, że drukarnia wysyła go bezpośrednio do zamawiającego. Drukarnia nie jest właścicielem gotowego produktu.

Ustala Pani cenę towaru w oparciu o koszty jakie musi ponieść w celu wytworzenia gotowego produktu uwzględniając marżę oraz wydatki związane z m.in. promocją, obsługą sprzedaży, opłatami pobieranymi przez portal … . Klient płaci za towar, którym jest gotowy obraz. Klient nie płaci dodatkowo za dostawę. Cena gotowego produktu obejmuje koszt wysyłki towaru do końcowego nabywcy. W razie problemów z transportem gotowego produktu do końcowego nabywcy należy się zgłaszać bezpośrednio do Pani. Mimo tego, że towar wysyłany jest przez drukarnię to Pani koordynuje dostawą towaru do ostatecznego nabywcy. Za proces reklamacji odpowiedzialna jest Pani.

Mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności wypełniać będą znamiona dostawy towarów, a nie znamiona świadczenia usług. Klienci zainteresowani są nabyciem konkretnego towaru oferowanego w Pani sklepie na portalu internetowym. Klienci, ze swojej perspektywy, nie będą kupować od Pani grafiki, ale gotowy już produkt, który będzie  wysyłany bezpośrednio do nich. Zatem efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) będzie konkretny towar w postaci produktu prezentowanego w Pani sklepie na portalu internetowym … .

Należy zatem stwierdzić, że w analizowanym przypadku będzie dochodzić do dostawy towarów przez Panią na rzecz klienta w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a nie do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym do realizowanego przez Panią świadczenia na rzecz klientów stanowiącego dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT należy stosować zasady właściwe dla dostawy towarów.

W odniesieniu do transakcji objętych zakresem zadanego pytania nr 1,  należy zauważyć , że nie będzie następować przemieszczenie towarów pomiędzy dwoma różnymi państwami. Transakcje dokonywane będą w ramach jednego państwa. Wysyłka gotowego obrazu rozpoczynać się będzie w drukarni USA i kończyć się będzie w miejscu zamieszkania nabywcy tj. w USA. Miejscem opodatkowania tych dostaw będzie zatem terytorium USA, tj. stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W konsekwencji opisana transakcja dostawy towarów dokonana przez Panią nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, gdyż nie będzie wypełniać dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Pani w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do zakresu zadanego we wniosku pytania nr 2 wskazać należy:

Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy o VAT:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b)państwa trzeciego.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast stosownie do art. 106b ust. 3 ustawy o VAT:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 5, 12-14 wymieniono:

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT:

Faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem.

Jak stanowi art. 106e ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT:

Faktura może nie zawierać:

1)w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14;

2)w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.

Z powołanego art. 106a pkt 2 lit. b) ustawy o VAT wynika, że przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się m.in. do dostawy towarów dokonywanych przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju – w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego. Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, kiedy obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 – wówczas podatnik jest obowiązany wystawić fakturę – na żądanie nabywcy towaru.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedaje Pani towary klientom, tj. osom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, którzy posiadają miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie, jak wynika z przyjętego rozstrzygnięcia, opisane dostawy towarów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju. Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że w przypadku transakcji dokonywanych w ramach opisanego we wniosku modelu, co do zasady nie będzie miała Pani obowiązku wystawienia faktury na rzecz klienta. Niemniej jednak, w przypadku gdy udokumentuje Pani dokonaną transakcję fakturą, wówczas nie powinna ona zawierać stawki ani kwoty podatku VAT, natomiast w pozycji „stawka podatku” może zawierać oznaczenie „NP.” (nie podlega opodatkowaniu).

Natomiast w kwestii dotyczącej obowiązku ewidencjonowania dostaw realizowanych na rzecz klientów spoza UE przy użyciu kasy rejestrującej, należy wskazać, że obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z uwagi na to, że obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, dostawy towarów dokonywane przez Panią na rzecz klientów ze Stanów Zjednoczonych, tj. państwa trzeciego, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) nie będzie terytorium kraju, nie będą podlegały - wynikającemu z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT - obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w Polsce.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00