Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.683.2022.5.MGO

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT świadczeń jednostki macierzystej na rzecz jej oddziału, ustalenie proporcji odliczenia podatku VAT od wydatków w oparciu o obrót jednostki macierzystej i jej oddziału oraz posługiwanie się NIP na fakturach oddziału.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-niepodlegania opodatkowaniu świadczeń A. na rzecz B.– jest prawidłowe,

-ustalenia proporcji odliczenia podatku od wydatków, w oparciu o obrót jednostki macierzystej z  uwzględnieniem obrotu szkoły – jest prawidłowe,

-posługiwania się na fakturach NIP Oddziału – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu świadczeń A. na rzecz B, ustalenia proporcji odliczenia podatku od wydatków, w oparciu o obrót jednostki macierzystej z  uwzględnieniem obrotu szkoły oraz posługiwania się na fakturach NIP Oddziału. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 grudnia 2022 r. (wpływ 20 grudnia 2022 r.) i pismem, które wpłynęło 21 grudnia 2022 r. oraz pismem z 3 stycznia 2023 r. (wpływ 3 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i małej przedsiębiorczości oraz związkiem pracodawców w rozumieniu ustaw: prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z 1999 roku Nr 101, poz. 1178 ze zm.) oraz o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991 roku Nr 55, poz. 235 ze zm.). Posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 roku (Dz.U. Nr 17, poz. 92 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o rzemiośle” - ustaw wymienionych w ust. 1 i 2 oraz postanowień niniejszego statutu.

Posiadają Państwo osobowość prawną, są zarejestrowani w KRS. Powołali Państwo publiczną placówkę oświatową, utworzoną i działającą w oparciu o statut (rozporządzenie Ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. Poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245) pod nazwą B.

Na podstawie ustawy Ustawa z 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe szkoła jest jednostką samodzielną (SIO). Jednakże A. jest organem założycielskim i prowadzącym B. B. jest wpisane do KRS jako oddział A., nie ma osobowości prawnej.

Stosują Państwo przepisy art. 51 ustawy o rachunkowości. Wynika z nich, że A., w skład którego wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki macierzystej - stowarzyszenia - i wszystkich jej oddziałów (tutaj: szkoły B.). W tej sytuacji podmiotem zobowiązanym do stosowania przepisów o rachunkowości a także badania i ogłaszania sprawozdań finansowych, pozostaje A. jako całość. Przepis ten dotyczy bowiem oddziałów sporządzających sprawozdania finansowe (będących na tzw. pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym), ale nieposiadających osobowości prawnej.

B. - Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od swojego podmiotu macierzystego, czyli A. Status przedsiębiorcy (podatnika VAT) posiada wyłącznie ten podmiot, który utworzył oddział do wykorzystania w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Działalność prowadzona przez Oddział ma zatem charakter zależny i powoduje bezpośrednie powstawanie praw i obowiązków po stronie przedsiębiorcy – A., jako jednostki macierzystej.

Pomimo organizacyjnego, technicznego, czy finansowego wyodrębnienia, B. - Oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości, zdolności) prawnej. Podstawą aktywności oddziału jest zawsze osobowość (zdolność) prawna przedsiębiorcy A. - jednostki macierzystej, organu założycielskiego. Nie mając własnej zdolności prawnej, zdolności sądowej ani zdolności upadłościowej, Oddział nie może być traktowany jako samodzielny podmiot - przedsiębiorca.

A. oraz B. posiadają odrębne numery NIP i REGON.

Oddział A. – B. posiada własny NIP, ponieważ jest pracodawcą. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U.2017.869 tj. z dnia 28.04.2017 r.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Obowiązkom takim podlegają także inne podmioty, które są podatnikami, płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych. Oddział - B. pozyskuje środki finansowe w związku z działalnością statutową z wpłat instytucji zlecających szkolenia oraz osób szkolonych. Posługuje się własnym NIP oddziału, na fakturze nie widniał dotychczas NIP jednostki macierzystej, z uwagi na charakter usług będący nieopodatkowany VAT, nie rodziło to obowiązku VAT w związku z czym pominięto numer NIP jednostki macierzystej.

Oddział nie stanowi odrębnego podmiotu podatkowego w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jedynie organizacyjnie i majątkowo wyodrębnioną częścią tego przedsiębiorcy.

A. odprowadza podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów dotyczących jej działalności gospodarczej opodatkowanej. W celu prawidłowego i pełnego ujęcia przychodów oraz kosztów dotyczących A. założyła księgi rachunkowe. A. jako organ założycielski i nadzorujący szkołę ma obowiązki w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 ze zm.) i organizacyjnej szkoły. A. przypisuje Oddziałowi koszty, które ponosi na rzecz B. za pomocą not obciążeniowych (nazwano to faktury wewnętrzne, ale są to noty).

Noty wystawia raz w miesiącu. Wśród kosztów znajdują się koszty zarządu i ogólne koszty administracyjne, które dotyczą działalności Oddziału, koszty utrzymania budynku będącego własnością A., media, energia elektryczna, ogrzewanie. A. posiada własnościowy budynek. A. prowadzi działalność gospodarczą oraz statutową opodatkowaną i zwolnioną. Udział sprzedaży opodatkowanej w ogółem sprzedaży A. wynosi 92%, 8% to sprzedaż zwolniona. Stowarzyszenie zawarło umowę na media, faktury są wystawiane na A.

Jak należy ustalić współczynnik odliczenia podatku VAT od wydatków za media? Czy wg obrotów z A. wynik wynosi 92%. Czy obrót należy zwiększyć o obroty szkoły – B. będącej zwolnioną z opodatkowania.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Działalność statutowa A. ochrona praw i reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, sądów, związków zawodowych, urzędów i instytucji;

-   prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno- organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej, socjalnej i gospodarczej;

-   utrwalenie więzi środowiskowej i postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej polskiego rzemieślnika;

-   wykonywanie, na podstawie upoważnienia I., w której A. jest zrzeszony, zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych zatrudnionych w przedsiębiorstwach prowadzonych przez członków A.;

-   podejmowanie działań mających na celu zapewnienie przestrzegania prawa, zwłaszcza przepisów ustawy o rzemiośle przez wszystkie osoby i instytucje, których dotyczyć to może.

A. prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną.

Działalność statutowa B.

Celem centrum jest dokształcanie młodocianych pracowników, zwanych dalej młodocianymi, oraz realizacja zadań z zakresu doskonalenia osób dorosłych.

Do jego zadań należą:

˗   dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do oddziałów wielozawodowych w Branżowych Szkołach I stopnia w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych, jeżeli szkoła nie ma możliwości ich zrealizowania,

˗   dokształcanie młodocianych zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i nieuczęszczających do oddziałów wielozawodowych w Branżowych Szkołach I stopnia w zakresie teoretycznej nauki zawodu w celu przygotowania do egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego lub czeladnika,

˗   doskonalenie osób dorosłych w zakresie wynikającym z potrzeb rynku pracy.

B.

B. jest publiczną placówką oświatową, utworzoną i działającą w oparciu o niniejszy statut (rozporządzenie Ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245).

Organem założycielskim i prowadzącym B. jest A. w ….,  reprezentowany przez …. Adres jest ten sam.

Na pytanie zadane w wezwaniu, „Jakich konkretnie wydatków za media dotyczy złożony wniosek tj. czy dotyczy on wydatków za media dla oddziału A. – B.?”, odpowiedzieli Państwo, „A. ponosi wszystkie koszty związane z utrzymaniem własnym i szkoły tj. B. (energia elektryczna, gaz, woda).”

Media wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Jesteście Państwo w stanie przyporządkować ponoszone wydatki za media do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania według proporcji.

Budynek, w którym mieści się B. wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Jesteście Państwo w stanie przyporządkować koszty utrzymania szkoły wg struktury ogółem przychodów.

Na pytanie Organu, „Co rozumieją Państwo pod pojęciem „czynności wewnątrzzakładowych?”, odpowiedzieli Państwom, „Rozrachunki wewnątrzzakładowe tj. konto „Fundusz wydzielony” odzwierciedla wartości składników majątku przekazanych oddziałowi . W oddziale-szkole natomiast „Fundusz wydzielony” traktowany jest jako fundusz własny tego oddziału, odzwierciedlający wartość majątku otrzymanego od jednostki macierzystej. W bilansie łącznym fundusze wydzielone nie występują, gdyż na skutek wyłączeń, o których mowa w art. 51 ustawy o rachunkowości, znoszą się.

Szkoła jest wyodrębniona w księgach rachunkowych A. jako (oddział) samobilansujący się (pełny rozrachunek gospodarczy).

Czynności A. na rzecz B. tj. użyczenie lokalu, ogrzanie pomieszczeń, energia elektryczna, woda - na potrzeby działalności szkoły.

Osobna księgowość dla stowarzyszenia i osobna dla szkoły, jak również rachunki bankowe również oddzielne. Ewentualny dochód w wypadku szkoły powinien zamknąć się wynikowo na zero, a wyniki wykazywać już w stowarzyszeniu. Szkoła nie ma swojego KRS-u, ale ma NIP i REGON, sporządza sprawozdania, które się łączy i składa jako jedno do US.

Centrum pozyskuje środki finansowe w związku z działalnością statutową z wpłat instytucji zlecających szkolenia oraz osób szkolonych oraz koszty związane z wynagrodzeniem zatrudnionych w tym celu nauczycieli.

Organem założycielskim i prowadzącym centrum jest A., reprezentowany przez ….

Organem odpowiedzialnym za gospodarowanie funduszami B. jest A.

B. ma zdolność do zaciągania zobowiązań, tj. ma nadany numer NIP i Regon i występuje jako podmiot w umowach zawieranych z nauczycielami.

Pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 3 stycznia 2023 r.

1)Czy świadczenia A. tj. użyczenie lokalu, ogrzanie pomieszczeń, energia elektryczna, woda na potrzeby działalności szkoły B. powodują powstanie obowiązku podatkowego?

2)Koszty utrzymania szkoły a prawo odliczenia VAT przez jednostkę macierzystą, w jaki sposób ustalić proporcję odliczenia wydatków, w oparciu o obrót jednostki macierzystej, czy z uwzględnieniem obrotu szkoły?

3)Posługiwanie się numerem NIP jednostki macierzystej i nr NIP oddziału na fakturach Oddziału tj. B. jest konieczne?

Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 3 stycznia 2023 r.

Nie występuje obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.

Proporcja odliczenia podatku VAT od wydatków wg struktury obrotów szkoły i stowarzyszenia w ogółem obrotach.

Oddział tj. B. powinno posługiwać się własnym numerem NIP z wykazaniem w uwagach Numeru Identyfikacji Podatkowej jednostki macierzystej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

-niepodlegania opodatkowaniu świadczeń A. na rzecz B. – jest prawidłowe,

-ustalenia proporcji odliczenia podatku od wydatków, w oparciu o obrót jednostki macierzystej z  uwzględnieniem obrotu szkoły – jest prawidłowe,

-posługiwania się na fakturach NIP Oddziału – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższego przepisu wynika, że aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

˗świadczenie musi być odpłatne,

˗miejscem świadczenia musi być terytorium kraju,

˗świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

˗świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 3b ustawy:

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243, 1535 i 2490) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające w obrocie gospodarczym samodzielnie, tj. bez stosunku podporządkowania. W związku z tym, tylko jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego ze swej istoty działające w obrocie samodzielnie, niebędące podporządkowane jednostce macierzystej, spełniają kryteria dla uznania ich za podatników podatku VAT.

Warunkiem możliwości uznania ww. jednostek organizacyjnych za odrębnych podatników VAT jest, aby sporządzały one samodzielnie sprawozdanie finansowe. Chodzi tu oczywiście o sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.). Przy czym, jednostki organizacyjne organizacji pożytku publicznego mogą być samodzielnymi podatnikami za zgodą naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zauważyć, iż ustawodawca tylko w sytuacji opisanej w art. 15 ust. 3b ustawy przewidział, że podmiotowość podatkową w podatku od towarów i usług posiada zarówno osoba prawna, jak i jej jednostka organizacyjna (oddział) w sytuacji, gdy osoba prawna jest organizacją pożytku publicznego a jednostka samodzielnie sporządza sprawozdanie finansowe. Wyjątek ten nie dotyczy natomiast pozostałych osób prawnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości:

Jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), wyłączając odpowiednio:

1) aktywa i fundusze wydzielone;

2) wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze;

3) przychody i koszty z tytułu operacji dokonywanych między jednostką a jej oddziałami (zakładami) lub między jej oddziałami (zakładami);

4) wynik finansowy operacji gospodarczych dokonywanych wewnątrz jednostki, zawarty w aktywach jednostki lub jej oddziałów (zakładów).

Można nie dokonywać wyłączeń, o których mowa w pkt 2-4, jeżeli nie wpływa to ujemnie na spełnienie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że A. jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i małej przedsiębiorczości oraz związkiem pracodawców. Posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 roku. Są Państwo zarejestrowani w KRS. Powołali Państwo publiczną placówkę oświatową, utworzoną i działającą w oparciu o statut pod nazwą B.

B. jest wpisane do KRS jako oddział A., nie ma osobowości prawnej.

Stosują Państwo przepisy art. 51 ustawy o rachunkowości. Wynika z nich, że A., w skład którego wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki macierzystej - stowarzyszenia - i wszystkich jej oddziałów (tutaj: szkoły B.). B. - Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od swojego podmiotu macierzystego, czyli A. Działalność prowadzona przez Oddział ma zatem charakter zależny i powoduje bezpośrednie powstawanie praw i obowiązków po stronie przedsiębiorcy – A., jako jednostki macierzystej.

Pomimo organizacyjnego, technicznego, czy finansowego wyodrębnienia, B. - Oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości, zdolności) prawnej. Podstawą aktywności oddziału jest zawsze osobowość (zdolność) prawna przedsiębiorcy A. - jednostki macierzystej, organu założycielskiego. A. oraz B. posiadają odrębne numery NIP i REGON. Oddział A. – B. posiada własny NIP, ponieważ jest pracodawcą.

Państwa wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą opodatkowania świadczeń A. tj. użyczenia lokalu, ogrzania pomieszczeń, dostarczenia energii elektrycznej, wody na potrzeby działalności szkoły – B.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że B. nie jest odrębnym od Państwa podatnikiem podatku od towarów i usług. Przypomnieć należy, iż art. 15 ust. 1 ustawy nakazuje przyjąć, że podatnikami VAT są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działający w obrocie gospodarczym samodzielnie. Wskazali Państwo, że B. jest wpisane do KRS jako oddział A., nie ma osobowości prawnej. Jednocześnie z przedstawionej treści wynika, że A. sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki macierzystej - stowarzyszenia - i wszystkich jej oddziałów. Ponadto z treści wniosku nie wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego i że w niniejszej sprawie miałby zastosowanie art. 15 ust. 3b ustawy o VAT.

Należy zatem stwierdzić, że B. posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielone ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzona działalność stanowi jedynie część Państwa działalności gospodarczej.

W świetle powołanych regulacji prawnych, podmiotem prowadzącym działalność w formie Oddziału – B. – jest A. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej – A., lecz jest jego częścią, a tym samym nie stanowi odrębnego podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym, czynności wykonywane pomiędzy Oddziałem – B., a macierzystym podmiotem – A. mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych co skutkuje uznaniem tych czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle art. 8 ustawy, czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego będącego osobą prawną, nie można uznać za świadczenie usług, gdyż nie jest możliwe świadczenie usług „samemu sobie”. Zatem świadczenia A. na rzecz B. tj. użyczenie lokalu, ogrzanie pomieszczeń, dostarczenie energii elektrycznej, wody na potrzeby działalności szkoły – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Dalsze Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą ustalenia sposobu proporcji odliczenia podatku naliczonego od wydatków za media.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przedstawione wyżej zasady odliczania podatku naliczonego wykluczają zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku to podatnik winien ustalić proporcję o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. 

Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy o VAT:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 cyt. ustawy o VAT:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 5 ww. ustawy o VAT:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 cyt. ustawy o VAT:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Stosownie natomiast do treści art. 90 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług,

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Z opisu sprawy wynika, że A. przypisuje Oddziałowi koszty, które ponosi na rzecz B. za pomocą not obciążeniowych. A. posiada własnościowy budynek. Adres B. jest ten sam co A. A. prowadzi działalność gospodarczą statutową opodatkowaną i zwolnioną. Udział sprzedaży opodatkowanej w ogółem sprzedaży A. wynosi 92%, 8% to sprzedaż zwolniona. Stowarzyszenie zawarło umowę na media, faktury są wystawiane na A. A. ponosi wszystkie koszty związane z utrzymaniem własnym i szkoły tj. B. (energia elektryczna, gaz, woda). Budynek wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT. Są Państwo w stanie przyporządkować ponoszone wydatki za media do czynności opodatkowanych oraz zwolnionych z opodatkowania według proporcji.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że od wydatków za media proporcję odliczenia podatku naliczonego VAT powinni Państwo ustalić zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Należy zaznaczyć, że obrót winien obejmować zarówno sprzedaż, której dokonuje jednostka macierzysta – A. jak i sprzedaż dokonywaną przez Oddział czyli B. Proporcję odliczenia podatku naliczonego od wydatków za media powinni Państwo ustalić zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT tj. jako udział rocznego obrotu ze sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie obejmującym sprzedaż opodatkowaną i sprzedaż zwolnioną.

Odpowiadając zatem na zdane przez Państwa pytanie należy zgodzić się z tym, że proporcja na podstawie której ma być ustalony do odliczenia podatek naliczony z tytułu wskazanych wydatków, winna być dokonana w oparciu o obrót jednostki macierzystej z uwzględnieniem obrotu szkoły.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą posługiwania się na fakturach NIP Oddziału.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy o VAT

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy o VAT:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem.

Z opisu sprawy wynika, że Oddział A. – B. posiada własny NIP, ponieważ jest pracodawcą. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Obowiązkom takim podlegają także inne podmioty, które są podatnikami, płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych. Oddział - B. pozyskuje środki finansowe w związku z działalnością statutową z wpłat instytucji zlecających szkolenia oraz osób szkolonych.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zaznaczyć, że ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o NIP:

Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 ustawy).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:

Identyfikatorem podatkowym jest:

1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;

2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o NIP:

Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W myśl art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że art. 2 ust. 2 ustawy o NIP wskazuje, że obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również płatnicy. Obowiązek odrębnej rejestracji Oddziału jako płatnika, tj. na potrzeby płacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne wynika właśnie z tego przepisu. Oddział jako strona umów o pracę ze swoimi pracownikami i w konsekwencji płatnik zaliczek na PIT oraz składek ubezpieczeniowych podlega odrębnemu obowiązkowi ewidencyjnemu i wymogowi nadania numeru NIP.

Wskazali Państwo, że Oddział – B. posiada własny NIP, ponieważ jest pracodawcą. Jeżeli zatem Oddział jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnikiem składek ubezpieczeniowych to powinien posługiwać się NIP-em nadanym mu jako płatnikowi w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o NIP. Oddział, z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, powinien posługiwać się własnym, odrębnym od jednostki macierzystej numerem identyfikacji podatkowej. Przy czym powinien wykorzystywać własny NIP jedynie w celu wykonywania obowiązków płatnika, gdyż wyłącznie w tym celu NIP ten został nadany. Oddział nie powinien w tym zakresie posługiwać się NIP wydanym dla A.

W rozpatrywanej sprawie znajduje zastosowanie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP i w związku z tym Oddział – B.  jest zobowiązany w zakresie, w jakim jest płatnikiem (i tylko dla tych rozliczeń) posiadać i posługiwać się własnym – niezależnym od jednostki macierzystej - numerem identyfikacji podatkowej.

Reasumując należy stwierdzić, że Oddział – B., z racji posiadania statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek ubezpieczeniowych, powinien posługiwać się własnym Numerem Identyfikacji Podatkowej tylko i wyłącznie w tym zakresie. NIP nadany Oddziałowi jako płatnikowi składek powinien służyć wyłącznie do rozliczeń składek ZUS i PIT.

W odniesieniu natomiast do wystawianych faktury wyjaśnić należy, że powinny one zawierać NIP i dane jednostki macierzystej tj. A. Nie ma natomiast obowiązku wskazywania na fakturze NIP Oddziału tj. B. Jednakże w celu łatwiejszej identyfikacji oprócz danych identyfikacyjnych A., faktury mogą zawierać informacje dodatkowe pozwalające na identyfikację Oddziału (np. nazwę jaką się posługuje oraz adres).

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00