Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.947.2022.2.AKU

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 4 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 11 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan ….

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

Pani ...

Opis zdarzenia przyszłego

Do majątku wspólnego na prawach ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej, aktem notarialnym Rep. … z dnia 14 lutego 2014 r., dokonali Państwo zakupu nieruchomości niezabudowanej położonej w ... przy ulicy …, tj. działki rolnej o nr ewidencyjnym …/2 i powierzchni 0,74 ha wraz z dostępem do wewnętrznej drogi gminnej oraz rozpoczętą procedurą o dostęp mediów do działki w postaci złożonych wniosków:

·przyłączenie do sieci wodociągowej,

·umowę o zapewnienie dostawy wody oraz

·wniosku o przyłączenie do sieci gazowej.

Zakupiona nieruchomość to grunty orne klasy V, VI oraz łąki trwałe klasy Va , które były i są nadal użytkowane rolniczo.

Pana żona od 1983 r. prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym wg stawki 19%, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca działalność wg PKD 47.11.Z – sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. Pan natomiast, wynajmuje lokal mieszkalny na zasadach prywatnych – bez zarejestrowanej działalności gospodarczej – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%. Jest Pan zarejestrowany do celów VAT. Nieruchomość nie była w żaden sposób wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. Nabycie jej nastąpiło do celów prywatnych, jako powiększenie już istniejącego gospodarstwa rolnego. W dacie nabycia przedmiotowej nieruchomości nie występował zamiar jej sprzedaży, nie stanowiła i nie stanowi majątku firmy Zainteresowanej, nie była w żaden sposób udostępniana za odpłatnością. Nie była i nie jest przedmiotem umowy dzierżawy, najmu.

W 2017 r. dokonali Państwo podziału przedmiotowej nieruchomości na dwie działki, wydzielając z ogólnej powierzchni działkę o powierzchni 0,07 ha oraz działkę o powierzchni 0,67 ha. Działka o pow. 0,07 ha została sprzedana, przed upływem 5 lat od daty jej nabycia. Na skutek porozumienia rodzinnego, ze względu na Państwa wiek, stan zdrowia, a także fakt, że Państwa dorosłe dzieci nie są zainteresowane prowadzeniem rodzinnego gospodarstwa rolnego – syn mieszka na stałe w ..., córka pracuje zawodowo poza rolnictwem i również nie wiąże swojej przyszłości z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, podjęliście decyzję o sprzedaży pozostałej nieruchomości. Ponieważ przedmiotowa działka ma obszar 0,67 ha i będzie dużym problemem zbyć ją w całości, postanowili Państwo o podziale jej na mniejsze działki. Wystąpiliście o podział nieruchomości na 8 mniejszych działek, a następnie o warunki zabudowy, które otrzymaliście. Działki będące przedmiotem sprzedaży w przyszłości, nie będą już w żaden sposób uatrakcyjniane, nie będą reklamowane w portalach ogólnodostępnych, jak też, nie zostanie podane ogłoszenie reklamowe w środkach masowego przekazu. Ewentualnych nabywców planują Państwo poszukać w szerokim gronie znajomych i rodziny. Wszystkie podejmowane czynności wykonywane będą osobiście, bez pośrednika. Przy sprzedaży ich nie będą Państwo działać jako developerzy czy pośrednicy nieruchomości lecz jako osoby prywatne. Uzyskane ze sprzedaży środki w całości przeznaczone zostaną na zaspokojenie potrzeb własnych oraz najbliższej rodziny – dzieci i wnuków.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1)działka oznaczona nr ewid. …/13 o powierzchni 0,67 ha została podzielona na działki o nr ewid:

-…/14 użytek rolny, klasa V o pow. 0,0916 ha;

-…/15 użytek rolny, klasa V o pow. 0,0810 ha;

-…/16 użytek rolny, klasa V o pow. 0,0573 ha + łąka klasa V o pow. 0,0237 ha, razem pow. 0,081 ha;

-…/17 użytek rolny, klasa V o pow. 0,081 ha;

-…/18 użytek rolny klasa V o pow. 0,0603 ha+ użytek rolny klasa VI o pow. 0,0207 ha;

-…/19 użytek rolny klasa V o pow. 0,0253 ha + użytek rolny klasa VI o pow. 0,0557 ha, razem pow. 0,0810 ha;

-…/20 użytek rolny, klasa V o pow. 0,0273 ha + użytek rolny klasa VI o pow. 0,0537 ha, razem pow. 0,0810 ha;

-…/21 użytek rolny klasa VI o pow. 0,0288 ha oraz łąka klasa V o pow. 0,0636 ha, razem pow. 0,0924 ha;

2)procedura o dostęp mediów została rozpoczęta przez poprzedniego właściciela działki, natomiast Państwo dokonali przepisania wniosków na Was jako właścicieli. Działka i powstałe po podziale działki znajdują się w obrębie bliskości mediów, tj. nitki gazu, przyłącza wody i kanalizacji oraz dostępu do linii energetycznej, posiadają dostęp do drogi publicznej poprzez drogę wewnętrzną gminną;

3)o podział nieruchomości na 8 działek wystąpili Państwo 31 lipca 2020 r. Decyzja o warunkach zabudowy została Wam wydana 30 listopada 2020 r. Działki będące przedmiotem wniosku mają charakter rolny, położone są w części na gruntach rolnych V i VI klasy bonitacyjnej pochodzenia mineralnego, które nie wymagają uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze w trybie ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych;

4)działki objęte zakresem wniosku nie są objęte ustaleniami obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również nie ogłoszono o przystąpieniu do sporządzenia tego planu i nie znajdują się na obszarze objętym na mocy przepisów odrębnych obowiązkiem sporządzenia planów miejscowych;

5)przed sprzedażą, z Państwa inicjatywy, nie zostanie złożony żaden inny wniosek o wydanie pozwolenia na budowę albo warunków zabudowy dla tych działek;

6)o pozwolenia budowlane dla ww. działek wystąpią przyszli nabywcy;

7)zarówno Pan, jak i Pana żona nie dokonywaliście sprzedaży nieruchomości innych niż wymienionej we wniosku, tj. w 2017 r. sprzedali Państwo działkę o powierzchni 0,07 ha oznaczoną nr ewidencyjnym …/12 przed upływem pięciu lat od daty jej nabycia, dochód uzyskany ze sprzedaży tej nieruchomości przeznaczyli Państwo na własne cele mieszkaniowe. Poza tą działką nie dokonywali Państwo sprzedaży innych działek. Posiadacie Państwo inne działki rolne, ale nie zamierzacie ich sprzedawać, zamierzacie je w przyszłości darować dzieciom i wnukom.

Pytanie

Czy sprzedaż podzielonej nieruchomości rolnej na działki w kontekście przedstawionego stanu faktycznego nastąpi w wyniku sprzedaży z majątku prywatnego, czy też w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej żony, pomimo, że od daty zakupu minął pięcioletni okres, a także w kontekście podejmowanych działań zmierzających do sprzedaży wydzielonych 8 działek?

Stanowisko Państwa w sprawie

Państwa zdaniem, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego gruntu

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Ponieważ nabycie gruntu w opisanej sytuacji nastąpiło w 2014 r., a zatem planowana sprzedaż nieruchomości podzielonej na 8 działek w przyszłości, z uwagi na upływ 5-letniego terminu oraz sprzedaż poza prowadzoną działalnością gospodarczą, jako majątek osobisty nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podzielona nieruchomość nadal jest Państwa własnością, po podziale zachowuje charakter rolny, a sam fakt jej podzielenia nie przesądza z żadnym nabyciem, gdyż wydzielenie odrębnych własności nieruchomości (8 działek) nie stanowi przy tym nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o pdof.

Nieruchomość gruntowa nie była i nie jest również w żaden sposób wykorzystywana w prowadzonej przez Pana małżonkę działalności gospodarczej, nie stanowiła i nie stanowi majątku firmy. Sam fakt podziału nieruchomości na działki pozostaje bez znaczenia, ponieważ przez podział nieruchomości należy rozumieć proces mający na celu uzyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek). W Państwa rozumieniu, jeżeli dokonaliście Państwo podziału nieruchomości, nie macie do czynienia z nowym nabyciem, bo chodzi o tę samą nieruchomość, której nadal jesteście właścicielami. W wyniku samego podziału nieruchomości nie zmieniła się struktura własności każdej z mniejszych nieruchomości wydzielonych w drodze podziału, gdyż jak już wskazali Państwo na wstępie, przepisy ustawy o pdof uzależniają skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości od daty jej pierwotnego nabycia, a nie od daty jej podziału. Wszystkie czynności dokonane w postaci zapewnienia mediów do działki, rozpoczęte przez poprzedniego właściciela i kontynuowane przez Państwa, nie stanowią o tym, że zostały wykonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Pana żony.

Podsumowując, przychód uzyskany z planowanej sprzedaży niezabudowanych nieruchomości (działek) w przyszłości, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że okres pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy minął oraz planowana sprzedaż nie wystąpi w ramach działalności gospodarczej, lecz z majątku prywatnego – wspólnego, gdyż zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb oraz najbliższej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet kilkukrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu, podtrzymali Państwo swoje stanowisko zawarte we wniosku ORD-WS.

Uważacie Państwo, że Wasze działania zmierzające do podziału nieruchomości na 8 mniejszych działek, przepisanie mediów na siebie, uzyskanie warunków zabudowy, nie spełniały przesłanek ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, aby uznać Państwa przyszłą sprzedaż za sprzedaż w ramach działalności gospodarczej. Co do zasady, jako działalność gospodarcza, nie powinna być traktowana wyprzedaż majątku własnego, który został nabyty do celów prywatnych, nie był nigdy wprowadzony do ewidencji środków trwałych, a tym samym nie był wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c)  ww. ustawy odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

1)odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

2)zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej  ̶  oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

-zarobkowym celu działalności,

-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Państwa do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Na gruncie analizowanej sprawy, powzięli Państwo wątpliwość, czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości, tj. działek: nr …/14, nr …/15, nr …/16, nr …/17, nr …/18, nr …/19, nr …/20 powstałych z podziału działki nr /13, będzie skutkowała powstaniem przychodu opodatkowanego zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla odpłatnego zbycia nieruchomości (czyli źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), czy też zgodnie z zasadami przewidzianymi dla pozarolniczej działalności gospodarczej (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że sprzedaż ww. działek powstałych z podziału działki nr …/13 nie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej. Ani nabyta pierwotnie przez Państwa nieruchomość o nr …/2 (z której następnie wydzielona została działka nr …/13), ani działki powstałe w wyniku podziału działki nr …/13 nie były wykorzystywane w pozarolniczej działalności gospodarczej.

Nabycie działki nr …/13 nastąpiło do celów prywatnych, jako powiększenie już istniejącego gospodarstwa rolnego. Nieruchomość nie była i nie jest przedmiotem umowy dzierżawy, najmu.

Działki będące przedmiotem sprzedaży w przyszłości, nie będą w żaden sposób uatrakcyjniane, nie będą reklamowane w portalach ogólnodostępnych, jak też, nie zostanie podane ogłoszenie reklamowe w środkach masowego przekazu. Ewentualnych nabywców planują Państwo poszukać w szerokim gronie znajomych i rodziny. Wszystkie podejmowane czynności wykonywane będą osobiście, bez pośrednika. Przy sprzedaży ich nie będą Państwo działać jako developerzy czy pośrednicy nieruchomości, lecz jako osoby prywatne. Przed sprzedażą, z Państwa inicjatywy, nie zostanie złożony żaden inny wniosek o wydanie pozwolenia na budowę albo warunków zabudowy dla tych działek.

Zatem podejmowane przez Państwa działania mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej. Działania te bez wątpienia pokazują, że Państwa wolą nie było podniesienie wartości nieruchomości, a w konsekwencji czynności te nie były dokonane w celu osiągnięcia korzyści finansowej.

Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż przedmiotowych działek  powstałych z podziału działki nr …/13 nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakres, stopień zaangażowania i cel działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana ze sprzedaży  działek oznaczonych numerami …/14, …/15, …/16, …/17, …/18, …/19, …/20 powstałych z podziału działki nr …/13, nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Aby zatem ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana przez Zainteresowanych sprzedaż przedmiotowych nieruchomości/działek podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Z treści wniosku wynika, że 14 lutego 2014 r. nabyli Państwo niezabudowaną nieruchomość – działkę rolną o nr …/2. W związku z powyższym, okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, upłynął z dniem 31 grudnia 2019 r., a więc planowana sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr …/13 (wydzielonej z działki nr …/2 w 2017 r.), nie będzie stanowić dla Państwa źródła przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana przez Państwa sprzedaż działek: nr …/14, nr …/15, nr …/16, nr …/17, nr …/18, nr …/19, nr …/20 powstałych z podziału działki nr …/13, nie będzie mieć związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód z ww. sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, planowana przez Państwa sprzedaż działek: nr …/14, nr …/15, nr …/16, nr …/17, nr …/18, nr …/19, nr …/20 powstałych z podziału działki nr …/13, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Państwa działki nr …/2, z której wydzielona została działka nr …/13 upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w ww. przepisie. Zatem nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. transakcji odpłatnego zbycia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan ... (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00