Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.267.2022.1.AP

Możliwość zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego przychodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu dywidend otrzymanych od Spółek Zależnych lub odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego przychodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu dywidend otrzymanych od Spółek Zależnych lub odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych. 

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego    

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca nie należy i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej.

Spółka nie korzysta i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Wnioskodawca prowadzi i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.

Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka Société anonyme – (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) tj. A Société anonyme (luksemburski numer identyfikacyjny: …) z siedzibą w (…). Tym samym, akcji Spółki nie posiada i na moment realizacji transakcji objętych niniejszym wnioskiem nie będzie posiadał pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wyżej wymienione okoliczności faktyczne w opinii Wnioskodawcy (będące jednocześnie warunkami określonymi w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) są już lub będą spełnione w przypadku Wnioskodawcy nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji). Przykładowo, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji) nastąpi 1 lutego 2023 r., a Spółka będzie posiadała zbywane udziały (akcje) nieprzerwanie od dnia poprzedzającego 31 stycznia 2021 r. (w takim samym okresie będą spełnione pozostałe warunki wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Tym samym, wymóg co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, w opinii Wnioskodawcy będzie spełniony.

Wnioskodawca posiada i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie posiadał akcje lub udziały m.in. w spółkach, które spełniają i będą spełniały łącznie następujące warunki:

co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca posiada i na moment zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności,

nie posiadają i nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

nie są i nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

– dalej łącznie: „Spółki Zależne”.

Część Spółek Zależnych podlega i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku podlegać będzie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz prowadzona jest w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.

Z kolei Spółki Zależne podlegające w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i nie korzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

posiadają i będą posiadać osobowość prawną oraz

nie są i nie będą mieć siedziby ani zarządu, ani nie są i nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

·wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

·wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

·z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wyżej wymienione okoliczności faktyczne w opinii Wnioskodawcy (będące jednocześnie warunkami określonymi w art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz 3-4) są już spełnione lub będą spełnione w przypadku Spółek Zależnych nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji). Przykładowo, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji) Spółek Zależnych nastąpi 1 lutego 2023 r., a Spółka będzie posiadała zbywane udziały (akcje) nieprzerwanie od dnia poprzedzającego 31 stycznia 2021 r. (w takim samym okresie będą spełnione pozostałe warunki wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz 3-4 ustawy o CIT). Tym samym, wymóg co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz 3-4 ustawy o CIT, w opinii Wnioskodawcy będzie spełniony.

Wnioskodawca może otrzymywać płatności z tytułu udziału w zyskach (dywidendy) od Spółek Zależnych (o ile podmioty te osiągną zysk oraz podjęta zostanie decyzja o wypłacie dywidendy).

Wnioskodawca planuje dokonanie w 2023 r. odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w wybranych Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów w Spółkach Zależnych oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidziane w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca planuje skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT nie stanowią i na moment zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3 tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, odpowiednio w stosunku do przychodów z dywidend otrzymywanych od Spółek Zależnych lub przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych, jeśli niniejsze przychody (z dywidend lub zbycia udziałów (akcji)) uzyskane zostaną w 2023 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Reżim Holdingowy”) odpowiednio w stosunku do przychodów z dywidend otrzymywanych od Spółek Zależnych lub przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych, jeśli niniejsze przychody (z dywidend lub zbycia udziałów (akcji)) uzyskane zostaną w 2023 r.

Od 1 stycznia 2022 r., na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: „Ustawa zmieniająca 1”) do ustawy o CIT został dodany Rozdział 5b pt. „Opodatkowanie spółek holdingowych”, który umożliwił spółkom holdingowym skorzystanie z preferencji podatkowych w postaci:

zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);

zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT).

W roku 2022 niektóre przepisy ww. Rozdziału 5b zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180; dalej: „Ustawa zmieniająca 2”), która w zakresie zmian w Rozdziale 5b ustawy o CIT wejdzie w życie dnia 1 stycznia 2023 r.

Warunki uznania spółki za spółkę holdingową

Stosownie do art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przepisy niniejszego rozdziału (to jest Rozdziału 5b ustawy o CIT) stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 (tj. m.in. definicja spółki holdingowej) są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Warunki uznania za spółkę zależną

Zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, przez spółkę zależną rozumie się spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Dodatkowo, w odniesieniu do definicji krajowej spółki zależnej, ustawodawca wskazuje, że oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej).

Natomiast, przez zagraniczną spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przepisy niniejszego rozdziału (to jest Rozdziału 5b ustawy o CIT) stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 (tj. m.in. definicja spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej) są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Mając na uwadze informacje przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy:

Spółka spełnia i na moment zdarzenia przyszłego spełniała będzie definicję spółki holdingowej przewidzianą w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;

Spółki Zależne spełniają i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku, będą spełniać definicję „krajowej spółki zależnej” (przewidzianą w art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT) albo „zagranicznej spółki zależnej” (przewidzianą w art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).

Warunki zastosowania Reżimu Holdingowego

Zgodnie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia trzech przesłanek:

1.podmiotem otrzymującym dywidendę jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;

2.podmiotem wypłacającym dywidendę jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;

3.na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Stosownie do art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Z analizy ww. przepisu wynika, że warunki do zastosowania zwolnienia w odniesieniu do zbycia udziałów w ramach Reżimu Holdingowego są analogiczne jak w przypadku otrzymania dywidendy od spółki zależnej. Z tą różnicą, że spółka holdingowa jest zobowiązana złożyć oświadczenie o zamiarze skorzystania zwolnienia.

Moment oceny spełnienia warunków do zastosowania Reżimu Holdingowego

W kontekście powyższego, istotne jest ustalenie momentu, od którego możliwe jest zastosowanie Reżimu Holdingowego tj. od którego momentu należy liczyć 2 letni okres spełnienia warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 (tj. warunków bycia spółką holdingową, spółką zależną, krajową spółką zależną oraz zagraniczną spółką zależną), w tym m.in. warunku posiadania udziałów (akcji) przewidzianego odpowiednio w art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz art. 24m ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że pierwotne przepisy Reżimu Holdingowego weszły w życie od 1 stycznia 2022 r. na podstawie Ustawy zmieniającej 1. W jej przepisach intertemporalnych nie przewidziano żadnych regulacji odraczających wejście życie Reżimu Holdingowego. Zatem, zgodnie z normą interpretacyjną Lege non distinguente nec nostrum est distinguere, należy przyjąć, że przepisy Reżimu Holdingowego powinny mieć zastosowanie do zdarzeń zaistniałych (przychodów uzyskanych) od 1 stycznia 2022 r. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku Ustawy zmieniającej 2.

Co więcej, w art. 62 Ustawy zmieniającej 1 wprost wskazano, że zwolnienie, o którym mowa w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dywidend wypłaconych po dniu 31 grudnia 2021 r. Podobny przepis znalazł się w art. 20 ust. 1 Ustawy zmieniającej 2, gdzie wprost wskazano, że przepisy art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i ust. 3 w nowym brzmieniu stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Mając na uwadze brzmienie Rozdziału 5b ustawy o CIT obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. oraz Ustawy zmieniającej 2, należy wskazać, że ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT Wnioskodawca może korzystać w odniesieniu do przychodów (odpowiednio z dywidend oraz zbycia udziałów (akcji)) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Ponadto z przepisów intertemporalnych/przejściowych zawartych ww. Ustawach zmieniających 1 i 2 nie wynika od jakiego momentu okres spełnienia warunków koniecznych do zastosowania Reżimu Holdingowego powinien być liczony, w tym jak należy postąpić w sytuacji gdy warunki były spełnione już przed wejściem w życie regulacji z zakresu Reżimu Holdingowego (tj. przed 1 stycznia 2022 r.). Jeżeli ustawodawca wprost nie wskazał w przepisach od jakiego momentu powinien być liczony okres spełnienia warunków koniecznych do zastosowania Reżimu Holdingowego, w tym warunku posiadania udziałów (akcji), należy przyjąć, że bieg terminu spełnienia warunków do zastosowania Reżimu Holdingowego rozpoczyna się na przykładzie warunku posiadania udziałów (akcji) w dniu nabycia udziałów (akcji) spółki zależnej, a kończy w dniu przed wypłatą dywidendy lub sprzedażą udziałów (akcji).

W odniesieniu do powyższego, należy w szczególności wskazać na par. 30 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 283 ze zm.), który stanowi, że w przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności: czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych przepisów; sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne. W takim wypadku, jeśli ustawodawca chciał, aby okres spełnienia warunków koniecznych do zastosowania Reżimu Holdingowego liczony był od 1 stycznia 2022 r./1 stycznia 2023 r., to powinien wskazać to literalnie w przepisach przejściowych.

W kontekście minimalnego okresu spełnienia warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1­-4 ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat, w tym m.in. warunku posiadania udziałów (akcji) w spółce zależnej, należy również zwrócić uwagę na wykładnię językową fragmentu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT – „nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”. Przyimek „przez”, wraz z przyłączonym rzeczownikiem „okres” komunikuje czas trwania jakiegoś zdarzenia lub utrzymującego się stanu rzeczy. Niedookreślone, mało precyzyjnie pojęcie "okresu" ustawodawca konkretyzuje zaś uściślając, iż chodzi o okres obejmujący "co najmniej 2 lat". Oznacza to, że czas, przez jaki spółka holdingowa ma posiadać udziały w kapitale spółki zależnej ma obejmować okres nie krótszy niż dwa lata. Dwuletni termin należy zaś interpretować w świetle art. 12 par. 4 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z nim, terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było – w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień. Sformułowanie „nieprzerwanie” należy natomiast rozumieć jako „trwający stale” lub „trwający bez przerwy”. Jego użycie przez ustawodawcę sugeruje, że niedopuszczalne jest, aby w tym okresie, przez pewien jego wycinek, chociażby minimalny, nie były spełnione warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT, w tym m.in. warunek posiadania udziałów (akcji) w spółce zależnej. Żaden element przywołanej formuły nie wskazuje natomiast, że minimalny nieprzerwany dwuletni okres spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT, w tym m.in. warunku posiadania udziałów (akcji) w spółce zależnej, powinien być liczony od innej daty, niż np. daty nabycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) – co wynika z istoty stosunku prawnego – w przypadku warunku dotyczącego posiadania udziałów (akcji).

Finalnie, rozstrzygając problem prawny przedstawiony przez Wnioskodawcę należy wziąć pod uwagę niedopuszczalność stosowania wykładni rozszerzającej przez organy podatkowe na niekorzyść podatnika. Zakaz ten potwierdził przykładowo WSA w Bydgoszczy wyrokiem z 16 września 2020 r. (sygn. akt I SA/Bd 383/20), w którym stwierdził, że „sądowi bliżej jest (...) takie rozumienie, które idzie w parze z zasadą ścisłej, a nie rozszerzającej wykładni zwłaszcza takich wyjątków, które działają na niekorzyść podatnika". Za przykład wykładni rozszerzającej na niekorzyść podatnika należałoby zaś uznać taką interpretację art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, która sprzeciwiałaby się możliwości wliczenia do minimalnego okresu, o którymi mówi ustawa o CIT, również czasu przez jaki Wnioskodawca spełniania warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT, w tym m.in. warunek posiadania udziałów (akcji) w spółce zależnej, przed dniem 1 stycznia 2022 r.

W ocenie Wnioskodawcy, inna od przedstawionej wykładnia analizowanych przepisów – w szczególności dowodzenie, że z analizowanych zwolnień skorzystać można dopiero od 1 stycznia 2024 r. – stałaby w jawnej sprzeczności z podstawowymi zasadami wykładni, w tym zasadą wykładni językowej, celowościowej oraz systemowej, a także zasadą niedopuszczalności stosowania wykładni rozszerzającej przez organy podatkowe na niekorzyść podatnika. Taka wykładnia w oczywisty sposób byłaby sprzeczna z literalnym brzmieniem art. 20 ust. 1 Ustawy zmieniającej 2 i art. 24m ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. oraz godziłaby w założenie racjonalności ustawodawcy, który:

zmodyfikował pierwotnie obowiązujące (od 1 stycznia 2022 r.) przepisy od 1 stycznia 2023 r. między innymi wydłużając warunek trzymania udziałów (akcji) z 1 roku do 2 lat oraz nakładając wymóg spełnienia pozostałych warunków przez okres 2 lat (tj. na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 muszą być spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat)

wskazał w Ustawie zmieniającej 2, że przepisy art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i ust. 3 stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

nie przewidział żadnych regulacji (w Ustawie zmieniającej 2) odraczających stosowanie przepisów (w tym w szczególności od daty 1 stycznia 2024 r.).

Tym samym, przykładowo, jeżeli odpłatne zbycie udziałów (akcji) Spółek Zależnych nastąpi 1 lutego 2023 r., a Spółka będzie posiadała zbywane udziały (akcje) nieprzerwanie od dnia poprzedzającego 31 stycznia 2021 r. i w takim samym okresie będą spełnione pozostałe warunki wskazane w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT, wymóg co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT będzie spełniony. W rezultacie Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Podsumowanie

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT odpowiednio w stosunku do przychodów z dywidend otrzymywanych od Spółek Zależnych lub przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych, jeśli niniejsze przychody (z dywidend lub zbycia udziałów (akcji)) uzyskane zostaną w 2023 r.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne stanowisko w podobnej sprawie, na gruncie regulacji obowiązujących w 2022 r., w zakresie określania momentu od którego należy liczyć okres nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji)/spełniania warunków do zastosowania Reżimu Holdingowego, zostało przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lipca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.164.2022.3.AR, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: „Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy CIT wskazać w pierwszej kolejności należy, że jak słusznie zauważył Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie, okres co najmniej 1 roku posiadania udziałów (akcji) w spółce zależnej należy liczyć (jak literalnie wynika z art. 24m pkt 2 lit. a ustawy CIT) – od momentu faktycznego wejścia Wnioskodawcy w ich posiadanie (ich nabycia)”. Powyższa interpretacja indywidualna dodatkowo potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce. Następnie ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180) wprowadzono modyfikacje dot. reżimu holdingowego, które docelowo umożliwiają skorzystanie z niego przez szerszy krąg przedsiębiorców.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

Regulacja opiera się na następujących filarach:

1)zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz

2)zwolnieniu z tego podatku dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.

Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.

W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

krajowej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona:

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Natomiast, stosownie do art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:

Spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona).

Jak stanowi natomiast art. 24m ust. 1 pkt 4 ww. ustawy: 

Zagraniczna spółka zależna oznacza spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Jak stanowi art. 24n ust. 1 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej.

W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w przypadku osiągnięcia przychodu przez spółkę holdingową z tytułu otrzymania dywidendy od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot, który wypłaca dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej). Tak samo należy rozpatrzeć, czy w przypadku osiągnięcia dochodu przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, podmiot zbywający udziały spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot, którego akcje (udziały) są zbywane spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej).

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest rezydentem podatkowym w Polsce i prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą. Spółka nie jest członkiem podatkowej grupy kapitałowej. Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka luksemburska. Spółka posiada akcje lub udziały w spółkach, które spełniają przesłanki do uznania ich za spółki zależne według prawa podatkowego. Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) spełni przez okres co najmniej 2 lat warunki uznania jej za spółkę holdingową. Spółka może w przyszłości otrzymywać płatności z tytułu udziału w zyskach (dywidendy) od Spółek Zależnych. Spółka planuje również sprzedaż udziałów (akcji) w wybranych Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy przychody z tytułu otrzymanej dywidendy od Spółek Zależnych lub z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych będą korzystały ze zwolnień, o których mowa odpowiednio w art. 24n oraz w art. 24o w zw. z art. 24m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego opisu sprawy wskazać należy, że Państwa Spółka spełnia warunki konieczne do uznania jej za spółkę holdingową, tj.:

a)jest spółką akcyjną będącą podatnikiem posiadającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą,

e)udziałów (akcji) w spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 j ust. 2 Ustawy o CIT;

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółki Zależne spełniają zaś wszystkie przesłanki do uznania ich za spółki zależne według prawa podatkowego.

Ponadto jak wskazali Państwo we wniosku, w przypadku zbycia udziałów w Spółkach Zależnych, złożą Państwo zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia, o zamiarze skorzystania ze zwolnienia dochodu osiągniętego z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółce Zależnej.

A zatem w 2023 roku będą spełnione wszystkie przesłanki powalające uznać Państwa Spółkę za spółkę holdingową, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT a Spółki, w których posiadają Państwo akcje lub udziały za Spółki Zależne w rozumieniu art. 24m pkt 3 i 4 ww. ustawy. Spełnione zostaną ponadto warunki wskazane w art. 24n oraz w art. 24o ustawy o CIT, a zatem będzie Państwu przysługiwać możliwość zastosowania zwolnień podatkowych w odniesieniu do dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową w 2023 r., z tytułu otrzymania dywidendy od Spółek Zależnych, a także z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) Spółek Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00