Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.967.2022.2.KP

Ocena spełnienia warunków do skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lutego 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „X”. Przedmiotem przeważającej Pana działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD: 47.11.Z).

27 października 2017 roku nabył Pan wraz ze swoją żoną kompleks pałacowo-parkowy. W skład kompleksu wchodzi między innymi pałac o cechach neorenesansowych wpisany do rejestru zabytków pod numerem XXX położony w miejscowości A., gmina B., powiat c., województwo d.

Nieruchomość ta stanowi działkę o numerze 1/1 o powierzchni (...) ha, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w E. Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (...). Kompleks pałacowo-parkowy wchodzi w skład wspólności majątkowej małżeńskiej Pana oraz Pana żony.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ma Pan zamiar dokonać prac remontowo-budowlanych w całym kompleksie. Przedmiotowy pałac wpisany jest do rejestru zabytków pod numerem decyzji XXX z dnia (...) 19... r.

Na Pana wniosek, (...) Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał decyzję z dnia (...) 2022 r., nr XYZ zezwalającą na prowadzenie robót budowlanych w przedmiotowym pałacu. W decyzji udzielono pozwolenia na wykonywanie następujących prac w przedmiotowym obiekcie: remont dachu, tj. demontaż i ponowny montaż istniejącej dachówki, remont więźby dachowej i stropu nad piętrem, remont kominów, remont/rekonstrukcja stolarki okiennej lukarn i okulusów, wykonanie obróbek blacharskich zgodnie z zakresem i w sposób wskazanym w projekcie budowlanym stanowiącym załącznik do decyzji. Działania te mają na celu poprawienie stanu technicznego obiektu oraz podniesienie jego walorów estetycznych. Termin ważności pozwolenia ustalono na 30 grudnia 2025 r.

W związku z powyższą decyzją konserwatora zabytków ma Pan zamiar wykonać w przyszłości prace remontowo-budowlane wskazane w projekcie budowlanym stanowiącym załącznik do decyzji (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Chce Pan skorzystać z ulgi na zabytki, która zezwala na pomniejszenie podstawy opodatkowania o wydatki poniesione na prace remontowo-restauratorskie. W związku z planowanymi pracami chce Pan poddać ekspertyzie, ocenie stanu technicznego poszczególnych elementów budynku/pałacyku, dlatego w związku z tym chce Pan skorzystać z usług profesjonalistów i ekspertów w swojej dziedzinie w zakresie:

1.Ekspertyz i oceny stanu technicznego poszczególnych elementów budynku/pałacyku;

2.Badań i nadzoru archeologicznego wybranych obszarów działki niezbędnych do zainstalowania przyłączy wodno-kanalizacyjnych, pompy ciepła;

3.Projektu zagospodarowania działki;

4.Projektu architektoniczno-budowlanego rekonstrukcji/odbudowy budynku.

5.Projektu technicznego:

rozwiązania konstrukcyjnego,

instalacji sanitarnych i elektrycznych,

rozwiązania energetycznego,

6.Usługi związanej z rekonstrukcją i stałą pielęgnacją terenów zielonych należących do zespołu pałacowo-parkowego.

W związku z powyższym chce Pan skorzystać z ulgi na zabytek i pomniejszyć podstawę opodatkowania o wydatki poniesione na ww. projekty, ekspertyzy oraz usługi.

Ponadto jest Pan właścicielem lokalu usługowego w zabytkowej kamienicy. Lokal ten położony jest przy ulicy G. w F. Kamienica została odrestaurowana przez dewelopera. Zakupił Pan lokal usługowy z zabytkowym wnętrzem w tej kamienicy w stanie deweloperskim, jednakże wnętrze to wymaga remontu. Zamierza Pan dokonać remontu, a wydatki związane z tym remontem odliczyć od podstawy opodatkowania na podstawie art. 26hb ustawy o PIT.

Uzupełnienie okolicznościsprawy

W 2022 r. oraz we wcześniejszych latach obowiązywał Pana podatek liniowy, natomiast na rok 2023 wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Nie potrafi Pan określić jaka forma opodatkowania będzie optymalna dla Pana w kolejnych latach.

Lokal przy ul. G. został nabyty dnia 24 czerwca 2019 roku. Lokal ten został nabyty do majątku wspólnego objętego małżeńską wspólnością majątkową Pana i Pana żony. Jednak tylko Pan prowadzi działalność gospodarczą - X.

Budynek w którym znajduje się lokal usługowy wpisany jest indywidualnie do rejestru zabytków pod numerem Rejestru A i B, na podstawie decyzji w sprawie wpisania dobra kultury do rejestru zabytków wydanych przez Konserwatora Zabytków m. F. dnia (...) 19... roku. Jest utrzymany i konserwowany zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków wobec czego zastosowanie mają wobec niego przepisy art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości.

W Pana odczuciu, ochrona konserwatorska lokalu usługowego przy G. dotyczy zarówno bryły budynku jak i powierzchni wewnątrz, gdyż zachowane są tam oryginalne ceglane ściany oraz sklepienia. Jeśli chodzi o obiekt pałacowo-parkowy we wsi A. - to został on wraz z przylegającym parkiem wpisany do rejestru zabytków:

pałac, (...), nr rej.: XXX z (...) 19... r.,

park, (...), nr rejestru.: YYY z (...) 20... r.

Dodatkowo cały teren znajduje się w granicach strefy ochrony krajobrazu kulturowego, w granicach strefy obserwacji archeologicznej a także w granicach strefy ochrony konserwatorskiej.

Tak, planowane wydatki będą spełniać definicje określone w art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prace remontowo-budowlane pałacu planowane były na drugą połowę 2023 r., remont lokalu usługowego na rok 2023. Jednak realnie mogą się one odbyć tylko z pomocą ulgi „Pałacyk plus”. Zależy Panu na ratowaniu zabytku, jednak potrzebuje wsparcia finansowego aby dokonać tego z należytą starannością. Pomimo uzyskanej zgody na wymianę pokrycia dachowego pałacu, jest Pan przekonany, że rekonstrukcja dachu nie powinna być przeprowadzona w oderwaniu od oceny kompleksowej całego budynku. Dlatego przed przystąpieniem do remontu dachu wolałby Pan dokonać ekspertyzy i poddać profesjonalnej ocenie cały obiekt w trosce aby wszystkie prace były logiczne, spójne i aby następowały w należytej kolejności. Tereny zielone wymagają stałej opieki całorocznej ze wzmożoną intensywnością w miesiącach od marca do października. Teren 1,3 ha wymaga profesjonalnych sprzętów ogrodniczych oraz nieprzypadkowej „ekipy” ogrodniczej. Rekonstrukcja terenów zielonych może odbyć się po uzyskaniu jasnej odpowiedzi czy będzie Pan mógł skorzystać z ulgi na zabytek, jeśli będzie taka możliwość to wystąpi Pan z wnioskiem do Konserwatora Zabytków.

Ekspertyzy oraz wszystkie w/w projekty zostaną sporządzone gdy będzie Pan miał pewność, że ulga „Pałacyk plus” Pana dotyczy. Nastąpi to najpewniej w 2023 roku.

Projekt budowlany dotyczący remontu i przebudowy dachu w A. został finalnie opracowany w maju 2022 roku, a zaczęty w 2021 roku jednak Konserwator Zabytków zgłosił wiele uwag do poprawy w projekcie.

Lokal usługowy wymaga:

odtworzenia posadzki,

zaprojektowania i wykonania schodów - lokal jest dwupoziomowy,

odtworzenia tynków w miejscach gdzie nie ma odkrytej historycznej cegły,

wsparcia wentylacyjnego aby była sprzyjająca przepustowość powietrza w wiekowym budynku,

remontu łazienki oraz aneksu kuchennego, w łazience są sklepienia, a w pomieszczeniu kuchennym zachował się oryginalny sufit.

Zamierza Pan dokumentować wszystkie wydatki dotyczące zabytku w A. fakturą wystawioną przez podatnika od towarów i usług. Faktury będą wystawiane imiennie na Pana lub na Pana żonę lub na nich wspólnie. Inaczej sprawa się ma w przypadku lokalu usługowego, który został kupiony na firmę - X. W przypadku przystąpienia do remontu faktury będą wystawiane na dane firmowe.

W roku 2022 nie zostały poniesione wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Ma Pan sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie remontu dachu. Każde nowe zamierzenie restauratorskie obiektu pałacowo parkowego musi być poprzedzone uzyskaniem zgody od (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - stąd o pozwolenie na rekonstrukcję terenów zielonych musi się Pan postarać. Również na dzień dzisiejszy nie starał się Pan o zgodę na prace remontowe w lokalu usługowym, nie jest Pan w tak dobrej kondycji finansowej, aby tego dokonać sam bez skorzystania z ulgi na zabytek.

Wydatki, które zostaną poniesione przez Pana, chciałby Pan odliczyć od podstawy opodatkowania w myśl ulgi na zbytek. Nie odliczy Pan ich w ramach innych ulg. Wydatki nie wykroczą poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków. Nie starał się Pan o inne dofinansowanie.

W odniesieniu do planowanych przez Pana wydatków zachowane zostaną warunki określone w art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak, zamierza Pan dokonać odliczenia wydatków w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesie Pan wydatki na zabytek.

Zamierza Pan samodzielnie odliczyć pełną kwotę ulgi.

Pytania

1.Czy może Pan skorzystać z ulgi na zabytek uregulowanej w art. 26hb ustawy o PIT i pomniejszyć podstawę opodatkowania o wydatki poniesione na projekty, ekspertyzy, usługi opisane w stanie faktycznym oraz wydatki na remont dachu w pałacyku w A.?

2.Czy wydatki na remont wnętrza lokalu usługowego w zabytkowej kamienicy w F. podlegają odliczeniu od podstawy Pana opodatkowania na podstawie art. 26hb ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Pana zdaniem, może Pan skorzystać z ulgi na zabytek przewidzianej w art. 26hb ustawy o PIT i pomniejszyć podstawę opodatkowania o wydatki poniesione na projekty, ekspertyzy, usługi opisane w stanie faktycznym oraz wydatki na remont dachu w pałacyku w A.

Ulga na zabytek pozwala na odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków (art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).

Pana zdaniem, wydatki poniesione na projekty budowlane oraz opinie i ekspertyzy dotyczące stanu technicznego budynku będzie mógł Pan zakwalifikować jako wydatki poniesione na prace konserwatorskie. Prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań.

Przedmiotowy zabytek to bardzo delikatny twór, który powinien zostać powierzony wyłącznie ekspertom, a nie przypadkowym ekipom budowlanym. Profesjonalnie przygotowany projekt kompleksowy daje bowiem realne możliwości na pożądany efekt końcowy, jakim jest odnowienie zabytku bez uszczerbku na jego pierwotnej konstrukcji. Jest Pan zdania, że kompleksowy remont całego obiektu powinien być poprzedzony profesjonalną ekspertyzą konstruktorską tego obiektu. Dopiero po uzyskaniu profesjonalnej ekspertyzy i projektów powinien rozpocząć się kompleksowy remont przedmiotowego zabytku. Profesjonalna ekspertyza jak i projekty dają gwarancję przeprowadzenia prac konserwatorskich w sposób rzetelny. Wiedza i doświadczenie profesjonalistów pozwoli ponadto na uniknięcie ewentualnych błędów i zachowanie pierwotnej formy zabytku.

Prace konserwatorskie polegają między innymi na dokumentowaniu działań mających na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku. Ekspertyza, projekty budowlane oraz architektoniczne Pana zdaniem wpisują się w tę dokumentację, a wydatki poniesione na te działania powinny zostać odliczone od podstawy opodatkowania.

Wydatki na remont dachu Pana zdaniem także powinny zostać odliczone od podstawy opodatkowania, dla nich bowiem została wydana decyzja konserwatora zabytków, w której udzielono pozwolenia na przeprowadzenie ww. remontu. Remont dachu, tj. demontaż i ponowny montaż istniejącej dachówki, remont więźby dachowej i stropu nad piętrem, remont kominów, remont/rekonstrukcja stolarki okiennej lukarn i okulusów, wykonanie obróbek blacharskich Pana zdaniem, kwalifikuje się pod roboty budowlane. Działania te mają na celu poprawienie stanu technicznego obiektu oraz podniesienie jego walorów estetycznych. Remont dachu wpisuje się pod pojęcie robót budowlanych, które polegać mają na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, podejmowanych przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Ad 2

Jest Pan zdania, że wydatki poniesione na remont wnętrza lokalu usługowego w zabytkowej kamienicy w F. podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 26hb ustawy o PIT.

Ulga na zabytek pozwala na odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków (art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).

Remont wnętrza zabytkowej kamienicy z zabytkowym wnętrzem Pana zdaniem wpisuje się w definicję prac restauratorskich oraz robót budowlanych. Prace restauratorskie to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań. Natomiast roboty budowlane polegają na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, podejmowanych przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniono niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki.

Zgodnie z treścią przepisu art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2023 r.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

3)(uchylony)

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

3)(uchylony)

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) (uchylony)

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 6 ww. ustawy:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;

2)ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczoneod przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26hb ust. 11 cyt. ustawy:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 ww. ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Zauważyć jednak należy, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć takich jak: prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane, zabytek nieruchomy, dlatego też - zgodnie z treścią art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy odnieść się do stosownych uregulowań ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej wyżej ustawy terminy te oznaczają:

prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Z kolei, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7, 7a i 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

50% kwoty poniesionych wydatków na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

50% kwoty poniesionych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac przy tym zabytku,

po poniesieniu tego wydatku uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót,

posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z tym pozwoleniem.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że:

od 27 października 2017 r. jest Pan współwłaścicielem, na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej, kompleksu pałacowo-parkowego, w skład którego wchodzi m. in. pałac wpisany do rejestru zabytków, nr rej.: XXX oraz park wpisany do rejestru zabytków pod nr: YYY.W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ma Pan zamiar dokonać prac remontowo-budowlanych w całym kompleksie.

uzyskał Pan decyzję z (...) 2022 r., nr XYZ wydaną przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zezwalającą na prowadzenie robót budowlanych w pałacu. W decyzji udzielono pozwolenia na wykonywanie następujących prac: remont dachu, tj. demontaż i ponowny montaż istniejącej dachówki, remont więźby dachowej i stropu nad piętrem, remont kominów, remont/rekonstrukcja stolarki okiennej lukarn i okulusów, wykonanie obróbek blacharskich zgodnie z zakresem i w sposób wskazanym w projekcie budowlanym stanowiącym załącznik do decyzji.

Ponadto, w związku z planowanymi pracami, chce Pan poddać ekspertyzie, ocenie stanu technicznego poszczególnych elementów budynku/pałacyku, dlatego w związku z tym chce Pan skorzystać z usług profesjonalistów i ekspertów w swojej dziedzinie w zakresie:

a)Ekspertyz i oceny stanu technicznego poszczególnych elementów budynku/pałacyku;

b)Badań i nadzoru archeologicznego wybranych obszarów działki niezbędnych do zainstalowania przyłączy wodno-kanalizacyjnych, pompy ciepła;

c)Projektu zagospodarowania działki;

d)Projektu architektoniczno-budowlanego rekonstrukcji/odbudowy budynku.

e)Projektu technicznego:

rozwiązania konstrukcyjnego,

instalacji sanitarnych i elektrycznych,

rozwiązania energetycznego,

f)Usługi związanej z rekonstrukcją i stałą pielęgnacją terenów zielonych należących do zespołu pałacowo-parkowego.

24 czerwca 2019 r. nabył Pan do majątku wspólnego objętego małżeńską wspólnością majątkową lokal usługowy w kamienicy wpisanej do rejestru zabytków pod nr A i B.

Zamierza Pan dokonać remontu ww. lokalu. Lokal usługowy wymaga:

odtworzenia posadzki,

zaprojektowania i wykonania schodów - lokal jest dwupoziomowy,

odtworzenia tynków w miejscach, gdzie nie ma odkrytej historycznej cegły,

wsparcia wentylacyjnego aby była sprzyjająca przepustowość powietrza w wiekowym budynku,

remontu łazienki oraz aneksu kuchennego, w łazience są sklepienia, a w pomieszczeniu kuchennym zachował się oryginalny sufit.

Prace remontowo-budowlane pałacu planowane były na drugą połowę 2023 r., remont lokalu usługowego na rok 2023.

Chce Pan skorzystać z ulgi na zabytek i pomniejszyć podstawę opodatkowania o wydatki poniesione na remont dachu w pałacu, projekty, ekspertyzy oraz usługi wymienione we wniosku oraz remont lokalu usługowego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz zacytowany stan prawny stwierdzić należy, że będzie Panu przysługiwało odliczenie 50% kwoty wydatków w ramach ulgi na zabytki w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym poniesie Pan te wydatki, dotyczących nieruchomości opisanych we wniosku, wpisanych do rejestrów zabytków, poniesionych na projekty, ekspertyzy oraz usługi wskazane we wniosku, przeprowadzenie remontu dachu w pałacu oraz remontu lokalu usługowego w kamienicy, o ile zakres tych prac będzie wynikał ze sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków oraz po poniesieniu tych wydatków uzyska Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót. Odliczenie to jednak będzie dotyczyć tylko tej części wydatków, które zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – w myśl art. 26hb ust. 4 pkt 2 ww. ustawy oraz w części w jakiej nie zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego.

Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00