Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.578.2022.2.KK

1. Czy wydatki ponoszone przez Szkołę na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powinny zostać potraktowane jako dochód do podatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, od którego następnie Szkoła powinna naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych? 2. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1, kiedy wydatki poniesione przez Szkołę na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powiększą dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku konieczności opodatkowania dochodu, stanowiącego równowartość wierzytelności odpisanych, jako nieściągalne.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 1 grudnia 2022 r., o ich uzupełnienie. Odebrali Państwo wezwanie 5 grudnia 2022 r. Państwa uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 12 grudnia 2022 r. (data pisma 9 grudnia 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą jest Szkoła Podstawowa […] (dalej: „Szkoła”, „Wnioskodawca”), która jako placówka oświatowo-wychowawcza prowadzona i nadzorowana jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 t.j., dalej „ustawa o Systemie Oświaty”), ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 t.j., dalej „Prawo Oświatowe”) oraz statut […]. Szkoła jest szkołą niepubliczną niebędącą szkołą artystyczną, gdyż realizuje wymagania określone w art. 14 ust. 3 Prawa Oświatowego, to jest:

1)realizuje programy nauczania uwzględniające podstawy programowe kształcenia ogólnego,

2)realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,

3)stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b ustawy o Systemie Oświaty,

4)prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych,

5)zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych,

6)stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych.

Zgodnie art. 14 ust. 2 Prawa Oświatowego szkoły publiczne oraz szkoły niepubliczne niebędące szkołami artystycznymi umożliwiają uzyskanie świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów lub dyplomów państwowych. Szkoła prowadzi tylko i wyłącznie działalność statutową oświatową. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, t.j., dalej „ustawa CIT”) przepisy tej ustawy mają również zastosowanie wobec Szkoły, która w rezultacie jest uznawana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i samodzielnie dokonuje rozliczeń podatkowych (co potwierdza m.in. interpretacja indywidualna: […]).

Organem prowadzącym Szkołę w rozumieniu art. 10 Prawa Oświatowego jest posiadające odrębną osobowość prawną Samodzielne Koło Terenowe […], (dalej „STO”). STO posiada status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem STO, jest ono stowarzyszeniem prowadzącym w różnych formach działalność na rzecz edukacji i wychowania dzieci i młodzieży oraz edukacji dorosłych. Celem STO jest wyzwalanie i wspieranie Inicjatyw społecznych zmierzających do wzbogacania możliwości edukacji i wychowania dzieci, młodzieży i dorosłych. Dla realizacji tego celu STO:

1)zakłada i prowadzi przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńczo-wychowawcze, zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz szkoły wyższe (dalej „Placówki”);

2)inspiruje, wspiera i patronuje działalności Placówek, w szczególności finansowanych ze środków społecznych;

3)współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami oraz organizacjami, których cele działania zbliżone są do celu STO;

4)inspiruje i organizuje szkolenia podnoszące wiedzę i kwalifikacje oraz popularyzuje wiedzę dotyczącą oświaty i wychowania;

5)prowadzi poradnictwo w zakresie funkcjonowania systemu oświaty oraz tworzenia jego nowych form;

6)tworzy fundacje i inne formy wspierania inicjatyw, badań i prac podejmowanych w dziedzinie oświaty i wychowania;

7)podejmuje działania na rzecz edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży i dorosłych osób niepełnosprawnych oraz ich integracji ze środowiskiem ludzi zdrowych, a także wspiera inicjatywy i działania w dziedzinie kultury zdrowotnej;

8)prowadzi działalność wydawniczą;

9)może prowadzić działalność gospodarczą, której dochody przeznaczone będą na wspieranie statutowej działalności STO;

10)zajmuje stanowisko i wyraża opinie w sprawach dotyczących oświaty i wychowania;

11)rozwija inne formy działalności, służące wzbogaceniu możliwości edukacyjnych.

Działalność STO, z wyjątkiem pkt 9, może być prowadzona jako odpłatna lub nieodpłatna działalność pożytku publicznego. Działalność Szkoły finansowana jest z:

a)opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego, w wysokości i na zasadach określonych odrębną umową cywilnoprawną,

b)dotacji przysługującej na każdego ucznia z budżetu gminy,

c)środków przekazywanych przez władze STO,

d)środków przekazywanych przez organ prowadzący,

e)innych dochodów.

Ze względu na fakt, ze celem statutowym Szkoły jest działalność oświatowa, jej dochody w części przeznaczonej na rzeczony cel są, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz dalej art. 17 ust. 1a, a także art. 17 ust. 1b ustawy CIT, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (dalej „PDOP”). Szkoła nie prowadzi działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1-1a ustawy CIT. W ramach prowadzonej działalności Szkoła zamierza dokonać spisania przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego, czyli ponieść wydatki, które art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy CIT kwalifikuje jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z Polityką rachunkowości Szkoły, w ramach uproszczeń przewidzianych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r., poz. 217 t.j.), przy wycenie poszczególnych składników aktywów i pasywów Szkoły zrezygnowano z zachowania zasady ostrożności. Oznacza to m.in. możliwość odstąpienia od ustalania odpisów aktualizujących (w tym dotyczących należności) czy tworzenia rezerw.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 9 grudnia 2022 r. wskazali Państwo, że:

Szkoła jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych […].

Szkoła w ramach prowadzonej działalności zamierza dokonać spisania w koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy CIT) wartości wskazanych we Wniosku wierzytelności przedawnionych, tj. dokonać trwałego usunięcia rzeczonych wierzytelności (należności) ze swych ksiąg rachunkowych poprzez wyksięgowanie ich wartości w koszty (niestanowiące kosztów uzyskania przychodów).

Szkoła zamierza "ponieść" wydatki o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 20 poprzez spisanie w koszty, tj. trwałe usunięcie z ksiąg, przedawnionych wierzytelności (należności) z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego, poprzez następujące księgowanie:

- (Ct) Należności z tyt. dostaw i usług

- (Dt) Pozostałe koszty operacyjne.

Należy tutaj wspomnieć, że zgodnie z przyjętą Polityką rachunkowości, Szkoła nie obejmowała we wcześniejszych okresach sprawozdawczych ww. wierzytelności odpisami aktualizującymi ich wartość (np. ze względu na stwierdzone przeterminowanie, czy też inne zagrożenia ich płatności), tak więc dopiero w momencie ich spisania w koszty (trwałego usunięcia z ksiąg), fakt ten znajdzie odzwierciedlenie w zysku netto Szkoły.

Przedawnione wierzytelności (należności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego) wygenerowały uprzednio (w poprzednich latach podatkowych) przychód podatkowy w ramach prowadzonej statutowej działalności oświatowej. Przychód ten, a właściwie dochód z nim związany, podlegał zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Potwierdzamy, że wątpliwości powstały w związku z zamiarem bezpośredniego odniesienia (spisania) w koszty Szkoły (nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów) części jej przychodów należnych (należności) bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością statutową oświatową, czyli innymi słowy w związku z zamiarem "sfinansowania" rzeczonymi przychodami wydatków, które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy CIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W okresie (za okres), w którym rzeczony przychód będzie wykazany, Szkoła uzyska dochód podatkowy, który podlegał będzie jednak zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Szkoła będzie zobowiązania do uiszczenia PDOP, wyłącznie w sytuacji, gdy jakaś część jej kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (jak np. koszty wierzytelności odpisanych (spisanych) jako przedawnione) zostanie uznana za przeznaczoną (poniesioną) na cele inne niż działalność statutowa Szkoły, w rezultacie czego odpowiadająca im równowartość dochodu nie będzie objęta zwolnieniem od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Pytanie

1.Czy wydatki ponoszone przez Szkołę na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powinny zostać potraktowane jako dochód do podatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, od którego następnie Szkoła powinna naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych?

2.W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1, kiedy wydatki poniesione przez Szkołę na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powiększą dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko dotyczące pytania 1:

Zdaniem Wnioskodawcy poniesienie wydatków na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy CIT, zwiększy jej dochód do opodatkowania, jednak biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia swojego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, fakt ten nie spowoduje obowiązku uiszczenia od tej części dochodu PDOP.

W opinii Wnioskodawcy w odniesieniu do rzeczonych wydatków nie mają zastosowania ograniczenia ww. zwolnienia przywołane w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz dalej art. 17 ust. 1a, a także art. 17 ust. 1b ustawy CIT, ponieważ wydatki te poniesione zostały w celu realizacji zadań statutowych Szkoły, w ramach prowadzonej przez nią działalności, którą jest wyłącznie działalność oświatowa.

Swoje przekonanie Wnioskodawca motywuje również tym, że spisanie przedawnionych należności stanowi bezpośrednie odniesienie w koszty Szkoły części jej przychodów należnych bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością statutową oświatową, których Szkole nie udało się wyegzekwować od dłużników. Odmówienie Wnioskodawcy prawa do objęcia tych wydatków zwolnieniem, będzie skutkowało de facto opodatkowaniem części przychodów z działalności statutowej, co nie miałoby miejsca gdyby Wnioskodawca nie zdecydował się na spisanie należności, pozostawiając je w ewidencji księgowej mimo przedawnienia. W tym miejscu należy przypomnieć, że zgodnie z przyjętą Polityką rachunkowości (zawierającą uproszczenia przewidziane w przepisach rachunkowych) Szkoła wyceniając swoje należności nie stosuje zasady ostrożności, a więc nie obejmuje odpisami aktualizującymi ich wartości w sytuacji ich przeterminowania, czy też innego zagrożenia ich płatności.

Stanowisko dotyczące pytania 2:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1, wydatki na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powiększą dochód do opodatkowania PDOP w dacie ich poniesienia, tj. w dniu ujęcia rzeczonych wydatków w księgach rachunkowych Szkoły.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Systematyka wskazanego powyżej przepisu w praktycznym aspekcie pozwala zatem podatnikowi na ustalenie zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym poprzez odniesienie się do legalnych definicji dochodu/straty w myśl przepisów ustawy podatkowej i sposobu ich obliczania dla potrzeb określenia w sposób właściwy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z powołanej regulacji art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika więc, że dochód podatkowy stanowi różnicę pomiędzy osiągniętym przychodem ze źródła przychodów a kosztami jego uzyskania. Co istotne, dochód podatkowy ustalany jest wyłącznie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Wpływ na wysokość dochodu podatkowego mają bowiem tylko wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody i koszty uzyskania przychodów, zasady przypisywania ich do danego roku podatkowego oraz przewidziane w tej ustawie zwolnienia i ulgi podatkowe.

Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku oraz kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania.

W tym miejscu wskazać także należy, że taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Mając na uwadze wskazanie Wnioskodawcy, że jest podatnikiem który korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wymienianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, kwestie kosztów należy rozpatrywać w sposób szczególny.

Dokonując zatem rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności należy rozróżnić wydatki będące kosztami uzyskania przychodów od wydatków poniesionych na realizację celów statutowych.

I tak, w przypadku kiedy podmiot uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT), wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że w sytuacji, gdy:

1.wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, to stanowi on koszt uzyskania przychodów,

2.wydatek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu ale wiąże się z realizacją celów statutowych, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku dochodowego.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy wskazać, że w przypadku, gdy podatnik korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponoszone przez niego wydatki należy rozpatrywać najpierw pod kątem ich związku z przychodem (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT) z uwzględnieniem przepisu art. 16 ust. 1 ww. ustawy, a następnie, jeżeli takich kosztów nie stanowią (co skutkuje zwiększeniem dochodu do opodatkowania), należy określić, czy ich równowartość może być wolna od podatku dochodowego z racji tej, że wiążą się one z celami statutowymi podatnika. Jeżeli bowiem wydatki dotyczą realizacji celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do skorzystania ze zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie zwolniona z opodatkowania.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy wskazać należy że ustawodawca powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Umożliwiając korzystanie ze zwolnienia podatkowego w czasie, uczynił z wydatkowania dochodu na inne cele warunek rozwiązujący, a więc pozbawiający podatnika prawa do zwolnienia podatkowego. Oznacza to ustawowy obowiązek uiszczenia podatku od dochodu wydatkowanego na cel niestatutowy.

Ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie „przeznaczenia” dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru, od „wydatkowania” tego dochodu. Zatem dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty ma zasadnicze znaczenie ocena czy zarówno „przeznaczenie” jak i „wydatkowanie” nastąpiło na cele określone w przepisach.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22,art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu enumeratywnie wymienionych w nim wartości. Opodatkowaniu nie podlega dochód przeznaczony i wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 (m.in. oświatowe). W przypadku natomiast wydatkowania tego dochodu na inne cele niż określone w tym przepisie, będzie on opodatkowany podatkiem dochodowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo placówkę oświatowo-wychowawczą będącą szkołą niepubliczną. Celem statutowym Szkoły jest działalność oświatowa więc jej dochody w części przeznaczonej na ten cel są, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz dalej art. 17 ust. 1a, a także art. 17 ust. 1b ustawy CIT, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Działalność Szkoły finansowana jest m. in. z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego, w wysokości i na zasadach określonych odrębną umową cywilnoprawną. W ramach prowadzonej działalności zamierzają Państwo dokonać spisania przedawnionych wierzytelności tj. "ponieść" wydatki o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 20 poprzez spisanie w koszty, tj. trwałe usunięcie z ksiąg, przedawnionych wierzytelności (należności) z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego. Zgodnie z przyjętą przez Państwa polityką rachunkowości nie obejmowali Państwo we wcześniejszych okresach sprawozdawczych ww. wierzytelności odpisami aktualizującymi ich wartość (np. ze względu na stwierdzone przeterminowanie, czy też inne zagrożenia ich płatności). Przedawnione wierzytelności (należności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego) wygenerowały uprzednio u Państwa (w poprzednich latach podatkowych) przychód podatkowy w ramach prowadzonej statutowej działalności oświatowej. Przychód ten, a właściwie dochód z nim związany, podlegał zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy wydatki ponoszone przez Szkołę na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powinny zostać potraktowane jako dochód do podatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, od którego następnie Szkoła powinna naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych (pytanie Nr 1), a także, w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1, ustalenia kiedy wydatki poniesione przez Szkołę na spisanie przedawnionych wierzytelności z tytułu opłat rodziców lub opiekunów realizowanych w formie czesnego i wpisowego powiększą dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 2).

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, objętych treścią pytania Nr 1, zauważyć należy, że na gruncie rozpatrywanej sprawy faktu spisanie przedawnionej wierzytelności (która nie może stanowić kosztów uzyskania podatkowych), nie można utożsamiać z wydatkiem. Nie sposób więc twierdzić, że ww. działanie skutkuje wydatkowaniem dochodu, zadeklarowanego uprzednio, jako przeznaczony na cele statutowe, na cel niestatutowy. Niemniej jednak, działanie powyższe prowadzi do sytuacji, w której dochodzi niejako do „powstania dochodu” w wysokości odpowiadającej wartości spisanej wierzytelności. Nadal bowiem, istnieje dochód, który pomimo uprzedniego zadeklarowania, nie został wydatkowany na cele statutowe.

W konsekwencji, jeżeli dochód odpowiadający wartości spisanej wierzytelności, zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolny będzie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego przedstawione przez Państwa we wniosku stanowisko, w zakresie braku konieczności opodatkowania dochodu, stanowiącego równowartość wierzytelności odpisanych, jako nieściągalne należało uznać za prawidłowe. W konsekwencji bezprzedmiotowa jest ocena Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 2.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.  

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00