Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.880.2022.2.AN

Czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia, i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2022 r., za pośrednictwem poczty wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2022 r., uzupełniony pismem z 27 lutego 2023 r. (data wpływu do Organu 2 marca 2023 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia, i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką posiadającą siedzibę na terytorium Polski oraz na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka od początku swojej działalności działa na rynku artykułów papierniczych i opakowań. Przedsiębiorstwo funkcjonuje prężnie zarówno na krajowym, jak i zagranicznym rynku. Spółka jest firmą opartą w pełni na polskim kapitale (…).

(…)

W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku oraz zakres działalności stopniowo poszerzano ofertę asortymentową firmy, w wyniku czego na przestrzeni ostatnich lat Spółka stała się producentem w branży opakowaniowej i papierniczej, w tym głównie artykułów szkolnych i biurowych.

Spółka produkuje przede wszystkim biurową markę X, a także gry edukacyjne. Wnioskodawca od 2004 roku jest licencjobiorcą takich marek jak  (…). Wobec tego, w ofercie znajdują się produkty znanych brandów. Oferta firmy w tym zakresie to szeroka gama artykułów niezbędnych do nauki, zabawy i pracy. Spółka jest również przodującym producentem w branży opakowaniowej.

Wnioskodawca oprócz produkcji artykułów biurowych oraz opakowań świadczy również usługi poligraficzne i uzyskuje nieznaczne przychody w ramach handlu towarami, wyrobami papierniczymi, tekstyliami szkolnymi i artykułami biurowymi, jednak działalność handlowa zostanie wydzielona i nie będzie podlegała zwolnieniu z podatku dochodowego.

Wnioskodawca, 30 września 2022 r. decyzją (…) wydaną przez Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. na podstawie art. 13, art. 14 i art. 15 ustawy dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „ustawa o WNI”), w związku z § 3, § 4, § 7 i § 8 ust. 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie”), z § 1 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzenia zarządzającemu (...) Specjalną Strefą Ekonomiczną wydania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli realizacji decyzji o wsparciu oraz na podstawie § 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, działającej w imieniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii po rozpatrzeniu wniosku Spółki otrzymał wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej.

Udzielone wsparcie dotyczy działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) Głównego Urzędu Statystycznego (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług):

Sekcja C, dział 17, klasa 17.21

-papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury.

Klasa 17.23

-artykuły piśmienne.

Sekcja C, dział 18, klasa 18.12

-pozostałe usługi poligraficzne.

Sekcja E, dział 38, klasa 38.11.5

-odpady inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu.

Zgodnie z Decyzją o wsparciu (dalej: „DoW”), Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji nowej inwestycji. Planowana inwestycja będzie realizowana w (…), na działkach gruntowych nr (…).

Planowane przedsięwzięcie polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnych Spółki poprzez nabycie nieruchomości gruntowej oraz środków trwałych takich jak: maszyny i urządzenia oraz panele fotowoltaiczne.

Konieczność realizacji inwestycji wynika z przeprowadzonej przez Spółkę analizy rynku, jego potrzeb i uwarunkowań. Długofalowym celem inwestycji jest zwiększenie konkurencyjności Spółki zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Przedsiębiorstwo na bieżąco monitoruje przepływ pracy oraz identyfikuje poszczególne obszary procesu produkcyjnego i technologii, dzięki czemu procesy te mogą zostać poddawane aktualizacji lub zmianom na korzyść firmy. Konieczność realizacji przedsięwzięcia wynika z naturalnego wzrostu skali działalności firmy, jak również jest odpowiedzią na założone cele, polegające na dalszym rozwoju oraz zwiększeniu mocy produkcyjnych istniejącego zakładu. Wnioskodawca posiada wieloletnie doświadczenie w branży, stąd też bardzo dobrze orientuje się na rynku artykułów papierniczych, opakowań oraz usług poligraficznych. Wobec tego firma jest w stanie przewidzieć zmieniające się trendy, jakie na tym rynku zachodzą. Inwestycja wzmocni konkurencyjność Spółki oraz pozwoli na budowanie wizerunku, jako firmy z pomysłami, silnym zespołem, podejmującej nowe wyzwania oraz nastawioną na nieustanny rozwój i automatyzację.

Wnioskodawca planuje zakup nieruchomości gruntowej (…) zlokalizowanej w (…). Nieruchomość zostanie zakupiona po cenie rynkowej. W ramach prac przygotowawczych została sporządzona w dniu (...) września 2022 r. wycena wykonana przez rzeczoznawcę majątkowego. W dniu (...) października 2022 r. doszło do zawarcia warunkowej umowy sprzedaży nieruchomości. Ostateczna umowa przenosząca własność, zostanie zawarta niezwłocznie po uzyskaniu oświadczenia Dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o niekorzystaniu z prawa pierwokupu nieruchomości lub po upływie ustawowego terminu do skorzystania z tego prawa. Działka ta będzie wykorzystywana w ramach działalności strefowej początkowo jako magazyn zwrotów produkowanych przez Spółkę produktów, a następnie Spółka nie wyklucza po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń posadowienia na niej części instalacji fotowoltaicznej wykorzystywanej tylko i wyłącznie na potrzeby własne. Spółka współpracuje z wieloma czołowymi sieciami handlowymi, które w ramach umów współpracy mają prawo do dokonania zwrotu części niesprzedanych w sezonie oraz uszkodzonych produktów. Obecnie zwroty składowane są w zewnętrznych magazynach ze względu na brak przestrzeni logistyczno-magazynowej. Po zakupie przedmiotowej działki Spółka postawi na nich posiadane (ale nie wykorzystywane) namioty magazynowe, co będzie miało miejsce do czasu zamontowania na tej działce instalacji fotowoltaicznej. Wykorzystanie działki do składowania produktów znacznie usprawni proces logistyczny funkcjonujący w Spółce co przełoży się na rentowność działalności.

Planowane wydatki inwestycyjne zostaną poniesione do dnia zakończenia inwestycji określonej w DoW. Wnioskodawca podkreśla, że nabycie gruntów było elementem biznesplanu będącego jednym z elementów wniosku aplikacyjnego o DoW, tj. nabycie gruntów zostało tam wprost wymienione.

Przedstawione wyżej przeznaczenie nakładów inwestycyjnych umożliwi właściwą realizację inwestycji. Wszystkie wspomniane elementy są istotne oraz mają znaczący wpływ na powodzenie całości przedsięwzięcia mającego na celu zwiększenia zdolności produkcyjnych spółki.

Obecnie, właścicielami nieruchomości gruntowej są osoby fizyczne tj. Pan (…) oraz Pan (…), którzy są komandytariuszami spółki komandytowej B. Spółka B Sp. z o.o. Sp. K. jest przedsiębiorstwem powiązanym w rozumieniu art. 3 Załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z poniżej wymienionymi podmiotami:

-C Sp. z o.o. (…)

Wspólnik 1: 35 udziałów o łącznej wartości 17.500 zł każdy;

Wspólnik 2: 35 udziałów o łącznej wartości 17.500 zł każdy.

Rodzaj współpracy: dostawca i odbiorca.

Rodzaj powiązania: kapitałowe.

-B Sp. z o.o. (…).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej, w której komandytariuszami są Panowie 1 i 2, natomiast B Sp. z o.o. jest jedynym komplementariuszem, który został powołany jako firma zarządzająca Spółką komandytową. Zgodnie ze wpisem do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców B Sp. z o.o. Sp. K jest reprezentowana samodzielnie przez Komplementariusza tj. B Sp. z o.o., który w ramach Zarządu posiada dwóch Członków Zarządu - Pana 1 oraz Pana 2, mogących reprezentować podmiot samodzielnie (reprezentacja samoistna).

Ponadto, w piśmie uzupełniającym z 27 lutego 2023 r., wskazaliście Państwo, że:

- Inwestycja w odnawialne źródła energii ma olbrzymie znaczenie dla Spółki. Z uwagi na charakter asortymentu misją Spółki jest dążenie do zmniejszania śladu węglowego wytwarzanych produktów. Zarówno we wszystkich dotychczasowych projektach, jak i w codziennym funkcjonowaniu Spółki kładziony jest bardzo duży nacisk na zmniejszenie zużycia energii oraz na zmniejszenie odpadów poprodukcyjnych. Wcześniej zainwestowano już m.in. w system odzyskiwania ciepła z maszyn i urządzeń oraz już wcześniej inwestowano w źródła energii odnawialnej, z których Spółka korzysta na co dzień. W ramach ww. celów, zmieniona została również technologia druku z UV na LED, co było ogromną inwestycją finansową, która pozwoliła na zaprzestanie generowania oraz uwalniania do powietrza ozonu, który powstawał podczas druku UV oraz pozwoliło na zaprzestanie emitowania niepotrzebnej energii cieplnej. Spółka podkreśla, że niniejsza inwestycja jest ściśle powiązana z technologią, którą wprowadzono w procesie produkcyjnym. Należy z całą mocą podkreślić, że firma położona w (…), jest w miejscu gdzie lokalny dostawca prądu nie posiada fizycznych możliwości rozbudowy sieci energetycznej, a co za tym idzie dostarczenia Spółce większej ilości energii. Obecnie Spółka płaci wysokie kary za przekroczenia dostępnych limitów energetycznych. Występują one sporadycznie jednak dołączenie do procesu technologicznego kolejnych urządzeń spowoduje wzrost tych przekroczeń.

Energię wytworzoną przez fotowoltaikę Spółka planuje w całości przeznaczać na potrzeby firmy, a jeśli operator się na to zgodzi to ewentualne nadwyżki byłyby sprzedawane wyłącznie w niedziele i święta ustawowo wolne od pracy. Należy jednak zakładać, że istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że operator nie zgodzi się odbierać energii w tak zaproponowanych warunkach i niniejsza ewentualność nie będzie miała miejsca.

Poza tym, w wyniku ww. inwestycji oraz w ramach całej działalności, Spółka postrzegana jest jako proekologiczna, co przekłada się na wzrost sprzedaży oferowanych produktów. Spółka posiada m.in. certyfikat FSC, stosuje Dobre Praktyki Produkcyjne oraz Dobre Praktyki Higieniczne. Na swoich produktach Spółka umieszcza i umieszczać będzie informacje o tym, że jej produkty powstają przy użyciu energii z odnawialnych źródeł energii. Obecnie społeczeństwo zaczyna coraz bardziej dbać o środowisko naturalne, ponieważ coraz częściej zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu człowieka na naszą planetę. Coraz więcej klientów zaczyna dbać o oszczędność wody, energii elektrycznej oraz energii cieplnej. Co ważne, wspołeczeństwie rośnie konsumencka świadomość ekologiczna. Konsumenci zaczynają kupować głównie produkty ekologiczne, organiczne, lub takie, które zostały wytworzone z wykorzystaniem energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Spółka więc dokłada wszelkich możliwych starań, aby tworzyć produkty z troską o ekologię. Zwiększenie zainteresowania Klientów oraz potencjalnych Klientów produktami Spółki powoduje znaczny wzrost jej sprzedaży. Klienci, którzy są bardziej świadomi ekologicznie, chętniej wybierają produkty, które są produkowane w sposób bardziej zrównoważony, czyli z użyciem energii odnawialnej, a nie tradycyjnych źródeł energii, a więc sieci sprzedażowe zapytują Spółkę o aspekt ekologiczny jej produktów, bo wiedzą, że wdrażając produkt Spółki m.in. o zmniejszonym śladzie węglowym mogą odnieść wyższą sprzedaż. Stosowanie produkcji z wykorzystaniem energii pochodzącej z przedmiotowych paneli fotowoltaicznych zwiększy przewagę konkurencyjną Spółki na rynku, promując jej podejście do środowiska naturalnego oraz jakości oferowanych przez nią produktów. Mamy pewność, że inwestycja w odnawialne źródło energii, jakim są panele fotowoltaiczne przełoży się bezpośrednio na wzrost sprzedaży naszych produktów na coraz bardziej świadomym ekologii rynku. Zainstalowanie na obecnie posiadanym gruncie i posadowionych na nim budynkach oraz na zakupionym w przyszłości gruncie paneli fotowoltaicznych, które produkować będą energię elektryczną stosowaną do produkcji wyrobów Spółki nie tylko zmieni postrzeganie marki i zwiększenie jej sprzedaży, ale także pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Spółki, co przyczynia się m.in. do redukcji uzależnienia od tradycyjnych źródeł energii i zmniejszenia kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej. Wytwarzanie energii z paneli fotowoltaicznych pozwoli Spółce na pewnego rodzaju samowystarczalność energetyczną, co oznacza, że Spółka będzie mogła produkować swoją własną energię, niezależnie od dostawcy energii elektrycznej. W przypadku awarii w systemie dostaw energii zewnętrznej, Spółka będzie mogła wciąż działać i zapewnić ciągłość swoich operacji, co przyczynia się do wzrostu ww. bezpieczeństwa energetycznego. Warto również zauważyć, że panele fotowoltaiczne przyczynią się do zwiększenia elastyczności i odporności systemu energetycznego Spółki. Spółka uzyska zdolność do generowania energii z paneli fotowoltaicznych, co pozwoli jej łatwo dostosowywać swoje zapotrzebowanie na energię do produkcji, co pozwala na oszczędność kosztów i zwiększenie efektywności. Wcześniej wspomniana redukcja kosztów energii elektrycznej pozwoli Spółce na przeznaczenie zaoszczędzonych środków na produkcje wyrobów, zakup materiałów i surowców, co efektywnie wpłynie na zwiększenie możliwości produkcyjnych Spółki. Spółka wraz ze swoim rozwojem potrzebuje znacznie więcej miejsca niezbędnego do prowadzenia swojej działalności. Obecnie tego miejsca znacznie brakuje. Po zakupie gruntu, Spółka planuje tam rozstawić posiadane już przez nią namioty wielosezonowe, które będą służyć przyjmowaniu towarów ze zwrotów, dodadzą dodatkowej przestrzeni na ich przepakowywanie niezależnie od warunków atmosferycznych oraz magazynować te produkty do ich późniejszej sprzedaży. Zakup gruntu pozwoli Spółce na zwiększenie ogólnej przestrzeni magazynowej, ponieważ, dotąd posiadane zasoby stały się niewystarczające. Rozłożenie magazynowanych produktów na zwiększoną przestrzeń pozwoli Spółce na znacznie sprawniejszą pracę magazynu podczas kompletacji wysyłek oraz przepakowywania oferowanych towarów. Z obserwacji Spółki wynika, że kompletacja dostawy w magazynie, który nie jest przepełniony trwa około 20 minut, a gdy magazyn jest zapełniony i trzeba poświęcać czas na przestawianie towarów by dotrzeć do nich, czas trwania tego procesu zwiększa się nawet do 120 minut. Zatem, również zakup gruntu będzie miał relatywny wpływ na obniżenie kosztów związanych z prowadzeniem działalności Spółki oraz samym procesem produkcyjnym poprzez poprawienie płynności w łańcuchu organizacyjnym (produkcyjno-magazynowym) jednostki. Powyższe niweluje ewentualne zastoje w procesie produkcyjnym i ma bezpośredni wpływ na zwiększenie zdolności produkcyjnej. Obecnie dochodzi do sytuacji w której zatrzymywany jest proces produkcyjny do czasu rozwiązania problemu z miejscem magazynowym.

- Planowana inwestycja będzie realizowana w (…). Obszar powiatu (…) nie cechuje się wysokim poziomem bezrobocia, niemniej jednak lokalizacja inwestycji w gminie sąsiadującej z gminą (…) jest bardzo korzystna, ponieważ wspiera możliwość tworzenia nowych miejsc pracy na poziomie lokalnym, również dla mieszkańców miejscowości (…), które traci funkcje społeczno-gospodarcze.

Przedsięwzięcie inwestycyjne ma polegać na zwiększeniu zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa. Powyższe będzie pochodną nabycia nieruchomości gruntowej oraz środków trwałych takich jak: maszyny i urządzenia oraz panele fotowoltaiczne. Przedmiotowa inwestycja zostanie zrealizowana na przestrzeni lat 2022-2024.

Przedsięwzięcie wymaga poniesienia nakładów związanych z zakupem:

a)nieruchomości gruntowej nr (…), o powierzchni 0,8734 ha zlokalizowanej w (…). Obecnie właścicielami nieruchomości gruntowej są osoby fizyczne tj. Pan (…) oraz Pan (…), którzy są komandytariuszami spółki komandytowej (…). Nieruchomość zostanie zakupiona po cenie rynkowej. W ramach prac przygotowawczych została sporządzona wycena wykonana przez rzeczoznawcę majątkowego (…). Działka ta będzie wykorzystywana w ramach działalności strefowej początkowo, tylko jako magazyn zwrotów, a następnie Spółka nie wyklucza po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń zainstalowania na niej części instalacji fotowoltaicznej. Firma współpracuje z wieloma czołowymi sieciami handlowymi, które w ramach umów współpracy mają prawo do dokonania zwrotu części niesprzedanych w sezonie oraz uszkodzonych produktów. Obecnie zwroty składowane są w zewnętrznych magazynach ze względu na brak przestrzeni logistyczno-magazynowej. Po zakupie przedmiotowej działki spółka postawi na nich posiadane (ale nie wykorzystywane) namioty magazynowe, co będzie miało miejsce do czasu zamontowania na tej działce instalacji fotowoltaicznej. Wykorzystanie działki do składowania produktów szybko usprawni proces logistyczny funkcjonujący w spółce, co przełoży się na rentowność działalności;

b)maszyny do Hot stampingu. Maszyna ta przeznaczona będzie do wykonywania uszlachetnień arkuszy, które polega na pokrywaniu arkuszy foliami na gorąco w różnych kolorach, najczęściej złotym lub srebrnym. Hot stamping wykonywany jest na opakowaniach artykułów spożywczych, past do zębów czy kosmetyków, a ponadto na produktach papierniczych typu teczki i zeszyty. Do tej pory etap uszlachetniania/hot stampingu był zlecany na zewnątrz przy współpracy z podwykonawcami, co stanowiło barierę w organizacji pracy w firmie i generowało dodatkowe koszty związane z transportem półproduktów do podwykonawców. Przedmiotowa inwestycja przewiduje zakup maszyny do hot stampingu, dzięki czemu firma będzie miała możliwość realizować uszlachetnienia arkuszy we własnym zakresie, a co za tym idzie zmniejszyć koszty produkcji, przy jednoczesnej rezygnacji z konieczności zlecania wykonania hot stampingu do firm zewnętrznych. W głównej mierze zakup tej maszyny jest podyktowany również prawami rynku. W okolicy istnieje tylko jedna firma, posiadająca w swoich zasobach taką maszynę, niemniej jednak nie posiada jej w takim formacie, w jakim przedsiębiorstwo planuje zakupić. Co więcej, Spółka jest producentem galanterii papierniczej dla dzieci (zeszyty, bloki rysunkowe, teczki), a warto zwrócić uwagę na fakt, że w najbliższych latach trendy artykułów papierniczych będą szły w kierunku uszlachetnień. Aby firma mogła sprostać rzeczywistemu popytowi na te dane produkty bez konieczności zlecania wykonywania hot stampingu na zewnątrz, zasadniczym staje się zakup wspomnianej maszyny. Posiadając w swoich zasobach maszynę do hot stampigu, Spółka będzie miała sposobność aby zacząć świadczyć usługę poligraficzną taką jak hot stemping oraz uzyskiwać przychody również z tej części swojej działalności;

c)maszyny do oczyszczania (ażurowania) - czyli oczyszczania wykrojów z nadmiaru papieru pozostałego po sztancowaniu. Dotychczas ten żmudny i pracochłonny etap był wykonywany ręcznie przez pracowników firmy. Przedmiotowa inwestycja przewiduje zakup maszyny do oczyszczania (ażurowania), która zautomatyzuje oczyszczanie z wykrojów oraz pozwoli oddelegować osoby dotychczas się tym zajmujące do innych niezbędnych prac na terenie zakładu;

d)sterowników PLC-czyli małych komputerów przemysłowych z modułowymi komponentami zaprojektowanymi do automatyzacji procesów sterowania. Czujniki PLC będą zbierały dane z maszyn na terenie firmy. Będą to dane takie jak czas pracy maszyny nad danym zleceniem, prędkość pracy maszyny, ilość dobrych i złych arkuszy druku. Podłączenie tych czujników do posiadanego oprogramowania pozwoli na oszacowanie czasów i zlokalizowanie tzw. wąskich gardeł, co z kolei pozwoli technologom usprawnić procesy produkcyjne i układać je w sposób pozwalający na sprawniejsze działanie całej firmy;

e)paneli fotowoltaicznych - montaż paneli fotowoltaicznych umożliwi produkcję energii elektrycznej dla Spółki, której procesy produkcyjne są energochłonne. Panele fotowoltaiczne zostaną umieszczone m.in. na istniejących już budynkach i wokół nich przy czym obecnie Spółka nie wyklucza również zainstalowania części paneli fotowoltaicznych na nowo zakupionej działce (…). Wybór miejsca montażu związany jest z wydajnością instalacji, co bezpośrednio wpływa na jej opłacalność. Celem zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej jest zwiększenie udziału w produkcji mocy z odnawialnych źródeł energii i jednocześnie doprowadzenie do redukcji zużycia energii pochodzącej z nieodnawialnych źródeł, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz pyłów. Zakupiona instalacja fotowoltaiczna będzie produkowała energię elektryczna wyłącznie na potrzeby Spółki, co oznacza, że firma nie będzie producentem energii elektrycznej dla podmiotów zewnętrznych.

Przedstawione wyżej przeznaczenie nakładów inwestycyjnych umożliwią właściwą realizację przedmiotowej inwestycji. Wszystkie wspomniane elementy są istotne oraz mają znaczący wpływ na powodzenie całości przedsięwzięcia mającego na celu zwiększenia zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa.

- W ramach nowej inwestycji poniesione zostały już wydatki na zakupione następujące magazyny i urządzenia:

a)fabrycznie nowa, automatyczna, trzygłowicowa maszyna do czyszczenia (…);

b)fabrycznie nowy system transportująco-etykietujący z drukarką kodów (…);

c)fabrycznie nowy automat sztancujący ze zwiększoną siłą tłoczenia (…), z sekcją hot stampingu (złocenia) oraz tłoczenia i opcją zatrzymania przy tłoczeniu (…);

d)oprogramowanie do optymalizacji zarządzania procesów produkcyjnych sztancowania, złocenia, pakowania i etykietowania wraz z niezbędną infrastrukturą (…).

- W ramach inwestycji Wnioskodawca będzie instalował nowe panele fotowoltaiczne. W związku z zakupem nowych paneli fotowoltaicznych, powstanie zupełnie nowa instalacja.

- Wytwarzana energia będzie wykorzystywana do wszystkich procesów zachodzących Spółce. Nowe urządzenia pochodzące z inwestycji są wykorzystywane do już obecnych procesów technologicznych w działalności Spółki. Niemożliwe jest zasilanie różnych urządzeń wykorzystywanych w ramach działalności Spółki z odrębnych źródeł energii. Spółka nie jest w stanie również wyodrębnić ilości energii wykorzystywanej tylko przez urządzenia zakupione w ramach inwestycji. Wytwarzana energia z nowej inwestycji ma sprawić, by cała działalność przedsiębiorstwa była obarczona mniejszym śladem węglowym.

- Zakupiony grunt służyć będzie nie tylko do zainstalowania na nim wcześniej wspomnianych paneli fotowoltaicznych, ale także stworzeniu nowych, dodatkowych przestrzeni magazynowych, o których była mowa w odpowiedzi na pytanie nr 1.

Jak wcześniej wspomniano, nowy, dodatkowy grunt jest potrzebny Spółce z uwagi na brak miejsca w obecnej siedzibie Spółki. Nowa przestrzeń w postaci gruntu pozwoli na powiększenie przestrzeni magazynowych Spółki, w których możliwe będzie magazynowanie, przepakowywanie i kompletowanie towarów, które nie mieszczą się w obecnie posiadanych magazynach. Powyższe ma bezpośredni wpływ na zwiększenie zdolności produkcyjnej. Poza zwiększeniem przestrzeni magazynowych na nowym gruncie, przedmiotowy grunt pozwoli na stworzenie miejsca do zainstalowania paneli fotowoltaicznych. Spółka nie wyklucza, że przedmiotowe panele będą instalowane na nowo wybudowanych halach, magazynowych (o czym szerzej w odpowiedzi na pytanie nr 7). Niemniej jednak decyzje, dotyczące ewentualnej budowy uzależnione są od czynników ekonomicznych i innych zewnętrznych, niezależnych od spółki.

- Spółka nie jest w stanie określić, jak długo grunt będzie wykorzystywany tylko do magazynowania towarów, ponieważ na terminy związane z inwestycjami w panele fotowoltaiczne oraz w przestrzenie magazynowe wpływają w znacznym stopniu czynniki zewnętrzne, które uniemożliwiają Spółce możliwość określenia dokładnych ram czasowych. Spółka nie ma najmniejszego wpływu na te czynniki. Czynnikami tymi są m.in.

- długi czas na otrzymanie wymaganych zezwoleń,

- długi czas projektowania instalacji paneli fotowoltaicznych,

- długi czas realizacji produkcji zamówionych paneli fotowoltaicznych,

- długi czas oczekiwania na dostawę paneli fotowoltaicznych i innych elementów konstrukcji instalacji tych paneli,

- długi czas oczekiwania na dostępność terminów montażu instalacji paneli fotowoltaicznych, oraz powstające przy tym dodatkowe czynniki w postaci trudności związanych z gruntem takich jak m.in. typ gleby, wilgotność gleby, obecność kamieni, korzeni i innych przeszkód oraz nieprzewidywalne warunki atmosferyczne.

Panele fotowoltaiczne w przyszłości mają zostać zamontowane nie tylko bezpośrednio na gruncie, ale również (z dużym prawdopodobieństwem głównie) na przestrzeniach magazynowych, tj. bez bezpośredniego kontaktu instalacji z gruntem. Niestety na chwilę obecną Spółka nie może określić dokładnego miejsca instalacji paneli, ponieważ uzależnione jest to od czynników technicznych, które znane będą dopiero podczas projektowania i montażu niniejszej instalacji. Praktyką, znaną Spółce jednak jest, że montaż dokonywany jest w miejscach eksponowanych na promienie słoneczne. Naturalnym miejscem są powierzchnie dachów budynków i budowli. Założeniem jest, aby zakupiony grunt docelowo został zabudowany stałym magazynem wysokiego składowania. Z uwagi na stały rozrost firmy i zwiększanie mocy produkcyjnych planowane jest stałe wykorzystanie zakupionego gruntu jako magazynu. Spółka nie wyklucza również w przyszłości przeniesienia tam procesu uszlachetniania. Ekspansja firmy na nowe rynki zbytu powoduje, że jest potrzeba znacznie większego zaplecza magazynowego (być może produkcyjno-magazynowego) niż to teraz posiadane. Namioty są tylko tymczasowe i nie spełniają stale rosnących potrzeb związanych zarówno z produkcją jak i sprzedażą wytworzonych produktów.

Pytanie

Czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wydatki na nabycie nieruchomości gruntowej zawierają się w katalogu określonym w § 8 ust. 1 Rozporządzenia, objęte są zakresem Decyzji i będą stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu Rozporządzenia i wpływają na wysokość kwoty pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego przysługującego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a ustawy o WNI, „nowa inwestycja” stanowi inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Ponadto, art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, zawiera legalną definicję kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w świetle której są to koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu lub dwuletnie koszty pracy, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej, ponoszone w okresie ważności decyzji o wsparciu.

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje (zwiększających wartość zwolnienia i jednocześnie decydujących o spełnieniu kryterium ilościowego; tzw. koszty kwalifikowane lub kwalifikowalne) zalicza się koszty będące:

1.kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2.ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych (ŚT), pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych

i prawnych. W przypadku dużych przedsiębiorców środki te muszą być nowe,

3.kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4.ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej,

5.kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, licząc od terminu zakończenia nowej inwestycji,

6.ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy) - pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem Rozporządzenia, wydatek poniesiony przez przedsiębiorcę będzie stanowił koszt kwalifikowany pod warunkiem spełnienia (łącznie) następujących warunków:

- musi być związany (funkcjonalnie) z nową inwestycją,

- koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu, a jednocześnie do daty zakończenia nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu,

- środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek trwały lub wartość niematerialną i prawną, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- najem lub dzierżawa gruntów, budynków i budowli musi trwać co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata od daty zakończenia inwestycji,

- po upływie najmu lub dzierżawy w postaci leasingu finansowego przedsiębiorca jest zobowiązany do nabycia aktywów,

- wartości niematerialne i prawne w zakresie transferu technologii muszą być wykorzystywane wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, muszą być ujęte w aktywach tego zakładu co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców co najmniej 3 lata, muszą być nabyte na warunkach rynkowych od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą oraz muszą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Z kolei, w przypadku dużych przedsiębiorców:

- nabycie środków trwałych musi dotyczyć jedynie nowych środków,

- koszty kwalifikowane na nabycie wartości niematerialnych i związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą w wysokości nieprzekraczającej 50% wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Z literalnego brzmienia przepisów wynika, że wszystkie wydatki mieszczące się w katalogu wskazanym w § 8 ust. 1 Rozporządzenia, realizujące pozostałe warunki określone w Rozporządzeniu i funkcjonalnie związane z nową inwestycją objętą decyzją o wsparciu, stanowią koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje.

Tym samym, zaliczeniu do kosztów kwalifikowanych w rozumieniu przepisów Rozporządzenia będą podlegać wydatki na nabycie gruntów, ponieważ zawierają się one rodzajowo w § 8 ust. 1 Rozporządzenia.

Powyższe potwierdzają również przepisy ustawy o CIT. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z wskazanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, zwolnieniu podlegają przychody uzyskane z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu. Jednocześnie, w art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, doprecyzowano, że zwolnienia podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Co istotne, ze wskazanym wyżej stanowiskiem Wnioskodawcy zgadzają się Sądy Administracyjne, czego przykładem jest wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 stycznia 2021 r. sygn. III SA/Wa 1706/20, w którym Sąd wskazał, że „Choć wskazane zwiększenie zdolności produkcyjnej, dywersyfikacja i zasadnicza zmiana są niewątpliwie konstytutywnymi cechami nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. a ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, to występowanie tych cech w danej inwestycji przedsiębiorcy przesądzone jest przez sam fakt wydania decyzji o wsparciu (art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji), przez co nie można po raz kolejny weryfikować ich występowania na etapie nieuprawnionej selekcji wydatków wynikających w § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia. Prawodawca uznał bowiem jednoznacznie, że każdy wydatek - lege non distinguente - określony w tymże § 8 ust. 1 rozporządzenia, jest kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje. Z treści tego przepisu nie wynikają żadne celowościowe ograniczenia w zaliczaniu wydatków do takich kosztów. (...) Za prawidłowością stanowiska zaprezentowanego w skardze przemawiają także dalsze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzenia wykonawczego z 28 sierpnia 2018 r. Otóż z art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f. wynika, że wolne od podatku są dochody podatników uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, zaś z ust. 5a wywnioskować należy, że jedynym relewantnym prawnie kryterium zwolnienia jest miejsce uzyskiwania dochodów, a nie ich ścisły, bezpośredni związek (lub jakikolwiek związek) z działalnością produkcyjną lub inną. Ten ostatni przepis stanowi przecież, że zwolnienie podatkowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 63b art. 21 ustawy, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu”.

Decydującym kryterium o uznaniu kosztów danej inwestycji za koszt kwalifikowany ma rodzaj poniesionych wydatków, oraz w przypadku kosztów związanych z nabyciem, bądź wytworzeniem środków trwałych, spełnienie przez te składniki majątku kryterium kompletności i zdatności do użytku w dniu przyjęcia go do używania. Należy przy tym podkreślić, że przepisy ustawy o WNI ani Rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji nie ogranicza uznania wydatku za koszt kwalifikowany z uwagi na transakcję z podmiotem powiązanym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 updop:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, który wszedł w życie 1 stycznia 2022 r.

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, który wszedł w życie 1 stycznia 2022 r., koszty kwalifikowane nowej inwestycji to:

poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861, dalej: „rozporządzenie o WNI”). Jak wynika z tego przepisu, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

1)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

2)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

3)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

4)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

5)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,

6)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Natomiast, uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa, w sposób konkretyzujący nową inwestycję.

Analizując powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że z cytowanego § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, wyraźnie wynika, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego.

Przytoczony powyżej przepis, określa następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z nabyciem gruntów zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek musi:

-stanowić koszty inwestycji,

-zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu i w trakcie jej obowiązywania.

Podstawą do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, jest prowadzenie działalności gospodarczej określonej decyzją o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy o WNI. Decyzja o wsparciu określa między innymi charakter nowej inwestycji w świetle art. 2 pkt 1 ustawy o WNI. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o WNI, przez „nową inwestycję” należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika m.in., że Wnioskodawca, (...) września 2022 r. decyzją (…) wydaną przez Specjalną Strefę Ekonomiczną, na podstawie art. 13, art. 14 i art. 15 ustawy dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „ustawa o WNI”), w związku z § 3, § 4, § 7 i § 8 ust. 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie”), z § 1 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzenia zarządzającemu (...) Specjalną Strefą Ekonomiczną wydania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli realizacji decyzji o wsparciu oraz na podstawie § 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, działającej w imieniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii po rozpatrzeniu wniosku Spółki otrzymał wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca planuje przedsięwzięcie polegające na zwiększeniu zdolności produkcyjnych Spółki poprzez nabycie nieruchomości gruntowej oraz środków trwałych takich jak: maszyny i urządzenia oraz panele fotowoltaiczne.

W dniu (...) października 2022 r. doszło do zawarcia warunkowej umowy sprzedaży nieruchomości. Ostateczna umowa przenosząca własność, zostanie zawarta niezwłocznie po uzyskaniu oświadczenia Dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa o niekorzystaniu z prawa pierwokupu nieruchomości lub po upływie ustawowego terminu do skorzystania z tego prawa. Działka ta będzie wykorzystywana w ramach działalności strefowej początkowo jako magazyn zwrotów produkowanych przez Spółkę produktów, a następnie Spółka nie wyklucza po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń posadowienia na niej części instalacji fotowoltaicznej wykorzystywanej tylko i wyłącznie na potrzeby własne.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że wydatki związane z nabyciem praw do nieruchomości gruntowej na której Spółka planuje docelowo posadowić instalację fotowoltaiczną, mogą zostać uznane za koszt kwalifikowany, o którym mowa w § 8 Rozporządzenia, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

W objaśnieniach podatkowych MF z 6 marca 2020 r., odnosząc się do tego rodzaju nowej inwestycji wskazano, że jej efektem musi być zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, w porównaniu do tego, jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji. Podkreślono również, że inwestycja nie może mieć charakteru wyłącznie odtworzeniowego.

Zatem, niewystarczające jest samo poniesienie wydatku, który mieści się w katalogu kosztów kwalifikowanych zawartych w § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. Jeżeli bowiem wydatek poniesiony w ramach realizowanej inwestycji nie ma wpływu na zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenuprodukcji lub świadczonych usług, to nie spełnia wymogów kosztu kwalifikowanego.

Zatem, jeżeli w ramach nowej inwestycji Spółka poniesie wydatki, które nie powodują zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsięwzięcia, dywersyfikacji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, wydatek taki nie może zostać ujęty jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji, gdyż nie spełnia definicji nowej inwestycji.

Należy podkreślić, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Z wniosku oraz jego uzupełnienia nie wynika, żeby wydatek na nabycie nieruchomości miał wpływ na zwiększenie mocy produkcyjnych i wolumenu produkcji.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał m.in. że Inwestycja w odnawialne źródła energii ma olbrzymie znaczenie dla Spółki. Z uwagi na charakter asortymentu misją Spółki jest dążenie do zmniejszania śladu węglowego wytwarzanych produktów. (…)

Należy z całą mocą podkreślić, że firma położona w (…), jest w miejscu gdzie lokalny dostawca prądu nie posiada fizycznych możliwości rozbudowy sieci energetycznej, a co za tym idzie dostarczenia Spółce większej ilości energii. Obecnie Spółka płaci wysokie kary za przekroczenia dostępnych limitów energetycznych. Występują one sporadycznie jednak dołączenie do procesu technologicznego kolejnych urządzeń spowoduje wzrost tych przekroczeń.

Energię wytworzoną przez fotowoltaikę Spółka planuje w całości przeznaczać na potrzeby firmy, a jeśli operator się na to zgodzi to ewentualne nadwyżki byłyby sprzedawane wyłącznie w niedziele i święta ustawowo wolne od pracy. (…)

Wcześniej wspomniana redukcja kosztów energii elektrycznej pozwoli Spółce na przeznaczenie zaoszczędzonych środków na produkcje wyrobów, zakup materiałów i surowców, co efektywnie wpłynie na zwiększenie możliwości produkcyjnych Spółki. Spółka wraz ze swoim rozwojem potrzebuje znacznie więcej miejsca niezbędnego do prowadzenia swojej działalności. Obecnie tego miejsca znacznie brakuje. Po zakupie gruntu, Spółka planuje tam rozstawić posiadane już przez nią namioty wielosezonowe, które będą służyć przyjmowaniu towarów ze zwrotów, dodadzą dodatkowej przestrzeni na ich przepakowywanie niezależnie od warunków atmosferycznych oraz magazynować te produkty do ich późniejszej sprzedaży. Zakup gruntu pozwoli Spółce na zwiększenie ogólnej przestrzeni magazynowej, ponieważ, dotąd posiadane zasoby stały się niewystarczające. (…)

Wytwarzana energia będzie wykorzystywana do wszystkich procesów zachodzących Spółce. Nowe urządzenia pochodzące z inwestycji są wykorzystywane do już obecnych procesów technologicznych w działalności Spółki. Niemożliwe jest zasilanie różnych urządzeń wykorzystywanych w ramach działalności Spółki z odrębnych źródeł energii. Spółka nie jest w stanie również wyodrębnić ilości energii wykorzystywanej tylko przez urządzenia zakupione w ramach inwestycji. Wytwarzana energia z nowej inwestycji ma sprawić, by cała działalność przedsiębiorstwa była obarczona mniejszym śladem węglowym.

Z powyższych wyjaśnień nie wynika zatem, że inwestycja w nieruchomość gruntową na której Spółka planuje najpierw rozstawić posiadane namioty wielosezonowe, które będą wykorzystywane do magazynowania zwrotów, a następnie do posadowienia paneli fotowoltaicznych prowadzi do zwiększenia mocy produkcyjnych i wolumenu produkcji wymienionych w decyzji o wsparciu.

Wytworzona energia elektryczna wykorzystywana będzie do całej działalności prowadzonej przez Spółkę tj. zarówno do działalności będącej nową inwestycją, jak i do pozostałej działalności. Poza tym, inwestycja w panele fotowoltaiczne związana jest z prowadzoną w Spółce misją, której celem jest ochrona środowiska i postrzeganie Spółki jako proekologicznej.

Dodatkowo wskazać należy, że w objaśnieniach podatkowych MF z 6 marca 2020 r., odnosząc się do tego rodzaju nowej inwestycji wskazano, że jej efektem musi być zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, w porównaniu do tego, jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji.

Tym samym, odnosząc się do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie nieruchomości od podmiotów powiązanych, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00