Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.71.2023.3.MW

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej (wymiana stolarki okiennej, wymiana dachu - nadbudowa, instalacja c.o.)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan pismami z: 16 marca 2023 r. (taka sama data wpływu), 27 marca 2023 r. (taka sama data wpływu), 14 kwietnia 2023 r. (taka sama data wpływu) i 21 kwietnia 2023 r. (taka sama data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego, wolnostojącego, parterowego z poddaszem użytkowym, który został wybudowany przed 1945 rokiem. W związku z rządowym programem „czyste powietrze”, który bardzo zachęcał Polaków do termomodernizacji swoich domów, podjął Pan decyzję, że dokona termomodernizacji swojego domu. Ponieważ jak już Pan zaznaczył dom ma blisko sto lat, zwrócił się Pan do stosownych osób z uprawnieniami budowlanymi o przeprowadzanie ekspertyzy i ustalenie jakie prace muszą być wykonane aby można było ten dom skutecznie i bezpiecznie termomodernizować. Podkreśla Pan, że niemalże wszystkie prace na parterze budynku w ramach przebudowy nie wymagały pozwolenia na budowę. Jednak dach Pańskiego budynku nie był w żaden sposób ocieplony, a jego konstrukcja drewniana wymagała remontu. Specjaliści budowlani uznali, że aby naprawić i ocieplić istniejący dach, należy całkowicie rozebrać stary dach, wzmocnić poddasze ścianką kolankową z wieńcem. Dopiero po wykonaniu tych wzmocnień będzie można postawić nową konstrukcję dachu i ją ocieplić – termoizolacją. Ponieważ zakres prac remontowych był stosunkowo duży, to aby dokonać tego remontu zgodnie z przepisami prawa budowlanego należało sporządzić projekt budowlany i uzyskać pozwolenie na budowę. Taki projekt został sporządzony i otrzymał Pan pozwolenie na budowę /przebudowę, rozbudowę i nadbudowę/. W budynku tym cały czas mieszka Pan wraz ze swoją rodziną, w trakcie trwania remontu również tam Państwo zamieszkiwali. Aby polepszyć wartość cieplną na parterze budynku wymienił Pan wszystkie okna i drzwi oraz instalację c.o. Natomiast na poddaszu zainstalowano nowe okna i drzwi, ocieplono podłogę oraz strop i dach. Również ocieplił Pan zewnętrzne ściany budynku i wykonał elewację. Dodatkowo na dachu zainstalował Pan panele fotowoltaiczne jako odnawialne źródło energii.

W piśmie z 16 marca 2023 r. doprecyzował Pan opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Wskazał Pan, że chce dokonać rozliczenia za 2020 r., nadmienia Pan, że do 2020 r. nie był wykonywany żaden kapitalny remont Pańskiego budynku. To jest pierwszy remont związany z termomodernizacją.

Jest Pan właścicielem tego domu od 1987 r. Dom ten otrzymał Pan w spadku, na podstawie postępowania sądowego.

Pana dom jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy - prawo budowlane. Budynek przez cały czas jest w użytkowaniu, w trakcie prowadzenia prac również w nim Pan mieszkał. Nie posiada Pan potwierdzenia oddania do użytku, ponieważ nie jest wymagane wydanie takiej decyzji. Po zakończeniu prac zostanie zgłoszona do PINB informacja o zakończeniu remontu.

Poniesione przez Pana wydatki związane są z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym - wymiana kotła gazowego i instalacji jako ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej w budynku; częściowa zamiana źródła energii na źródło odnawialne - fotowoltaika.

Wobec wskazania na czym polega związek wszystkich poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym odpowiedział Pan, że aby można było przeprowadzić skutecznie termomodernizację Pańskiego budynku należało wykonać wszystkie niezbędne prace związane z przebudową i nadbudową.

Wydatki, które poniósł Pan w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.

W wyniku wykonanych prac doszło do przebudowy i nadbudowy w rozumieniu ustawy - prawo budowlane. Rozbudowa natomiast polegała na dostawieniu do budynku tarasu zewnętrznego, który nie podlegał termomodernizacji. W wyniku przebudowy i nadbudowy zwiększyła się jedynie powierzchnia użytkowa.

W uzupełnieniu z 27 marca 2023 r. doprecyzował Pan opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Poinformował Pan, że wszystkie prace termomodernizacyjne wykonywane były na istniejącym budynku i były realizowane w ramach koniecznej przebudowy i nadbudowy. Polegały na: wymianie okien i drzwi, ociepleniu ścian i stropów, remoncie dachu, którego konstrukcja drewniana i pokrycie wymagało wymiany i ocieplenia.

Wszystkie wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej udokumentowane są fakturami wystawionymi na Pana imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług. Na fakturach widnieją daty sprzedaży.

W 2021 r. otrzymał Pan 5 000 zł ulgi „Mój prąd” jako dofinansowanie do założonej instalacji fotowoltaicznej.

Kwota odliczenia wszystkich realizowanych przedsięwzięć przekroczy kwotę 53 000 zł. Wydatkował Pan na ten cel ponad 120 tyś. zł. (informacja doprecyzowana w piśmie z 21 kwietnia 2023 r. że mimo iż Pan wydał kwotę 120 000, to kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł.)

W roku, w którym poniósł Pan wydatki wskazane we wniosku uzyskiwał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej 19%. (informacja doprecyzowana w piśmie z 21 kwietnia 2023 r. – udzielił Pan odpowiedzi, że w roku, w którym poniósł Pan wydatki wskazane we wniosku uzyskiwał dochód opodatkowany według skali podatkowej).

Przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel.

Dodatkowo informuje Pan, iż cały czas płaci podatek od nieruchomości – tj. od 1987 roku.

Pismem z 14 kwietnia 2023 r. doprecyzował Pan opis stanu faktycznego o następujące informacje:

Wysokość poniesionych przez Pana wydatków, które chciałby Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, udokumentowane zostały wystawionymi fakturami przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia podatkowego (tj. przez podatnika VAT czynnego).

Na fakturach, dokumentujących dokonanie lub zakończenie dostawy towarów lub usług widnieją następujące daty: 06.04.2020, 14.04.2020, 22.04.2020, 22.04.2020, 25.04.2020, 27.04.2020, 06.05.2020, 07.05.2020, 01.06.2020, 19.06.2020, 20.07.2020, 27.08.2020, 24.09.2020, 29.09.2020, 27.10.2020.

Potwierdził Pan, że wydatki, które chciałby Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie ani nie uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).

Na pytanie czy wszystkie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne wpłyną na poprawę efektywności energetycznej użytkowanego budynku odpowiedział Pan twierdząco wskazał Pan także, że energia powstała z paneli fotowoltaicznych będzie zasilała tylko wymienioną nieruchomość i służyła wyłącznie celom prywatnym. Podkreślił Pan również, że w wyniku termomodernizacji zmniejszy się zużycie nośników energii (np. węgiel, prąd, gaz) potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego.

Wskazał Pan, które wydatki poniesione na remont nieruchomości, chciałby Pan odliczyć tj.: wymiana okien (23 412,94 zł), ocieplenie podłogi (5 228,40 zł), remont i ocieplenie dachu (35 077,39 zł), ocieplenie zewnętrznych ścian budynku + elewacja (19 021,13 zł), panele fotowoltaiczne (27 904,02 zł). Podsumowując jest to kwota 110 643.88 zł. Poniesione przez Pana wydatki dotyczyły zakupu urządzeń/materiałów oraz również usługi ich montażu. W uzupełnieniu z 21 kwietnia 2021 r. doprecyzował Pan że kwota odliczenia nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pytanie

Czy prace jakie Pan wykonał i wydatki jakie Pan poniósł, może Pan rozliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pan, że wykonane prace w Pańskim domu i związane z tym poniesione przez Pana wydatki - w budynku tym cały czas Pan mieszka ze swoją rodziną, wpisują się idealnie w zakres wymaganych prac i są podstawą do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku oraz jego uzupełnieniach jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „updof”):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do treści art. 5a pkt 18b updof – w brzmieniu obowiązującym w roku 2020:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c updof definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza:

przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

 a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

 b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

 c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

 d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym w roku 2020:

Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

 1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

 2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

 3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

 4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

 5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

 6) kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

 7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

 8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

 1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

 2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

 3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

 4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

 5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

 6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

 7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

 8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

 9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;\demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Z kolei art. 26h ust. 2 updof stanowi, że:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 updof:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 updof – w brzmieniu obowiązującym w roku 2020:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 updof:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

 1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

 2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 updof:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 updof:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 updof:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 updof:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, jednakże odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2020 r. poniósł Pan wydatki na: wymianę okien, ocieplenie podłogi, remont i ocieplenie dachu, ocieplenie zewnętrznych ścian budynku i elewację, panele fotowoltaiczne. Poniesione przez Pana wydatki dotyczyły zakupu urządzeń/materiałów oraz usługi ich montażu.

 W 2020 r. uzyskał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej.

Przedmiotowa inwestycja została wykonana w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy Prawo budowlane, którego jest Pan właścicielem od 1987 r. Wydatki są udokumentowane wystawionymi na Pana imię i nazwisko fakturami przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wydatki, o których mowa we wniosku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). Wykonane prace termomodernizacyjne wpłyną na poprawę efektywności energetycznej budynku ponieważ w wyniku termomodernizacji zmniejszy się zużycie nośników energii (np. węgiel, prąd, gaz) potrzebnych do ogrzania budynku. Poniósł Pan wydatki na termomodernizację budynku mieszkalnego w kwocie ok. 111 000 zł. Wskazał Pan, że zamierza odliczyć w zeznaniu podatkowym maksymalną kwotę do wysokości limitu, tj. 53 000 zł.

Mając na uwadze powyższe, ma Pan prawo do złożenia korekty za rok podatkowy 2020, która będzie dotyczyć odliczenia wydatków dotyczących: wymiany okien, ocieplenia podłogi, remontu i ocieplenia dachu, ocieplenia zewnętrznych ścian budynku i elewacji i paneli fotowoltaicznych poniesionych przez Pana w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.

Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 – dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00