Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.237.2021.10.MD

Skoro zatem celem czynności cywilnoprawnych jest umożliwienie dalszego funkcjonowania Szpitala i utrzymania zdolności do dalszego funkcjonowania, to czynność taka objęta jest wyłączeniem podatkowym, przewidzianym w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż spełniony jest przewidziany w ustawie warunek dla zastosowania tego wyłączenia – będzie to czynność w sprawach zdrowia.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

 1) ponownie rozpatruję sprawę z Państwa wniosku z 28 maja 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z (…); oraz

 2) stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – Szpital, jest wielospecjalistycznym szpitalem miejskim. Od (…) r. Szpital działa w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której założycielem i jedynym wspólnikiem jest Miasto. Celem funkcjonowania Szpitala jest ochrona zdrowia ludności z terenu całego kraju, w szczególności mieszkańców dzielnic Miasta, poprzez udzielanie świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i ambulatoryjnych.

Zakres udzielanych przez Szpital świadczeń zdrowotnych obejmuje zapewnienie całodobowej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, w tym badań i konsultacji lekarskich, badań diagnostycznych, leczenia, pielęgnacji, rehabilitacji, profilaktyki oraz zapewnienie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Szpital realizuje zadania publiczne – zadania własne samorządu terytorialnego w zakresie opieki zdrowotnej (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z realizacją swoich zadań Szpital ponosił straty z tytułu prowadzonej działalności, co wymagało w ostatnich latach podwyższania kapitału zakładowego Spółki w celu umożliwienia mu dalszego funkcjonowania (wywiązanie się z zobowiązań: m.in. na zakup wyrobów medycznych, zapłatę wynagrodzeń pracowników kadry medycznej, obsługi technicznej i finansowo-księgowej, zakup materiałów i usług niezbędnych dla prowadzenia Szpitala i wykonywania działalności szpitalnej) i utrzymania zdolności do dalszego funkcjonowania.

Podniesienie kapitału zakładowego Spółki następowało poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto. Szpital zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych od tych czynności. Trudna sytuacja finansowa Szpitala powoduje, że również w przyszłości nie można wykluczyć konieczności podwyższania (raz lub więcej) kapitału zakładowego Spółki przez wspólnika, tj. Miasto, w cele umożliwienia prawidłowego funkcjonowania Szpitala.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dokonywane podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w przeszłości nie podlega jak i dokonywane podwyższenia kapitału zakładowego Spółki w przyszłości (w zależności od sytuacji finansowej Szpitala) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jako czynności cywilnoprawnej w sprawach zdrowia?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje pewne wyłączenia z zakresu opodatkowania w odniesieniu do niektórych czynności mieszczących się, co do zasady, w zakresie przedmiotowym tej ustawy.

Wnioskodawca przywołał treść art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2, art. 1 ust. 3 pkt 2, art. 3 ust. 1 pkt 2, art. 4 pkt 9, art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) oraz art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wskazał, że zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i faktyczny, poza sporem pozostaje to, że skoro podwyższenie kapitału zakładowego Spółki stanowiłoby „zmianę umowy spółki”, czynność ta zostałaby opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zdaniem Spółki czynność ta – w związku z innymi przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż stanowi czynność cywilnoprawną „w sprawach zdrowia”. Oznacza to, że czynność taka podlegałaby – z poniższych względów – wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak już wskazano, Szpital jest podmiotem realizującym zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie ochrony zdrowia. Dofinansowanie działalności Szpitala w postaci podwyższenia kapitału zakładowego przez jego jedynego wspólnika – Miasto – służy realizacji tych zadań, gdyż umożliwia i zapewnia funkcjonowanie Szpitala, wywiązywanie się przez Szpital z jego zobowiązań, które podejmuje w ramach realizacji celów, dla których został utworzony, tj. ochrony zdrowia ludności. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Szpital realizuje świadczenia zdrowotne obejmujące zapewnienie całodobowej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, w tym badań i konsultacji lekarskich, badań diagnostycznych, leczenia, pielęgnacji, rehabilitacji, profilaktyki oraz zapewnienie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Szpital jako osoba prawna, której jedynym udziałowcem jest Miasto, realizuje zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie ochrony zdrowia, prowadząc działalność leczniczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o działalności leczniczej, szpital to zakład leczniczy, w którym podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne. Świadczenie szpitalne, to z kolei wykonywane całą dobę kompleksowe świadczenia zdrowotne polegające na diagnozowaniu, leczeniu, pielęgnacji i rehabilitacji, które nie mogą być realizowane w ramach innych stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych lub ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych. Świadczeniami szpitalnymi są także świadczenia udzielane z zamiarem zakończenia ich udzielania w okresie nieprzekraczającym 24 godzin – art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o działalności leczniczej. Świadczeniem zdrowotnym natomiast są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania (art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Artykuł 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Działalność lecznicza może również polegać na promocji zdrowia lub realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

Spółka jest szpitalem w rozumieniu ww. ustawy o działalności leczniczej i działa w oparciu o tą ustawę. Realizacja działalności leczniczej wiąże się z podejmowaniem szeregu działań (wydatków), na które składają się także działania organizacyjne związane m.in. z zakupem usług sprzątania, sprzątania, przygotowywania posiłków dla pacjentów), zakup sprzętu, leków, materiałów, usług technicznych niezbędnych przy realizacji zadań i funkcjonowaniu obiektu placówki (np. usług informatycznych), czy też zatrudnieniem kadry zarówno medycznej jak i niezbędnej przy obsłudze księgowo-finansowej lub technicznej Szpitala, które to działania łącznie umożliwiają świadczenie opieki szpitalnej pacjentom i umożliwiają realizację tych świadczeń, tj. świadczeń związanych z ochroną zdrowia ludności. Bez dokonywania tych czynności wykonywanie świadczeń szpitalnych i realizacja działań w zakresie ochrony zdrowia nie byłyby możliwe. Stanowią one elementy składowe działalności leczniczej szpitali.

Tym samym, zdaniem Spółki podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, którego celem jest umożliwienie funkcjonowania Szpitala w związku z ponoszonymi przez Szpital stratami, a także umożliwienie funkcjonowania Szpitala w ramach jego dalszej działalności, której celem jest przecież wykonywanie świadczeń zdrowotnych i ochrona zdrowia ludności – jest czynnością cywilnoprawną w sprawach zdrowia. Spółka wykorzystywała (będzie wykorzystywać) środki pieniężne pochodzące z podwyższenia kapitału zakładowego na realizację celów statutowych Szpitala związanych z ww. ochroną zdrowia , a zatem w sprawach zdrowia. Działania te umożliwiają i zapewniają ciągłość opieki nad pacjentem w Szpitalu.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia „sprawy zdrowia”.

Przepis art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wskazuje, że wyłączenie od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w tym przepisie odnosi się jedynie do czynności związanych bezpośrednio ze sprawami zdrowia, wykluczając czynności związane pośrednio ze sprawami zdrowia. Poza tym, przepis ten nie odwołuje się również do konkretnych przepisów, które dla potrzeb tego wyłączenia miałyby definiować pojęcie „sprawy zdrowia”, podobnie jak uczynione to zostało w przepisie art. 2 pkt 1 lit. g), h) i j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Brak jest tym samym podstaw i uzasadnienia do zawężającego stosowania przepisów art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jedynie w odniesieniu do czynności bezpośrednio związanych ze sprawami zdrowia.

Skoro zatem celem podwyższenia kapitału zakładowego Spółki jest umożliwienie funkcjonowania Szpitala, poprzez zapewnienie finansowania niezbędnych zakup usług, materiałów, zatrudnienie kadry medycznej i technicznej, itd., co w efekcie służy/jest niezbędne przy realizacji opieki szpitalnej nad pacjentem, a tym samym warunkuje wykonywanie przez Szpital świadczeń zdrowotnych i służy ochronie zdrowia ludności, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Warto też zauważyć, że Spółka faktycznie nie prowadzi innej działalności, poza szeroko rozumianą działalnością leczniczą. Inaczej mówiąc, Szpital nie inwestuje środków finansowych pozyskanych z podwyższeń kapitału na inną aktywność, niż w efekcie związaną z zapewnieniem świadczeń medycznych swoim pacjentom. Nie działa zatem w innych „sprawach”, niż „w sprawach zdrowia”. Czasowe wynajmowanie niewielkiej części powierzchni Szpitala (np. udostępnianie miejsc w przechowalni zwłok) nie wiąże się z celem podwyższeń kapitału zakładowego (są to samofinansujące się aktywności). Wiąże się jednak pośrednio z szeroko rozumianymi „sprawami zdrowia” (funkcjonowaniem Szpitala). Bez względu na powyższe, podwyższanie tego kapitału jest de facto w całości przeznaczane na prowadzenie działalności leczniczej (spraw zdrowia).

Zdaniem Spółki jej stanowisko (wyjaśnienia) oraz orzecznictwo potwierdza, że podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, o którym mowa w opisie stanu faktycznego stanowi czynność cywilnoprawną w sprawach zdrowia, podlegającą wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca przywołał orzecznictwo sądów administracyjnych.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 30 lipca 2021 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0111-KDIB2-3.4014.237.2021.1.MD, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe. Interpretację doręczono Państwu 5 sierpnia 2021 r.

Skarga na interpretację indywidualną

3 września 2021 r. (data nadania) wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do mnie 7 września 2021 r. Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację – wyrokiem z (…).

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – w związku z wycofaniem przeze mnie kasacji – postanowieniem (…) umorzył postępowanie kasacyjne.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od (…) r.

Akta dotyczące tej sprawy wraz z przekazaniem prawomocnego orzeczenia Wojewódzki Sąd Administracyjny zwrócił (…) r. (data wpływu do Organu).

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w ww. wyroku;

- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (dla stanu faktycznego t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 815 ze zm.; dla zdarzenia przyszłego t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.)

Podatkowi podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się – przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy:

Spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:

1) z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej;

2) z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Stosownie do art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) cyt. ustawy:

Przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Art. 7 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy stanowi, że:

Stawka podatku wynosi – od zmiany umowy spółki – 0,5%.

Z powołanych przepisów wynika, że czynności podwyższenia kapitału zakładowego stanowią zmianę umowy spółki i w związku z tym podlegają – co do zasady – obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ponieważ użyte w powołanym powyżej przepisie pojęcie „w sprawach zdrowia” ma charakter ogólny należy przyjąć, że dotyczy ono czynności cywilnoprawnych z zakresu spraw regulowanych w odrębnych przepisach, a odnoszących się do kwestii wymienionych w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (dla stanu faktycznego t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.711; dla zdarzenia przyszłego t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 633 ze zm.):

Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

Działalność lecznicza może również polegać na:

 1) promocji zdrowia lub

 2) realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.

Jak wynika natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 7 oraz 9 do 11 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

- promocja zdrowia – działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu;

- szpital – zakład leczniczy, w którym podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne;

- świadczenie zdrowotne – działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania;

- świadczenie szpitalne – wykonywane całą dobę kompleksowe świadczenia zdrowotne polegające na diagnozowaniu, leczeniu, pielęgnacji i rehabilitacji, które nie mogą być realizowane w ramach innych stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych lub ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych; świadczeniami szpitalnymi są także świadczenia udzielane z zamiarem zakończenia ich udzielania w okresie nieprzekraczającym 24 godzin.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Państwo (Szpital) od 17 maja 2017 r. działają w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której założycielem i jedynym wspólnikiem jest Miasto. Szpital realizuje zadania publiczne – zadania własne samorządu terytorialnego w zakresie opieki zdrowotnej. W związku z realizacją swoich zadań, Szpital ponosił straty z tytułu prowadzonej działalności, co wymagało w ostatnich latach podwyższania kapitału zakładowego Spółki w celu umożliwienia mu dalszego funkcjonowania (wywiązanie się z zobowiązań: m.in. na zakup wyrobów medycznych, zapłatę wynagrodzeń pracowników kadry medycznej, obsługi technicznej i finansowo-księgowej, zakup materiałów i usług niezbędnych dla prowadzenia Szpitala i wykonywania działalności szpitalnej) i utrzymania zdolności do dalszego funkcjonowania. Podniesienie kapitału zakładowego Spółki następowało poprzez wniesienie wkładu pieniężnego przez Miasto.

Chcą się Państwo dowiedzieć, czy dokonywane podwyższenie Państwa kapitału zakładowego w przeszłości nie podlega jak i dokonywane podwyższenia Państwa kapitału zakładowego w przyszłości (w zależności od sytuacji finansowej Szpitala) nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który się Państwo powołują, wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego też, ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z wyłączenia od podatku w sprawach, które są związane ze zdrowiem zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.

Art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wypowiada się w kwestii charakteru związku czynności cywilnoprawnej ze sprawami m.in. zdrowia; w szczególności związku tego nie kwalifikuje w kategoriach bezpośredniości lub pośredniości z celami, warunkującymi zastosowanie wyłączenia.

Skoro zatem celem czynności cywilnoprawnych (wnoszenia wkładów pieniężnych powodujących podwyższenie kapitału zakładowego spółki) jest umożliwienie dalszego funkcjonowania Szpitala (wywiązanie się z zobowiązań: m.in. na zakup wyrobów medycznych, zapłatę wynagrodzeń pracowników kadry medycznej, obsługi technicznej i finansowo-księgowej, zakup materiałów i usług niezbędnych dla prowadzenia Szpitala i wykonywania działalności szpitalnej) i utrzymania zdolności do dalszego funkcjonowania, to czynność taka objęta jest wyłączeniem podatkowym, przewidzianym w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż spełniony jest przewidziany w ustawie warunek dla zastosowania tego wyłączenia – będzie to czynność w sprawach zdrowia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja, co wynika z przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej, zgodnie z uprawnieniami Organu interpretacyjnego nadanymi przez art. 14b § 1 tejże ustawy, ma zastosowanie wyłącznie dla Państwa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00