Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.105.2023.4.DD

Czy kwota rekompensaty będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu ustawy CIT. Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług oraz towarów (materiałów) w ramach wykonywania usług opisanych w wniosku a co za tym idzie, otrzymanej rekompensaty – będą stanowiły koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 7 marca 2023 r, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy kwota rekompensaty będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu ustawy CIT,

- czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług oraz towarów (materiałów) w ramach wykonywania usług opisanych w wniosku a co za tym idzie, otrzymanej rekompensaty – będą stanowiły koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy CIT.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 5 maja 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 10 maja 2023 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 23 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (spółka z o.o., dalej również jako „Spółka”) powstał w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego pod nazwą X w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością miasta Y (…). Miasto Y (dalej „Miasto”) jest jedynym udziałowcem Wnioskodawcy oraz sprawuje nad Spółką kontrolę odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami organizacyjnymi, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami Wnioskodawcy. Zgodnie z postanowieniami Aktu Założycielskiego, Spółka jest przedsiębiorcą realizującym zadania własne Miasta.

Zgodnie z Aktem Założycielskim, celem Wnioskodawcy jest wykonywanie zadań własnych Miasta obejmujących promocję oraz budowę, przebudowę i remont obiektów małej architektury oraz budowli, w tym wiat przystankowych, dla potrzeb promocji gminy.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 2205).

Miasto zawarło ze Spółką porozumienie (dalej „Porozumienie”) w sprawie świadczenia usług publicznych (w ramach realizacji zadań własnych Miasta) obejmujących budowę, przebudowę i remont wiat przystankowych oraz promocję Miasta na wiatach przystankowych. Porozumienie stanowi rodzaj umowy ramowej i żadne czynności będące przedmiotem pytań ujętych we wniosku nie zostały zrealizowane.

Przedmiotem Porozumienia jest określenie:

1) zasad i warunków realizacji zadania inwestycyjnego,

2) zasad i warunków realizacji zadania promocyjnego ,

3) zasad i warunków dotyczących rekompensaty, przysługujących Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług publicznych.

Zadania inwestycyjne, o których mowa to zadanie własne gminy, o którym mowa w art. 18 pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, tj. zadanie polegające na budowie, przebudowie i remoncie wiat przystankowych.

Z kolei zadania promocyjne to realizowane przy wykorzystaniu wiat przystankowych zadanie własne gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym tj. promocja gminy.

Przez usługi publiczne, o których mowa w Porozumieniu rozumie się określone w Akcie Założycielskim usługi w ogólnym interesie gospodarczym stanowiące zadanie własne Miasta, obejmujące promocję oraz budowę, przebudowę i remont obiektów małej architektury oraz budowli, w tym wiat przystankowych, dla potrzeb promocji gminy.

Spółka na podstawie Porozumienia będzie świadczyła usługi publiczne, o których mowa w Decyzji Komisji Europejskiej z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (dalej: „Decyzja UOIG”), co znajdzie bezpośrednie odniesienie w zawieranym Porozumieniu.

W celu realizacji Porozumienia Zarząd Transportu Miejskiego jako jednostka organizacyjna Miasta (dalej „ZTM”), udostępni Spółce: teren pod budowę nowych wiat przystankowych, wiaty przystankowe będące na stanie majątkowym ZTM w celu zamontowania na nich dodatkowych gablot reklamowych i korzystania z nowo powstałych powierzchni reklamowych, powierzchnie reklamowe w istniejących już gablotach reklamowych i informacyjno-reklamowych będących na stanie ZTM, powierzchnie reklamowe i informacyjno-reklamowe w gablotach, które powstaną na podstawie Porozumienia, a także powierzchnie w gablotach, które zostaną przekazane na stan majątkowy ZTM w trakcie trwania Porozumienia.

Przedmiotem zadania inwestycyjnego realizowanego w ramach Porozumienia będzie budowa, przebudowa i remont wiat przystankowych, które realizowane będą zgodnie z harmonogramem ustalanym wspólnie z ZTM na poszczególne lata oraz zasadami określonymi Porozumieniem.

Realizacja zadania inwestycyjnego przez Wnioskodawcę obejmuje:

- zorganizowanie prac i nadzór nad ich przeprowadzeniem,

- zapłatę środkami Wnioskodawcy wynagrodzenia należnego wykonawcom prac lub innych usług dotyczących realizacji inwestycji, na zasadach określonych w Porozumieniu,

- protokolarne przekazanie wiat wraz z elementami dodatkowymi wiaty na rzecz ZTM (po wcześniejszym uzgodnieniu i akceptacji terminu przekazania).

Czynności związane z procedurami administracyjnymi w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę prac będą podejmowane przez Spółkę w imieniu własnym, a w przypadku wystąpienia takiej potrzeby, w imieniu i na rzecz Miasta; koszty tych działań poniesie Spółka.

Czynności związane z organizacją prac już po uzyskaniu stosownych zgód, pozwoleń i decyzji administracyjnych (w tym organizacja przetargów, zawieranie umów z wykonawcami, itd.) podejmowane będą przez Spółkę w imieniu własnym i na własny koszt.

Wiaty przystankowe posadowione będą na nieruchomościach, do których Miasto lub spółki z udziałem Miasta mają tytuł prawny, a Miasto lub odpowiednie spółki z udziałem Miasta udzielą Wnioskodawcy – w przepisanej prawem formie – stosownej zgody na prowadzenie prac na tych nieruchomościach.

Wiaty przystankowe w każdym przypadku, docelowo stanowić będą majątek Miasta.

Realizując zadanie Spółka zobowiązana jest do podejmowania czynności związanych z przygotowaniem i realizacją prac, m.in.:

- składania wniosków w imieniu Miasta do podmiotów posiadających infrastrukturę zasilającą w energię elektryczną o wydanie warunków przyłączeniowych do sieci oraz zawierania z tymi podmiotami stosownych umów,

- reprezentowania Miasta przed właściwymi organami, instytucjami lub podmiotami w postępowaniach związanych z uzyskaniem stosownych decyzji, pozwoleń, itp. oraz przed sądami,

- zawierania i wykonywania we własnym imieniu i na swoją rzecz umów z wykonawcami zamówień publicznych związanych z realizacją prac, kontroli umów, prowadzenia dokumentacji technicznej.

Przedmiotem zadań promocyjnych realizowanych przez Spółkę będzie prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych Miasta na powierzchniach reklamowych. Sposób realizacji tego zadania szczegółowo określać będzie Porozumienie. Spółka zobowiązana będzie realizować to zadanie w pełnym uzgodnieniu i zgodnie z wytycznymi Biura Marketingu Miasta. W ramach realizacji zadania Wnioskodawca obowiązany będzie m.in. do zapewnienia powierzchni reklamowych na wiatach przystankowych w terminach określonych z Biurem Marketingu Miasta.

Zadanie promocyjne obejmuje również wydruk przez Wnioskodawcę materiałów niezbędnych do jego wykonania oraz montaż, demontaż i utylizację materiałów graficznych przekazanych przez Miasto do ekspozycji na powierzchniach reklamowych. W ramach zadania promocyjnego do obowiązków Spółki należeć będzie:

- zarządzanie powierzchniami reklamowymi w gablotach reklamowych i informacyjno-reklamowych,

- prowadzenie ewidencji wiat przystankowych z powierzchniami reklamowymi,

- realizowanie zleconych przez Miasto kampanii informacyjnych według standardów świadczonych przez podmioty profesjonalne zajmujące się tego typu usługami,

- poddanie się kontroli przez Miasto co do zgodności wykonywanych przez Spółkę zadań promocyjnych z postanowieniami Porozumienia.

W realizacji swoich zadań wynikających z Porozumienia Wnioskodawca współpracować będzie z ZTM, który będzie miał obowiązek udostępniać Spółce powierzchnie reklamowe na wiatach przystankowych, zapewniać standardy sprawności technicznej tych wiat, usuwania usterek wiat, itd.

W celu pokrycia kosztów realizacji zadań oraz w celu osiągnięcia zysku, Spółka zgodnie z Porozumieniem uprawniona będzie do prowadzenia działalności reklamowej przy wykorzystaniu wiat przystankowych, a w szczególności powierzchni reklamowych.

Wszystkie koszty realizacji zadań oraz działalności reklamowej ponosić będzie Spółka.

Zgodnie z Porozumieniem, prowadzenie działalności reklamowej powinno być przez Wnioskodawcę realizowane w taki sposób, aby nadwyżką przychodów Wnioskodawcy pochodzących z działalności wykraczającej poza zakres usług publicznych, ale pozostającej w związku z usługą publiczną, a szczególności z działalności reklamowej nad sumą kosztów tej działalności oraz odpowiedniej części kosztów wspólnych, zapewnić częściowe pokrycie uzasadnionych kosztów realizacji zadań inwestycyjnych lub promocyjnych, które powierzono Spółce do realizacji w Akcie Założycielskim oraz osiągnąć rozsądny zysk.

Za rozsądny zysk uznaje się iloczyn zaangażowanego kapitału oraz stopy zwrotu określonej w załączniku do Porozumienia, nie wyższej niż maksymalna stopa zwrotu na poziomie stopy swap z inwestycji nie obciążonych ryzykiem powiększonej o premię w wysokości 100 punktów bazowych.

Zaangażowany kapitał rozumiany jest jako wartość sumy kosztów netto (różnica pomiędzy kosztami usług publicznych, a przychodami z tytułu świadczenia tych usług oraz nadwyżką przychodów Wnioskodawcy pochodzących z działalności wykraczającej poza zakres usług publicznych ale pozostającej w związku z usługą publiczną, w szczególności reklamowej, nad sumą kosztów tej działalności oraz odpowiedniej części kosztów wspólnych.

Zgodnie z Porozumieniem świadczenie przez Wnioskodawcę usług publicznych może być finansowane ze środków publicznych, w tym środków finansowanych przez Miasto, tj. rekompensaty pieniężnej oraz z innych źródeł, w tym w szczególności z działalności reklamowej, pomniejszonych o koszty z niej wynikających.

Rekompensata nie może przekroczyć kwoty wyznaczonej na podstawie Decyzji UOIG oraz średniorocznej wartości 15 milionów (słownie: piętnaście milionów) EUR. Wysokość rekompensaty, w tym rekompensaty w części przypadającej na kolejne lata okresu powierzenia, nie może przekroczyć wartości otrzymanej w wyniku pomniejszenia kosztów świadczenia usług publicznych o przychód generowany w ramach ich świadczenia oraz o przychód z działalności innej niż świadczenie usług publicznych (w części powiązanej z Usługami Publicznymi) pomniejszony o stosowne koszty, w tym z działalności reklamowej (kosztów netto) i powiększonej o rozsądny zysk.

Do rekompensaty zalicza się łączną kwotę rekompensaty pieniężnej wypłaconej Wnioskodawcy w odniesieniu do okresu powierzenia oraz środki przekazane Wnioskodawcy z innych źródeł, spełniające definicję pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, finansujące koszty świadczenia Usług Publicznych.

Kwota rekompensaty dla Wnioskodawcy, w tym rekompensaty pieniężnej, na cały okres obowiązywania Porozumienia oraz na każdy rok Porozumienia zostanie określona w załączniku do Porozumienia (prognoza rekompensaty). Prognoza rekompensaty będzie corocznie aktualizowana w terminie do dnia 30 listopada.

Rekompensata planowana na dany rok obowiązywania Porozumienia będzie co roku, w terminie do 30 listopada, kalkulowana przez Wnioskodawcę w oparciu o postanowienia Porozumienia oraz z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej.

Planowana na dzień podpisania Porozumienia kwota rekompensaty pieniężnej wraz z prognozą podstawowych wartości kosztowych i przychodowych Wnioskodawcy będzie zawarta w prognozie rekompensaty. Wartości te mogą ulegać zmianie ze względu na m.in.:

1) zmiany rzeczywistej wysokości kosztów usług publicznych;

2) zmiany wysokości przychodów z tytułu usług publicznych;

3) zmiany w przychodach generowanych z działalności innej niż świadczenie Usług publicznych, w tym działalności reklamowej;

4) zmiany zakładanej wysokości rozsądnego Zysku;

5) zmiany planowanych kwot rekompensaty wypłacanej w formie innej niż rekompensata pieniężna.

Rekompensata pieniężna wypłacana będzie na wniosek Wnioskodawcy – do wysokości limitu środków na dany rok budżetowy przyznanego Uchwałą Rady Miasta – odrębnie dla zadania inwestycyjnego i zadania promocyjnego.

Do rozliczeń pomiędzy Miastem i Spółką mają zastosowania zarówno postanowienia Porozumienia jak i Decyzji UOIG.

W piśmie z 16 maja 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo, że:

 1. Wszystkie koszty realizacji zadań oraz działalności reklamowej, o której mowa w Porozumieniu, ponosić będzie Spółka. Wydatki, które Spółka planuje zaliczyć w koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczenia usług publicznych, zostaną poniesione przez Spółkę z jej zasobów majątkowych, rozumianych jako środki pochodzące z działalności Spółki innej niż zadania publiczne objęte rekompensatą oraz środki pochodzące z rekompensaty.

 2. Wydatki, o których mowa we Wniosku, które Spółka planuje zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, nie zostaną Spółce zwrócone. Wydatki te będą w części stanowiły element kalkulacyjny rekompensaty, o której mowa we Wniosku, ale rekompensata ta nie stanowi wprost zwrotu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania publicznego. Należy podkreślić, że poza tym, że rekompensata nie może przekroczyć określonego limitu wynikającego z decyzji UOIG to rekompensata ta nie może przekroczyć wartości otrzymanej w wyniku pomniejszenia kosztów świadczenia usług publicznych o przychód generowany w ramach ich świadczenia oraz o przychód z działalności innej niż świadczenie usług publicznych (w części powiązanej z usługami publicznymi) pomniejszony o stosowne koszty.

 3. Realizowane wydatki, o których mowa we Wniosku Spółki i zadanym pytaniu, będą służyły realizacji usług publicznych, o których mowa w Porozumieniu zawartym pomiędzy Miastem i Spółką z tytułu realizacji których Spółka otrzyma stosowną rekompensatę od Miasta, stanowiącą zapłatę za świadczenie usług publicznych, obejmującą rozsądny zysk na tej działalności. Realizowane wydatki nie będą służyły uzyskaniu przychodów z zysków kapitałowych.

 4. Wypłacona rekompensata nie będzie stanowiła dopłaty wspólnika, o której mowa w art. 177-179 ksh.

 5. Wypłacona rekompensata nie będzie stanowiła dotacji, o której mowa w art. 126 ustawy o finansach publicznych.

 6. Wydatki związane z realizacją zadania publicznego, o którym mowa we Wniosku Spółki, ponosić będzie Spółka. Przedstawiony we wniosku opis wyliczania rekompensaty wskazuje, że rekompensata ta nie może być wyższa niż kwota niezbędna do pokrycia kosztów poniesionych przy wywiązywaniu się przez Spółkę ze zobowiązań związanych ze świadczeniem usług publicznych, z uwzględnieniem uzyskiwanych przychodów (które pomniejszają rekompensatę) i rozsądnego zysku. Otrzymana przez Spółkę rekompensata będzie, co do zasady, przeznaczona na realizację zadań publicznych których świadczenia dotyczy (w danym lub w kolejnym okresie rozliczeniowym), z wyjątkiem tej jej części, która odpowiada kwocie rozsądnego zysku, która powiększy, co do zasady, zasoby spółki, które mogą być wykorzystane również na pozostałą działalność spółki nieobjętą rekompensatą.

Pytania

 1. Czy kwota rekompensaty będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód w rozumieniu ustawy CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

 2. Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług oraz towarów (materiałów) w ramach wykonywania usług opisanych w wniosku a co za tym idzie, otrzymanej rekompensaty – będą stanowiły koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Kwota rekompensaty z tytułu świadczonych usług będzie zatem stanowić przychód Wnioskodawcy na podstawie ww. art. 12 ust. 1 ustawy CIT.

Ad. 2.

Wydatki niezbędne do wykonania usług opisanych we wniosku oraz do otrzymania omawianej rekompensaty stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT i nie będą korzystały z wyłączeń, wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnień dotyczących jedynie podatku dochodowego od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania oznaczone we wniosku Nr 4 i Nr 5). W pozostałym zakresie wniosku, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pojęcie przychodu podatkowego, z którego dochód podlega opodatkowaniu, określa art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Przepisy tego artykułu nie określają ścisłej definicji przychodów, zawierają jedynie wykaz zdarzeń, które zostały uznane przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy o CIT, przy czym wymienione w ww. przepisie rodzaje przychodów poprzedzone zostały wyrazem „w szczególności”, co oznacza, że katalog tam zawarty nie jest katalogiem zamkniętym.

Należy zaznaczyć, że przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o CIT, przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3);

- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, stanowi że

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, wiąże więc przychody z działalnością gospodarczą, co oznacza, że przychody objęte tym przepisem muszą być następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania. Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego. Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych,

dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Rozwinięcie definicji dotacji jest zawarte w art. 127, 130, 131, 218, 219 i 220 ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Miasta Y. Zgodnie z postanowieniami Aktu Założycielskiego, Spółka jest przedsiębiorcą realizującym zadania własne Miasta. Zgodnie z Aktem Założycielskim, celem Wnioskodawcy jest wykonywanie zadań własnych Miasta obejmujących promocję oraz budowę, przebudowę i remont obiektów małej architektury oraz budowli, w tym wiat przystankowych, dla potrzeb promocji gminy. Miasto zawarło ze Spółką Porozumienie w sprawie świadczenia usług publicznych (w ramach realizacji zadań własnych Miasta) obejmujących budowę, przebudowę i remont wiat przystankowych oraz promocję Miasta na wiatach przystankowych.

Realizacja zadania inwestycyjnego przez Wnioskodawcę obejmuje:

- zorganizowanie prac i nadzór nad ich przeprowadzeniem,

- zapłatę środkami Wnioskodawcy wynagrodzenia należnego wykonawcom prac lub innych usług dotyczących realizacji inwestycji, na zasadach określonych w Porozumieniu,

- protokolarne przekazanie wiat wraz z elementami dodatkowymi wiaty na rzecz ZTM (po wcześniejszym uzgodnieniu i akceptacji terminu przekazania).

Czynności związane z procedurami administracyjnymi w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę prac będą podejmowane przez Spółkę w imieniu własnym, a w przypadku wystąpienia takiej potrzeby, w imieniu i na rzecz Miasta; koszty tych działań poniesie Spółka. Czynności związane z organizacją prac już po uzyskaniu stosownych zgód, pozwoleń i decyzji administracyjnych (w tym organizacja przetargów, zawieranie umów z wykonawcami, itd.) podejmowane będą przez Spółkę w imieniu własnym i na własny koszt. Wiaty przystankowe posadowione będą na nieruchomościach, do których Miasto lub spółki z udziałem Miasta mają tytuł prawny, a Miasto lub odpowiednie spółki z udziałem Miasta udzielą Wnioskodawcy – w przepisanej prawem formie – stosownej zgody na prowadzenie prac na tych nieruchomościach. Wiaty przystankowe w każdym przypadku, docelowo stanowić będą majątek Miasta.

Przedmiotem zadań promocyjnych realizowanych przez Spółkę będzie prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych Miasta na powierzchniach reklamowych. Sposób realizacji tego zadania szczegółowo określać będzie Porozumienie. Spółka zobowiązana będzie realizować to zadanie w pełnym uzgodnieniu i zgodnie z wytycznymi Biura Marketingu Miasta. W ramach realizacji zadania Wnioskodawca obowiązany będzie m.in. do zapewnienia powierzchni reklamowych na wiatach przystankowych w terminach określonych z Biurem Marketingu Miasta.

W realizacji swoich zadań wynikających z Porozumienia Wnioskodawca współpracować będzie z ZTM, który będzie miał obowiązek udostępniać Spółce powierzchnie reklamowe na wiatach przystankowych, zapewniać standardy sprawności technicznej tych wiat, usuwania usterek wiat, itd.

W celu pokrycia kosztów realizacji zadań oraz w celu osiągnięcia zysku, Spółka zgodnie z Porozumieniem uprawniona będzie do prowadzenia działalności reklamowej przy wykorzystaniu wiat przystankowych, a w szczególności powierzchni reklamowych.

Wszystkie koszty realizacji zadań oraz działalności reklamowej ponosić będzie Spółka.

Zgodnie z Porozumieniem świadczenie przez Wnioskodawcę usług publicznych może być finansowane ze środków publicznych, w tym środków finansowanych przez Miasto, tj. rekompensaty pieniężnej oraz z innych źródeł, w tym w szczególności z działalności reklamowej, pomniejszonych o koszty z niej wynikających. Kwota rekompensaty dla Wnioskodawcy, w tym rekompensaty pieniężnej, na cały okres obowiązywania Porozumienia oraz na każdy rok Porozumienia zostanie określona w załączniku do Porozumienia (prognoza rekompensaty). Rekompensata pieniężna wypłacana będzie na wniosek Wnioskodawcy – do wysokości limitu środków na dany rok budżetowy przyznanego Uchwałą Rady Miasta – odrębnie dla zadania inwestycyjnego i zadania promocyjnego. Wypłacona rekompensata nie będzie stanowiła dopłaty wspólnika, o której mowa w art. 177-179 ksh ani dotacji, o której mowa w art. 126 ustawy o finansach publicznych.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 dotyczą ustalenia czy kwota rekompensaty będzie stanowiła dla Państwa przychód w rozumieniu ustawy o CIT.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera pojęcia „rekompensata”, zatem zasadne jest posłużenie się wykładnią językową tego pojęcia. Jak wskazuje Słownik Języka Polskiego (PWN) „rekompensata”, to m.in. „zrównoważenie lub wyrównanie braku, niedoboru lub ujemnego charakteru czegoś”, „zlikwidowanie poniesionych przez kogoś strat lub doznanych krzywd”. Aby określone środki stanowiły „rekompensatę” musi zaistnieć zatem przyczyna (źródło) generująca stratę/niedobór/krzywdę. Niedostatki te następnie są „rekompensowane”.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opis zdarzenia wskazać należy, że rekompensata stanowi w swej istocie zapłatę za świadczone przez Państwa usługi na rzecz ZTM. Jak wynika z wniosku jedynie bowiem część ponoszonych przez Państwa wydatków wynikających z realizacji wskazanego we wniosku porozumienia zostanie pokryta z przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Państwa działalności reklamowej. Natomiast otrzymana rekompensata ma w istocie na celu zrównoważyć Państwu powstały uszczerbek majątkowy, tj. wydatki, które nie zostały pokryte z przychodów uzyskanych z działalności reklamowej. Otrzymane z tytułu rekompensaty środki, nie stanowią przy tym dotacji, o której mowa w art. 126 ustawy o finansach publicznych, co zresztą sami Państwo przyznają, ani innego świadczenia które podlegałoby wyłączeniu z przychodów lub zwolnieniu od opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o CIT.

W świetle powyższego, za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko, że otrzymana przez Państwa kwota rekompensaty z tytułu świadczonych usług będzie stanowiła przychód na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Jednocześnie poddali Państwo w wątpliwość, czy wydatki poniesione na nabycie usług oraz towarów (materiałów) w ramach wykonywanych usług opisanych we wniosku a co za tych idzie, otrzymanej rekompensaty, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisami ustawy o CIT.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa celem jest wykonywanie zadań własnych Miasta obejmujących promocję oraz budowę, przebudowę i remont obiektów małej architektury oraz budowli, w tym wiat przystankowych, dla potrzeb promocji gminy. W celu osiągnięcia przychodu, jakim jest zgodnie z Porozumieniem zawartym pomiędzy Państwem a Miastem m.in. rekompensata, ponoszą Państwo szereg wydatków. Realizacja zadania inwestycyjnego przez Państwa obejmuje m.in. zapłatę Państwa środkami wynagrodzenia należnego wykonawcom prac lub innych usług dotyczących realizacji inwestycji, na zasadach określonych w Porozumieniu. Czynności związane z procedurami administracyjnymi w ramach realizowanych przez prac będą podejmowane przez Państwa w imieniu własnym, a w przypadku wystąpienia takiej potrzeby, w imieniu i na rzecz Miasta; koszty tych działań poniesiecie Państwo. Czynności związane z organizacją prac już po uzyskaniu stosownych zgód, pozwoleń i decyzji administracyjnych (w tym organizacja przetargów, zawieranie umów z wykonawcami, itd.) podejmowane będą przez Państwa w imieniu własnym i na własny koszt. W celu pokrycia kosztów realizacji zadań oraz w celu osiągnięcia zysku, zgodnie z Porozumieniem będziecie Państwo uprawnieni do prowadzenia działalności reklamowej przy wykorzystaniu wiat przystankowych, a w szczególności powierzchni reklamowych. Wszystkie koszty realizacji zadań oraz działalności reklamowej, o której mowa w Porozumieniu, ponosić będziecie Państwo. Wydatki, które planują Państwo zaliczyć w koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczenia usług publicznych, zostaną poniesione przez Państwa z waszych zasobów majątkowych, rozumianych jako środki pochodzące z Państwa działalności innej niż zadania publiczne objęte rekompensatą oraz środki pochodzące z rekompensaty. Wydatki, które planujecie Państwo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, nie zostaną Państwu zwrócone. Wydatki te będą w części stanowiły element kalkulacyjny rekompensaty, ale rekompensata ta nie stanowi wprost zwrotu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania publicznego.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że przedstawione we wniosku wydatki spełniają wszystkie przesłanki niezbędne do uznania ich za koszt uzyskania przychodu, wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatki poniesione przez Państwa na realizację zadań zleconych przez Miasto nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Wydatki te mają związek z prowadzoną przez Państwa działalnością i uzyskiwanymi z tytułu świadczenia usług reklamowych przychodami, jak również przychodami uzyskiwanymi z tytułu wskazanej we wniosku rekompensaty.

W związku z tym, mogą one stanowić koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo zaznaczyć należy, że zasadność zaliczenia wskazanych przez Państwa wydatków, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00