Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 09-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 09-05-2024
Data publikacji: 2023-06-19

Sporządzanie informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia w zakresie normy i wymiaru czasu pracy

Od 26 kwietnia 2023 r. pracodawca powinien każdemu rozpoczynającemu pracę pracownikowi przekazać informację o obowiązującym go dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy. Ponadto tak jak dotychczas trzeba poinformować pracownika o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy. Informacja taka może zawierać wskazanie konkretnych norm albo powołanie przepisu Kodeksu pracy. Jednak zawarta w treści tego dokumentu informacja musi odnosić się do indywidualnej sytuacji pracownika. 

Ostatnia nowelizacja Kodeksu pracy, tzw. work-life balance, znacznie rozszerzyła zakres informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia, którą pracodawca ma przekazać pracownikowi – w postaci papierowej lub elektronicznej – nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy.

Większość informacji dotyczących warunków zatrudnienia może być pracownikowi przekazana poprzez wskazanie (w postaci papierowej lub elektronicznej) odpowiednich przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych. Nie dotyczy to tylko tych informacji, w przypadku których takie wskazanie przepisów nie jest możliwe, tj. informacji o:

  • zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy – w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy,
  • układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji,
  • terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, porze nocnej oraz przyjętym u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy – w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy. 
Ważne

Informacje o warunkach zatrudnienia mogą być przekazane poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa.

Jednym z najczęściej zgłaszanych problemów jest sporządzenie informacji w zakresie obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normy czasu pracy oraz obowiązującego pracownika dobowego i tygodniowego wymiaru czasu pracy. 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00