Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.162.2023.2.MST

Opodatkowanie dochodów ze zbycia części nieruchomości, w stosunku do której upłynął okres 5 lat liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie przez Wnioskodawców – darowizna nieruchomości do majątku wspólnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia części nieruchomości. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 27 kwietnia 2023 r. (wpływ: 2 maja br.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pani małżonek w dniu 14 października 2020 r. darował umową darowizny ze swojego majątku osobistego do majątku wspólnego małżonków:

1)nieruchomość gruntową stanowiącą gospodarstwo rolne, składającą się z:

a)działek zabudowanych oznaczonych numerami geodezyjnymi 123/5 o powierzchni 0,0847 ha, 123/10 o powierzchni 0,0717 ha oraz 123/11 o powierzchni 0,0897 ha,

b)działek niezabudowanych, oznaczonych numerami geodezyjnymi: 123/2 o powierzchni 0,0979 ha, 123/3 o powierzchni 0,0720 ha, 123/4 o powierzchni 0,0590 ha, 123/8 o powierzchni 0,0720 ha, 123/9 o powierzchni 0,0720 ha, 123/12 o powierzchni 0,0569 ha, 123/13 o powierzchni 0,0596 ha, 123/14 o powierzchni 0,0600 ha, 123/19 o powierzchni 0,0581 ha, 123/20 o powierzchni 0,0600 ha, 123/21 o powierzchni 0,0587 ha, 123/26 o powierzchni 0,0624 ha, 123/27 o powierzchni 0,0623 ha, 123/28 o powierzchni 0,0589 ha, 123/29 o powierzchni 0,0590 ha, 123/30 o powierzchni 0,0600 ha, 123/31 o powierzchni 0,0660 ha, o łącznej powierzchni 1,3409 ha,

położoną w A.;

2)nieruchomość rolną niezabudowaną, oznaczoną jako działka o numerze geodezyjnym 11/3 o powierzchni 0,6501 ha, położoną w A.;

3)nieruchomość gruntową niezabudowaną, oznaczoną jako działka o numerze geodezyjnym 11/4 o powierzchni 0,4036 ha, położoną w B.;

4)nieruchomość rolną niezabudowaną, składającą się z działek oznaczonych numerami geodezyjnymi: 12/3 o powierzchni 0,6910 ha, 13/3 o powierzchni 0,8818 ha, 15/3 o powierzchni 3,6667 ha oraz 468 o powierzchni 0,6372 ha, o łącznej powierzchni 5,8767 ha, położoną w A..

Małżonkowie oświadczyli, że darowiznę tę przyjęli do majątku wspólnego (wspólność ustawowa małżeńska). Przedmiotowa umowa darowizny miała formę aktu notarialnego przed notariuszem C.D. w C., repertorium A 1/2020.

23 grudnia 2022 r. w Z. małżonkowie sprzedali gminie C., za cenę 2.931.000 zł część nieruchomości, tj. działkę niezabudowaną położoną w C., oznaczoną w A. numerem geodezyjnym 15/4 o powierzchni 1,6645 ha, która została wyodrębniona z działki 15/3, a którą Pani małżonek darował do majątku wspólnego małżeńskiego (wspólność ustawowa). Gmina C. nabyła tę nieruchomość do gminnego zasobu nieruchomości z przeznaczeniem na cele publiczne. Zgodnie z uchwałą nr YYY Rady Miasta C. z dnia 19 czerwca 2008 r., działka 15/4 jest przeznaczona do zagospodarowania jako teren usług z zakresu turystyki i rekreacji wraz z urządzeniami towarzyszącymi i parkingami oraz zieleni urządzonej z dopuszczeniem lokalizacji funkcji towarzyszących innych niż określone na ww. terenie, takich jak handel, usługi, hotelarstwo i gastronomia, związanych z podstawowym przeznaczeniem terenu; część działki numer 15/4 zgodnie z ustaleniami ww. planu jest przeznaczona do zagospodarowania jako otwarte tereny łąk, pastwisk, w tym na terenach zalewowych, pozostała część działki 15/4 przeznaczona jest pod ulicę dojazdową o symbolu 2KD-D (droga publiczna).

Uzupełnienie wniosku

Pani mąż nabył nieruchomość gruntową niezabudowaną rolną o nr geod. 15/3 do swojego majątku odrębnego, kupując aktem notarialnym w dniu 19 października 1984 r., Repertorium A nr 77/84.

Działkę o nr 15/4 wydzielono w listopadzie 2022 roku na zamówienie Gminy C. w celu nabycia przez Gminę na cele publiczne.

Nieruchomość 15/3 – od momentu darowania jej przez męża do majątku wspólnego do dnia sprzedaży części tej nieruchomości – wykorzystywali Państwo jako użytek rolny, ziemię orną i łąkę służącą do zaspokojenia potrzeb gospodarstwa rodzinnego.

Nie prowadziła i nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Tym samym sprzedaż działki nr 15/4 Gminie C. nie nastąpiła w wykonaniu przez Panią takiej działalności.

Nie prowadziła Pani działań, których celem było zwiększenie wartości działki 15/3 lub 15/4 bądź jej uatrakcyjnienie dla potrzeb sprzedaży.

14 września 2016 r. sprzedała Pani aktem notarialnym repertorium A 1/2016, przed notariuszem A.B. w Kancelarii Notarialnej w C., udział 4/12 zabudowanej działki gruntu ornego z gruntem rolnym zabudowanym o powierzchni 1 ha 1170 m2, położonej w C., oznaczonej w ewidencji gruntów nr 44. Celem zbycia była zbyt daleka odległość od aktualnego miejsca zamieszkania oraz posiadanie tej nieruchomości na współwłasność z rodzeństwem.

Planuje Pani zakup nieruchomości w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Nie wiadomo na ten moment, ile będzie takich transakcji. Transakcje te nie obejmą pozostałych nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego darowanego przez męża do majątku wspólnego.

Środki uzyskane ze sprzedaży działki 15/4 chce Pani wydatkować na cele uprawniające do skorzystania z ulgi podatkowej, tj. na cele mieszkaniowe spośród takich jak: nabycie budynku mieszkalnego, nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, a także na budowę, adaptację czy też remont własnego budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego. Być może również na:

gospodarstwa rolne zabudowane domem mieszkalnym,

gospodarstwa rolne, w skład których wchodzi działka siedliskowa.

Pytanie o zakup gospodarstwa rolnego zabudowanego domem mieszkalnym oraz gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzi działka siedliskowa miało na celu dowiedzenie się, czy tego typu nieruchomości również mogą być zakwalifikowane jako „cele mieszkaniowe” uprawniające do otrzymania ulgi podatkowej. Działka 15/3, z której wyodrębniono sprzedaną działkę 15/4 służyła Państwu jako użytek rolny, nie sprzedali jej Państwo z pobudek własnych, lecz z uwagi na działania Gminy C. nalegającej na tą transakcję, stąd najchętniej zakupiliby Państwo w zamian za tą działkę inne działki o przynajmniej częściowym przeznaczeniu rolnym. Nie mają Państwo niestety na ten moment żadnej konkretnej nieruchomości na myśli i raczej nie zamierzaliby tam zamieszkać.

Jako cele mieszkaniowe rozumie Pani przede wszystkim nabycie budynku mieszkalnego, nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, a także na budowę, adaptację czy też remont własnego budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego.

Pytania

1.Czy wydatkowanie połowy środków (tj. kwoty 1.465.500 zł) uzyskanych ze sprzedaży części nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 15/4 w A. na cele mieszkaniowe zwolni Panią z zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.Czy wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży części nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 15/4 w A. na zakup gospodarstwa rolnego zabudowanego domem mieszkalnym lub w skład którego wchodzi działka siedliskowa wyczerpuje pojęcie wydatkowania na cele mieszkaniowe?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

Wydatkowanie połowy ceny zapłaty za sprzedaną nieruchomość rolną, tj. kwoty 1.465.500 zł zwolni Panią z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad 2.

Wydatkowanie środków na zakup gospodarstwa rolnego zabudowanego budynkiem mieszkalnym wyczerpuje pojęcie wydatkowania na cele mieszkaniowe.

Uzasadnienie Pani stanowiska

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy:

Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec powyższego, dla określenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części bądź udziału w nieruchomości oraz ww. praw majątkowych decydujące znaczenie ma ustalenie momentu ich nabycia. Dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotne jest zatem ustalenie, czy włączenie opisanej we wniosku nieruchomości, stanowiącej majątek osobisty Pani męża, do majątku wspólnego małżonków w drodze umowy darowizny stanowiło jej nabycie przez Panią w rozumieniu powołanego przepisu.

Stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.). W myśl art. 31 § 1 tej ustawy:

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Stosownie natomiast do treści art. 33 pkt 1 i 2 ww. Kodeksu:

Do majątku osobistego każdego z małżonków należą:

1)przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej;

2)przedmioty nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

W świetle art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Z kolei zgodnie z art. 47 § 1 Kodeksu:

Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa.

Na podstawie powyższego przepisu małżonkowie – poprzez zawarcie stosownej umowy (np. rozszerzającej lub ograniczającej wspólność ustawową bądź ustanawiającej rozdzielność majątkową) – mogą ustanawiać ustrój majątkowy w sposób odmienny od przewidzianego w przepisach o wspólności ustawowej. Umowy takie w zakresie, w jakim ustanawiają zasadę kształtującą ustrój majątkowy, działają na przyszłość i mają charakter organizacyjny.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W tym miejscu należy wskazać na jednolicie ukształtowaną linię orzeczniczą, zgodnie z którą włączenie do majątku małżonków w drodze umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową nieruchomości lub praw majątkowych stanowiących majątek odrębny jednego małżonka na zasadach i w sposób określony przez ustawę Kodeks rodzinny i opiekuńczy nie jest nabyciem tej nieruchomości lub prawa majątkowego przez drugiego małżonka w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zarówno darowizna do majątku wspólnego małżonków, jak i umowa rozszerzająca wspólność małżeńską majątkową wywołuje takie same skutki na gruncie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy. Włączenie do majątku wspólnego nieruchomości lub prawa majątkowego wchodzących uprzednio w skład majątku osobistego małżonka nie stanowi nabycia tej nieruchomości lub prawa w rozumieniu tego przepisu. Datą nabycia nieruchomości lub prawa majątkowego przez każdego z małżonków jest data nabycia przez tego małżonka, który tę nieruchomość lub prawo włączył do majątku wspólnego.

Powyższe oznacza, że za datę nabycia przez Panią nieruchomości, która stanowiła wcześniej majątek osobisty Pani męża należy przyjąć dzień, w którym małżonek nabył tę nieruchomość do majątku osobistego.

W konsekwencji dokonana w 2022 roku sprzedaż części nieruchomości stanowiącej działkę nr 15/4 na rzecz Gminy C., która to nieruchomość została wyodrębniona z działki nr 15/3 nabytej w 1984 roku przez Pani męża do Jego majątku osobistego, nie stanowi dla Pani źródła przychodu z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości do momentu sprzedaży upłynęło ponad pięć lat.

Wobec braku powstania po Pani stronie przychodu z tytułu odpłatnego zbycia części nieruchomości odniesienie się do możliwości zastosowania przez Panią zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i uznania określonych wydatków za cele mieszkaniowe uprawniające do skorzystania z tego zwolnienia jest bezzasadne.

Pani stanowisko uznaliśmy za nieprawidłowe w związku z błędnym założeniem, że dokonana w 2022 roku sprzedaż nieruchomości skutkowała dla Pani obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawia i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00