Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.154.2023.3.DJ

Obowiązek złożenia zeznania podatkowego w Polsce za lata 2021-2022.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku złożenia zeznania podatkowego PIT-36 wraz z załącznikiem PIT/ZG w Polsce z tytułu osiągania dochodów z pracy w Austrii. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 26 kwietnia 2023 r. (wpływ 4 maja 2023.) oraz 30 maja 2023 (wpływ 6 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1.

Praca od 2015 roku ze stałym zameldowaniem.

2.

Mieszkanie własne w (…) z kosztami.

3.

Rozdzielność majątkowa z mężem od 2004 roku.

4.

Centrum życiowe Austria. Podatek płacony w Austrii.

Ponadto, w pismach stanowiących uzupełnienia wniosku doprecyzowała Pani, że przedmiotem Pani zapytania jest kwestia obowiązku złożenia PIT-36 wraz z załącznikiem PIT/ZG w Polsce z tytułu osiągania dochodów z pracy w Austrii za lata 2021-2022.

Od 2015-2022 roku składała Pani PIT-y w Polsce, a rozliczała się tylko w Austrii i tu też odprowadzała Pani należne podatki. Składała Pani PIT-36 i załącznik PIT/ZG do US w (…).

W odpowiedzi na pytanie organu, czy w okresie obejmującym przedmiotowy wniosek uzyskała Pani przychody ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyjaśniła Pani, że nie uzyskała Pani żadnych przychodów w Polsce z tytułu pracy, czy sprzedaży nieruchomości, natomiast uzyskiwała Pani i uzyskuje przychody z tytułu pracy w Austrii: praca – firma (…) (2015-2019), praca od 2019 r. jako (…).

Dodatkowo w uzupełnieniach podania w odniesieniu od okresu objętego przedmiotowym wnioskiem podała Pani następujące informacje:

Od 2015 roku wynajmowała Pani pokój ze stałym zameldowaniem, ale od 2022 roku od lipca wynajmuje Pani mieszkanie samodzielnie ze stałym meldunkiem. Uzyskuje Pani dochody tylko w Austrii. Nie posiada Pani obywatelstwa Austrii. Od 2015 roku pracuje Pani i mieszka ze stałym zameldowaniem w Austrii. Do urzędu skarbowego w Austrii odprowadza Pani podatki dochodowe z tytułu pracy. Tutejszy urząd odmówił Pani rezydencji podatkowej mimo, że tu Pani pracuje, ponieważ Pani mąż i syn przebywają w Polsce. Z uwagi na miejsce zamieszkania podlega Pani podatkowi w Austrii oraz tu w Austrii posiada Pani centrum interesów osobistych. Austria traktowała Panią jako rezydenta podatkowego i podlegała Pani i podlega opodatkowaniu od uzyskanych dochodów. Na Pani prośbę urząd skarbowy w Austrii odmówił Pani rezydencji podatkowej.

W Austrii posiada Pani dokumenty dotyczące miejsca zamieszkania i zameldowania: meldunek od (…) lipca 2015 r., meldunek od (…) sierpnia 2022 r., meldunek stały (…). W Polsce mieszka Pani rodzina: mąż i syn oraz teściowa, ale mimo wszystko Pani ognisko domowe i osobiste jest w Austrii. W Polsce przebywała Pani mniej niż 183 dni w roku 2020 i 2021, a w Austrii powyżej 183 dni.

W Austrii posiada Pani konto bankowe od 2015 roku. Konto walutowe posiada Pani w Polsce, ale w chwili obecnej jest nieaktywne, ponieważ pobierane w Austrii rodzinne na syna nie jest już przelewane (syn ukończył studia i się usamodzielnił - konto „0” środków).

Nie posiada Pani żadnych inwestycji w Austrii, ani w Polsce. Nie posiada Pani żadnych kredytów ani w Polsce, ani w Austrii. W Austrii nie posiada żadnego majątku ruchomego. W Polsce posiada Pani majątek nieruchomy, budynek mieszkalny i użytki rolne i las.

Przebywa Pani w Austrii i pracuje od 2015 r. i z tegoż tytułu otrzymuje Pani wynagrodzenie. Od 2015 roku do (…) sierpnia 2022 r. wynajmowała Pani pokój płacąc tylko czynsz, jednak od zeszłego roku wynajmuje Pani mieszkanie samodzielnie (…) m2, gdzie ponosi Pani wszystkie koszty (czynsz, prąd, gaz, kanalizacja, śmieci).

Nie posiada Pani polisy ubezpieczeniowej w Polsce, ani w Austrii. Od przychodów w Austrii odprowadza Pani podatek.

Do Austrii wyjechała Pani w 2015 roku w celu przesiedlenia. Sytuacja jednak w Pani przypadku jest skomplikowana, ponieważ rodzice Pani męża oboje w podeszłym wieku potrzebowali opieki. Teść zmarł, lecz mąż opiekując się musiał zrezygnować z prywatnego życia. Teraz znów teściowa (…) wymaga opieki „24h na dobę”. Tak, więc z zamiaru przesiedlenia całej rodziny na razie nic nie wyszło. Syn wymagał również opieki w szkole i dalej na studiach. W 2022 roku ukończył studia jako (…) i znalazł pracę w Polsce. Mąż jest na rencie od 2008 roku (…). Na dzień dzisiejszy nie nosi się Pani z zamiarem powrotu do Polski.

W okresie roku, czy to 2021 czy 2022 więcej czasu spędzała Pani w Austrii, a więc powyżej 183 dni ze względu na Pani pracę, gdzie pracuje Pani w soboty, niedziele oraz wszystkie święta. Nie może Pani często jeździć do Polski odwiedzać swojej rodziny.

Pracując w firmie (…) od 2015 r. do 2019 r. również w co drugi weekend musiała Pani pracować. Od 2019 roku do chwili obecnej jako (…) musi Pani co drugi weekend (sobota, niedziela) pracować, również wszystkie święta w Pani firmie są robocze.

Jest Pani w związku małżeńskim z mężem (…), a rozdzielność majątkową przeprowadzili Państwo bez separacji, a więc dalej są Państwo małżeństwem, jednakże nigdy nie była Pani u męża zameldowana. Państwa syn (…) mieszka w Polsce z mężem. Pracując w Austrii pobierała Pani na syna rodzinne w Austrii i pomagała Pani w kształceniu.

W okresie od 2015 roku do chwili obecnej pracuje Pani w Austrii i tylko w Austrii i z tego tytułu odprowadza Pani tu podatki.

W latach 2021-2022 była Pani właścicielką majątku nieruchomego w Polsce i nadal Pani jest (nie ma żadnego współwłaściciela). Z nieruchomości korzysta tylko Pani, w latach 2021-2022 także tylko Pani z nich korzystała. Ww. nieruchomości nie są dzierżawione, nie wynajmuje ich Pani; w budynku mieszkalnym mieszka tylko Pani, gdy Pani przebywa w Polsce. Las i użytki rolne są tylko i wyłącznie wykorzystywane przez Panią. Nigdy nie dzierżawiła Pani ani pola ani budynku mieszkalnego i nigdy z tego tytułu nie pobierała Pani żadnych pożytków i nie pobiera do dziś (ani w roku 2021, ani w 2022 i do dnia dzisiejszego).

Pani rodzina (mąż i syn) mieszkają w Polsce. Pracuje Pani w Austrii od 2015 r. (w latach 2021-2022 również Pani pracowała w Austrii). W Austrii pobiera Pani z tego tytułu wynagrodzenie, płaci ubezpieczenie zdrowotne i chorobowe, w Austrii korzysta ze służby zdrowia, sanatoriów. W Austrii należy Pani do związków zawodowych. W Austrii jest Pani życie towarzyskie i gospodarcze. Całe Pani centrum życiowe tu się toczy: w Austrii dokształcała się Pani ucząc języka i zawodu, zdobywając certyfikaty, wynajęła Pani mieszkanie płacąc czynsz i wszystkie koszty związane z wynajmem. Od 2015 roku przeniosła Pani swoje życie do Austrii. W Austrii płaci Pani podatki.

W roku 2021 oraz 2022 nie osiągała Pani żadnych dochodów w Polsce i nie osiąga Pani żadnych dochodów do dziś.

Pani mąż mieszka z synem pod innym adresem w Polsce niż Pani. Pani mieszka pod nr (…) w swojej nieruchomości, przed 2015 r. również Pani mieszkała pod tym adresem. Od 2015 roku Pani mąż i syn mieszkają pod innym adresem. Pani mąż nigdy nie był na Pani utrzymaniu. Syn ucząc się i studiując był przez Panią i męża finansowany. Dziś już jest niezależny finansowo. Syn pracuje w Polsce. Mąż również pracuje w Polsce i jest niezależny od Pani finansowo. Na dzień dzisiejszy nie wie Pani, czy przyjadą do Pani do Austrii.

W latach 2015-2023 (a więc także w roku 2021 i 2022) świadczyła Pani pracę na rzecz podmiotu austriackiego oraz podmiot austriacki wypłacał Pani wynagrodzenie z tytułu pracy. Z tego tytułu też Pani w Austrii się rozliczała i odprowadzała i odprowadza podatki. Żadnych innych dochodów oprócz świadczonej pracy w Austrii Pani nie osiąga. W Polsce nie świadczyła Pani żadnej pracy oraz nie pobierała Pani żadnych innych korzyści majątkowych od polskiego podmiotu.

W latach 2021-2022 odwiedzała Pani rodzinę raz lub dwa razy w miesiącu, tj. w roku 2021 (pandemia) 40 dni, w roku 2022 od 45 do 50 dni. Będąc w Polsce zatrzymywała się Pani w swojej miejscowości utrzymując kontakt z rodziną; synem i mężem. Będąc w Polsce w latach 2021-2022 zatrzymywała się Pani w swoim domu.

W roku 2015 wyjechała Pani do Austrii, lecz do dnia dzisiejszego nie ma Pani obywatelstwa austriackiego. Nie bierze Pani czynnego udziału w wyborach w Austrii, bierze Pani czynny udział w wyborach w Polsce. Spis powszechny w Polsce, nie brała Pani udziału w spisie powszechnym w Austrii.

W Austrii w latach 2021-2022 opłacała Pani i nadal opłaca Pani składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne. W Polsce od 2015 roku nie płaci Pani żadnych składek zdrowotnych, ani emerytalnych, ani innych. Przebywając w Polsce ma Pani ubezpieczenie austriackie. W Austrii korzysta Pani ze służby zdrowia, sanatoriów, rehabilitacji itp. Przebywając w Polsce korzysta Pani z usług gabinetów prywatnych. Nie płaci Pani żadnych ubezpieczeń w Polsce. Nie uczestniczyła Pani w Polsce od roku 2015 oraz w roku 2021 i 2022 w żadnych szkoleniach ani kursach. W Austrii w roku 2018 i w dalszych latach podejmowała Pani udział w kursach i szkoleniach służących podnoszeniu Pani kwalifikacji i kompetencji zawodowych.

Była Pani zameldowana w Polsce i jest Pani zameldowana tymczasowo w Polsce, na stałe w Austrii.

Pytanie (wnikające z wniosku, jak i z jego uzupełnień)

Będąc obywatelem Polski, pracując w Austrii i mieszkając od 2015 roku w Austrii z zameldowaniem stałym i posiadając mieszkanie wraz z wszystkimi kosztami jak ma Pani się ustosunkować do prawa skarbowego Polski, czy dalej składać PIT-36 i PIT/ZG, czy w ogóle się w Polsce nie rozliczać, a zatem czy za rok 2021 i za rok 2022 PIT-36 i załącznik PIT/ZG powinna Pani złożyć do urzędu skarbowego w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

Jest Pani obywatelką Polski, ale od 2015 roku pracuje Pani w Austrii do dnia dzisiejszego. W okresie tym rozliczała się Pani w Austrii, a w Polsce składała Pani PIT-36 i załącznik PIT/ZG. Teraz jednak sytuacja jest dla Pani niejasna i nie może Pani zrozumieć co ma Pani robić, jeśli mieszka Pani w Austrii, tu posiada Pani mieszkanie, tu przebywa większą część roku, a z rodziną spotyka się Pani bardzo rzadko, z mężem właściwie w separacji, a syn jest już pełnoletni i samodzielny. Dopóki studiował pomagała Pani synowi i świadczenia rodzinne, które Pani pobierała w Austrii przeznaczała Pani na jego kształcenie. Do Polski jeździ Pani bardzo rzadko, bo pracuje Pani jako (…) w firmie (…) również w soboty, niedziele oraz święta, a więc na pewno przebywa Pani tu więcej jak 183 dni w roku.

W Polsce posiada Pani dom, w którym praktycznie nie przebywa, a tu w Austrii ma Pani mieszkanie, płaci Pani „prąd” i wszystkie media i koszty.

Uważa Pani, że Pani centrum życiowym jest Austria. Z mężem praktycznie Pani nie mieszka, syn jest samodzielny, a Pani mieszka na stałe w Austrii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek ten stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Polski centrum interesów życiowych.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wskazała Pani we wniosku i jego uzupełnieniach, od 2015 roku mieszka Pani i pracuje w Austrii, a zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224 poz. 1921 ze zm.).

Powzięła Pani w wątpliwość, czy za lata 2021-2022 była Pani zobowiązana do rozliczenia się w Polsce z dochodów uzyskanych w Austrii.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Określenie to jednak nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

 Na podstawie art. 4 ust. 2 ww. Umowy:

Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b)jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,

c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

d)jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Dla potrzeb dokonania interpretacji ww. przepisu, należy sięgnąć do Komentarza Modelowej Konwencji OECD. Przedtem, jednak wyjaśnienia wymaga, że głównym celem Modelowej Konwencji OECD jest umożliwienie rozwiązywania w sposób jednolity najczęściej występujących problemów w zakresie międzynarodowego prawnego podwójnego opodatkowania. Zgodnie z zaleceniami Rady OECD, państwa członkowskie przy zawieraniu lub rewizji dwustronnych konwencji powinny stosować się do Modelowej Konwencji i do interpretacji zawartej w Komentarzu do tej Konwencji. Postanowienia Konwencji zyskały powszechne (światowe) uznanie wyrażające się włączaniem ich do większości dwustronnych umów. Wiele umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, które zawarła Polska z innymi krajami została sporządzona w zgodzie z postanowieniami Modelowej Konwencji OECD, w tym Umowa zawarta między Polską i Austrią.

Według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Zgodnie z Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały.

Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu Umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania, Komentarz nakazuje rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby. Ponadto, jeżeli osoba, mająca ognisko domowe w jednym państwie, utworzyła ognisko domowe w drugim państwie z zachowaniem w całej pełni pierwszego ogniska, to fakt, iż pierwsze z nich zostało zachowane w środowisku, w którym osoba ta zawsze mieszkała, pracowała i w którym znajduje się jej rodzina i mienie, może w połączeniu z innymi elementami wskazywać, że osoba ta zachowała ośrodek swych życiowych interesów w pierwszym państwie.

Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że: od 2015 roku przebywa Pani, mieszka i pracuje w Austrii. W Polsce nie osiąga Pani żadnych dochodów. W Austrii od 2015 roku wynajmowała Pani pokój, a od 2022 roku wynajmuje Pani samodzielnie mieszkanie, nie ma Pani tam żadnych kredytów ani inwestycji. Do Austrii wyjechała Pani w 2015 roku w celu przesiedlenia. W okresie od 2015 roku do chwili obecnej pracuje Pani w Austrii i tylko w Austrii i z tego tytułu odprowadza Pani tu podatki. W Polsce posiada Pani majątek nieruchomy, budynek mieszkalny i użytki rolne oraz las. W budynku mieszkalnym mieszka tylko Pani, gdy przebywa Pani w Polsce. Nigdy nie dzierżawiła Pani ani pola ani budynku mieszkalnego i nigdy z tego tytułu nie pobierała i nie pobiera Pani żadnych pożytków. Pani rodzina (mąż i syn) mieszkają w Polsce. W Austrii należy Pani do związków zawodowych. W Austrii jest Pani życie towarzyskie i gospodarcze. Całe Pani centrum życiowe tu się toczy: w Austrii dokształcała się Pani ucząc języka i zawodu, zdobywając certyfikaty, wynajęła Pani mieszkanie płacąc czynsz i wszystkie koszty związane z wynajmem. Od 2015 roku przeniosła Pani swoje życie do Austrii. W Austrii płaci Pani podatki. W roku 2021 oraz 2022 nie osiągała Pani i nie osiąga do dziś żadnych dochodów w Polsce. Pani mąż mieszka z synem pod innym adresem w Polsce niż Pani. Pani mąż nigdy nie był na Pani utrzymaniu. Syn ucząc się i studiując był przez Panią i męża finansowany. Dziś już jest niezależny finansowo. Syn pracuje w Polsce. Mąż również pracuje w Polsce i jest niezależny od Pani finansowo. Na dzień dzisiejszy nie wie Pani, czy przyjadą do Pani do Austrii. W latach 2015-2023 świadczyła Pani pracę na rzecz podmiotu austriackiego oraz podmiot austriacki wypłacał Pani wynagrodzenie z tytułu pracy. Z tego tytułu też Pani w Austrii się rozliczała i odprowadzała i odprowadza podatki. Żadnych innych dochodów oprócz świadczonej pracy w Austrii Pani nie osiąga. W Polsce nie świadczyła Pani żadnej pracy oraz nie pobierała Pani żadnych innych korzyści majątkowych od polskiego podmiotu. W latach 2021-2022 odwiedzała Pani rodzinę raz lub dwa razy w miesiącu. Będąc w Polsce zatrzymywała się Pani w swojej miejscowości utrzymując kontakt z rodziną: synem i mężem. Będąc w Polsce w latach 2021-2022 zatrzymywała się Pani w swoim domu. Nie posiada Pani obywatelstwa austriackiego. Bierze Pani czynny udział w wyborach w Polsce i w spisie powszechnym w Polsce. W Austrii w latach 2021-2022 opłacała Pani i nadal opłaca Pani składki na ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne. W Polsce od 2015 roku nie płaci Pani żadnych składek zdrowotnych, ani emerytalnych, ani innych. Przebywając w Polsce ma Pani ubezpieczenie austriackie. W Austrii korzysta Pani ze służby zdrowia, sanatoriów, rehabilitacji itp. Przebywając w Polsce korzysta Pani z usług gabinetów prywatnych. Nie płaci Pani żadnych ubezpieczeń w Polsce. Nie uczestniczyła Pani w Polsce od roku 2015 oraz w roku 2021 i 2022 w żadnych szkoleniach ani kursach. W Austrii w roku 2018 i w dalszych latach podejmowała Pani udział w kursach i szkoleniach służących podnoszeniu Pani kwalifikacji i kompetencji zawodowych. Była Pani zameldowana w Polsce i jest Pani zameldowana tymczasowo w Polsce, na stałe w Austrii. Aktualnie nie zamierza Pani wracać do Polski.

Dokonując analizy Pani powiązań osobistych, uznać należy, że Pani ośrodek interesów osobistych w latach 2021-2022 znajdował się w Polsce, a nie w Austrii, bowiem na terytorium Polski pozostaje Pani rodzina - mąż z synem. Fakt, że przebywała Pani w Austrii ze względu na pracę, nie przesądza o tym, że na terytorium Austrii znajduje się Pani ośrodek interesów osobistych.

W zakresie powiązań gospodarczych, wyjaśniam, że jest to miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są: miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.

W złożonym wniosku wyjaśniła Pani, że w okresie, którego dotyczy wniosek, przebywała na terytorium Austrii przez ponad 183 dni w każdym z lat, będących przedmiotem Pani zapytania w celu świadczenia pracy. W Polsce nie osiągała Pani żadnych dochodów, jednakże posiada Pani majątek nieruchomy, budynek mieszkalny i użytki rolne oraz las.

Ośrodek interesów gospodarczych posiada Pani więc częściowo w Polsce, częściowo w Austrii.

Z Polską łączą Panią ściślejsze powiązania osobiste, zatem posiada Pani miejsce zamieszkania w Polsce, a jednocześnie posiada Pani miejsce zamieszkania w Austrii.

Ponadto nie ma możliwości ustalenia, w którym państwie posiada Pani ośrodek interesów życiowych, gdyż w Polsce posiada Pani ośrodek interesów osobistych, a ośrodek interesów gospodarczych posiada Pani w Polsce i w Austrii.

Zatem Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych należy ustalić zgodnie z regułami kolizyjnymi zawartymi w Umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

A więc zastosowanie znajdzie art. 4 ust. 2 pkt b) polsko – austriackiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, który stanowi, że:

Jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa.

Jak Pani wskazała we wniosku i uzupełnieniach, mieszka Pani i pracuje w Austrii od 2015 roku. W okresie całego 2021 i 2022 roku przebywała Pani powyżej 183 dni na terenie Austrii. Ponadto wskazała Pani, że aktualnie nie zamierza Pani wracać do Polski.

Tym samym, w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. podlegała Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, określonemu w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlegała Pani opodatkowaniu w Polsce tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski, z uwzględnieniem Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania. Skoro w latach 2021 i 2022 uzyskała Pani dochody wyłącznie w Austrii i nie uzyskała Pani dochodów w Polsce, nie musi Pani składać zeznania podatkowego PIT-36 wraz załącznikiem PIT/ZG w Polsce zarówno za 2021 jak i za 2022 rok.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00