Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.382.2023.2.AC

Zatem nie ma Pani możliwości w zeznaniu za 2022 r. odliczyć pozostałych wydatków związanych z tzw. ulgą termomodernizacyjną, z uwagi na Pani niskie dochody, od których nie zostały odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani pismem z 11 kwietnia 2023 r. (wpływ 11 kwietnia 2023 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie: pismem z 11 maja 2023 r. (wpływ 12 maja 2023 r.) i pismem z 15 maja 2023 r. (wpływ 18 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani niepracującym emerytem. W rozliczeniu rocznym za 2022 rok Pani dochód wyniósł 27.973,70 zł. ZUS nie odprowadził żadnych zaliczek, z uwagi na zmiany w przepisach podatkowych. Urząd Skarbowy w (...) wezwał Panią do korekty zeznania za rok 2022 i poinformował, że nie ma już Pani prawa do odliczeń w kolejnych latach niewykorzystanych kwot związanych z ulgą termomodernizacyjną. W odpowiedzi na brak możliwości odliczenia kosztów termomodernizacyjnych poinformowała Pani US w (...), że wystąpiła Pani z wnioskiem o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W 2022 roku w rozliczeniu za 2021 rok skorzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej do maksymalnej kwoty 53.000 zł, jednak z uwagi na niski dochód wykorzystała Pani tylko niewielką jej część. Niewykorzystane kwoty związane z nakładami na inwestycje termomodernizacyjną miała Pani zamiar odliczyć w kolejnych latach. Wskazała Pani, że zmiany przepisów podatkowych jakie nastąpiły w 2022 roku są dla Pani niesprawiedliwe. Uważa Pani, że zmiany w przepisach nie powinny dotyczyć osób, które w latach ubiegłych w zeznaniach już korzystały z tzw. ulgi termomodernizacyjnej. Ponadto US odmówił przyjęcia Pani oświadczenia o przekazaniu 1,5% na rzecz (…) (PIT-OP). Chciałaby Pani złożyć korektę zeznania podatkowego za 2022 r. Posiada Pani faktury związane z termomodernizacją. Otrzymała Pani zwrot z programu (…) w wysokości 18.675 zł.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Pani wniosek dotyczy rozliczenia za 2022 rok pozostałych wydatków związanych z termomodernizacją, poniesionych w 2021 r. Wydatki termomodernizacyjne wyniosły ponad 92 tys. zł, tzn.:

wymiana źródła ciepła, tzn. montaż instalacji gazowej w kwocie 16.720,00 zł,

wykonanie termomodernizacji przegród budowlanych budynku przy (...)w (...) w kwocie 58.609,44 zł,

wykonanie instalacji fotowoltaicznej program (...)dofinansowanie z gminy (…) 85% przy wkładzie własnym 15% w kwocie 1.375,86 zł,

wykonanie awaryjnego źródła ciepła kominek kaflowy klasa A+ w kwocie 10.384,00 zł,

zakup materiałów budowlanych np. parapetów, farb elewacyjnych, siatki ect. w kwocie 3.631,90 zł.

Pani dochód za 2022 rok to:

emerytura 27.973,70 zł,

zwrot z programu (...)18.675,00 zł,

zwrot z rozliczenia PIT za 2021 rok 2.136,00 zł.

Pani dochód za 2021 rok to emerytura 28.754,38 zł.

Budynek, który przeszedł termomodernizację jest budynkiem mieszkalnym. Od 2021 roku jest Pani właścicielem budynku mieszkalnego przy ul. (...) oraz ma Pani udział w gruncie. W trakcie wykonywania termomodernizacji, aby uściślić adres inwestycji Urząd Miasta w (...) nadał budynkowi, którego jest Pani właścicielem numer porządkowy (…).

Faktury związane z termomodernizacją oraz wymianą źródeł ciepła zostały wystawione na Panią przez podatnika VAT czynnego. Data wystawienia pierwszej faktury to 18 czerwca 2021 r. Wydatki termomodernizacyjne zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Wniosek o termomodernizację budynku i źródła ciepła został poprawnie zweryfikowany i rozliczony finansowo przez WFOŚiGW w (...). Inwestycja zakończyła się pozytywnie w 2021 r. Ściany budynku i dach zostały ocieplone styropianem grafitowym. Piec podajnikowy czwartej klasy na ekogroszek został zamieniony na kocioł gazowy A+. Z uwagi na sytuację za wschodnią granicą dodatkowo jako awaryjne źródło ciepła zamontowano piec kaflowy klasy A+, co również zostało zgłoszone w CEEB.

Prace termomodernizacyjne wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego oraz podniosły komfort życia użytkownikom. Zmniejszyły się koszty użytkowania budynku mieszkalnego. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozpoczęło się i zakończyło w 2021 r. - zrealizowane finansowo w 2021 r. Wydatki związane z termomodernizacja budynku zostały dofinansowane ze środków WFOŚiGW z programu (…) 18.675,00 zł oraz dofinansowane z gminy (…) z programu (…) 6.460,56 zł. Otrzymała Pani zwrot w ramach ulgi termomodernizacyjnej z Urzędu Skarbowego 2.136,00 zł. Dofinansowania były uwzględniane w rocznym zeznaniu podatkowym za 2021 r. i 2022 r.

Budynek mieszkalny został wzniesiony i oddany do użytkowania w 1980 r. W wyniku termomodernizacji budynku nie nastąpiła rozbudowa/nadbudowa budynku mieszkalnego.

Pytania

Czy mogła Pani w zeznaniu podatkowym za 2022 r. odliczyć pozostałe wydatki, związane z tzw. ulgą termomodernizacyjną, a nieodliczone w zeznaniu podatkowym za 2021 r., z uwagi na niskie dochody?

Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu

Wniosek do DKIS o indywidualną interpretację podatkową, złożyła Pani, gdyż uważa Pani, że powinna móc skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej, w rozliczeniu podatkowym za 2022 r., ponieważ:

1)poniosła Pani nakłady finansowe na termomodernizację budynku mieszkalnego w 2021 r., które zostały udokumentowane imiennymi fakturami,

2)w rozliczeniu podatkowym za 2021 r. rozpoczęła Pani korzystanie z tzw. ulgi termomodernizacyjnej,

3)z uwagi na niskie dochody (emerytura), miała Pani zamiar kontynuować odliczanie pozostałych kosztów, związanych z nakładami na termomodernizację budynku oraz źródła ciepła, w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej, w kolejnych latach podatkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że jest Pani emerytem. W rozliczeniu rocznym za 2022 rok Pani dochód wyniósł 27.973,70 zł. ZUS nie odprowadził żadnych zaliczek. W rozliczeniu za 2021 rok skorzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej wykorzystała Pani niewielką jej część z uwagi na niski dochód. Chciałaby Pani złożyć korektę zeznania podatkowego za 2022 r. Posiada Pani faktury wystawione na Panią przez podatnika VAT czynnego. Otrzymała Pani zwrot z programu (…) i programu (…). Budynek, który przeszedł termomodernizację jest budynkiem mieszkalnym. Od 2021 roku jest Pani właścicielem budynku mieszkalnego. Wydatki termomodernizacyjne na ww. budynku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 o wsparciu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Inwestycja została zrealizowana w 2021 r. Ściany budynku i dach zostały ocieplone styropianem grafitowym, a piec podajnikowy 4 klasy na ekogroszek został zamieniony na kocioł gazowy A+. Dodatkowo jako awaryjne źródło ciepła zamontowano piec kaflowy klasy A+. Prace termomodernizacyjne wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. Zmniejszyły się koszty użytkowania budynku mieszkalnego. Otrzymała pani zwrot w ramach ulgi termomodernizacyjnej z Urzędu Skarbowego w wysokości 2.136,00 zł. Dofinansowania były uwzględniane w rocznym zeznaniu podatkowym za 2021 r. i 2022 r. W wyniku termomodernizacji budynku nie nastąpiła rozbudowa/nadbudowa budynku mieszkalnego.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi: 

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1)jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2)przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3)kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4)każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5)wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Możliwość odliczenia wydatków poniesionych na kominek kaflowy

Kominki są urządzeniami grzewczymi należącymi do miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe.

Kwestię miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe regulują odrębne przepisy - Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1185 z 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 1) (dalej: Rozporządzenie 2015/1185).

W art. 2 Rozporządzenia 2015/1185 w punkcie 1 zdefiniowano „miejscowy ogrzewacz pomieszczeń na paliwo stałe”, który:

Oznacza urządzenie ogrzewające pomieszczenia, które wydziela ciepło poprzez bezpośrednie przenoszenie ciepła lub poprzez bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z przenoszeniem ciepła do cieczy w celu osiągnięcia i utrzymania pewnego poziomu komfortu termicznego człowieka w zamkniętym pomieszczeniu, w którym umieszczony jest produkt, ewentualnie w połączeniu z mocą cieplną przekazywaną do innych pomieszczeń; urządzenie jest wyposażone w co najmniej jedno źródło ciepła, które przetwarza paliwa stałe bezpośrednio w ciepło.

Tym samym wydatki związane z zakupem i montażem miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe nie zostały wskazane w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r., jako wydatki, które można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji nie miała Pani możliwości odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup kominka kaflowego, gdyż ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zatem Pani stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Możliwość odliczenia pozostałych wydatków poniesionych na termomodernizację w zeznaniu podatkowym za 2022 r.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych:

w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej;

w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane m.in. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano m.in. docieplenie przegród budowlanych;

w części 1 w punkcie 3 został wskazany kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin, natomiast w części 2 w punkcie 7 wskazano wymianę elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz w punkcie 8 montaż kotła gazowego kondensacyjnego.

W przypadku kwoty odliczenia nieznajdującej pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, podlega ona odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż w ciągu 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosła Pani pierwszy wydatek.

Przedmiotem Pani zapytania jest wątpliwość, czy mogła Pani w zeznaniu podatkowym za 2022 r. odliczyć wydatki związane z tzw. ulgą termomodernizacyjną nieodliczone w zeznaniu podatkowym za 2021 r.

Wydatki na termomodernizację chciała Pani odliczyć do wysokości przysługującej kwoty 53.000 zł. W zeznaniu podatkowym za 2021 r. odliczyła Pani część kwoty z uwagi na niski dochód. Jest Pani emerytem. Pani dochód w 2022 r. z tytułu emerytury wyniósł 27.973,70 zł. ZUS nie odprowadził żadnych zaliczek n podatek dochodowy.

Skalę podatkową określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten został zmieniony ustawą z 9 czerwca 2022 r. (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1265), która weszła w życie 1 lipca 2022 r. i stosuje się go do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

- do 120 000: 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3600 zł;

- ponad 120 000: 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł.

Z przepisu wynika, że w odniesieniu do skali podatkowej stosowanej do dochodów uzyskanych w 2022 r. oraz według przepisów obowiązujących po dniu 30 czerwca 2022 r. zmiany w skali polegają na podwyższeniu do 30.000 zł kwoty wolnej od podatku; wysokość tej kwoty jest efektem wzrostu do 3.600 zł kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w pierwszym przedziale skali podatkowej.

Należy wyjaśnić, że wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne pomniejszają podstawę do opodatkowania. Wówczas podatnik uzyskuje zwrot z zapłaconych w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy.

Ze stanu faktycznego wynika, że w 2022 roku uzyskała Pani jedynie dochód w kwocie wolnej od podatku, od którego ZUS nie odprowadził zaliczek na podatek dochodowy.

Zatem nie ma Pani możliwości w zeznaniu za 2022 r. odliczyć pozostałych wydatków związanych z tzw. ulgą termomodernizacyjną, z uwagi na Pani niskie dochody, od których nie zostały odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy.

Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowo wskazujemy, że przysługuje Pani możliwość odliczenia pozostałych wydatków do końca 2027 roku, w sytuacji kiedy osiągnie Pani w kolejnych latach dochód powyżej limitu kwoty wolnej od podatku, od którego będą pobierane w trakcie roku zaliczki na podatek dochodowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00