Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.104.2023.1.JSU

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur ) oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych)

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

- nieprawidłowe – w zakresie uznania, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X);

- prawidłowe – w zakresie uznania, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 13 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych) wpłynął 13 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Y. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest spółką kapitałową z siedzibą w (...). Spółka jest światowym liderem w sektorze (...). W Polsce Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka utworzyła w Polsce oddział w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 470) - Y. (Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) Oddział w Polsce (dalej: Oddział). Oddział został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (...). Z Sp. z o.o. (Zleceniodawca) jest spółką kapitałową prawa polskiego i czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zleceniodawca należy do grupy kapitałowej z sektora (...). Zleceniodawca realizuje inwestycję obejmującą wybudowanie czterech zakładów produkujących (...).

X Sp. z o.o. (X) jest spółką kapitałową prawa polskiego i czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. A (A) jest spółką kapitałową z siedzibą w (...). X i A należą do grupy kapitałowej, która prowadzi działalność w sektorze (...). Zgodnie z posiadanymi przez Spółkę informacjami A nie ma w Polsce siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT.

Na podstawie umowy zawartej między Spółką a Zleceniodawcą, Spółka jest generalnym wykonawcą inwestycji realizowanej przez Zleceniodawcę, tzn. Spółka wykonuje na rzecz Zleceniodawcy usługę obejmującą kompleksową realizację prac związanych z wybudowaniem zakładów produkcyjnych. W świadczenie Usługi na rzecz Zleceniodawcy jest również zaangażowany Oddział.

W ramach Usługi Spółka jest zobowiązana w szczególności do wyposażenia zakładów budowanych dla Zleceniodawcy w określone urządzenia, w tym m.in. centrale wentylacyjne (tzn. urządzenia służące do regulacji i cyrkulacji powietrza w ramach systemu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji). Świadczenie Usługi przez Spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%.

Spółka zawarła z X umowę dotyczącą nabycia 30 centrali wentylacyjnych (dalej łącznie: Urządzenia). Umowa określa w szczególności: specyfikację techniczną Urządzeń, warunki dostawy - FOB (Port w ...), terminy dostawy poszczególnych Urządzeń, cenę Urządzeń i warunki płatności. Zgodnie z umową, ustalona cena nie obejmuje m.in. kosztów transportu Urządzeń oraz należności celnych związanych z dopuszczeniem Urządzeń do obrotu na obszarze Unii Europejskiej.

Urządzenia zostały wyprodukowane w (...) przez A. Na czas transportu Urządzenia zostały rozmontowane i podzielone na 6 przesyłek. W odniesieniu do wszystkich przesyłek odprawa celna towarów została przeprowadzona w Polsce, tutaj też nastąpiło dopuszczenie towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej. Jednocześnie, w stosunku do każdej z przesyłek dokonano odrębnych zgłoszeń celnych. Czynności faktyczne i prawne związane ze zgłoszeniami celnymi były dokonane przez agencję celną, która działała w ramach przedstawicielstwa bezpośredniego (w rozumieniu Wspólnotowego Kodeksu Celnego). Do zgłoszeń celnych zostały dołączone dokumenty określone jako Commercial Invoice (faktura handlowa), w których jako eksportera wskazano A, a jako importera Wnioskodawcę. Jednocześnie w odniesieniu do czterech przesyłek w dokumencie celnym JDA jako odbiorcę (pole 8) wskazano Zleceniodawcę, a w odniesieniu do dwóch przesyłek w dokumencie celnym JDA jako odbiorcę (pole 8) wskazano Spółkę. Następnie, na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, zgłoszenia celne dotyczące czterech przesyłek zostały sprostowane w ten sposób, że jako odbiorcę (pole 8) zamiast Zleceniodawcy wskazano Spółkę. Import Urządzeń nie był objęty procedurą uproszczoną (w rozumieniu art. 33a Ustawy o VAT), a kwota podatku należnego wynikająca ze zgłoszeń celnych została przez Wnioskodawcę uiszczona. Zgodnie z zawartą umową X wystawił faktury dokumentujące sprzedaż Urządzeń. Na fakturach wystawionych przez X jako nabywca został wskazany Wnioskodawca; podano również numer pod którym Wnioskodawca jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT. Faktury zostały wystawione przez X z polskim podatkiem VAT (według stawki 23%).

Urządzenia zostały zamontowane w zakładzie, który Spółka buduje na rzecz Zleceniodawcy (w ramach Usługi).

Pytania

1. Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X)?

2. Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych)?

Państwa stanowisko w sprawie

Własne stanowisko Wnioskodawcy

Spółka uważa, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X).

Spółka uważa, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. A zatem prawo do odliczenia przysługuje o ile towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest elementem konstrukcyjnym podatku od towarów i usług, a jakiekolwiek ograniczenia tego prawa mają charakter wyjątkowy i muszą wynikać z Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Prawo od odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń

W przypadku nabycia towarów prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje, jeżeli:

- odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

- nabywane towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. istnieje związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie w przypadku nabycia towarów kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do nabycia Urządzeń od X wszystkie wskazane powyżej warunki są spełnione, tzn.:

- Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

- Urządzenia zostały wykorzystane przez Wnioskodawcę do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tzn. Urządzenia zostały zamontowane w zakładzie, który Spółka buduje na rzecz Zleceniodawcy, a Usługa (w ramach której Wnioskodawca buduje zakład) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,

- kwoty podatku naliczonego wynikają z faktur wystawionych przez X.

W konsekwencji - zdaniem Spółki - przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez X, które dokumentują sprzedaż Urządzeń.

Prawo od odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń

W przypadku importu prawo do odliczenia przysługuje, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

- odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

- dokonano importu towarów. Import towarów art. 2 pkt 7 ustawy o VAT definiuje jako przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej,

- zaimportowane towary będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT,

- w stosunku do zaimportowanych towarów powstał dług celny, a podatek VAT wynikający z importu towarów został zapłacony (jeżeli import nie jest rozliczany na zasadach wskazanych w art. 33a ustawy o VAT).

Jednocześnie - w przypadku importu towarów - kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT).

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do importu Urządzeń wszystkie wskazane powyżej warunki dla odliczenia są spełnione, tzn.:

- Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

- dokonano przywozu Urządzeń na terytorium Polski z terytorium kraju trzeciego,

- Urządzenia będą służyły do wykonywania przez Spółkę Usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tzn. Urządzenia zostały zamontowane w zakładzie, który Spółka buduje na rzecz Zleceniodawcy, a Usługa (w ramach której Wnioskodawca buduje zakład) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,

- w związku z importem Urządzeń powstał dług celny, Spółka była zobowiązana do jego uiszczenia a podatek VAT wynikający z importu towaru został przez Spółkę zapłacony.

W konsekwencji, stanowisko Spółki, iż przysługuje jej prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

- nieprawidłowe – w zakresie uznania, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X);

- prawidłowe – w zakresie uznania, że Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jednocześnie, jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytoriumpaństwa trzeciego – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Z powyższych przepisów wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Terytorialny charakter podatku od towarów i usług oznacza zatem, że opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Jest to szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki realizowana jest ta dostawa.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Powyższa definicja kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

- towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy:

- towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast z art. 26a ust. 1 ustawy wynika, że:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

W przypadku towarów wysyłanych, czyli takich które są przemieszczane pomiędzy państwa, w wyniku dokonanych dostaw - zgodnie z zasada ogólną - przyjmuję się, że miejscem ich dostawy jest państwo, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Miejscem dostawy towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast w przypadku importu towarów ma on miejsce na terytorium państwa na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Szczególne zasady wymiaru i poboru podatku w imporcie wiążą się ze specyfiką importu jako czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Przede wszystkim należy podkreślić, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu importu towarów ciąży na osobach przywożących towary, bez względu na to, czy są one podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy czy też nie. W konsekwencji każdy podmiot importujący towary obowiązany jest uiścić podatek z tytułu importu towarów, ponieważ w tym przypadku podatek obciąża czynność faktyczną, jaką jest przywóz towarów.

Przepisy nie uzależniają natomiast powstania tego obowiązku od warunku posiadania przez importera prawa do dysponowania towarem jak właściciel.

Na podstawie ww. przepisów należy stwierdzić, że import towarów jest jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a podatnikiem, czyli podmiotem zobowiązanym do opodatkowania importu jest importer.

W myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (t. j. Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

- „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

- „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

- „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Na mocy art. 77 UKC:

1. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a) dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3. Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego (...).

Wedługart. 18 ust. 1 UKC:

Każda osoba może ustanowić przedstawiciela celnego.

Przedstawicielstwo może być bezpośrednie – w tym przypadku przedstawiciel celny działa w imieniu i na rzecz innej osoby, lub pośrednie – w tym przypadku przedstawiciel celny działa we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby.

Z powołanych regulacji prawa wynika, że dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający.

Zgodnie z istotą przedstawicielstwa bezpośredniego, przedstawiciel bezpośredni niejako wyręcza zgłaszającego w wypełnianiu jego obowiązków celnych, na podstawie i w granicach udzielonego mu upoważnienia.

Przedstawiciel bezpośredni działa w imieniu i na rzecz osoby reprezentowanej, a tym samym czynność zgłoszenia dokonana przez niego w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem to na osobie reprezentowanej przez przedstawiciela bezpośredniego ciąży obowiązek zapłaty cła z tytułu odprawy celnej towaru.

Kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy:

2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

2)w przypadku importu towarów kwota podatku:

a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług ściśle w takim przypadku, gdy dokonywane przez nich zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast z treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury, która m.in. dotyczy dostawy towarów niepodlegających opodatkowaniu.

Jak już wcześniej wyjaśniono podatek VAT jest podatkiem terytorialnym dlatego opodatkowaniu podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju.

W sytuacji gdy dostawa towarów ma miejsce poza krajem i wystawiona została faktura z wykazanym podatkiem VAT to z tej faktury nie można odliczyć podatku VAT, albowiem będzie ona dokumentowała transakcję która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, że Spółka – będąca w Polsce czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – posiada siedzibę w (...).

Spółka jest generalnym wykonawcą inwestycji realizowanej przez Zleceniodawcę spółki kapitałowej prawa polskiego będącej czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, należącej do grupy kapitałowej z sektora (...). Spółka wykonuje na rzecz Zleceniodawcy usługę obejmującą kompleksową realizację prac związanych z wybudowaniem zakładów produkcyjnych. W świadczenie Usługi na rzecz Zleceniodawcy jest również zaangażowany Oddział.

W ramach Usługi Spółka jest zobowiązana w szczególności do wyposażenia zakładów budowanych dla Zleceniodawcy w określone urządzenia, w tym m.in. centrale wentylacyjne. Świadczenie Usługi przez Spółkę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%.

Spółka zawarła z X spółką kapitałową prawa polskiego i czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT należącą do grupy kapitałowej, która prowadzi działalność w sektorze (...) umowę dotyczącą nabycia 30 centrali wentylacyjnych. Zgodnie z umową, ustalona cena nie obejmuje m.in. kosztów transportu Urządzeń oraz należności celnych związanych z dopuszczeniem Urządzeń do obrotu na obszarze Unii Europejskiej.

Urządzenia zostały wyprodukowane w (...) a na czas transportu zostały rozmontowane i podzielone na 6 przesyłek. Odprawa celna towarów została przeprowadzona w Polsce, tutaj też nastąpiło dopuszczenie towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej. W stosunku do każdej z przesyłek dokonano odrębnych zgłoszeń celnych. Czynności faktyczne i prawne związane ze zgłoszeniami celnymi były dokonane przez agencję celną, która działała w ramach przedstawicielstwa bezpośredniego. Do zgłoszeń celnych zostały dołączone dokumenty określone jako Commercial Invoice (faktura handlowa), w których jako importera wskazano Spółkę, która została wskazana jako odbiorca na dokumentach celnych. Import Urządzeń nie był objęty procedurą uproszczoną, a kwota podatku należnego wynikająca ze zgłoszeń celnych została przez Spółkę uiszczona. Zgodnie z zawartą umową X wystawił faktury dokumentujące sprzedaż Urządzeń, na których jako nabywca została wskazana Spółka; podano również numer pod którym Spółka jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT. Faktury zostały wystawione przez X z polskim podatkiem VAT (według stawki 23%).

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X).

Jak wynika z wniosku Spółka zawarła z X umowę dotyczącą nabycia Urządzeń, których dostawa została zrealizowana na warunkach FOB (Port w …). Zgodnie z warunkami dostawy wydanie Spółce Urządzeń przez X miało miejsce na terytorium (…) (Port w …).

Skoro zatem miejsce rozpoczęcia wysyłki towarów znajdowało się poza terytorium kraju to należy stwierdzić, że miejsce dostawy tych towarów również było poza terytorium Polski. W konsekwencji skoro miejsce dostawy znajdowało się poza Polską to transakcja dostawy nie podlegała opodatkowana podatkiem VAT. Zatem, w związku z tym, że dostawa nie podlegała opodatkowaniu to (zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy), w sytuacji otrzymania faktury - pomimo wykorzystania towarów do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Urządzeń (wynikającego z faktur wystawionych przez X).

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało ocenić jako nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczących prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych) należy wskazać, że jak już wcześniej wyjaśnionodług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający.

Natomiast podmiot, na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, czyli podmiotem zobowiązanym do opodatkowania importu jest importer. Zatem, do odliczenia kwot podatku z tytułu importu towarów uprawniony jest importer.

W analizowanej sprawie zgłoszenia celne były dokonane przez agencję celną, która działała w ramach przedstawicielstwa bezpośredniego.

Jak wcześniej wskazano kwestia prawa do odliczenia VAT z tytułu importu towarów uregulowana została w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy). Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że kwota podatku należnego wynikająca ze zgłoszeń celnych została uiszczona przez Spółkę, która jest podatnikiem z tytułu importu towarów spoza Unii Europejskiej. Spółka będzie wykorzystywała importowane towary do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem Spółce – jako importerowi Urządzeń, wykorzystywanych do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Urządzeń (wynikającego z otrzymanych dokumentów celnych).

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Panństwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00