Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.174.2023.2.MW

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (…) wpłynął (…) r.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (…) r. oraz pismem z (…) r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina X jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizować projekt pn. (…) dofinansowany z PROW na lata (…). Przedmiotem inwestycji będzie przebudowa dawnego skateparku w (…), poprzez zakup urządzeń w celu przywrócenia obiektowi funkcji rekreacyjnych. W ramach operacji zostaną zakupione i zamontowane urządzenia, stanowiące wyposażenie skateparku. Teren na którym realizowana będzie inwestycja położony jest w (…) przy ulicy (…) i stanowi własność Gminy X. Infrastruktura, która powstanie w ramach inwestycji będzie miała charakter ogólnodostępny i niekomercyjny. Inwestycja służyć będzie zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnych. Operacja Gminy X jest zgodna z celami lokalnej strategii rozwoju (…), w następujący sposób:

Cel ogólny CO1.

W ramach operacji zostanie odnowiony teren rekreacyjny przy ulicy (…) w (…), pełniący do niedawna funkcję skateparku. W ramach zadania zostaną wymienione zniszczone urządzenia i powstanie nowy skatepark, który będzie ogólnodostępnym, rekreacyjnym miejscem, podnoszącym jakość życia na obszarze (…).

Cel szczegółowy CS1.1.

Zintegrowane społeczności lokalne, świadome znaczenia relacji społecznych dla jakości życia. Operacja Gminy X wpłynie na wzmocnienie integracji społeczności lokalnej, która mierzy się z problemem braku aktywności, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Problemy te wynikają częściowo z braku atrakcyjnych miejsc i terenów rekreacyjnych tj. m.in. skateparki, które były miejscem nawiązywania i wzmacniania relacji społecznych. Realizacja inwestycji przyczyni się do integracji społeczności lokalnej, zwłaszcza dzieci i młodzieży oraz podniesie jakość życia na terenie (…). Operacja Gminy X jest zgodna z przedsięwzięciem (…), ponieważ w jej wyniku powstanie atrakcyjna przestrzeń i miejsce aktywności mieszkańców, które jakiś czas temu utraciło swoją funkcję rekreacyjno-sportową. Ponadto operacja Gminy X jest zgodna z kryterium wyboru operacji przez (…).

Kryterium 1.

W roku (…) przeprowadzono rewitalizację centrum (…). W ramach tej inwestycji wybudowano m.in. skatepark. Niestety urządzenia na obiekcie uległy zużyciu i zniszczeniu. Ze względu na fakt, że jest to jedyny skatepark w sołectwie (…), jego remont jest często zgłaszaną i podnoszoną kwestią przez młodzież i rodziców. Planowana do realizacji inwestycja była wielokrotnie zgłaszana przez lokalną społeczność, np. podczas spotkań wiejskich. Zarówno rada sołecka jak i społeczność szkolna miejscowej szkoły wskazywały wielokrotnie na problem złego stanu technicznego istniejącego skateparku. Podmioty takie jak społeczność szkolna, rada sołecka oraz znajdująca się obok ochotnicza straż pożarna w (…) będą czynnie uczestniczyć w dbaniu o czystość terenu, na którym znajduje się skatepark, zarówno na etapie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu.

Kryterium 2.

Realizacja inwestycji przyczyni się do pobudzenia aktywności ludzi młodych. W ramach inwestycji zostanie wyremontowany skatepark, który jest miejscem aktywnego spędzania wolnego czasu przez ludzi młodych. Obiekt będzie nowoczesny i bezpieczny, ponieważ wyeksploatowane urządzenia zostaną wymienione na nowe. Powstanie więc atrakcyjna przestrzeń do spędzania czasu po zajęciach szkolnych i w weekendy, która przyczyni się do pobudzenia aktywności wśród dzieci i młodzieży.

Celem inwestycji będzie przebudowa (poprzez zakup i montaż wyposażenia) ogólnodostępnego, niekomercyjnego miejsca infrastruktury rekreacyjnej, w postaci skateparku, które przyczyni się do podwyższenia jakości życia na obszarze (…), w szczególności zintegrowania społeczności lokalnych.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

 1. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

 2. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931).

 3. Na nabywanych fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. inwestycji jako nabywca będzie wskazana Gmina X.

 4. Opisana we wniosku inwestycja realizowana będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy. Są to zadania własne obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 40 ze zmianami).

Pytanie

Czy Gmina X realizując powyższą inwestycję, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina realizuje powyższą inwestycję w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Obiekt będący przedmiotem inwestycji nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie pozyskiwać żadnych dochodów z realizowanej inwestycji. Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma prawa odliczenia podatku VAT naliczonego od powyższej inwestycji, gdyż nie spełnia wymogu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizować projekt pn. (…). Przedmiotem inwestycji będzie przebudowa dawnego skateparku w (…), poprzez zakup urządzeń w celu przywrócenia obiektowi funkcji rekreacyjnych. W ramach operacji zostaną zakupione i zamontowane urządzenia, stanowiące wyposażenie skateparku.

Celem inwestycji będzie przebudowa ogólnodostępnego, niekomercyjnego miejsca infrastruktury rekreacyjnej, w postaci skateparku.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy Gmina realizując powyższą inwestycję będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z treści uzupełnienia wniosku wynika, że inwestycja ta będzie przeprowadzana w zakresie realizowanych zadań własnych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których Gmina została powołana jako jednostka samorządu terytorialnego. Zatem Gmina będzie realizować przedmiotowy projekt nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione również dlatego, że - jak wynika z opisu sprawy - Gmina w ramach ww. inwestycji nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych. Wybudowany skatepark będzie miał charakter ogólnodostępny i niekomercyjny. Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a efekty ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Na nabywanych fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. inwestycji jako nabywca będzie wskazana Gmina X.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również ze względu na fakt, że Gmina nie będzie realizować Inwestycji jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).

Podsumowując Gmina – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami związanymi z realizacją inwestycji pn. (…).

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00