Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.232.2023.4.KK

Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonej usługi na rzecz organizacji międzynarodowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonej usługi na rzecz organizacji międzynarodowej (…). Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2023 r. (wpływ 3 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podatnik, (…) (dalej: Wnioskodawca), prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jest polskim rezydentem podatkowym i czynnym płatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma zamiar ubiegać się o zamówienia powierzane przez organizację międzynarodowe, w tym przede wszystkim (…), na świadczenie usług dla tej organizacji i jej (...) w ramach realizowanych przez nie celów. Niniejsze zapytanie Wnioskodawcy dotyczy potencjalnego zawarcia umowy bezpośrednio z (…).

Na podstawie zebranych informacji (m.in. (…), informacje dotyczące powstania Przedstawicielstwa (…)) Wnioskodawca wskazuje, że (…) jest (…) upoważnioną do przewodzenia i koordynacji międzynarodowych działań mających na celu ochronę (...). Do głównych działań Urzędu należy zapewnienie (...). Siedziba urzędu znajduje się w (…).

Wnioskodawca wskazuje, iż (…) jest (…) powołaną przez (…). (…) tym samym wpisuje się w system (…), który składa się z licznych agend, departamentów i instytucji. Przykłady innych instytucji systemu (…):

-(…),

-(…),

-(…),

-(…),

-(…).

Przedstawicielstwo (…), z którym ma zamiar współpracować Wnioskodawca, jest finansowane bezpośrednio z funduszy (…) i prowadzi działalność w Polsce poprzez swoje lokalne biuro.

W ramach swojej działalności, (…) ogłosiło zamówienie (przyjmowanie ofert – request proposal) na wykonanie usługi w zakresie zapewnienia: zakwaterowania, obsługi konferencji oraz cateringu dla biur (…). Usługi miałyby być wykonywane w Polsce, w ramach umowy ramowej na okres x lat. Wyłoniony w zamówieniu podmiot (w domyśle Wnioskodawca) byłby bezpośrednim wykonawcą i ponosiłby wyłączną odpowiedzialność za realizację powyższych usług na bezpośrednie zlecenie (…).

Na kanwie powyższego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął wątpliwość co do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu wykonania usług dla (…) na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku VAT.

Doprecyzowanie popisu zdarzenia przyszłego

1.W odpowiedzi na pytanie: „Czy Pana wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa we wniosku, pochodzić będzie ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z (…) przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze;”

Wnioskodawca wskazał: „Wynagrodzenie pochodzić będzie bezpośrednio ze środków (…) na mocy umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a (…) reprezentowaną przez polskie przedstawicielstwo. W ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie pochodzić będzie tym samym ze środków przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji organizacji międzynarodowej”.

2.W odpowiedzi na pytanie: „Czy agencja (…) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w którym Pan uczestniczy, czy też podmiotem udzielającym bezzwrotną pomoc jest (…), a (…) jest instytucją pośredniczącą, która zawrze z Panem umowę na świadczenie usług do realizacji celów programu;”

Wnioskodawca wskazał: „(…) jest agencją powołaną przez (…), która dysponuje swoim budżetem. Agencja jest upoważniona do kierowania i koordynowania międzynarodowych działań na rzecz ochrony (...). Jej głównym celem jest ochrona (...). Ma również mandat do pomocy (...). Program, w ramach którego Pan miałby świadczyć usługi, jest finansowany bezpośrednio z budżetu (…), umowa zawierana jest bezpośrednio z (…). Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy agencja (…) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w ramach którego Wnioskodawca ma wykonywać usługi”.

3.W odpowiedzi na pytanie: „Czy wynagrodzenie to wypłacane będzie Panu bezpośrednio przez (…) czy za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy (proszę wskazać jakiego);”

Wnioskodawca wskazał: „Wynagrodzenie wypłacane jest bezpośrednio przez (…)”.

4.W odpowiedzi na pytanie: „Czy w ramach zawartej przez Pana umowy ramowej będzie Pan bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy,czy też cel ten realizuje (…), która następnie zleca Panu wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez tę (...) programem;”

Wnioskodawca wskazał: „Wnioskodawca będzie realizował zadania związane bezpośrednio z realizacją celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy”.

5.W odpowiedzi na pytanie: „Jaki program w ramach zawartej przez Pana umowy ramowej będzie realizowany, czego dotyczy, jakie są cele tego programu”,

Wnioskodawca wskazał: „Przedstawicielstwo (…) w Polsce mieści się w (…) i funkcjonuje według warunków określonych w Umowie pomiędzy (…) a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącej (...). Główne zadania Przedstawicielstwa (…) w Polsce to (...). Do innych zadań (…) należy ocena (...). Przedstawicielstwo (…) w Polsce wspiera także działania na rzecz zaangażowania się Polski w (...). Program, w ramach którego będą świadczone usługi dotyczy powyższych celów statutowych organizacji”.

6.W odpowiedzi na pytanie: „czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie Pan posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U z 2022 r. poz. 2495);”

Wnioskodawca wskazał: „Tak. Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej będzie posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego”.

7.W odpowiedzi na pytanie: „czy oprócz tego świadectwa zwolnienia będzie Pan posiadał, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, zamówienie dotyczące usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosić się będzie to świadectwo zwolnienia;”

Wnioskodawca wskazał: „Tak. Wnioskodawca będzie posiadał przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej zamówienie dotyczące usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosić się będzie to świadectwo zwolnienia”.

8.W odpowiedzi na pytanie: czy ww. dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio będą wiązały się z transakcją realizowaną przez Pana;”

Wnioskodawca wskazał: „Tak. Będą się wiązały bezpośrednio. Dodatkowo, w ramach uzupełnienia, w załączeniu przesyłam dokument »Ogólne zasady realizacji umów (...)«, który w pkt (...) zawiera informację o zwolnieniu z opłat podatków bezpośrednich. Wskazuje również, że (...) jest zwolniona ze wszystkich podatków bezpośrednich, z wyjątkiem opłat za usługi użyteczności publicznej i jest zwolniona z ograniczeń celnych, ceł i opłat o podobnym charakterze w odniesieniu do artykułów importowanych lub eksportowanych do użytku służbowego”.

Pytanie

Czy w przypadku zawarcia przez Wnioskodawcę umowy na świadczenie usług w powyższym zakresie i otrzymaniu wynagrodzenia (otrzymanego na mocy umowy cywilnoprawnej „(…)”), znajdzie zastosowanie przepis § 6 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 i będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej stawki 0% podatku VAT po spełnieniu warunków, o których mowa w § 6 ust. 3 ww. Rozporządzenia? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku zawarcia umowy przez (…) z Wnioskodawcą, dla przychodu z tytułu tej umowy znajdzie zastosowanie obniżona i preferencyjna stawka 0% podatku VAT, na podstawie przepisu § 6 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, po spełnieniu warunków, o których mowa w § 6 ust. 3 ww. Rozporządzenia.

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 § 6. 1. Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:

1)instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów;

2)Komisji Europejskiej, agencji lub organów utworzonych przez Unię Europejską, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, w przypadku gdy nabywają te towary lub usługi w ramach wykonywania zadań powierzonych im na mocy prawa Unii Europejskiej w celu reagowania na pandemię COVID-19;

3)organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a)na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,

b)na terytorium państwa trzeciego,

-uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib – do celów służbowych tych organizacji.

Na kanwie opisanego w złożonym wniosku stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego należy wskazać, że (…).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, (…) spełnia warunki organizacji międzynarodowej, o której mowa w powyższym przepisie. Natomiast działa na terenie Polski poprzez swoje lokalne Przedstawicielstwo.

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:

a)państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,

b)państwa członkowskiego przeznaczenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, że organizacją międzynarodową jest (…), czyli (…). Jest to zatem organizacja międzynarodowa uznana zarówno przez Polskę, jak i przez państwo siedziby tej organizacji (...). Potencjalnie zatem, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy wskazanej w zdarzeniu przyszłym, możliwe jest zastosowanie preferencyjnej zerowej stawki VAT do usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U z 2022 r. poz. 2495 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”:

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a)na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,

b)na terytorium państwa trzeciego,

-uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib – do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 6 ust. 3 pkt 1 i 3 rozporządzenia:

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 – wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:

a)państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,

b)państwa członkowskiego przeznaczenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5;

3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 6 ust. 7 rozporządzenia:

W przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6, są przeznaczone do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

W myśl § 6 ust. 8 rozporządzenia:

W przypadku, o którym mowa w ust. 7, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 3 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

Przywołany wyżej przepis § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/112/WE”, do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa), uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym, inne niż te, o których mowa w lit. ab), mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.

Na mocy art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

1.W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE. Wykorzystując to świadectwo, państwo członkowskie nabywcy towarów lub usługobiorcy może podjąć decyzję o tym, czy zastosuje wspólne świadectwo VAT i podatku akcyzowego, czy dwa odrębne świadectwa.

2.Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, musi być opatrzone pieczęcią właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku towarów lub usług o przeznaczeniu urzędowym państwa członkowskie mogą udzielić ich odbiorcy zwolnienia z wymogu przedstawiania świadectwa opatrzonego pieczęcią, na warunkach, jakie mogą określić. Zwolnienie takie można cofnąć w przypadku wystąpienia nadużyć. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o punkcie kontaktowym wyznaczonym w celu określenia organów odpowiedzialnych za opatrzenie świadectw pieczęcią oraz o zakresie, w jakim znoszą wymóg przedkładania świadectwa opatrzonego pieczęcią. Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim informacje otrzymane od państw członkowskich.

3.W przypadku gdy w państwie członkowskim, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, stosuje się bezpośrednie zwolnienie, dostawca towarów lub usługodawca zobowiązani są uzyskać od nabywcy towarów lub usługobiorcy świadectwo, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowując je jako dokument do celów księgowych. W przypadku zwolnienia przyjmującego postać zwrotu VAT, zgodnie z art. 151 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, świadectwo załącza się do wniosku o zwrot składanego we właściwym państwie członkowskim.

W załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego – w objaśnieniach w punkcie 1 wskazano, że:

Świadectwo służy dostawcy lub uprawnionemu prowadzącemu skład podatkowy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE. Sporządza się odpowiednio po jednym świadectwie dla każdego dostawcy/właściciela składu. Ponadto dostawca/właściciel składu zobowiązany jest do przechowywania niniejszego świadectwa jako części swojej dokumentacji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w danym państwie członkowskim.

Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla świadczenia usług stawki podatku na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym, świadczenie usług musi być dokonane do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący świadczenia usług przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011.

Z opisu sprawy wynika,że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma zamiar ubiegać się o zamówienia powierzane przez organizację międzynarodowe, w tym przede wszystkim (…), na świadczenie usług dla tej organizacji i jej (...) w ramach realizowanych przez nie celów. Wniosek dotyczy potencjalnego zawarcia umowy bezpośrednio z (…).

Na podstawie zebranych informacji (m.in. (…), informacje dotyczące powstania (…)) Wnioskodawca wskazuje, że (…) jest (...) upoważnioną do przewodzenia i koordynacji międzynarodowych działań mających na celu ochronę (...). Do głównych działań Urzędu należy zapewnienie (…).

Wnioskodawca wskazuje, iż (…) jest (…) powołaną przez (…). (…) tym samym wpisuje się w system (…), który składa się z licznych agend, departamentów i instytucji. Przykłady innych instytucji systemu (…):

-(…),

-(…),

-(…),

-(…),

-(…).

Przedstawicielstwo (…), z którym ma zamiar współpracować Wnioskodawca, jest finansowane bezpośrednio z funduszy (…) i prowadzi działalność w Polsce poprzez swoje lokalne biuro.

W ramach swojej działalności, (…) ogłosiło zamówienie (przyjmowanie ofert – request proposal) na wykonanie usługi w zakresie zapewnienia: zakwaterowania, obsługi konferencji oraz cateringu dla biur (…). Usługi miałyby być wykonywane w Polsce, w ramach umowy ramowej na okres x lat. Wyłoniony w zamówieniu podmiot (w domyśle Wnioskodawca) byłby bezpośrednim wykonawcą i ponosiłby wyłączną odpowiedzialność za realizację powyższych usług na bezpośrednie zlecenie (…).

Wynagrodzenie pochodzić będzie bezpośrednio ze środków (…) na mocy umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a (…) reprezentowaną przez polskie przedstawicielstwo. Wynagrodzenia pochodzić będzie tym samym ze środków przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji organizacji międzynarodowej.

(…) jest agencją powołaną przez (…), która dysponuje swoim budżetem. Agencja jest upoważniona do kierowania i koordynowania międzynarodowych działań na rzecz ochrony (...). Program, w ramach którego Wnioskodawca miałby świadczyć usługi, jest finansowany bezpośrednio z budżetu (…), umowa zawierana jest bezpośrednio z (…). Tym samym, agencja (…) jest organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w ramach którego Wnioskodawca ma wykonywać usługi.

Wynagrodzenie wypłacane jest bezpośrednio przez (…).

Wnioskodawca będzie realizował zadania związane bezpośrednio z realizacją celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przedstawicielstwo (…) mieści się w (...) i funkcjonuje według warunków określonych w Umowie pomiędzy (…) a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącej statusu (...). Program, w ramach którego będą świadczone usługi dotyczy powyższych celów statutowych organizacji.

Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej będzie posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego.

Wnioskodawca będzie posiadał przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej zamówienie dotyczące usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosić się będzie to świadectwo zwolnienia.

Dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio będą wiązały się z transakcją realizowaną przez Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w przypadku zawarcia przez Wnioskodawcę umowy na świadczenie opisanych we wniosku usług na rzecz organizacji międzynarodowej (...), znajdzie zastosowanie przepis § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, i po spełnieniu warunków, o których mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia, Wnioskodawca będzie mógł zastosować dla tych usług 0% stawkę podatku.

Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku ma On zamiar zawrzeć umowę bezpośrednio z (…). Siedziba urzędu znajduje się w (…). (…) jest agendą (…). (…) tym samym wpisuje się w system (…), który składa się z licznych agend, departamentów i instytucji. Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej będzie posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, ponadto Wnioskodawca będzie posiadał przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej zamówienie dotyczące usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosić się będzie to świadectwo zwolnienia. Świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio będą wiązały się z transakcją realizowaną przez Wnioskodawcę.

Zatem należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – świadczone usługi będą wykonywane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę na terytorium państwa trzeciego. Ponadto, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej Wnioskodawca będzie posiadał wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie dotyczące usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosić się będzie to świadectwo zwolnienia. Świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio będą wiązały się z transakcją realizowaną przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, w przypadku zawarciu przez Wnioskodawcę umowy na świadczenie opisanych we wniosku usług na rzecz organizacji międzynarodowej (...), znajdzie zastosowanie przepis § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia i po spełnieniu warunków, o których mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia, Wnioskodawca będzie mógł w roku 2023 zastosować dla tych usług 0% stawkę podatku.

Zatem Pana stanowiskojest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy wniosku w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00