Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.235.2023.4.SG

Ustalenia: - czy koszty które zostaną sfinansowane z kapitału podstawowego będą kosztami w celu uzyskania bądź zabezpieczenia źródeł przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, - czy uzyskanie rekompensaty będzie stanowić przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy całość poniesionych wydatków, dotyczących powierzonego zadania, które zostaną przedstawione jako koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty, będą stanowić koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe (dotyczy pytań oznaczonych we wniosku nr 4-6).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia:

- czy koszty które zostaną sfinansowane z kapitału podstawowego będą kosztami w celu uzyskania bądź zabezpieczenia źródeł przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych,

- czy uzyskanie rekompensaty będzie stanowić przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych,

- czy całość poniesionych wydatków, dotyczących powierzonego zadania, które zostaną przedstawione jako koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty, będą stanowić koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lipca 2023 r. (wpływ za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

A.Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr: (…) o numerach NIP: (…) i REGON (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jej założycielem oraz jedynym udziałowcem jest Gmina B. (dalej również jako: „Gmina”).

W funkcjonowaniu spółki należy wyróżnić cztery wiodące przedmioty działalności Wnioskodawcy:

1. Prowadzenie targowiska miejskiego „C.”.

2. Utrzymanie miejskich placów zabaw.

3. Zarządzanie zasobem mieszkaniowym Gminy Miasto B.

4. zarządzanie gminnymi obiektami, lokalami przeznaczonymi na zaspokojenie potrzeb w zakresie administracji publicznej (budynek Urzędu Miasta), oświaty (oddział placówki oświatowej), nauki (oddział placówki oświatowej), wychowania (oddział placówki oświatowej), kultury (budynek biblioteki publicznej), społeczne (klub seniora), socjalne (lokal Centrum Usług Społecznych) położonymi w (…).

Do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 11, 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40) należą zadania własne, które obejmują sprawy:

1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2. targowisk i hal targowych,

3. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

Zgodnie z art. 3 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.) Gmina może powierzyć ich wykonanie podmiotowi prawa publicznego. Zgodnie z tym, Wnioskodawca wykonuje zadania powierzone przez Gminę, w jej imieniu, jako podmiot uprawniony do prowadzenia działalności w ramach powierzonych zadań, a przy tym spełnia wszelkie wymogi odpowiednich ustaw i innych aktów prawnych regulujących obszary powierzonych zadań.

W Gminie Miasta B. zostały podjęte następujące uchwały, w których zdecydowano o powierzeniu Wnioskodawcy zadań własnych Gminy:

 1. Uchwała nr 1 Rady Miasta B. z 24 listopada 2022 r. w sprawie powierzenia A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) wykonywania zadań własnych Gminy Miasto B. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej, oświaty, nauki, wychowania, kultury, społeczne oraz socjalne,

 2. uchwała nr 2 Rady Miasta B. z 7 lipca 2022 r. w sprawie powierzenia spółce A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) zadania własnego Gminy Miasto B. związanego z prowadzeniem targowiska miejskiego „C.”,

 3. uchwała nr 3 Rady Miasta B. z 7 lipca 2022 r. w sprawie powierzenia spółce A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) zadania własnego w zakresie zarządzania zasobem nieruchomości mieszkaniowych Gminy Miasta B.,

 4. uchwała nr 4 Rady Miasta B. z 7 lipca 2022 r. w sprawie powierzenia spółce A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) zadania własnego Gminy Miasta B. w zakresie utrzymania placów zabaw.

Wnioskodawca oraz Gmina zawarły umowy związane ze świadczeniem przez Spółkę usług publicznych:

 1. Umowa o zarządzanie lokalami niemieszkalnymi z 30 grudnia 2022r.

 2. Umowa wykonawcza nr 1 zarządzanie gminnymi obiektami i urządzeniami użyteczności publicznej przeznaczonymi na potrzeby administracji publicznej, oświaty, nauki, wychowania, kultury, społeczne oraz socjalne z 30 grudnia 2022 r.

 3. Umowa wykonawcza nr 2 utrzymanie placów zabaw z 22 grudnia 2022 r.

 4. Umowa wykonawcza nr 3 zarządzanie zasobem nieruchomości mieszkaniowych z 30 grudnia 2022 r.

 5. Umowa wykonawcza nr 4 prowadzenie targowiska miejskiego „C.” z 14 grudnia 2022 r.

Ponadto, w ramach wykonywania ww. uchwał zostały wydane:

1. zarządzenie nr 5 Prezydenta Miasta B. z 19 grudnia 2022 r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu wykonywania przez A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) zadania własnego Gminy Miasto B. w zakresie utrzymania placów zabaw na obszarze Gminy Miasto B.

2. zarządzenie nr 6 Prezydenta Miasta B. z 31 grudnia 2022r. w sprawie zatwierdzenia regulaminu wykonywania przez A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) zadania własnego Gminy Miasto B. w zakresie prowadzenia targowiska miejskiego „C.” na obszarze miasta B.

Usługi wskazane w przedmiotowych umowach, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach wykonywania zadania własnego Gminy, posiadają charakter usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu przepisów zawartych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie zasad stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczeń usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (dalej: „Decyzja KE”).

Na podstawie Uchwały z 24 listopada 2022 r. Rada Miasta B. nr 1 zawarto Umowę wykonawczą nr 1 z 30 grudnia 2022 r. w której wskazano zakres powierzonego zadania do realizacji przez Wnioskodawcę. Urządzenia użyteczności publicznej znajdujące się przy obiektach i lokalach, które zostały przeznaczone do zarządzania służą do bieżącego i nieprzerwanego zaspakajania zbiorowych potrzeb osób korzystających tych obiektów i lokali.

Do obowiązków Spółki należy zarządzanie gminnymi obiektami, lokalami przeznaczonymi na zaspokojenie potrzeb w zakresie administracji publicznej (budynek Urzędu Miasta), oświaty (oddział placówki oświatowej), nauki (oddział placówki oświatowej), wychowania (oddział placówki oświatowej), kultury (budynek biblioteki publicznej), społeczne (klub seniora), socjalne (lokal Centrum Usług Społecznych) położonymi w (…). Wobec wskazanych obiektów w umowie wykonawczej nr 16/2022 określono następujące obowiązki:

 1. zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej obiektów, lokali i urządzeń,

 2. zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji obiektów lokali i urządzeń,

 3. zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej obiektów, lokali i urządzeń w rozumieniu przepisów ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, 1723,2127.2243 i 2370),

 4. bieżące administrowanie obiektami, lokalami i urządzeniami,

 5. utrzymanie obiektów, lokali oraz urządzeń w stanie niepogorszonym zgodnie z ich przeznaczeniem,

 6. podejmowanie czynności zmierzających do uzasadnionego inwestowania w obiekty, lokale oraz urządzenia,

 7. opracowywanie regulaminów postępowań o udzielenie zamówień publicznych, organizowanie i przeprowadzanie tych postępowań, zawieranie i rozwiązywanie umów dotyczących obiektów, lokali i urządzeń,

 8. przeprowadzanie prac remontowych w zarządzanych obiektach, lokalach i urządzeniach,

 9. prowadzenie czynności windykacyjnych dotyczących należności czynszowych, odszkodowań za bezumowne korzystanie oraz innych opłat odnoszących się do obiektów i lokali,

10. przygotowywanie dokumentacji do dochodzenia należności określonych w pkt 9 na drodze postępowania sądowego, odszkodowań za bezumowne korzystanie, eksmisja osób zajmujących obiekt, lokal, urządzenia bez tytułu prawnego,

11. reprezentowanie Gminy w postępowaniach sądowych przed sądami powszechnymi wszystkich instancji, w postępowaniach sądowych związanych z dochodzeniem roszczeń przysługujących Gminie w związku z zarządzaniem obiektami, lokalami i urządzeniami wobec osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, a także w postępowaniu egzekucyjnym,

12. kierowanie prawomocnych orzeczeń sądowych na drogę postępowania egzekucyjnego,

13. reprezentowanie Gminy w sądowych postępowaniach karnych w związku z uszkodzeniem mienia obiektów, lokali lub urządzeń,

14. prowadzenie czynności księgowych w zakresie przychodów i kosztów związanych z zarządzanymi obiektami, lokalami i urządzeniami,

15. prowadzenie ksiąg rachunkowych, dokumentacji księgowej zgodnie z ustawą o rachunkowości odnoszących się do obiektów, lokali i urządzeń,

16. regulowanie zobowiązań dotyczących obiektów, lokali i urządzeń,

17. przyjmowanie i obsługa kontroli finansowych dokumentów księgowych związanych z obsługą zarządzanymi obiektami, lokalami i urządzeniami,

18. realizacja czynności, procedur związanych z likwidacją obiektów, lokali i urządzeń przeznaczonych do wykwaterowania i rozbiórki,

19. prowadzenie technicznej obsługi obiektów, lokali i urządzeń,

20. prowadzenie rozliczeń osób korzystających z obiektów, lokali i urządzeń, w tym wystawianie miesięcznych faktur, naliczanie odsetek za opóźnienia, pobierania opłat, rozliczania zaliczek na pokrycie opłat za korzystanie z mediów i wywozu odpadów komunalnych, prowadzenie indywidualnych rachunków rozliczeniowych i książeczek,

21. pełnienie funkcji inwestora zastępczego w sprawach dotyczących obiektów, lokali oraz urządzeń,

22. wykonywanie w imieniu Gminy decyzji organów administracji publicznej, w tym organów nadzoru budowlanego. Straży Pożarnej, Sanepidu dotyczących obiektów, lokali oraz urządzeń użyteczności publicznych,

23. przyjmowanie oraz załatwiania skarg i wniosków kierowanych do Gminy dotyczących obiektów, lokali oraz urządzeń użyteczności publicznych,

24. utrzymanie w należytym stanie technicznym obiektów, lokali oraz urządzeń technicznych i instalacji w szczególności poprzez ich bieżącą konserwację, zlecanie napraw oraz nadzór nad wykonywaniem tych prac,

25. prowadzenie ksiąg obiektów budowlanych oraz nadzór nad wykonywaniem okresowych kontroli, przeglądów obiektów budowlanych wymaganych przepisami ustawy - z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 oraz z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783, 1846 i 2206, winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), ewidencjonowania protokołów z przeprowadzonych kontroli oraz informowania Gminy o wynikach przeglądów,

26. zapewnienie porządku i czystości powierzchni wewnątrz zarządzanych przez Spółkę obiektów, lokali stanowiących własność Gminy.

Na podstawy Uchwały Rada Miasta B. z 7 lipca 2022 r. nr 4 zawarto umowę wykonawczą nr 2 z 22 grudnia 2022 r. W umowie tej wskazano zakres powierzonego zadania do realizacji przez Wnioskodawcę:

1. utrzymanie czystości na terenie placów zabaw znajdujących się na terenie Gminy,

2. wykonywanie okresowych, funkcjonalnych, rocznych kontroli placów zabaw,

3. przez kontrole okresowe należy rozumieć tygodniowe kontrole wykonywane przez Spółkę w zakresie:

a. grubości, czystości i stanu technicznego nawierzchni placów zabaw,

b. kompletności i stanu technicznego urządzeń stanowiących wyposażenia placów zabaw,

c. kompletności i stanu technicznego ogrodzenia placów zabaw.

4. przez kontrole funkcjonalne należy rozumieć kwartalne kontrole wykonywane przez Spółkę z udziałem pracowników Urzędu Miasta B.,

 5. przez kontrole roczne należy rozumieć roczne kontrole wykonywane zgodnie z wymogami określonymi w ustawie - Prawo budowlane przez osoby posiadające właściwe uprawnienia, reprezentujące Spółkę z udziałem pracowników Urzędu Miasta B.,

 6. Spółka będzie prowadzić dokumentację w celu prawidłowego przeprowadzenia kontroli i właściwego funkcjonowania placów zabaw,

 7. kontrola roczna powinna być przeprowadzona przez Inspektora Placów Zabaw i Siłowni Plenerowych według wymogów Normy PN-EN 1176-7 oraz według wymogów Normy PN-EN 16630,

 8. przygotowywanie w terminach uzgodnionych z Gminą rocznych planów rzeczowo- finansowych dotyczących planowanych remontów placów zabaw z zestawieniem proponowanych prac remontowych lub inwestycyjnych oraz zestawieniem przewidywanych kosztów tychże prac,

 9. wykonywanie zatwierdzonych przez Gminę planów remontów, z tym zastrzeżeniem, iż Gminie będzie przysługiwało prawo do dokonywania korekty tych planów w ciągu danego roku kalendarzowego w przypadku zaistnienia ważnych przyczyn,

10. przeprowadzanie postępowań na udzielenie zamówień publicznych dotyczących realizowanego Zadania Publicznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

11. zawieranie z wykonawcami umów na wykonanie prac remontowo-budowlanych, konserwacyjnych placów zabaw oraz na usługi i dostawy, w tym nadzorowanie prawidłowej ich realizacji,

12. bieżące informowanie Gminy o wynikłych potrzebach remontowych nieujętych w rocznych planach remontów zatwierdzonych przez Gminę,

13. informowanie Gminy o zaistnieniu stanu zagrożenia obiektu budowlanego, w tym obiektów małej architektury celem ustalenia zakresu prac niezbędnych do wykonania na placu zabaw, po uprzednim zabezpieczeniu bezpieczeństwa osób i mienia.

Na podstawie Uchwały Rada Miasta B. z 7 lipca 2022 r. nr 3 zawarto umowę wykonawczą nr 3 z 30 grudnia 2022 r. W umowie tej wskazano zakres powierzonego zadania do realizacji przez Wnioskodawcę:

 1. zarządzanie budynkami mieszkalnymi wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy oraz znajdującymi się w tych budynkach lokalami użytkowymi stanowiącymi własność Gminy oraz budynkami przeznaczonymi do wykwaterowania, rozbiórki i budynkami mieszkalnymi, które są w posiadaniu Gminy,

 2. administrowanie lokalami znajdującymi się w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których Gmina posiada udziały,

 3. administrowanie terenami przyległymi do budynków, o których mowa w pkt 1 i 2 za wyjątkiem terenów przyległych do budynków wspólnot mieszkaniowych zarządzanych przez innych zarządców niż Spółka,

 4. pełnienie funkcji inwestora zastępczego dla realizowanych inwestycji budowlanych w zasobie mieszkaniowym.

W zakresie zarządzania zasobem stanowiącym przedmiot powierzenia Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

 1. zawierania i rozwiązywania umów najmu lokali mieszkalnych, socjalnych oraz pomieszczeń tymczasowych z uwzględnieniem zasad określonych w uchwałach Rady Miasta B. oraz stawek czynszu określonych zarządzeniem Prezydenta Miasta B.,

 2. informowania Gminy o rozwiązaniu umów na najem lokali,

 3. bieżącego naliczania czynszów oraz odszkodowań za bezumowne korzystanie z lokali wraz z opłatami należnymi od właściciela oraz doręczania aneksów do umów najmu, zawiadomień o zmianie wysokości odszkodowań za bezumowne korzystanie, zawiadomień o zmianie wysokości opłat za media oraz faktur najemcom lub osobom korzystającym bez tytułu prawnego z tych lokali,

 4. rozliczania najemców oraz osób korzystających z lokali mieszkalnych, socjalnych i pomieszczeń tymczasowych z tytułu dostarczanych mediów,

 5. protokolarnego przejmowania i przekazywania budynków lub lokali mieszkalnych, socjalnych, pomieszczeń tymczasowych oraz niezwłoczne informowanie o tym Gminę,

 6. zabezpieczania zwalnianych budynków i lokali przed samowolnym zajęciem,

 7. prowadzenia ewidencji zasobów zarządzanych przez Spółkę,

 8. informowania Gminy o wydanych decyzjach administracyjnych dotyczących zarządzanego zasobu oraz do przygotowywania analizy rzeczowo-finansowej obejmującej nakłady i koszty niezbędne do ich wykonania,

 9. wykonywania w imieniu Gminy decyzji organów administracji publicznej, w tym organów nadzoru budowlanego, Straży Pożarnej, Sanepidu dotyczących budynków lub lokali wchodzących w skład zarządzanego zasobu,

10. przygotowywania na polecenie Gminy dokumentacji niezbędnej do zbycia nieruchomości lub jej części,

11. przekazywania informacji o powstałych lub zgłoszonych szkodach oraz roszczeniach odszkodowawczych,

12. przyjmowania oraz załatwiania skarg i wniosków kierowanych do Gminy dotyczących zarządzanego zasobu, a nadto do ustalenia stałych terminów przyjmowania interesantów przez Spółkę,

13. opracowania regulaminu postępowań przetargowych na najem lokali mieszkalnych w budynkach będących w posiadaniu Gminy na podstawie wydanych decyzji administracyjnych,

14. sporządzania i terminowego przekazywania Gminie sprawozdawczości ze stanu zasobu zgodnie z wymogami Głównego Urzędu Statystycznego,

W zakresie zapewnienia należytej eksploatacji i stanu technicznego zarządzanego zasobu Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

 1. utrzymania w należytym stanie technicznym budynków, lokali oraz urządzeń technicznych i instalacji w szczególności poprzez ich bieżącą konserwację, zlecanie napraw oraz nadzór nad wykonywaniem tych prac,

 2. prowadzenia ksiąg obiektów budowlanych oraz nadzór nad wykonywaniem okresowych kontroli, przeglądów obiektów budowlanych wymaganych przepisami ustawy - z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 oraz z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783, 1846 i 2206, winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), ewidencjonowania protokołów z przeprowadzonych kontroli oraz informowania Gminy o wynikach przeglądów,

 3. opiniowania pod względem technicznym wniosków najemców lokali mieszkalnych, socjalnych, pomieszczeń tymczasowych oraz osób korzystających z lokali bez tytułu prawnego w przedmiocie wymiany lub zainstalowania urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie lokalu oraz wykonania nakładów związanych z poprawą warunków użytkowych lokali,

 4. zapewnienia porządku i czystości powierzchni wewnątrz zarządzanych przez Spółkę budynków stanowiących własność Gminy oraz budynków posiadanych na podstawie wydanych decyzji administracyjnych poprzez nadzór nad podmiotem wykonującym ww. usługi,

 5. sprawowania nadzoru nad realizacją zawartych umów o dostawę mediów,

 6. sprawowania nadzoru nad utrzymaniem w odpowiednim stanie sanitarno- technicznym miejsc i urządzeń służących do gromadzenia odpadów komunalnych znajdujących się na terenie zarządzanego zasobu,

 7. uczestniczenia w organizowanych lub zleconych przez Gminę oględzinach lokali lub innych powierzchni zarządzanego zasobu,

 8. dokonywania oceny i potwierdzanie pod względem formalnym i merytorycznym dokumentów kosztowych związanych z obsługą zarządzanego zasobu zgodnie z zawartymi umowami.

W zakresie przeprowadzania prac remontowych w zarządzanym zasobie Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

 1. przygotowywania w terminach uzgodnionych z Gminą rocznych planów rzeczowo finansowych dotyczących planowanych remontów w zarządzanym zasobie zawierających w szczególności adres i opis budynku, zestawienie proponowanych prac remontowych lub inwestycyjnych oraz zestawienie przewidywanych kosztowy tych prac,

 2. wykonywania zatwierdzonych planów remontów z zastrzeżeniem, iż Gminie będzie przysługiwało prawo do dokonywania korekty tych planów w ciągu określonego roku kalendarzowego z ważnych przyczyn, jeżeli nie można było ich przewidzieć w chwili ich sporządzania,

 3. ogłaszania i przeprowadzania we własnym imieniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczących nieruchomości wchodzących do zarządzanego zasobu, zgodnie z obowiązującym w danym roku planami remontów oraz inwestycji,

 4. zawierania umów z wykonawcami robót i nadzorowania prawidłowej ich realizacji,

 5. występowania do Miejskiego Konserwatora Zabytków w celu uzyskania decyzji zezwalających na wykonanie robót budowlanych w budynkach objętych ochroną konserwatorską,

 6. bieżącego informowania Gminy o występujących potrzebach remontowych nieujętych w rocznych planach remontów zatwierdzonych przez Gminę,

 7. uzgadniania z Gminą konieczności wykonania ekspertyz lub opinii technicznych oraz przygotowywania wyceny takich ekspertyz,

 8. informowania Gminy o zaistnieniu stanu zagrożenia budowlanego celem ustalenia zakresu prac niezbędnych do wykonania, po uprzednim zabezpieczeniu bezpieczeństwa osób i mienia,

 9. wykonywania czynności przewidzianych w ustawie - Prawo budowlane w przypadku wystąpienia katastrofy budowlanej, a w szczególności:

a. niezwłocznego zawiadomienia Gminy, właściwego organu nadzoru budowlanego, właściwą miejscowo Policję lub Prokuraturę o katastrofie budowlanej,

b. informowania Gminy o potrzebie zorganizowania doraźnej pomocy poszkodowanym poprzez przyznanie im lokali zamiennych,

c. rozbiórki i przeciwdziałania rozszerzaniu się skutków katastrofy,

d. zabezpieczenia miejsca katastrofy przed zmianami uniemożliwiającymi prowadzenie postępowań mających na celu ustalenie przyczyn katastrofy,

e. uczestniczenia na wezwanie w pracach komisji powołanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego ustalającej przyczyny i okoliczności katastrofy oraz zakres czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia dla osób lub mienia,

10. nadzoru nad pracami remontowymi i adaptacyjnymi, w tym wykonywanymi przez najemców lokali mieszkalnych, do weryfikowania wykonanego zakresu prac, dokonywania ich odbioru oraz zawiadamiania Gminy o wykonaniu tych prac,

11. opracowania regulaminu postępowań o udzielenie zamówień publicznych mających na celu pozyskanie usługodawców na wykonanie prac remontowo-budowlanych, konserwacyjnych oraz usług i dostaw,

12. zawierania umów na wykonanie prac remontowo-budowlanych, konserwacyjnych oraz na usługi i dostawy.

W zakresie windykacji zarządzanego zasobu Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

1. bieżącego kontrolowania terminowości wpłat należności czynszowych, odszkodowań za bezumowne korzystanie oraz innych opłat za okres do trzech miesięcy,

2. sporządzania i kierowania do dłużników wezwań do zapłaty za nieregulowanie należności tytułem czynszu, odszkodowań za bezumowne korzystanie oraz innych opłat za okres do trzech miesięcy,

3. przyjmowania i przekazywania Gminie wniosków dłużników w przedmiocie rozłożenia zaległości na raty albo umorzenia tych należności,

4. monitorowania ratalnej spłaty zadłużeń i informowania o ewentualnym niewywiązywaniu się dłużników z zaakceptowanego przez Gminę systemu rat,

5. kierowania wezwań do osób zajmujących lokale bez tytułu prawnego w przedmiocie wydania lokalu,

W zakresie finansów i księgowości zarządzanego zasobu Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

 1. prowadzenia księgowości w zakresie przychodów i kosztów związanych z zarządzanym zasobem w sposób umożliwiający sporządzenie wszystkich wymaganych sprawozdań i deklaracji,

 2. prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości,

 3. przyjęcia i obsługi kontroli finansowej dokumentów księgowych związanych z obsługą zarządzanego zasobu,

 4. regulowania zobowiązań.

W zakresie zarządzania terenami przyległymi Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

 1. prowadzenia ewidencji i zasobów terenów przyległych,

 2. wykonywania konserwacji i remontów określonych w rocznych planach dotyczących:

a. przyłączy wodociągowych do wodomierzy głównych do budynków,

b. przyłączy kanalizacyjnych zgodnie z umową zawartą z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…),

c. istniejących chodników,

d. opasek wokół budynków,

e. istniejących elementów małej architektury,

 f. budynków gospodarczych i innych,

 g. zapewnienia porządku i czystości poprzez nadzór nad podmiotem wykonującym ww. usługi na podstawie umowy zawartej ze Spółką,

 3. informowania Gminy o wydanych decyzjach administracyjnych dotyczących zarządzanego zasobu oraz przygotowywania analizy rzeczowo-finansowej obejmującej nakłady i koszty niezbędne do ich wykonania,

 4. przygotowywania na polecenie Gminy dokumentacji niezbędnej do zbycia nieruchomości lub ich części.

W zakresie zarządzania budynkami przeznaczonymi do wykwaterowania i rozbiórki, realizacją procedur związanych z likwidacją budynków Spółka jest uprawniona i zobowiązana do:

1. rozwiązywania umów najmu i opróżniania pomieszczeń,

2. występowania do Gminy o wskazanie lokali zamiennych,

3. nadzoru nad zabezpieczeniem obiektów zagrażających zdrowiu i życiu ludzi oraz podejmowania postępowań w celu wyłączenia ich z użytkowania,

4. nadzoru nad realizacją robót rozbiórkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy - Prawo budowlane.

Spółka niezależnie od czynności dotyczących zarządzanego zasobu będzie wykonywała także czynności:

1. w zakresie technicznej obsługi zarządzanego zasobu związane z:

 a. wykonywaniem rocznych przeglądów budynków zgodnie z przepisami ustawy - Prawo budowlane,

 b. sporządzaniem kosztorysów dotyczących remontów lokali i budynków,

 c. udziałem w opracowywaniu planów remontów i inwestycji poprzez sporządzanie kosztorysów inwestorskich,

 d. ustalaniem zakresu prac remontowych lokali zwalnianych przez najemców lub osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego,

 e. odbiorem prac remontowych wykonanych przez przyszłych najemców,

f. odbiorem prac remontowych wykonanych przez podmioty zewnętrzne na zlecenie Spółki,

 g. sprawowaniem nadzoru budowlanego nad pracami wykonywanymi przez personel techniczny Spółki oraz przez podmioty działające na zlecenie Spółki,

 h. kontrolą wykonanych prac w okresie gwarancyjnym zgodnie z zawartymi umowami,

i. przygotowywanie dokumentacji o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych, Regulaminem udzielania zamówień publicznych przyjmowanym przez Spółkę, opracowywanie w oparciu o przygotowane przez inspektorów technicznych kosztorysy inwestorskie i przedmiary robót i inne opisy przedmiotu zamówienia,

j. ogłaszaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych poprzez umieszczenie ogłoszeń na stronie internetowej Spółki oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych lub Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

k. prowadzeniem innych postępowań oraz wyborem oferentów poza ustawą - Prawo zamówień publicznych,

l. prowadzeniem i archiwizacją dokumentacji o udzielenie zamówienia publicznego oraz dokumentacją związaną z wyborem oferenta,

 m. nadzorem nad realizacją zawartych umów,

n. sporządzaniem rocznych sprawozdań z przeprowadzonych postępowań do Urzędu Zamówień Publicznych,

o. występowaniem w imieniu Gminy do Miejskiego Konserwatora Zabytków w celu uzyskania decyzji zezwalającej na wykonanie robót budowlanych na budynkach objętych ochroną konserwatorską,

 p. przygotowywaniem w imieniu Gminy dokumentacji, uzgodnień, zgłoszeń i wniosków o pozwolenie na budowę albo pozwolenie na rozbiórkę,

2. związane z windykacją, w tym:

 a. analizę zadłużenia najemców oraz będzie podejmowała czynności mające na celu zapłatę należności na drodze postępowania przedsądowego,

 b. przygotowywała dokumentację niezbędną do dochodzenia należności na drodze postępowania sądowego o zapłatę czynszów, odszkodowań za bezumowne korzystanie oraz eksmisję osób z zajmowanych lokali bez tytułu prawnego,

 c. dochodzeniem roszczeń przed sądami powszechnymi wraz z reprezentacją Gminy w sądzie,

 d. kierowaniem prawomocnych orzeczeń sądowych na drogę postępowania egzekucyjnego,

 e. informowaniem Gminy o postępowaniach egzekucyjnych zakończonych postanowieniem o umorzeniu z powodu bezskuteczności egzekucji,

f. dokonywaniem analizy zasadności prowadzenia windykacji wobec osób w stosunku, do których dotychczas prowadzone postępowania sądowe i egzekucyjne były bezskuteczne i przedstawianiem wniosków Gminie,

 g. przygotowaniem informacji dotyczących dłużników Gminy dla potrzeb Komisji Rady Miasta oraz przyjmowaniem interesantów,

 h. reprezentowaniem Gminy na zebraniach wspólnot mieszkaniowych,

i. reprezentowaniem Gminy w sądowych postępowaniach karnych w związku z uszkodzeniem mienia,

j. prowadzeniem sprawozdawczości,

3. związane z obsługą najemców oraz osób korzystających z lokali bez tytułu prawnego, w tym:

 a. wystawianiem miesięcznych faktur dla najemców z tytułu najmu oraz opłat niezależnych od właściciela,

 b. naliczaniem najemcom, jak również osobom zajmującym lokale bez tytułu prawnego odsetek za opóźnienia w płatnościach,

 c. pobieraniem od najemców oraz osób korzystających z lokali bez tytułu prawnego opłat niezależnych od właściciela,

 d. rozliczaniem zaliczek najemców oraz osób korzystających z lokali w stosunku do faktycznie poniesionych kosztów dostarczonych mediów,

 e. prowadzeniem indywidualnych rachunków rozliczeniowych najemców oraz osób korzystających z lokali bez tytułu prawnego oraz drukowaniem indywidualnych książeczek,

 4. pełnieniem w imieniu Gminy funkcji inwestora zastępczego,

 5. przekazywaniem na rachunek bankowy Gminy środków finansowych uzyskanych przez Spółkę tytułem pobranych należności czynszowych oraz odszkodowań za korzystanie z lokali bez tytułu prawnego stanowiących przychód Gminy.

Niniejsza Umowa nie obejmuje zarządzania przez Spółkę infrastrukturą techniczną posadowioną na terenach przyległych do zarządzanego zasobu, a wchodzącą w skład innych przedsiębiorstw lub zakładów, w tym nie dotyczy zarządzania drogami publicznymi oraz wewnętrznymi drogami dojazdowymi i osiedlowymi.

Spółce przysługuje status inwestora w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane w prowadzonych postępowaniach:

a. architektoniczno-budowlanych lub

b. nadzoru budowlanego

- dotyczących nieruchomości oraz budynków na nich posadowionych, należących do zasobu zarządzanego przez Spółkę na podstawie umowy.

Na podstawie Uchwały Rada Miasta B. z 7 lipca 2022 r. nr 2 zawarto umowę wykonawczą nr 4 z 14 grudnia 2022 r. W umowie tej wskazano zakres powierzonego zadania do realizacji przez Wnioskodawcę, zgodnie z którym jest on zobowiązany do:

 1. zarządzania majątkiem Targowiska, w tym zawierania umów na dostawę energii elektrycznej i wody, odbiór ścieków i wywozu odpadów komunalnych, umów najmu, dzierżawy powierzchni handlowej Targowiska oraz innych umów cywilnoprawnych niezbędnych do prawidłowego jego funkcjonowania,

 2. zaopatrzenia Targowiska w odpowiednie urządzenia niezbędne do jego właściwego funkcjonowania,

 3. utrzymywania porządku i czystości na terenie Targowiska oraz odpowiedniego stanu sanitarnego Targowiska,

 4. zimowego utrzymania terenu Targowiska oraz realizacji obowiązków określonych w Planie Akcja Zima,

 5. pobierania na terenie Targowiska oraz na terenie Terytorium opłaty targowej,

 6. rozliczania się z Gminą z wpływów wynikających z pobranych opłat targowych,

 7. pobierania na terenie Targowiska czynszu za najmem i dzierżawę powierzchni handlowej,

 8. rozliczania się z Gminą z wpływów z pobranych czynszów za najem lub dzierżawę powierzchni handlowej,

 9. pobierania i rozliczania z Gminą pobranych opłat za korzystanie z sanitariatów,

10. pobieranie od najemców, dzierżawców powierzchni Targowiska należności za zużycie energii elektrycznej, wody, odbiór odpadów komunalnych, ochrony mienia oraz innych należności niezbędnych do właściwego funkcjonowania Targowiska,

11. oprowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej działalności wykonywanej na Targowisku,

12. prowadzenia czynności windykacyjnych wobec najemców, dzierżawców powierzchni handlowych na Targowisku w celu uzyskania należności wynikających z zawartych umów, w tym podejmowania czynności mających na celu zapłatę zaległych należności na drodze postępowania przedsądowego oraz sądowego wraz z reprezentacją w sądzie oraz kierowanie prawomocnych orzeczeń sądowych na drogę postępowania egzekucyjnego,

13. informowania Gminy o stanie technicznym Targowiska oraz opracowywania i przedstawiania do zatwierdzenia przez Prezydenta Miasta B. wniosków w sprawach dotyczących:

a. rozbudowy lub przebudowy Targowiska,

b. rozwoju sieci stoisk, straganów, punków usługowych i gastronomicznych,

c. konieczności przeprowadzenia remontów i konserwacji urządzeń Targowiska lub inwestycji,

d. prowadzenia kontroli stanu technicznego urządzeń stanowiących wyposażenie Targowiska, w tym prowadzenia niezbędnej dokumentacji,

14. ponoszenia kosztów:

a. zatrudnienia personelu obsługującego Targowisko,

b. utrzymywania i konserwacji budynku administracyjno-gospodarczego znajdującego się na terenie Targowiska oraz dokonywania jego przeglądów technicznych,

c. poboru i odbioru mediów (energii elektrycznej, wody, kanalizacji, odbioru odpadów komunalnych), sprzątania terenu Targowiska oraz sanitariatów,

d. zimowego utrzymania terenu Targowiska oraz realizacji obowiązków określonych w dokumencie Akcja Zima,

e. przeprowadzania inwestycji, remontów i konserwacji budynków, urządzeń znajdujących się na terenie Targowiska,

15. posiadania przez okres obowiązywania niniejszej Umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie szkód mogących powstać w związku z niewykonaniem lub niezachowaniem należytej staranności przy wykonywaniu Zadania Publicznego,

16. przygotowywania w terminach uzgodnionych z Gminą rocznych planów rzeczowo- finansowych dotyczących planowanych remontów Targowiska,

17. wykonywania zatwierdzonych przez Gminę planów remontów,

18. przeprowadzania we własnym imieniu postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczących realizowanego Zadania Publicznego,

19. zawierania z wykonawcami umów na wykonanie na Targowisku prac remontowo- budowlanych, konserwacyjnych, dostawczych oraz świadczenie innych usług, w tym nadzorowania prawidłowej ich realizacji,

20. współdziałania z Gminą we wszystkich sprawach, czynnościach związanych z realizacją Zadania Publicznego,

Należy przy tym podkreślić, że Gmina jest jedynym udziałowcem Spółki, powierzającym jej realizację zadań własnych w zakresie przedstawionym powyżej.

Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest obecnie, i będzie również w przyszłości, wykonywanie zadań powierzonych przez Gminę.

Celem działania Spółki jest bowiem takie zarządzanie powierzonymi aktywami, które pozwoli na właściwe wykonywanie zleconych zadań w zakresie usług publicznych, świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym. Nadto, Spółka nie może przenosić na inny podmiot lub osobę fizyczną, w całości lub w części obowiązków wynikających z powierzonych zadań.

Środki finansowe, niezbędne do realizacji powierzonych zadań, są zapewniane przez Gminę, co gwarantuje prawidłowe i terminowe ich wykonanie przez Wnioskodawcę. Jednocześnie, należy zaznaczyć, że otrzymane środki finansowe dotyczące powierzonych zadań mogą zostać przeznaczone tylko i wyłącznie na realizację zleconych usług publicznych wyliczonych powyżej, które będą realizowane na terenie Miasta B.

Z całą pewnością należy zauważyć, iż Wnioskodawca jako spółka ze stuprocentowym udziałem Miasta, na zewnątrz, w odniesieniu do mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego wykonuje obowiązkowe zadania własne gminy w zakresie wyżej wskazanym. Adresatem usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie jest więc Miasto jako związek publiczny, ale mieszkańcy, którzy z mocy prawa (z racji zamieszkiwania na określonym obszarze tworzą tę jednostkę samorządu terytorialnego.) I tak, w celu zapewnienia realizacji przez Wnioskodawcę świadczenia powierzonych mu usług publicznych stanowiących usługi w ogólnym interesie gospodarczym, Gmina będzie przekazywała Wnioskodawcy rekompensatę (dalej jako: „Rekompensata”). Podstawę otrzymanej przez Wnioskodawcę rekompensaty stanowi Decyzja KE 21/2012. Celem rekompensaty jest pokrycie Wnioskodawcy deficytu z tytułu realizacji usług w zakresie realizowanych usług publicznych.

Rekompensata będzie wypłacana Wnioskodawcy w ratach miesięcznych. Ponadto, jej wysokość nie może przekraczać kwoty koniecznej do pokrycia kosztów netto wynikających z wywiązywania się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych z uwzględnieniem rozsądnego zysku, o którym mowa w art. 5 ww. Decyzji KE, przy czym uznaje się, że rekompensata stanowi przysporzenie w wysokości nieprzekraczającej w skali roku kwoty określonej w art. 2 ust. 1 lit. a Decyzji KE, liczonej jako średnia roczna kwoty rekompensaty przewidywana w okresie powierzenia Wnioskodawcy świadczenia usług publicznych. We wszystkich wyżej wskazanych umowach wykonawczych wartość rekompensaty określono według tego samego wzoru. Kwota rekompensaty nie może przekraczać w skali roku kwoty określonej w art. 2 ust. 1 lit. a Decyzji, liczonej jako średnia roczna kwota Rekompensaty przewidywana w okresie powierzenia Zadania Publicznego.

Wobec powyższego, wartość Rekompensaty Rm Spółki w danym roku m wylicza się według poniższego wzoru:

Rm=Km-Pm-PKasm+RZm

gdzie

m - oznacza kolejny rok,

Km - oznacza koszty realizacji zadania,

Pm - oznacza przychody Spółki z realizacji zadania.

PKasm - oznacza wszelkiego rodzaju przysporzenia nie związane z przychodami z działalności powierzonej liczone metodą kasową (np.: dotacje, zwolnienia z podatków i opłat, wkład pieniężny na kapitał zakładowy, zapasowy, rezerwowy, dopłaty do kapitału),

RZm - oznacza Rozsądny zysk.

Wyjaśnienia w tym miejscu wymaga definicja rozsądnego zysku. Zgodnie z art. 5 ust. 5 Decyzji „rozsądny zysk” oznacza stopę zwrotu z kapitału, której wymagałoby typowe przedsiębiorstwo podczas podejmowania decyzji, czy świadczyć usługi w ogólnym interesie gospodarczym przez cały okres powierzenia, przy uwzględnieniu poziomu ryzyka.

Ustalenie rozsądnego zysku podlega negocjacjom między Gminą i Spółką. Rozsądny zysk nie powinien przekroczyć odpowiedniej stopy SWAP powiększonej o premię w wysokości 100 punktów bazowych, a jego kwotowa wartość nie może być mniejsza niż wartość nadwyżki nad poziom odpisów amortyzacyjnych, rat kapitałowych spłaconych tytułem spłaty wierzytelności zaciągniętej na finansowanie infrastruktury, której odpisy te dotyczą, niezbędnej do wykonywania zadania publicznego.

Podsumowując tę część należy wskazać, że Rekompensata to kwota jaka pozostaje do zapłaty, jeśli przychody i przysporzenia nie pokryją kosztów działalności Spółki.

Zgodnie z przepisem art. 107 ust. 1 TFUE, wsparcie finansowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą stanowi pomoc publiczną, jeżeli jednocześnie spełnione są następujące warunki:

- udzielane jest ono z budżetu państwa lub z innych środków publicznych,

- Przedsiębiorstwo uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,

- ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),

- grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE.

Parametry, na których podstawie obliczona jest Rekompensata, są ustalone w obiektywny i przejrzysty sposób, tak aby nie powodowała ona powstania dodatkowej korzyści ekonomicznej, która mogłaby powodować uprzywilejowanie przedsiębiorstwa będącego beneficjentem względem przedsiębiorstw z nim konkurujących. Spółka prowadzi działalność powierzoną, w zakresie usług w ogólnym interesie gospodarczym, jak i działalność nie związaną z wykonywaniem powierzonych przez Gminę zadań własnych.

Celem zapewnienia należytego wykonania zobowiązania Wnioskodawca prowadzi odrębną ewidencję dla każdej działalności związanej ze świadczeniem usług publicznych oraz dla pozostałej działalności gospodarczej, w tym do prawidłowego przypisywania przychodów i kosztów. Dodatkowo, gdy w wyniku wpłaty rekompensaty rocznej w wysokości przekraczającej kwotę wskazanej w art. 5 Decyzji KE powstanie nadwyżka, wówczas kwota tej nadwyżki podlega obowiązkowemu zwrotowi, z zastrzeżeniem, że gdy jej wysokość nie przekroczy 10% kwoty średniej rocznej rekompensaty wówczas może ona zostać przeniesiona na kolejny okres.

Zgodnie z art. 5 ust. 9 Decyzji, przedsiębiorstwa prowadzące działalność obejmującą usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym oraz inne rodzaje działalności muszą prowadzić oddzielną księgowość, wykazując osobno koszty i wpływy związane z usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym oraz koszty i wpływy związane z innymi usługami. Ewidencja ta jest materiałem analitycznym, na podstawie którego sprawdzane jest czy przyznana rekompensata nie przekracza kosztów netto danej usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym, i że nie miała miejsca nadwyżka rekompensaty. Równocześnie oddzielna księgowość działań prowadzonych w zakresie i poza zakresem usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym pozwala ocenić, czy kryteria określone w decyzji są rzeczywiście spełnione.

Prowadzona księgowość powinna umożliwiać zidentyfikowanie kosztów związanych z usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym, w przeciwnym razie nie będzie można określić kwoty Rekompensaty. Rachunkowość Spółki spełnia wymogi art. 5 ust. 9 Decyzji. W ewidencji wyodrębniono rachunkowość dotyczącą działalności powierzonej i odrębnie, działalności komercyjnej.

Spółka prowadzi wyodrębnioną rachunkowość dla usług powierzonych. Zgodnie z umową spółki, Spółka prowadzi działalność zarówno w zakresie jak i poza zakresem zadania publicznego, dokumentując to w sposób wymagany przez obowiązujące prawo, w szczególności wykazując (ewidencjonując) odrębnie przychody i koszty świadczenia zadania publicznego oraz odrębnie przychody i koszty działalności wykraczającej poza zakres zadania publicznego, zgodnie z § 39.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 5 lipca 2023 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że Spółka A. Sp. z o.o. jest kapitałową spółką handlową posiadającą osobowość prawną. Tym samym pod pojęciem finansowanie z kapitału podstawowego należy rozumieć jako pokrycie kosztów z kapitału zakładowego spółki określonego w akcie założycielskim spółki. W związku z tym w zakresie pytania 4 Wnioskodawca nie miał na myśli finansowania z rekompensaty związanej z realizowanym zadaniem publicznym.

Wydatki (koszty) poniesione na wykonywanie zadań własnych Gminy Miasto B. zostaną sfinansowane (zapłacone zobowiązania) ze środków pieniężnych otrzymywanych z wkładu na podwyższenie kapitału zakładowego spółki.

Dokumentem stanowiącym podstawę prawną do sfinansowania wydatków z kapitału podstawowego jest umowa Spółki.

Z kapitału podstawowego zostaną poniesione koszty na wykonywanie zadania własnego Gminy Miasto B. w zakresie m.in.:

- mediów (zimna woda, ścieki, centralne ogrzewanie),

- eksploatacji (sprzątanie w budynkach i terenów, konserwacje ogólnobudowlane, elektryczne, ślusarskie, kominiarskie, wodno-kanalizacyjne, energia elektryczna na klatkach schodowych, ochrona, usługi bankowe, teleinformatyczne, artykuły biurowe, odzież ochronna, środki czystości, opłaty sądowe, komornicze, usługi pocztowe, narzut kosztów ogólnozakładowych,

- wynagrodzenia, koszty zarządu.

Z finansowego punktu widzenia nie można przypisać konkretnych kosztów do źródeł finansowania - czy koszt pokryty jest z wpłat na kapitał czy z rekompensat czy z przychodów Spółki. Ogółem uzyskane środki pieniężne z różnych źródeł przeznaczane są na zakup usług, dostaw i pokrycie innych kosztów spółki. Koszty rozliczane są jako koszty ogółem związane z wykonywaniem zadań bez względu na rodzaj czy sposób ich finansowania.

Tym samym nie jest fizycznie możliwe wydzielenie kosztów ze względu na sfinansowanie ich z kapitału podstawowego, rekompensaty czy z innych źródeł.

Wydatki związane będą z wykonywaniem zadań własnych Gminy Miasto B. z tytułu ich realizacji stosownie do zawartych umów wykonawczych.

Środki pieniężne uzyskane z tytułu wpłat na kapitał zakładowy co do zasady nie będą podlegały zwrotowi. Możliwy jest zwrot środków w trybie umorzenia jeżeli Rekompensata okazała by się nadmierna w rozumieniu Decyzji KE 21/2012.

Spółka nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać wynagrodzenia od Gminy Miasto B. za wykonywanie zadań własnych określonych w umowach wykonawczych nr 2, 3, 4, 1/2022 oprócz rekompensaty publicznoprawnej powiększonej o rozsądny zysk.

Spółka z ekonomicznego punktu widzenia nie może świadczyć usług bez otrzymywania rekompensat od Gminy. Środki pieniężne otrzymywane od Gminy pozwalają ponosić koszty związane z realizacją zadań. Brak rekompensaty i tym samym środków pieniężnych wiąże się z brakiem możliwości wykonywania zadań przez Spółkę.

Cena ww. usług byłaby inaczej skalkulowana gdyby Spółka nie otrzymała rekompensaty, albowiem bez rekompensaty Spółka ze względów finansowych nie byłaby w stanie takiej usługi wykonać.

Towary i usługi, na zakup których zostaną przeznaczone środki pochodzące z rekompensaty, są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Towary i usługi, na zakupy których zostaną przeznaczone środki pochodzące z dopłat do kapitału podstawowego, są/będą wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Pytania

 1. Czy koszty które zostaną sfinansowane z kapitału podstawowego będą kosztami w celu uzyskania bądź zabezpieczenia źródeł przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych?

 2. Czy uzyskanie rekompensaty będzie stanowić przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?

 3. Czy całość poniesionych wydatków, dotyczących powierzonego zadania, które zostaną przedstawione jako koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty, będą stanowić koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytania oznaczone we wniosku nr 4-6)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty sfinansowane z kapitału podstawowego ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy z tytułu realizacji zadań Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., zwanej dalej: „CITu”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 CITu. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Jak wynika z powyższego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 CITu. W przepisie tym określono listę kosztów, które nawet wówczas, gdy spełniają formalne warunki uznania ich za koszty dla celów podatkowych - nie zmniejszają podstawy opodatkowania w podatku dochodowym. Jest to lista negatywna kosztów uzyskania przychodu.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 CITu.

Jak wskazano w opisie sprawy, wydatki mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością, zatem w przedmiotowej sprawie spełniona została podstawowa przesłanka zaliczenia tychże wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W związku z przedstawionym opisem spełniony jest także związek wynikający z art. 15 ust. 1 CITu. Część poniesionych wydatków nie przyczynia się do powstania przychodu. Natomiast część kosztów ponoszona jest na organizację działalności, która nie wiąże się z odpłatnością, jednak - w ocenie Spółki - wydatki te służą zachowaniu źródła przychodów.

Spółka powstała jako spółka komunalna, której celem jest m.in. realizacja zadań własnych Gminy, a więc brak realizacji zadań opisanych we wniosku, z którymi wiąże się konieczność ponoszenia wskazanych kosztów, stawiałoby - z punktu widzenia Gminy jako jedynego udziałowca - pod znakiem zapytania sensowność pozostawiania Spółki w obrocie prawnym. Tym samym Spółka zostałaby pozbawiona źródła przychodów, które osiąga w związku z realizacją zadań własnych Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy z tytułu realizacji zadań Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów.

Fakt, że środki pochodzą z kapitały podstawowego nie jest istotny z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty sfinansowane z dopłat, czy z wkładu na kapitał podstawowy ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy z tytułu realizacji zadań Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów, o ile nie znajdują się w katalogu wyjątków.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, rekompensata uzyskana na mocy umów wykonawczych będzie stanowić przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 CITu, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 CITu, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca. art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 CITu, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 CITu, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 CITu, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Innymi słowy, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik musi otrzymać je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika. Przepis art. 12 ust. 3 CITu, wiąże przychody z działalnością gospodarczą, co oznacza, że przychody objęte tym przepisem muszą być następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania. Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 CITu, przy ustalaniu dochodu nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Można określić otrzymaną rekompensatę jako przychód, ponieważ jest to trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenie majątkowe w postaci środków pieniężnych. Definitywność przysporzenia majątkowego należy rozumieć w ten sposób, że w sposób trwały i ostateczny będzie zwiększać ono aktywa Spółki.

Mając na uwadze cechy rekompensaty opisane w stanie faktycznym (winno być: stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym), oraz cechy przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rekompensata stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy, całość poniesionych wydatków, dotyczących powierzonego zadania, które zostaną przedstawione jako koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty, będzie stanowić koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym (winno być: stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym), rekompensata jest wyliczana według wzoru, w którym Km oznacza koszty realizacji zadania. Na te koszty składają się wszelkie wydatki, jakie Spółka poniosła w celu realizacji zadań powierzonych. Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w pytaniu numer 5, rekompensata stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy z tytułu realizacji zadań Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów, również wtedy, gdy wydatki te przyczynią się do uzyskania rekompensaty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 CITu, opisane wyżej koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty spełniają wszystkie kryteria do uznania ich za koszty poniesione w celu uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „updop”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

 1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,

 2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przepisy art. 12 ust. 1 ustawy o CIT nie określają ścisłej definicji przychodów, zawierają jedynie wykaz zdarzeń, które zostały uznane przez ustawodawcę za przychody w rozumieniu ustawy o CIT, przy czym wymienione w ww. przepisie rodzaje przychodów poprzedzone zostały wyrazem „w szczególności”, co oznacza, że katalog tam zawarty nie jest katalogiem zamkniętym. Należy zaznaczyć, że przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o CIT, przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);

- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).

I tak w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, wiąże więc przychody z działalnością gospodarczą, co oznacza, że przychody objęte tym przepisem muszą być następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, między przychodem a działalnością gospodarczą musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że uzyskanie rekompensaty, o której mowa we wniosku, będzie stanowić przychód podatkowy na gruncie przepisów ustawy o CIT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2 sprowadzające się do twierdzenia Wnioskodawcy, że rekompensata uzyskana na mocy umów wykonawczych będzie stanowić przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należało uznać za prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

- czy koszty które zostaną sfinansowane z kapitału podstawowego będą kosztami w celu uzyskania bądź zabezpieczenia źródeł przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych,

- czy całość poniesionych wydatków, dotyczących powierzonego zadania, które zostaną przedstawione jako koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty, będą stanowić koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

- wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) – jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na jego działalność przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania albo zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 ustawy o CIT, zostaną ex lege uznane za koszty mające wpływ na podstawę opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, wskazać należy, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację zadań zleconych przez Gminę w zakresie prowadzenie targowiska miejskiego, utrzymania miejskich placów zabaw, zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy Miasto, zarządzania gminnymi obiektami, lokalami przeznaczonymi na zaspokojenie potrzeb w zakresie administracji publicznej (budynek Urzędu Miasta), oświaty (oddział placówki oświatowej), nauki (oddział placówki oświatowej), wychowania (oddział placówki oświatowej), kultury (budynek biblioteki publicznej), społeczne (klub seniora), socjalne (lokal Centrum Usług Społecznych), nie zostały wymienione w negatywnym katalogu kosztów zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Jak wskazano w opisie sprawy, powyższe wydatki mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością w zakresie wykonywania zadań własnych Gminy z tytułu realizacji zadań Gminy, zatem w przedmiotowej sprawie spełniona została podstawowa przesłanka zaliczenia tychże wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W związku z przedstawionym opisem sprawy spełniony jest bowiem związek wynikający z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Co prawda poniesione przez Spółkę wydatki na prowadzenie targowiska miejskiego, utrzymanie miejskich placów zabaw, zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy Miasto, zarządzanie gminnymi obiektami, lokalami przeznaczonymi na zaspokojenie potrzeb w zakresie administracji publicznej (budynek Urzędu Miasta), oświaty (oddział placówki oświatowej), nauki (oddział placówki oświatowej), wychowania (oddział placówki oświatowej), kultury (budynek biblioteki publicznej), społeczne (klub seniora), socjalne (lokal Centrum Usług Społecznych), nie przyczyniają się w każdym przypadku do powstania przychodu u Wnioskodawcy, są jednak ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy i w ocenie Organu wydatki te służą zachowaniu źródła przychodów. Skoro z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem utworzonym przez Miasto w celu realizacji zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 11, 15 ustawy o samorządzie gminnym, to brak realizacji powierzonych zadań przez Spółkę z którymi wiąże się konieczność ponoszenia wskazanych kosztów, stawiałoby - z punktu widzenia Gminy jako jedynego udziałowca - pod znakiem zapytania sensowność pozostawania Wnioskodawcy w obrocie prawnym. Tym samym Spółka zostałaby pozbawiona źródła przychodów, które osiąga w związku z realizacją zadań własnych Gminy.

Reasumując, uznać należy, że przedstawione we wniosku wydatki związane z prowadzoną działalnością Spółki, którą powołano do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie prowadzenia targowiska miejskiego, utrzymania miejskich placów zabaw, zarządzania zasobem mieszkaniowym Gminy Miasto, zarządzania gminnymi obiektami, lokalami przeznaczonymi na zaspokojenie potrzeb w zakresie administracji publicznej (budynek Urzędu Miasta), oświaty (oddział placówki oświatowej), nauki (oddział placówki oświatowej), wychowania (oddział placówki oświatowej), kultury (budynek biblioteki publicznej), społeczne (klub seniora), socjalne (lokal Centrum Usług Społecznych) sfinansowane z kapitału podstawowego bądź otrzymanej rekompensaty, po wyłączeniu kosztów zastrzeżonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, są kosztami uzyskania przychodów tej Spółki.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 i 3 sprowadzające się do twierdzenia Wnioskodawcy, że koszty sfinansowane z kapitału podstawowego ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem zadań własnych Gminy z tytułu realizacji zadań Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów oraz całość poniesionych wydatków, dotyczących powierzonego zadania, które zostaną przedstawione jako koszty realizacji zadania w celu uzyskania rekompensaty, będzie stanowić koszt uzyskania lub zabezpieczenia źródeł przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawka 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00