Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.290.2023.2.JM

Odliczenie w związku z zakupem i wydatkami eksploatacyjnymi pojazdu samochodowego. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem i wydatkami eksploatacyjnymi pojazdu samochodowego oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lipca 2023 r. (wpływ 26 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, robotach budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, z budową dróg i autostrad, robót związanych z budową inżynierii wodnej i lądowej.

Wnioskodawca planuje rozszerzyć flotę posiadanych przez siebie pojazdów o kolejne pojazdy o następujących cechach: samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, posiadający dwa rzędy siedzeń, wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, będący pojazdem o specjalnym przeznaczeniu POGOTOWIE TECHNICZNE/WARSZTAT, co zostanie potwierdzone właściwym wpisem w dowodzie rejestracyjnym, po uprzednim uzyskaniu urzędowego potwierdzenia, że pojazd spełnia wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 oraz z 2019 r. poz. 2560). Nie ma możliwości, aby ze względu na swoje przeznaczenie i zabudowę pojazd mógł być użytkowany inaczej niż zgodnie ze swoim przeznaczeniem gdyż: pojazd zostanie wyposażony w zabudowę warsztatową, pojazd zostanie wyposażony w dodatkowy zbiornik na paliwo do maszyn na budowie, pojazd zostanie wyposażony w światła „koguty” oraz lampy stroboskopowe celem zapewnienia bezpieczeństwa na miejscu pracy, pojazd zostanie oklejony zgodnie z wizualizacją przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca posiada już taki pojazd. Pojazdy planowane do nabycia będą miały tożsame cechy. Wnioskodawca chciałby uzyskać informację o obowiązku lub braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu takich pojazdów, tak aby w przyszłości jednolicie rozliczać całą flotę pojazdów. Dla lepszego scharakteryzowania sprawy, Wnioskodawca załącza do wniosku 1) dokumentację zdjęciową takiego samego pojazdu, 2) skan dowodu rejestracyjnego, 3) potwierdzenie z ITS.

1)Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2)Przedmiotem wniosku są następujące wydatki eksploatacyjne: nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą, opłaty rejestracyjne, badania diagnostyczne, ubezpieczenie pojazdu.

3)Nabycie pojazdu samochodowego będącego przedmiotem wniosku oraz wydatki eksploatacyjne będą dokumentowane fakturami wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy.

4)Pojazd samochodowy będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyłącznie w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę tj. jako pojazd o przeznaczeniu MOBILNY WARSZTAT/POGOTOWIE TECHNICZNE.

5)Pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

6)DMC pojazdu wynosi 3500 kg.

7)Wnioskodawca złoży deklarację VAT-26 w momencie poniesienia pierwszego wydatku związanego z użytkowaniem pojazdu tj. w tym przypadku z momentem jego zakupu.

8)Pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Nie ma możliwości, aby pojazd był wykorzystywany w inny sposób. Pojazd będzie doposażony w specjalną zabudowę warsztatową, dodatkowy zbiornik na paliwo dla maszyn budowlanych, światła koguty i lampy stroboskopowe.

9)Pojazd będzie użytkowany przez pracowników Wnioskodawcy w związku z czynnościami stanowiącymi przedmiot działalności przedsiębiorstwa. W przypadku zakupu takiego pojazdu i wprowadzenia go do użytkowania, Wnioskodawca wprowadzi właściwe postanowienie regulaminu zakładowego, z którego będzie wynikać zakaz używania pojazdu w sposób niezwiązany z przedmiotem działalności przedsiębiorstwa i zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy pojazdu.

10)Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

11)Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (t. j. Dz. U. poz. 407).

12)Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (t. j. Dz.U. poz. 709).

Pytania

Czy w związku z nabyciem i eksploatacją pojazdu specjalnego o wymienionych cechach Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i zachowa prawo do odliczenia od poniesionych w związku z tym wydatków 100% podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT podatnik może odliczyć 100% podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących nabycia lub wszelkich wydatków związanych z eksploatacją pojazdu samochodowego wykorzystywanego wyłączenie do działalności gospodarczej podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zachodzi druga z wymienionych przesłanek tj. konstrukcja pojazdu wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Nie ma bowiem możliwości, aby ze względu na swoje przeznaczenie i zabudowę pojazd mógł być użytkowany inaczej niż zgodnie ze swoim przeznaczeniem gdyż: pojazd zostanie wyposażony w zabudowę warsztatową, pojazd zostanie wyposażony w dodatkowy zbiornik na paliwo do maszyn na budowie, pojazd zostanie wyposażony w światła „koguty” oraz lampy stroboskopowe celem zapewnienia bezpieczeństwa na miejscu pracy, pojazd zostanie oklejony zgodnie z wizualizacją przedsiębiorstwa. Jest to bowiem pojazd specjalny, a więc z definicji mający przeznaczenie specjalne, w tym przypadku wpisane ściśle w przedmiot działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 2 ust. 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, pojazdem specjalnym jest – pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia: w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Istotne znaczenie dla zakwalifikowania środka transportowego jako pojazdu specjalnego (i takiego oznaczenia w dowodzie rejestracyjnym) mają także przepisy § 7 rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach oraz tabela nr 3 w załączniku nr 4 do tego rozporządzenia, określająca przeznaczenia pojazdów specjalnych.

Zgodnie z brzmieniem tabeli nr 3 tego rozporządzenia pojazdami specjalnymi są pojazdy takie, jak: służące do oczyszczania dróg, zimowego utrzymania dróg, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, pomoc drogowa, ambulatorium/laboratorium służby zdrowia, żuraw samochodowy, pożarniczy, pogotowie techniczne/warsztat, kino/wystawa/biblioteka, sklep/bar, radiofoniczny/telewizyjny, do prac wiertniczych, agregat elektryczny/spawalniczy, kempingowy, pogrzebowy, laboratorium techniczne, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, bankowóz, sanitarny, inny (pojazd, który na podstawie dokumentu, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 p.r.d. albo wyciągu ze świadectwa homologacji, albo zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, zakwalifikowano do danego podrodzaju lub przeznaczenia nieokreślonego w zasadniczym podziale).

W ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Uzasadnienie: Zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jak zostało to opisane we wniosku, w ocenie Wnioskodawcy w realiach sprawy przesłanka ta jest spełniona. Nie ma bowiem możliwości, aby ze względu na swoje przeznaczenie i zabudowę pojazd mógł być użytkowany inaczej niż zgodnie ze swoim specjalnym przeznaczeniem. Trzeba podkreślić, że będzie to pojazd specjalny w rozumieniu art. 2 ust. 36 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a adnotacja w tym przedmiocie znajdzie się w jego dowodzie rejestracyjnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Na podstawie art. 2 pkt 34 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na podstawie art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Art. 86a ust. 6 ustawy stanowi, że:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd - dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Na podstawie art. 86a ust. 9 ustawy:

Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparko-spycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Jak stanowi art. 86a ust. 10 ustawy:

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

1) pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;

2) pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Na podstawie art. 86a ust. 11 ustawy:

W przypadku gdy w pojeździe samochodowym, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 9 pkt 1 lub 2, uznaje się, że pojazd nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej:

1) od dnia wprowadzenia zmian,

2) jeżeli nie można określić dnia wprowadzenia zmian:

a) od okresu rozliczeniowego, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył podatek naliczony od wydatków związanych z tym pojazdem samochodowym, z zastrzeżeniem lit. b,

b) od okresu rozliczeniowego następującego po okresie rozliczeniowym, dla którego podatnik wykaże, że pojazd samochodowy spełniał wymagania, o których mowa w ust. 9 pkt 1 lub 2

- chyba że zachodzi przypadek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1.

Zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub też nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.

Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy:

W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

W myśl art. 86a ust. 16 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne niż określone w ust. 9 pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 4 pkt 2, uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, wymagania dla tych pojazdów samochodowych oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, uwzględniając specyfikę ich konstrukcji oraz ich zastosowanie, a w przypadku pojazdów mających więcej niż jeden rząd siedzeń – również wymóg, aby dopuszczalna masa całkowita była większa niż 3 tony.

Na podstawie delegacji ustawowej, wynikającej z ww. art. 86a ust. 16 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (t. j. Dz. U. poz. 407).

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia:

Za pojazdy samochodowe inne niż określone w art. 86a ust. 9 ustawy uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika uznaje się pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:

1) pogrzebowy,

2) bankowóz – wyłącznie typu A i B

- jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony.

Stosownie do art. 86a ust. 17 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne niż wskazane w ust. 5 przypadki, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, uwzględniając specyfikę prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz konieczność przeciwdziałania nadużyciom wynikającym z wykorzystywania pojazdów do celów innych niż związane z działalnością gospodarczą.

Na podstawie delegacji ustawowej, wynikającej z ww. art. 86a ust. 17 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (t. j. Dz. U. poz. 709).

W myśl § 2 cyt. rozporządzenia:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy, nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:

1) pomoc drogowa, mających nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów,

2) pogrzebowy, innych niż określone w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (Dz. U. poz. 407), jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej podatnika wykorzystującego te pojazdy są usługi pogrzebowe,

3) bankowóz – wyłącznie typu A i B, innych niż określone w § 2 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 2, jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej podatnika wykorzystującego te pojazdy jest transport wartości pieniężnych

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla tych przeznaczeń.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje rozszerzyć flotę posiadanych przez siebie pojazdów o kolejne pojazdy o następujących cechach: samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, posiadający dwa rzędy siedzeń, będący pojazdem o specjalnym przeznaczeniu POGOTOWIE TECHNICZNE/WARSZTAT. DMC pojazdu wynosi 3500 kg. Nabycie pojazdu samochodowego będącego przedmiotem wniosku oraz wydatki eksploatacyjne będą dokumentowane fakturami wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmiotem wniosku są następujące wydatki eksploatacyjne: nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą, opłaty rejestracyjne, badania diagnostyczne, ubezpieczenie pojazdu. Pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Wnioskodawca złoży deklarację VAT-26 w momencie poniesienia pierwszego wydatku związanego z użytkowaniem pojazdu tj. w tym przypadku z momentem jego zakupu. Pojazd będzie użytkowany przez pracowników Wnioskodawcy w związku z czynnościami stanowiącymi przedmiot działalności przedsiębiorstwa. W przypadku zakupu takiego pojazdu i wprowadzenia go do użytkowania, Wnioskodawca wprowadzi właściwe postanowienie regulaminu zakładowego, z którego będzie wynikać zakaz używania pojazdu w sposób niezwiązany z przedmiotem działalności przedsiębiorstwa i zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy pojazdu.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem i wydatkami eksploatacyjnymi pojazdu samochodowego oraz zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów do pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2 należą pojazdy z jednym rzędem siedzeń, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 i pkt 2 oraz pojazdy specjalne, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3.

Pojazd będący przedmiotem wniosku posiada dwa rzędy siedzeń, zatem nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Tym samym nie można uznać, że pojazd o którym mowa we wniosku jest pojazdem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2, tj. pojazdem, którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że pojazd nie jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

W rozpatrywanej sprawie istotne są przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z pojazdem samochodowym oraz wydatków związanych z jego eksploatacją w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania jego wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jej celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Nie można uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej gdy np. zostaną ustalone zasady używania pojazdów, jednakże nie istnieją żadne zabezpieczenia gwarantujące ich przestrzeganie; przykładowo istnieje zakaz używania przez pracowników pojazdów do celów prywatnych, jednakże nikt nie weryfikuje czy zakaz ten jest respektowany.

Odnosząc się do wydatków, takich jak: zakup pojazdu, nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą i badania diagnostyczne należy zauważyć, że w świetle powyższego, aby mieć prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. wydatkami będą Państwo zobowiązani wprowadzić zasady wykluczające użycie samochodu do celów prywatnych oraz będziecie mieć Państwo obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego dotyczącego wydatków takich jak: zakup pojazdu, nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą i badania diagnostyczne, w przypadku gdy wprowadzicie Państwo odpowiednie zasady, ale nie będziecie prowadzić Państwo ewidencji przebiegu pojazdu, gdyż nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z pojazdami osobowymi, takie jak: zakup tego pojazdu i wydatki na nabycie paliw silnikowych, serwis samochodu, wymiana opon, naprawy i części zamienne, wymiana płynów, opłaty za przejazd autostradą i badania diagnostyczne, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Z kolei w zakresie wydatków związanych z ubezpieczeniem pojazdu i opłat rejestracyjnych, należy wskazać, że usługi ubezpieczeniowe są zwolnione od podatku VAT, a opłaty rejestracyjne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle powyższego odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku wydatkami eksploatacyjnymi pojazdu samochodowego na ubezpieczenie i opłaty rejestracyjne należy stwierdzić, że skoro usługa ubezpieczenia komunikacyjnego jest zwolniona od podatku a rejestracja pojazdu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to nawet w sytuacji gdy otrzymacie Państwo fakturę dokumentującą takie wydatki, nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, co wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.   

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem nie jestem uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a tę interpretację wydaję jedynie w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00