Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.257.2023.2.RM

Prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów, na podstawie posiadanych dokumentów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 lipca 2023 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 31 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

B. S.A. (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką prawa polskiego z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce, zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja sprzętu komputerowego i elektroniki użytkowej.

W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca dokonuje transakcji dostawy towarów zarówno na rzecz kontrahentów krajowych jak i kontrahentów z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej i krajów trzecich, rozliczając tym samym krajowe dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz eksport towarów z terytorium Polski.

Przypadek 1

Zdarza się, że w odniesieniu do transakcji stanowiących eksport towarów Spółka, często nie z własnej winy, pomimo podejmowania należytych starań, nie dysponuje dokumentem celnym potwierdzającym zakończenie procedury wywozu (np. tzw. komunikatem IE-599). W takich przypadkach Spółka dysponuje jednak, oprócz faktury (lub jej kopii) dokumentującej eksport zawierającej opis sprzedawanych towarów, również przynajmniej jednym z następujących dokumentów:

  • dokumentem importowym (lub jego kopią) wystawioną przez organy celne państwa przeznaczenia towaru, potwierdzającym przywóz towarów na terytorium państwa docelowego,
  • listem przewozowym (np. dokument CMR) opatrzonym podpisem lub pieczęcią przewoźnika oraz osoby odbierającej towary poza UE,
  • oświadczeniem kontrahenta potwierdzającym odbiór towarów wskazanych na fakturze - w oświadczeniu zawarte są m.in. oznaczenia towaru, numer faktury i data jej wystawienia, a także numer MRN,
  • potwierdzeniem doręczenia przesyłki do nabywcy wygenerowanym przez system informatyczny przewoźnika, wskazującym, że paczka została odebrana przez nabywcę w kraju doręczenia,
  • dokumentem wystawionym przez przewoźnika, z pieczęcią potwierdzającą odbiór towaru przez kontrahenta - dokument obejmuje m.in. wskazanie nadawcy i odbiorcy towaru.

Spółka zaznacza również, że większość opisanych w niniejszym wniosku dokumentów otrzymuje/będzie otrzymywać drogą elektroniczną. Ponadto, w ramach ww. wariantów gromadzonej dokumentacji, Spółka może także posiadać dowód zapłaty przez kontrahenta za towary będące przedmiotem eksportu.

Na podstawie powyższych dokumentów, Spółka jest w stanie zidentyfikować tożsamość towarów, których dotyczą powyższe dokumenty i powiązać je z wystawioną przez siebie fakturą (lub fakturami) na podstawie opisu towarów lub numerów faktur. Spółka jest więc w stanie jednoznacznie wykazać, że konkretny towar będący przedmiotem dostawy eksportowej na rzecz kontrahenta opuścił terytorium Unii Europejskiej i został odebrany przez kontrahenta poza jej terytorium.

Przypadek 2

Zdarza się również, że Spółka dokona wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej błędnie bez zakończonej odprawy celnej. W takim wypadku, po zidentyfikowaniu tego błędu składany jest wniosek o dokonanie odprawy w trybie retrospektywnym (z mocą wsteczną), przy czym na zamknięcie procedur celnych Spółka czeka kilka miesięcy. Takie omyłki wynikają z faktu, że przewoźnik w jednym środku transportu przewozi przesyłki udokumentowane różnymi fakturami. W tej sytuacji jako potwierdzeniem Spółka dysponuje dokumentem odprawy celnej importowej w kraju odbioru wysyłki wraz z wnioskiem o korektę zgłoszenia celnego pierwotnego oraz drogowym listem przewozowym CMR z potwierdzeniem odebrania towaru.

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania dotyczące Przypadku 1 (stan faktyczny), wskazali Państwo następująco:

1)Data przeprowadzenia transakcji będącej przedmiotem zapytania:

Transakcja ta została przeprowadzona w miesiącu (…) r.

2)Dane nabywcy towarów, w tym wskazanie jego siedziby i numeru identyfikacji podatkowej:

Spółka dokonała transakcji na rzecz A LTD, nr (...).

3)Do jakiego konkretnie kraju przetransportowano towar będący przedmiotem transakcji objętej zapytaniem?

Towar został przetransportowany do Wielkiej Brytanii.

4)Który podmiot, tj. dostawca (Państwa Spółka) czy nabywca dokonał wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej?

Wywozu towarów dokonała Spółka.

5)Jeśli towar był transportowany z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez zewnętrznego przewoźnika - proszę wskazać jaki przewoźnik transportował towar, w czyim imieniu/na czyją rzecz przewoźnik dokonał wywozu towaru z Polski poza UE, tj. w imieniu dostawcy (Państwa) czy nabywcy towarów?

Wywozu towarów dokonał C. Sp. z o.o. w imieniu Spółki.

6)Jakie konkretnie dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski poza UE Państwo posiadają w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania?

Spółka jest w posiadaniu

  • faktury dokumentującej eksport zawierającej opis sprzedawanych towarów,
  • dokumentu importowego wystawionego przez organ celny państwa przeznaczenia towaru, potwierdzający przywóz towarów na terytorium państwa docelowego,
  • komunikatu otwarcia eksportu IE-529,
  • potwierdzenia zapłaty.

7)Czy posiadane przez Państwa dokumenty, wskazane w odpowiedzi na pkt 6 niniejszego wezwania pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu?

Wskazane w odpowiedzi na pkt 6 niniejszego wezwania dokumenty pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

8)W opisie sprawy wskazali Państwo, że: „Spółka, często nie z własnej winy, pomimo podejmowania należytych starań, nie dysponuje dokumentem celnym potwierdzającym zakończenie procedury wywozu (np. tzw. komunikatem IE-599) - prosimy o wyjaśnienie z jakiego powodu nie posiadają Państwo komunikatu IE-599, w odniesieniu do transakcji będącej przedmiotem zapytania, czym to jest spowodowane.

Spółka nie otrzymała komunikatu IE-599, gdyż kierowca przekroczył inne przejście graniczne niż wskazał przy odprawie.

9)Czy dokumenty wskazane w odpowiedzi na pkt 6 niniejszego wezwania posiadali Państwo w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy.

Dokumenty wskazane w odpowiedzi na pkt 6 niniejszego wezwania Spółka posiadała w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy?

Odnośnie zdarzenia przyszłego dotyczącego Przypadku 1, wskazali Państwo następująco:

1)Kiedy planują Państwo zrealizować transakcję będącą przedmiotem zapytania?

Spółka dokonuje transakcji eksportowych cyklicznie, tym samym takie zdarzenie może wystąpić w każdym z przyszłych okresów rozliczeniowych.

2)Dane dotyczące Kontrahenta nabywającego towar oraz państwa, do którego będzie transportowany towar:

Mogą to być dotychczasowi klienci Spółki oraz nowi kontrahenci. Spółka dokonuje głównie takich dostaw do krajów bałkańskich (Serbia, Czarnogóra, Albania, Armenia), Wielkiej Brytanii oraz Norwegii.

3)Który podmiot, tj. dostawca (Państwa Spółka) czy nabywca towarów dokona wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej?

Wywozu towarów dokona Spółka.

4)Jeśli towar będzie transportowany z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez przewoźnika - proszę wskazać dane przewoźnika, w czyim imieniu/na czyją rzecz przewoźnik będzie dokonywał wywozu towaru z Polski poza UE, tj. w imieniu dostawcy (Państwa) czy nabywcy towarów?

Spółka nie jest w stanie wskazać dokładnie danych przewoźnika. Może to być przykładowo (...) Sp. z o.o.

5)Jakie konkretnie dokumenty (jaki konkretnie komplet dokumentów) dotyczące transakcji będącej przedmiotem zapytania będą Państwo posiadać?

Spółka zakłada, że będzie w posiadaniu:

  • faktury dokumentującej eksport zawierającej opis sprzedawanych towarów,
  • dokumentu importowego wystawionego przez organ celny państwa przeznaczenia towaru, potwierdzający przywóz towarów na terytorium państwa docelowego,
  • komunikatu otwarcia eksportu IE-529,
  • potwierdzenia zapłaty.

6)Dlaczego zakładają Państwo, że nie będą Państwo posiadać dokumentu IE-599?

Analogicznie, jak w przypadku przedstawionego stanu faktycznego, Spółka nie może wykluczyć, że takie sytuacje spowodowane błędem ludzkim wystąpią w przyszłości.

7)Czy posiadane przez Państwa dokumenty będą pozwalały na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu?

Spółka stoi na stanowisku, że wskazane dokumenty będą pozwalały na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

8)Czy będą Państwo posiadali dokumenty wskazane w pkt 5 w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy?

Spółka stoi na stanowisku, że dokumenty wskazane w odpowiedzi na pkt 6 niniejszego wezwania będzie posiadała w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy.

W odniesieniu do Przypadku 2 (stan faktyczny), wskazali Państwo następująco:

1)Czy transakcja będąca przedmiotem zapytania stanowiła eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy?

W przedmiotowym przypadku Spółka dokonuje dostawy towarów transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej i jednocześnie wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. W takim przypadku przesyłka wyjechała błędnie bez zakończonej odprawy celnej, zaś po zauważeniu błędu składany jest wniosek do organów celnych o retrospektywne zgłoszenie celne eksportowe.

2)Kiedy miała miejsce transakcja będąca przedmiotem zapytania?

Towar został załadowany na środek transportu i omyłkowo nie został przedstawiony do odprawy celnej eksportowej w dniu (…) r. i wyprowadzony poza teren Unii Europejskiej w dniu (…) r.

3)Dane nabywcy towarów, w tym wskazanie jego siedziby i numeru identyfikacji podatkowej.

Spółka dokonała transakcji na rzecz kontrahenta szwajcarskiego.

4)Do jakiego konkretnie kraju przetransportowano towar będący przedmiotem transakcji objętej zapytaniem?

Towar został przetransportowany do Szwajcarii.

5)Który podmiot, tj. dostawca (Państwa Spółka) czy nabywca towarów dokonał wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego?

Wywozu towarów dokonała Spółka.

6)Jeśli towar był transportowany z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez zewnętrznego przewoźnika - proszę wskazać jaki przewoźnik transportował towar, w czyim imieniu/na czyją rzecz przewoźnik dokonał wywozu towaru z Polski poza UE, tj. w imieniu dostawcy (Państwa) czy nabywcy towarów?

Wywozu towarów dokonał w imieniu Spółki C. Sp. z o.o.

7)W jakich dokładnie okolicznościach doszło do wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej „błędnie bez zakończonej odprawy celnej" - prosimy precyzyjnie opisać to zdarzenie.

Towar został załadowany na środek transportu i omyłkowo nie został przedstawiony do odprawy celnej eksportowej w dniu (…) r. i wyprowadzony poza teren Unii Europejskiej w dniu (…) r. Przedmiotowy środek transportu zawierał również towar, który był dopuszczony do procedury wywozu.

8)Czy i kiedy otrzymali Państwo komunikat IE-599 lub inny dokument urzędowy potwierdzający wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej?

Spółka otrzymała takie dokumenty w ciągu 120 dni od dnia złożenia wniosku dotyczącego retrospektywnego złożenia zgłoszenia celnego eksportowego.

9)Jeśli nie otrzymali Państwo komunikatu IE-599 ani innego dokumentu urzędowego potwierdzającego wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej - proszę jednoznacznie wskazać/wyjaśnić z jakiego powodu nie otrzymali Państwo komunikatu IE-599.

Nie dotyczy.

10)Jakie konkretnie dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski poza UE Państwo posiadają w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania?

Spółka posiada:

a)Fakturę VAT (lub jej kopię) dokumentującą eksport, zawierającą opis sprzedawanych towarów,

b)Dokument odprawy celnej importowej w Szwajcarii wraz z Wnioskiem do Federalnego Urzędu ds. Ceł i Bezpieczeństwa Granic w Szwajcarii o korektę zgłoszenia celnego pierwotnego,

c)Drogowy list przewozowy CMR z potwierdzeniem odebrania towaru przez odbiorcę towaru.

11)Czy posiadane przez Państwa dokumenty, wskazane w odpowiedzi na pkt 10 niniejszego wezwania pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu?

Posiadane dokumenty, wskazane w odpowiedzi na pkt 10 niniejszego wezwania pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

12)Czy dokumenty wskazane w odpowiedzi na pkt 10 niniejszego wezwania posiadali Państwo w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy?

Posiadane dokumenty, wskazane w odpowiedzi na pkt 10 niniejszego wezwania pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Odnośnie Przypadku 2 (zdarzenie przyszłe) udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

1)Czy planowana transakcja będzie stanowiła eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy?

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Spółka dokona dostawy towarów transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Jednocześnie, w wyniku wniosku o retroaktywne zgłoszenie celne eksportowe, wywóz ten będzie potwierdzony przez organy celne.

2)Kiedy planują Państwo zrealizować transakcję,

Spółka nie jest w stanie dokładnie przewidzieć kiedy nastąpi ta transakcja.

3)Dane dotyczące Kontrahenta nabywającego towar oraz państwa, do którego będzie transportowany towar.

Spółka nie jest w stanie wskazać dokładnie kontrahenta, dla którego taka transakcja może zaistnieć.

4)Który podmiot, tj. dostawca (Państwa Spółka) czy nabywca towarów dokona wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej?

Wywozu towarów poza terytorium UE dokonuje Spółka.

5)Jeśli towar będzie transportowany z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez przewoźnika - proszę wskazać dane przewoźnika, w czyim imieniu/na czyją rzecz przewoźnik będzie dokonywał wywozu towaru z Polski poza UE, tj. w imieniu dostawcy (Państwa) czy nabywcy towarów?

Spółka nie jest w stanie wskazać dokładnie danych przewoźnika. Może to być przykładowo (...) Sp. z o.o.

6)Jakie konkretnie dokumenty (jaki konkretnie komplet dokumentów) dotyczące transakcji będącej przedmiotem zapytania będą Państwo posiadać?

Spółka będzie posiadać:

  • Fakturę VAT (lub jej kopię) dokumentującą eksport, zawierającą opis sprzedawanych towarów,
  • Dokument odprawy celnej importowej w kraju nabywcy wraz z wnioskiem o korektę zgłoszenia celnego pierwotnego,
  • Drogowy list przewozowy CMR z potwierdzeniem odebrania towaru przez odbiorcę towaru.

7)Dlaczego zakładają Państwo, że w przyszłości dojdzie do wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej „błędnie bez zakończonej odprawy celnej" i konieczne będzie dokonanie odprawy z mocą wsteczną?

W związku z dużą ilością transakcji sprzedaży towarów Spółka nie może wykluczyć, że przez omyłkę dojdzie do zgłoszenia określonych towarów procedurą celną eksportową ze względu na błąd ludzki.

8)Czy posiadane przez Państwa dokumenty będą pozwalały na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu?

Spółka zakłada, że dokumenty, pozwolą na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

9)Czy będą Państwo posiadali dokumenty wskazane w pkt 6 w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy?

Spółka zakłada, że będzie posiadać dokumenty wskazane w pkt 6 w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy.

Pytania

1)Czy w Przypadku 1 gdy Spółka jest/będzie w posiadaniu:

  • faktury (lub jej kopii) dokumentującej dokonany eksport,
  • oświadczenia kontrahenta potwierdzającego odbiór towarów wskazanych na fakturze - w oświadczeniu zawarte będą m.in. oznaczenia towaru, numer faktury i data jej wystawienia, a także numer MRN,
  •  potwierdzenia zapłaty

dokumenty te są/będą dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, a co za tym idzie, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT?

2)Czy w Przypadku 1 gdy Spółka jest/będzie w posiadaniu:

  • faktury (lub jej kopii) dokumentującej dokonany eksport,
  • oświadczenia kontrahenta potwierdzającego odbiór towaru towarów wskazanych na fakturze,
  • dokumentu wystawionego przez przewoźnika, z pieczęcią potwierdzającą odbiór towaru przez kontrahenta - dokument obejmuje m.in. wskazanie nadawcy i odbiorcy towaru,
  • potwierdzenie zapłaty

dokumenty te są/będą dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, a co za tym idzie, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT?

3)Czy w Przypadku 1 gdy Spółka jest/będzie w posiadaniu:

  • faktury (lub jej kopii) dokumentującej dokonany eksport,
  • dokumentu importowego (lub jego kopii) wystawionego przez organy celne państwa przeznaczenia towaru, potwierdzającego przywóz towarów na terytorium państwa docelowego,
  • potwierdzenie zapłaty

dokumenty te są/będą dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, a co za tym idzie, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT?

4)Czy wskazane w stanie faktycznym, w Przypadku 2 dokumenty, którymi dysponuje Spółka przed zamknięciem retrospektywnych procedur celnych eksportowych dają/ będą dawać jej prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

1)W Przypadku 1 gdy Spółka jest/będzie w posiadaniu:

  • faktury (lub jej kopii) dokumentującej dokonany eksport,
  • oświadczenia kontrahenta potwierdzającego odbiór towarów wskazanych na fakturze,
  • w oświadczeniu zawarte będą m.in. oznaczenia towaru, numer faktury i data jej wystawienia, a także numer MRN,
  • potwierdzenia zapłaty

dokumenty te są/będą dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, a co za tym idzie, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.

2)W Przypadku 1 gdy Spółka jest/będzie w posiadaniu:

  • faktury (lub jej kopii) dokumentującej dokonany eksport,
  • oświadczenia kontrahenta potwierdzającego odbiór towaru towarów wskazanych na fakturze,
  • dokumentu wystawionego przez przewoźnika, z pieczęcią potwierdzającą odbiór towaru przez kontrahenta - dokument obejmuje m.in. wskazanie nadawcy i odbiorcy towaru,
  • potwierdzenia zapłaty

dokumenty te są dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, a co za tym idzie, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.

3)W Przypadku 1 gdy Spółka jest/będzie w posiadaniu:

  • faktury (lub jej kopii) dokumentującej dokonany eksport,
  • dokumentu importowego (lub jego kopii) wystawionego przez organy celne państwa przeznaczenia towaru, potwierdzającego przywóz towarów na terytorium państwa docelowego,
  • potwierdzenia zapłaty

dokumenty te są/będą dokumentami, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, a co za tym idzie, Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.

4)Wskazane w stanie faktycznym, w Przypadku 2 dokumenty, którymi dysponuje Spółka przed zamknięciem retrospektywnych procedur celnych eksportowych dają/będą dawać jej prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy o VAT, przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy o VAT, przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy o VAT przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Przy czym jak wskazuje art. 41 ust. 6 ustawy o VAT stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy o VAT dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu - tzw. komunikat IE-599.

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny - tzw. dokument SAD.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 ustawy o VAT, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 41 ust. 8 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

W myśl art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Artykuł 41 ust. 11 ustawy o VAT, stwierdza natomiast, że przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy;
  • w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Jednocześnie, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

W tym miejscu Spółka wskazuje, że kwestia uzależnienia stosowania stawki 0% w eksporcie od aspektów formalnych była przedmiotem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18 dotyczącej podatnika, który wysyłał pocztą poza terytorium Unii Europejskiej przedmioty kolekcjonerskie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: „(...) w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku). W wyroku tym TSUE stwierdził, że: „(...) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.

W ślad za powyższym rozstrzygnięciem również polskie sądy administracyjne (tak. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17) przyjmują, że: „(...) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił (...)”.

NSA w przytoczonym rozstrzygnięciu przywołał, że w orzecznictwie sądów krajowych już wcześniej podkreślano, że jeśli okoliczność wywozu poza UE zostanie wykazana innymi dowodami, w tym ustalona w sposób bezsporny w ramach toczącego się postępowania podatkowego, organy podatkowe nie mogą takiej okoliczności pomijać, stosując do takiego wywozu stawkę jak dla obrotu krajowego, gdyż takie działanie nie tylko narusza zasadę neutralności, lecz jest nieadekwatne do poczynionych przez organy podatkowe ustaleń faktycznych i w konsekwencji przybiera formę sankcji podatkowej, a nie opodatkowania faktycznej czynności podlegającej VAT (wyroki NSA z dnia 10 września 2014 r., sygn. akt I FSK 1304/13, z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 828/12, czy z dnia 20 grudnia 2017 r., sygn. akt I FSK 825/17).

Obecnie możliwość zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów w przypadku posiadania alternatywnej dokumentacji, innej niż dokument celny potwierdzającym zakończenie procedury wywozu (np. tzw. komunikatem IE-599), potwierdzają również organy podatkowe.

Przykładowo, w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.500.2022.1.MR, organ wskazał, że: „Wnioskodawca nie otrzyma od firmy kurierskiej elektronicznego potwierdzenia wywozu, tzw. komunikatu IE-599, o którym mowa w art. 41 ust. 6a pkt 1 ustawy. Wnioskodawca każdorazowo będzie jednak posiadał potwierdzenie nadania (dokument przewozowy) opatrzony unikalnym numerem paczki, kodem kreskowym oraz deklarację celną i fakturę proformę, potwierdzenie doręczenia paczki, oraz szczegółową fakturę z firmy kurierskiej, na której będzie napisany numer doręczonej paczki. Wszystkie te dokumenty są pobieranie z systemu firmy kurierskiej z panelu klienta. (...) Wnioskodawca będzie posiadać dokumenty, potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, tj. na terytorium Wielkiej Brytanii. Nie będą to wprawdzie dokumenty literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy, co jednak nie stanowi przeszkody w uznaniu, że spełniona została przesłanka w zakresie udokumentowania wywozu, pozwalająca na uznanie, że w analizowanej sprawie doszło do eksportu towarów do nabywców spoza Unii Europejskiej.

Analogicznie wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 12 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.453.2022.1.JK, w której „wnioskodawca wskazał, że posiada lub będzie posiadał w swojej dokumentacji fakturę wystawioną dla kontrahenta lub fakturę wystawioną przez kontrahenta w imieniu Wnioskodawcy (w przypadku gdy strony stosują samofakturowanie) oraz przynajmniej jeden z poniższych dokumentów, z którego każdorazowo będzie wynikało, że towary zostały przemieszczone poza terytorium UE (dalej: Podstawowe dokumenty): - kopia potwierdzenia dostawy towarów podpisana przez odbiorcę towarów, zawierająca numer oraz datę faktury; - list przewozowy (np. dokument CMR) opatrzony podpisem lub pieczęcią przewoźnika oraz osoby odbierającej towary poza UE, zawierający swój numer oraz numer dostawy; - dokument wydany przez organ celny państwa trzeciego potwierdzający import, tj. dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium państwa trzeciego (odpowiednik ZC299 otrzymywanego w przypadku dokonania importu na terytorium Polski); oraz - może dodatkowo posiadać komunikat IE529 potwierdzający zwolnienie towarów do procedury wywozu, zawierający numer faktury. (...) Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, że wskazane przez Wnioskodawcę Podstawowe dokumenty, nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Będą to natomiast dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej”.

Analogiczne rozstrzygnięcia zostały zawarte również w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje dostaw towarów, które są transportowane z Polski poza Unię Europejską przez Spółkę, przewoźnika działającego na zlecenie Spółki lub zagranicznego nabywcy towarów lub przez samego zagranicznego nabywcę towarów. Zdarza się, że w odniesieniu do przedmiotowych transakcji Spółka często nie z własnej winy, pomimo podejmowania należytych starań, nie dysponuje dokumentem celnym potwierdzającym zakończenie procedury wywozu (np. tzw. komunikatem IE-599). W takich przypadkach Spółka dysponuje jednak, oprócz faktury (lub jej kopii) dokumentującej eksport zawierającej opis sprzedawanych towarów, również przynajmniej jednym z następujących dokumentów:

  • dokumentem importowym (lub jego kopii) wystawionym przez organy celne państwa przeznaczenia towaru, potwierdzającym przywóz towarów na terytorium państwa docelowego,
  • listem przewozowym (np. dokument CMR) opatrzonym podpisem lub pieczęcią przewoźnika oraz osoby odbierającej towary poza UE,
  • oświadczeniem kontrahenta potwierdzającym odbiór towarów wskazanych na fakturze - w oświadczeniu zawarte są m.in. oznaczenia towaru, numer faktury i data jej wystawienia, a także numer MRN,
  • potwierdzeniem doręczenia przesyłki do nabywcy wygenerowanym przez system informatyczny przewoźnika, wskazującym, że paczka została odebrana przez nabywcę w kraju doręczenia,
  • dokumentem wystawionym przez przewoźnika, z pieczęcią potwierdzającą odbiór towaru przez kontrahenta - dokument obejmuje m.in. wskazanie nadawcy i odbiorcy towaru.

Spółka zaznacza również, że większość opisanych w niniejszym wniosku dokumentów otrzymuje/będzie otrzymywać drogą elektroniczną. Ponadto, w ramach ww. wariantów gromadzonej dokumentacji, Spółka może także posiadać dowód zapłaty przez kontrahenta za towary będące przedmiotem eksportu.

Państwa zdaniem, na podstawie powyższych dokumentów, Spółka jest w stanie zidentyfikować tożsamość towarów, których dotyczą powyższe dokumenty i powiązać je z wystawioną przez siebie fakturą (lub fakturami) na podstawie opisu towarów lub numerów faktur. Spółka będzie więc w stanie jednoznacznie wykazać, że konkretny towar będący przedmiotem dostawy eksportowej na rzecz kontrahenta opuścił terytorium Unii Europejskiej i został odebrany przez kontrahenta poza jej terytorium.

W tym kontekście ponownie Państwo wskazują, że ustawodawca jednoznacznie w art. 41 ust. 6a ustawy (poprzez użycie słowa „w szczególności”), wymienia jedynie przykłady dokumentów, uprawniających do zastosowania stawki 0% VAT w eksporcie. Ponadto, z utrwalonej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, orzecznictwa TSUE i polskich sądów administracyjnych wynika, że zastosowanie stawki 0% w eksporcie nie może być uzależnione od spełnienia określonych wymogów formalnych (formalne otwarcie procedury wywozu, posiadanie określonej dokumentacji celnej potwierdzającej wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej), jeśli przesłanki materialne eksportu (tj. wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej) zostały spełnione, co podatnik jest w stanie obiektywnie wykazać w oparciu o posiadaną dokumentację.

Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, że wskazane przez Państwa dokumenty, nie są dokumentami, które zostały literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy. Będą to natomiast dokumenty, o których mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Tym samym, jeżeli Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy dysponuje dokumentami, które w sposób jednoznaczny potwierdzają wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej, ma prawo do opodatkowania eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy stawką VAT w wysokości 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1, 3 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

1)dostawcę lub na jego rzecz, lub

2)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Przy czym, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Jednocześnie art. 41 ust. 9 ustawy, stanowi, że:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Wskazać należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy. Z kolei, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja sprzętu komputerowego i elektroniki użytkowej. Spółka realizuje dostawy towarów na rzecz kontrahentów krajowych, kontrahentów z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej oraz z krajów trzecich, w związku z czym rozlicza krajowe dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz eksport towarów z terytorium Polski. Spółka realizuje dostawy m.in. do krajów bałkańskich (Serbia, Czarnogóra, Albania, Armenia), Wielkiej Brytanii oraz Norwegii. Przebieg transakcji i sposób ich dokumentowania zostały przestawione jako Przypadek 1 i Przypadek 2.

Wątpliwości sformułowane we wniosku dotyczą kwestii, czy Spółce przysługuje/będzie przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy, na podstawie posiadanych dokumentów. Przy czym, jak wynika z treści wniosku wątpliwości te wynikają z faktu, że w Przypadku 1 nie posiadają Państwo komunikatu IE-599, natomiast w Przypadku 2 otrzymują Państwo komunikat IE-599 z opóźnieniem.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do opodatkowania dokonywanych dostaw z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0% należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - muszą Państwo posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W powołanym przez Państwa wyroku z dnia 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18 TSUE stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.

Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).

Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w powołanym również przez Państwa wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem Poczty Polskiej poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.

Jak wskazał NSA, w świetle wyżej cytowanego orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji - w ocenie NSA - „(…) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana.”

Należy podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES).

Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE-515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE-518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE-518 System AES generuje automatycznie komunikat IE-599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE-599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że komunikat IE-599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

  • elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany w systemie AES,
  • wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
  • elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jest zapewniona jego autentyczność.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki VAT 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W analizowanej sprawie opisali Państwo dwa przypadki realizowanych transakcji, tj. Przypadek 1 i Przypadek 2.

Przypadek 1

Z wniosku wynika, że w (…) r. dokonali Państwo dostawy towarów na rzecz A LTD (nr (...)). W wyniku transakcji towar został przetransportowany z Polski poza terytorium Unii Europejskiej (Wielka Brytania) przez spółkę (...) Sp. z o.o., która działała w tym zakresie w Państwa imieniu. Z uwagi na to, że kierowca przekroczył inne przejście graniczne niż wskazał przy odprawie - nie otrzymali Państwo komunikatu IE-599. W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania jakie konkretnie dokumenty potwierdzające wywóz towarów z Polski poza UE posiadają Państwo w przypadku transakcji będącej przedmiotem zapytania, wskazali Państwo, że na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza UE posiadają Państwo fakturę dokumentującą eksport, która zawiera opis sprzedawanych towarów, dokument importowy wystawiony przez organ celny państwa przeznaczenia towaru, który potwierdza przywóz towarów na terytorium państwa docelowego, komunikat otwarcia eksportu IE-529 oraz potwierdzenie zapłaty. Dokumenty te pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Spółka otrzymała wskazane dokumenty w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy.

Wskazali Państwo również, że transakcje eksportowe są przez Państwa dokonywane cyklicznie, w związku z czym takie zdarzenie (Przypadek 1) może wystąpić w każdym z przyszłych okresów rozliczeniowych. Nabywcami towarów będą Państwa dotychczasowi oraz nowi klienci. Wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej dokona Spółka (lub firma (...) Sp. z o.o.). Przy czym, Spółka zakłada, że sytuacje spowodowane błędem ludzkim wystąpią w przyszłości w związku z czym Spółka nie będzie posiadać dokumentu IE-599. Analogicznie jak w opisanym stanie faktycznym, na potwierdzenie transakcji realizowanych w ramach Przypadku 1 Spółka będzie posiadać fakturę dokumentującą eksport zawierającą opis sprzedawanych towarów, dokument importowy wystawiony przez organ celny państwa przeznaczenia towaru potwierdzający przywóz towarów na terytorium państwa docelowego, komunikat otwarcia eksportu IE-529 oraz potwierdzenie zapłaty.

Mając na uwadze okoliczności sprawy, w świetle powołanych przepisów prawa należy uznać, że żaden z dokumentów wskazanych przez Państwa w Przypadku 1, tj. faktura dokumentująca eksport, komunikat otwarcia eksportu IE-529 ani potwierdzenie zapłaty nie ma charakteru urzędowego. Dokumenty te mają jedynie charakter informacyjny. Za dokument, o którym mowa wyżej, nie można również uznać dokumentu wydanego przez administrację celną kraju trzeciego (nienależącego do UE).

Tym samym, dokumenty wskazane w Przypadku 1, tj. faktura dokumentująca eksport zawierająca opis sprzedawanych towarów, dokument importowy wystawiony przez organ celny państwa przeznaczenia towaru, komunikat otwarcia eksportu IE-529 i potwierdzenie zapłaty - nie są/nie będą dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy. W konsekwencji na podstawie ww. dokumentów nie mają Państwo/nie będą mieli Państwo prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów.

Tym samym Państwa stanowisko, z którego wynika, że w Przypadku 1 mają Państwo/będą Państwo mieli prawo do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy, na podstawie posiadanych dokumentów należy uznać za nieprawidłowe.

Przypadek 2

Przypadek 2 dotyczy sytuacji, gdy Spółka dokonuje dostawy towarów transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Towar został załadowany na środek transportu (…) r. i wyprowadzony poza teren Unii Europejskiej (…) r. Nabywcą towarów był kontrahent szwajcarski. Towar został przetransportowany do Szwajcarii. Wywozu towarów z Polski do Szwajcarii, w imieniu Spółki dokonał (...) Sp. z o.o. Przy czym, w Przypadku 2, pomyłkowo nie przedstawiono towaru do odprawy celnej eksportowej (przesyłka wyjechała z kraju bez zakończonej odprawy celnej). Takie pomyłki występują wówczas, gdy przewoźnik jednym środkiem transportu przewozi przesyłki udokumentowane różnymi fakturami. W takim wypadku, po zidentyfikowaniu błędu, składany jest wniosek o dokonanie odprawy w trybie retrospektywnym (z mocą wsteczną).

W analizowanym Przypadku 2, środek transportu zawierał również towar, który był dopuszczony do procedury wywozu. Po zauważeniu błędu złożono wniosek do organów celnych o retrospektywne zgłoszenie celne eksportowe. Komunikat IE-599 potwierdzający wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej otrzymali Państwo w ciągu 120 dni od dnia złożenia wniosku dotyczącego retrospektywnego złożenia zgłoszenia celnego eksportowego. Na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza UE posiadają Państwo fakturę VAT (lub jej kopię) dokumentującą eksport, zawierającą opis sprzedawanych towarów, dokument odprawy celnej importowej w Szwajcarii wraz z Wnioskiem do Federalnego Urzędu ds. Ceł i Bezpieczeństwa Granic w Szwajcarii o korektę pierwotnego zgłoszenia celnego, drogowy list przewozowy CMR z potwierdzeniem odebrania towaru przez odbiorcę towaru. Dokumenty te pozwalają na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Spółka zamierza realizować dostawy opisane jako Przypadek 2 w przyszłości (zdarzenie przyszłe). W tym momencie nie można jednak wskazać konkretnego nabywcy towarów, kraju przeznaczenia ani przewoźnika. Przy czym, zakładają Państwo, że w związku z dużą ilością transakcji sprzedaży towarów, również w przyszłości w wyniku błędu ludzkiego nie dojdzie do zgłoszenia niektórych towarów do procedury celnej eksportowej. W takim przypadku będą Państwo posiadać fakturę VAT (lub jej kopię) dokumentującą eksport zawierającą opis sprzedawanych towarów, dokument odprawy celnej importowej w kraju nabywcy wraz z wnioskiem o korektę zgłoszenia celnego pierwotnego oraz drogowy list przewozowy CMR z potwierdzeniem odebrania towaru przez odbiorcę towaru. Zakładają Państwo, że te dokumenty będą Państwo posiadać w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 lub art. 41 ust. 7 ustawy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości ponownie należy wskazać, że ustawodawca uzależnia zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów od warunku posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej oraz jego otrzymania w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

W sytuacji gdy podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy nie posiada dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej natomiast posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu wówczas nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 ustawy (tj. dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej) przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy wówczas mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Jeżeli natomiast podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w art. 43 ust. 6 i 7 ustawy, wówczas ma prawo do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał/otrzyma ten dokument, zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy.

W Przypadku 2, towar został załadowany na środek transportu (…) r. i wywieziony do Szwajcarii (…) r. Przy czym, towar nie został przedstawiony do odprawy celnej eksportowej. Po zidentyfikowaniu błędu, złożono wniosek do organów celnych o retrospektywne zgłoszenie celne eksportowe. Z wniosku wynika, że otrzymali Państwo komunikat IE-599 potwierdzający wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej z opóźnieniem, tj. w ciągu 120 dni od dnia złożenia wniosku dotyczącego retrospektywnego złożenia zgłoszenia celnego eksportowego.

Wskazać należy, że o ile w Przypadku 2 otrzymali Państwo komunikat IE-599 potwierdzający wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej (Szwajcaria), to jednak dokument ten otrzymaliście Państwo w terminie późniejszym niż wymieniony w art. 41 ust. 7 i 8 ustawy (tj. w ciągu 120 dni od dnia złożenia wniosku dotyczącego retrospektywnego złożenia zgłoszenia celnego eksportowego). Należy zatem przyjąć, że nie posiadaliście Państwo kompletu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, więc nie spełnialiście Państwo warunków uprawniających do skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów. W konsekwencji byliście Państwo zobowiązani wykazać tę sprzedaż jako sprzedaż krajową, opodatkowaną według stawki podatku VAT właściwej dla dostawy tych towarów na terytorium kraju. Dokumenty jakie Państwo posiadali, tj. faktura VAT (lub jej kopia) dokumentująca eksport zawierająca opis sprzedawanych towarów, dokument odprawy celnej importowej w kraju nabywcy wraz z wnioskiem o korektę zgłoszenia celnego pierwotnego oraz drogowy list przewozowy CMR z potwierdzeniem odebrania towaru przez odbiorcę towaru nie stanowią dokumentu o charakterze „urzędowym”. W związku z tym do momentu zamknięcia retrospektywnego procedury celnej eksportowej i otrzymania komunikatu IE-599, nie mieli Państwo/nie będą Państwo mieli prawa do zastosowania względem dokonanej transakcji stawki VAT w wysokości 0%, przewidzianej dla eksportu towarów.

Należy jednak wskazać, że otrzymanie przez Państwa dokumentu IE-599 potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż ustawowo określony, upoważnia Państwa do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym Państwo otrzymaliście ten dokument. Zatem, po zakończeniu retrospektywnej procedury celnej eksportowej i po otrzymaniu komunikatu IE-599 potwierdzającego wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej, mieli Państwo prawo do zastosowania stawki VAT 0% właściwej dla eksportu, w odniesieniu do dokonanej dostawy towarów (Przypadek 2). Należy jednak wskazać, że prawo to wystąpiło w drodze korekty odpowiednich deklaracji. Również w zdarzeniu przyszłym, gdy będą Państwo otrzymywać komunikat IE-599 z opóźnieniem, będą Państwo mieli prawo zastosować stawkę VAT w wysokości 0%, poprzez skorygowanie deklaracji.

Państwa zdaniem, w Przypadku 2 dokumenty, którymi dysponuje Spółka przed zamknięciem retrospektywnych procedur celnych eksportowych dają/będą dawać jej prawo do zastosowania stawki VAT 0% dla eksportu towarów, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy. Z niniejszego rozstrzygnięcia wynika natomiast, że prawo do opodatkowania dostaw dokonywanych w Przypadku 2 stawką VAT w wysokości 0% będzie Państwu przysługiwało dopiero po zakończeniu procedur celnych eksportowych dokonanych z mocą wsteczną i otrzymaniu komunikatu IE-599, poprzez korektę deklaracji.

Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie Przypadku 2 należy uznać je za nieprawidłowe.

Jednocześnie wyjaśniamy, że w opisie stanu faktycznego przedstawionym w pierwotnym wniosku, odnośnie posiadanej dokumentacji w Przypadku 1 wskazali Państwo, że oprócz faktury (lub jej kopii) dokumentującej eksport zawierającej opis sprzedawanych towarów, będą Państwo posiadać przynajmniej jeden z dokumentów: dokument importowy (lub jego kopię) wystawiony przez organy celne państwa przeznaczenia towaru potwierdzający przywóz towarów na terytorium państwa docelowego, list przewozowy (np. dokument CMR) opatrzony podpisem lub pieczęcią przewoźnika oraz osoby odbierającej towary poza UE, oświadczenie kontrahenta potwierdzające odbiór towarów wskazanych na fakturze (oświadczenie zawiera m.in. oznaczenie towaru, numer faktury i datę jej wystawienia, numer MRN), potwierdzenie doręczenia przesyłki do nabywcy wygenerowane przez system informatyczny przewoźnika, wskazujące, że paczka została odebrana przez nabywcę w kraju doręczenia, lub dokument wystawiony przez przewoźnika, z pieczęcią potwierdzającą odbiór towaru przez kontrahenta (dokument ten wskazuje m.in. nadawcę i odbiorcę towaru). Ponadto, w ramach ww. wariantów gromadzonej dokumentacji, Spółka może także posiadać dowód zapłaty przez kontrahenta za towary będące przedmiotem eksportu. Pytania sformułowane we wniosku dotyczą prawa do zastosowania stawki VAT 0% w przypadku gdy Spółka posiada ww. dokumenty (w różnych konfiguracjach). Natomiast w uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania jakie dokumenty posiada/będzie posiadała Spółka w Przypadku 1 na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza terytorium UE, wymienili Państwo inne dokumenty niż w pierwotnym wniosku. Wskazali Państwo, że w Przypadku 1 są to/będą: faktura dokumentująca eksport zawierająca opis sprzedawanych towarów, dokument importowy wystawiony przez organ celny państwa przeznaczenia towaru potwierdzający przywóz towarów na terytorium państwa docelowego, komunikat otwarcia eksportu IE-529 i potwierdzenie zapłaty. Z uzupełnienia wniosku nie wynika więc, aby posiadali Państwo w swojej dokumentacji wskazane w pierwotnym wniosku: list przewozowy (np. dokument CMR), oświadczenie kontrahenta potwierdzającego odbiór towarów wskazanych na fakturze, potwierdzenie doręczenia przesyłki do nabywcy wygenerowane przez system informatyczny przewoźnika, wskazujące, że paczka została odebrana przez nabywcę w kraju doręczenia czy też dokument wystawiony przez przewoźnika z pieczęcią potwierdzającą odbiór towaru przez kontrahenta.

W związku z tym, w Przypadku 1, jako element stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przyjęto, że posiadają Państwo/będą posiadać dokumenty wskazane w uzupełnieniu wniosku i na tej podstawie dokonano oceny Państwa stanowiska w zakresie prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi dysponuje/będzie dysponować Wnioskodawca, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa wyroków i interpretacji należy wskazać, że zarówno wyroki jak i interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu.

Przytoczone orzeczenia Organ potraktował jako element Państwa argumentacji, lecz nie mogły mieć one wpływu na ocenę prawną rozpatrywanej sprawy. Nie negując powołanego orzeczenia jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, że organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę. Tym samym, powołane wyroki nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości rozstrzygnięcia przyjętego w przedmiotowej sprawie.

Niemniej jednak odnosząc się do tezy wynikającej z powołanego orzecznictwa, że dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie towarów kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna), należy wskazać, że odnosi się to do sytuacji, w której okoliczność wywozu towaru poza terytorium UE nie była kwestionowana, tj. była ustalona w sposób bezsporny w ramach toczącego się postępowania podatkowego. Ze względu na to, że w toku postępowania interpretacyjnego organ nie wyjaśnia stanu faktycznego (tj. nie przeprowadza postępowania dowodowego), lecz dokonuje oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, nie sposób uznać, że przesłanka materialnoprawna dla zastosowania stawki 0% (tj. fakt wywozu) została rzeczywiście spełniona. Tym samym nie sposób przyjąć, że podatnik ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% pomimo niedopełnienia wymogów formalnych, tj. braku „urzędowego” dokumentu, w którym właściwy organy celny potwierdza wywóz towarów poza UE.

Jednocześnie wyjaśniamy, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00