Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.408.2023.1.KS

Brak prawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na najem samochodu osobowego lub inne wydatki dotyczące przedmiotowego samochodu, nabywane w ramach prowadzonej działalności.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na najem samochodu osobowego lub inne wydatki dotyczące przedmiotowego samochodu, nabywane w ramach prowadzonej działalności ....

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miejska (dalej również: Gmina) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, rozliczający się z tego podatku łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi, zgodnie z ustawą z dnia 5.09.2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 280).

Jedną z jednostek objętych centralizacją rozliczeń podatku VAT w ramach Gminy Miejskiej, jest Miejskie Centrum (zwane dalej: ...). Jest to samorządowa jednostka budżetowa, działająca na podstawie m.in. ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.), ustawy z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 ze zm.) oraz ustawy z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 172).

Zgodnie ze statutem ... (wynikającym z uchwały Rady Miasta nr ... z dnia ...2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego - Miejskie Centrum , przy ul. ... oraz utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą „... ” i nadania statutu jednostce - t. j. Dz. Urz. Woj. ... z 2022 r. poz. ...), Jednostka ta wykonuje zadania polegające na:

  1. monitorowaniu, rozliczaniu i sprawozdawczości zadań w zakresie terapii uzależnień w szczególności poprzez monitorowanie dostępności usług terapeutycznych oraz przygotowywanie i obsługę konkursów ofert na świadczenia z zakresu terapii uzależnień przez podmioty lecznicze, przygotowywanie i kontrolę realizacji umów w tym zakresie;
  2. współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze przeciwdziałania uzależnieniom w zakresie przygotowywania i obsługi konkursów, kompletowania dokumentacji niezbędnej do zawarcia umów oraz monitorowania, rozliczania, sprawozdawczości i kontroli realizacji umów zawartych z tymi organizacjami;
  3. świadczeniu pomocy dla osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych oraz od uzależnień behawioralnych i zagrożonych uzależnieniem;
  4. udzielaniu rodzinom, w których występują problemy uzależnień od substancji
  5. psychoaktywnych oraz behawioralnych, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
  6. prowadzeniu profilaktycznej działalności edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie uzależnień od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych;
  7. udzielaniu porad i informacji telefonicznych, dotyczących problemów związanych z uzależnieniami, współuzależnieniem i przemocą;
  8. realizacji zadań izby wytrzeźwień w ramach działu opieki nad osobami nietrzeźwymi na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz aktów wykonawczych; realizacji zadań ogrzewalni w ramach działu opieki nad osobami nietrzeźwymi na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz aktów wykonawczych;
  9. prowadzeniu działalności informacyjnej dla mieszkańców miasta w zakresie oferty terapeutycznej dla osób uzależnionych i członków ich rodzin, rozpoznawaniu i bieżącym monitorowaniu zjawisk związanych z uzależnieniami w środowisku lokalnym w diagnozie problemów uzależnień;
  10. realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
  11. współpracy z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Krajowym Biurem ds. Przeciwdziałania Narkomanii, udziale w konferencjach i szkoleniach oraz kampaniach społecznych organizowanych przez Agencję i Biuro;
  12. współpracy ze środowiskami naukowymi w zakresie ćwiczeń praktycznych, praktyk zawodowych, badań naukowo-dydaktycznych, wymiany doświadczeń, doskonalenia kadry, współpracy przy realizacji projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych.

Opisana powyżej działalność ma charakter publiczny. Gmina realizując ją w ramach działalności ... nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Wskazana Jednostka nie realizuje działalności gospodarczej, w tym nie dokonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani też zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem.

W celu usprawnienia realizacji zadań ..., oraz mając na względzie potrzebę zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, Gmina (z ramienia której działał ...) zawarła w dniu ...2023 r. umowę z ... Sp. z o.o. z/s w ..., na podstawie której ww. firma wynajęła Gminie (a dokładnie ww. Jednostce) samochód elektryczny na okres 36 miesięcy, z tytułu których to usług ... będzie zobowiązany do dokonywania comiesięcznych płatności wynagrodzenia na rzecz ww. firmy ... obejmującego podatek VAT naliczony wg stawki 23%. Najem dotyczy samochodu osobowego.

Wskazany pojazd samochodowy będzie wykorzystywany przez ... do realizacji powierzonych jej zadań statutowych o charakterze publicznym (opisanych powyżej), a tym samym nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Gmina (wskazana Jednostka) nie będzie nikomu udostępniała tego samochodu za odpłatnością.

Gmina zamierza uzyskać dofinansowanie w formie dotacji ze środków udostępnionych bankom z przeznaczeniem na dopłatę do opłat ustalanych w umowach najmu długoterminowego lub w umowach leasingu, pojazdów samochodowych z napędem elektrycznym, dlatego też złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie realizowanego przedsięwzięcia w ramach programu priorytetowego .... Po pozytywnej weryfikacji złożonego wniosku, podpisywana jest umowa z bankiem współpracującym z NFOŚiGW w zakresie udzielania wsparcia w ramach ww. programu, w tym przypadku jest to Bank ... S.A. w .... Celem programu jest unikanie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie najmu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych.

Z uwagi na fakt, iż finansowanie może również obejmować podatek VAT związany z najmem/leasingiem samochodów z napędem elektrycznym, Gmina zobowiązana jest do złożenia oświadczenia, czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym i czy nie ma prawnej możliwość odliczenia podatku naliczonego w jakiejkolwiek części, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, co - zgodnie z założeniami programu - potwierdzone winno być stosowną interpretacją indywidualną.

Pytanie

Czy w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, Gmina uprawniona jest do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na najem samochodu osobowego lub inne wydatki dotyczące przedmiotowego samochodu nabywane w ramach prowadzonej działalności ...?

Państwa stanowisko w sprawie

STANOWISKO GMINY

Gmina nie jest uprawniona do odliczenia (ani częściowo ani w całości) podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi przez ... w związku z najmem samochodu osobowego opisanego w stanie faktycznym, ani też z innymi wydatkami dotyczącymi przedmiotowego samochodu, gdyż będzie on wykorzystywany wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA GMINY

Uzasadniając powyższe stanowisko na wstępie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

·odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

·towary i usługi, z których nabyciem jest związany podatek VAT, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych co najmniej częściowo, czyli nie może zostać odliczony podatek VAT w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego przedmiotowej sprawy, Gmina (...) będzie wykorzystywać samochód objęty opisaną umową najmu do realizacji swoich zadań statutowych, a więc do gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom, prowadzenia profilaktycznej działalności edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie uzależnień i innych związanych z tym zadań. Co istotne - dokonując tych czynności Gmina nie działa jako podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą, ale jako organ władzy publicznej wykonujący swe zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została zobowiązana, a do wykonywania których powołała utworzoną przez siebie jednostkę budżetową, jaką jest ..., która - dla celów podatku VAT - objęta jest jednym scentralizowanym rozliczeniem tego podatku w ramach Gminy Miejskiej .

Ponadto użytkowany pojazd samochodowy nie będzie nikomu udostępniany za odpłatnością.

Tym samym zakupy dotyczące ww. samochodu, w tym opłaty za najem czy inne wydatki związane z użytkowaniem i eksploatacją samochodu, nie będą związane z ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT Gminy Miejskiej .

W efekcie, w przedstawionym stanie faktycznym, najem samochodu osobowego, nie umożliwia Gminie (a dokładnie ...) odliczenia podatku naliczonego, związanego z wydatkami dotyczącymi tego samochodu w jakimkolwiek zakresie, gdyż nie zostanie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jako że samochód ten wykorzystywany jest i będzie przez Gminę wyłącznie do działalności, w odniesieniu do której nie działa ona w charakterze podatnika VAT.

Podsumowując, Gmina nie jest uprawniona do odliczenia (ani w całości ani w części) podatku naliczonego, związanego z wydatkami dotyczącymi samochodu, o którym wyżej mowa, w tym ponoszonych w związku z jego najem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali - pojazd samochodowy będzie wykorzystywany przez ... do realizacji powierzonych jej zadań statutowych o charakterze publicznym, a tym samym nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu opisanego we wniosku najmu samochodu osobowego lub innymi wydatkami dotyczącymi przedmiotowego samochodu nabywanymi w ramach prowadzonej działalności .... Tym samym, nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie mają Państwoprawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na najem samochodu osobowego lub inne wydatki dotyczące przedmiotowego samochodu, nabywane w ramach prowadzonej działalności, ponieważ ponoszone wydatki nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie wynikające z wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00