Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.427.2023.2.JS

Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup aparatów słuchowych, ich serwisu, kosztów baterii i akcesoriów, w związku z ich wykorzystaniem do rozwoju oprogramowania.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup aparatów słuchowych, ich serwisu, kosztów baterii i akcesoriów. Wniosek uzupełnił Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 10 sierpnia 2023 r. i 23 sierpnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako programista. (...) Dla Pana jako programisty prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, aparaty słuchowe stanowią nieodłączne narzędzie pracy, umożliwiające Panu efektywną komunikację i uczestnictwo w projektach z klientami oraz innymi specjalistami. Ponadto, istnieje szereg dodatkowych korzyści, które wynikają z wykorzystania aparatów słuchowych w Pana działalności:

Możliwość rozwoju oprogramowania w oparciu o aparaty słuchowe:

Aparaty słuchowe posiadają zaawansowane możliwości technologiczne, które mogą być wykorzystane do tworzenia i rozwijania oprogramowania. Ich integracja z aplikacjami i narzędziami programistycznymi otwiera nowe perspektywy tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla osób z uszkodzonym słuchem. Ponadto, koszty związane z zakupem aparatów słuchowych mogą być uznane jako inwestycja w technologię, umożliwiającą rozwój oprogramowania zintegrowanego z tymi urządzeniami.

Możliwość regulacji aparatów słuchowych z aplikacji:

Współczesne aparaty słuchowe często posiadają zaawansowane aplikacje mobilne, które umożliwiają regulację i dostosowanie ustawień. W przypadku Pana pracy jako programisty, ta funkcja jest szczególnie istotna, ponieważ może Pan dostosowywać ustawienia aparatów w zależności od sytuacji, jak i lokalizacji w której się Pan znajduje. Jest to niezwykle pomocne przy komunikacji w językach obcych, gdzie każdy język brzmi inaczej w aparatach słuchowych, i wymaga indywidualnej konfiguracji. Dostosowanie ustawień pozwala na bardziej efektywną pracę i skuteczną komunikację z klientami i partnerami biznesowymi z różnych krajów.

Potrzeba większej liczby urządzeń testowych:

W prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej jako programista, potrzebuje Pan większej liczby urządzeń testowych, aby przeprowadzać dokładne testy i analizy oprogramowania. Urządzenia testowe są niezbędne do weryfikacji działania tworzonych przez Pana aplikacji w kontekście obsługi przez osoby z uszkodzonym słuchem. Uzyskanie preferencyjnych rozwiązań podatkowych dla większej liczby urządzeń testowych pomoże w zapewnieniu wysokiej jakości usług i poprawie efektywności w Pana działalności.

Prosi Pan o potwierdzenie możliwość uwzględnienia kosztów zakupu aparatów słuchowych jako kosztów uzyskania przychodów.

Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy:

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) 2022 r. Zajmuje się Pan rozwojem oprogramowania, a także rozwojem elektroniki użytkowej, jak i oprogramowaniem do niej.

Wybrał Pan opodatkowanie swojej działalności według stawki liniowej.

Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Na pytanie jakie wydatki – które są przedmiotem wniosku - chciałby Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności, odpowiedział Pan, że zakup aparatów słuchowych, koszt serwisu oraz koszt baterii i akcesoriów.

Wydatki zostaną przez Pana poniesione po uzyskaniu pozytywnej interpretacji podatkowej.

Na pytanie, czy wydatki te zostały przez Pana poniesione w roku podatkowym, w którym uzyskał Pan pierwszy przychód ze źródła jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej odpowiedział Pan, że jest to planowany przyszły zakup, zależny od interpretacji podatkowej, jako że Pana obecny, prywatny sprzęt całkowicie spełnia swoje zadanie, jako aparat słuchowy i jedyny cel tego zakupu to badanie możliwości, i ewentualny rozwój oprogramowania, jak i ewentualny rozwój tzw. „Hardware” do aparatów słuchowych.

Na pytanie, czy wydatki te zostały/zostaną poniesione przez Pana i w żaden sposób nie zostały/zostaną Panu zwrócone lub zrefundowane odpowiedział Pan, że nie planuje Pan składać wniosku o refundację, gdyż zakup nie jest obecnie konieczny jako iż ma Pan w pełni funkcjonujący sprzęt, który spełnia swoją rolę, niestety nie posiada funkcjonalności, które chciałby Pan badać pod względem potencjalnego rozwoju. Tj. (...).

Będzie posiadał Pan faktury potwierdzające dokonanie zakupu aparatów słuchowych, wystawione na Pana, a także dokumentujące pozostałe wydatki w czasie badania możliwości wykorzystania aparatów słuchowych w celu rozwoju oprogramowania/hardware’u do nich.

Na pytanie - w związku ze stwierdzeniami zawartymi we wniosku, z których wynika, że zamierza Pan zakupić więcej niż jeden aparat słuchowy, prosimy o wyjaśnienie zakupu ilu aparatów słuchowych dotyczy wniosek i czym uzasadnia Pan zakup takiej ilości tych aparatów odpowiedział Pan, że na chwilę obecną planowany jest zakup dwóch aparatów słuchowych, lecz nie wyklucza Pan możliwości zakupu większej ilości do testów w przyszłości, od różnych producentów, i różnych modeli, jak i roczników aparatów jako że elektronika, i oprogramowanie do niej zmienia się w czasie. Dodatkowo zakup przynajmniej dwóch aparatów słuchowych motywuje Pan tym, że jeśli chce Pan wykorzystać ich pełen potencjał, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój oprogramowania/hardware(będzie Pan w chwili obecnej używał tego określenia zamiennie), to para(2 szt.) pozwoli Panu na osiągnięcie warunków testowych ich przeciętnego użytkownika, a także pozwoli Panu na lepsze badanie potencjalnego rozwoju oprogramowania.

Głównym celem zakupu aparatów słuchowych jest badanie możliwości rozwoju oprogramowania, a celem dodatkowym jest pomoc w lepszym wykonywaniu obowiązków zawodowych, jako że nowsze aparaty słuchowe są w stanie zapewnić lepszą jakość dźwięku, co przełożyłoby się na dodanie większej pewności siebie, gdyż np., nie musiałby Pan prosić o powtórzenie, bądź mógłby Pan sprawniej regulować aparaty zależnie od otoczenia, jak i tryby mogłyby się zmieniać dynamicznie, zależnie od otoczenia w którym się Pan znajduje. Nie posiada Pan w chwili obecnej sprzętu (tj. aparatów słuchowych), który umożliwiłby badania możliwości rozwoju do nich oprogramowania. Prowadził Pan rozmowy o potencjalnym kontrakcie z wiodącym producentem aparatów słuchowych, lecz nic z nich nie wynikło.

Pana celem głównym zakupu aparatów słuchowych jest pozwolenie Panu na badanie potencjalnych możliwości rozwoju oprogramowania/hardware do nich, jak i potencjalnych integracji z innymi aplikacjami. Celem dodatkowym jest użycie ich do spotkań biznesowych, jak i kontaktu z klientem, po pozytywnym nawiązaniu kontaktów biznesowych, jak i eksploracji rynku co obecne aparaty zapewniają, lecz poprawiłoby jakość spotkań z potencjalnym/obecnym klientem. Mamy w ten sposób spełnione przesłanki, o potencjalnym osiągnięciu przychodu poprzez rozwój oprogramowania, jak i zwiększenie prawdopodobieństwa uzyskania potencjalnego kontraktu, poprzez potencjalne wywarcie lepszego wrażenia przed klientem, co wiąże się również z zachowaniem jego źródła, pośrednio - w trakcie rozmów z klientem, poprzez np. lepsze rozumienie języka obcego, gdzie komunikacja z Pana obecnym głównym klientem odbywa się w języku angielskim, i częściowo w polskim, lecz nie wszyscy jego pracownicy porozumiewają się w języku polskim. Dodatkowo planuje Pan dalszy rozwój działalności poprzez rozwój oprogramowania, co zapewniłoby by Panu pasywny dochód, a także potencjalne poszukiwanie dodatkowych klientów zagranicznych/krajowych co długofalowo mogłoby Panu pozwolić na zatrudnienie pracowników, i dalszy rozwój.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy wydatki na zakup aparatów słuchowych oraz koszty utrzymania aparatów słuchowych, takie jak baterie, części zamienne, serwis, czy czyszczenie może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej?

2.Czy zakup więcej niż jednego aparatu słuchowego może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w zakresie pierwszego i drugiego pytania, odpowiedź na nie jest twierdząca.

Uzasadnienie Pana stanowiska

W zakresie pytania pierwszego: w ramach potencjalnych testów/badań potencjalnego rozwoju potrzebuje Pan zapewnić sprawność sprzętu. Jeśli chce Pan spełnić dodatkowy cel, czyli lepszą jakość kontaktów z klientem, potrzebuje Pan mieć sprzęt utrzymany w jak najlepszym stanie, gdyż np. aparat z zapchanym filtrem nie zapewnia tak samo dobrej jakości rozmowy, podobnie ma się sytuacja z bateriami, gdyż bez nich aparat nie działa. Podobnie ma się sytuacja z akcesoriami jak osuszacz do aparatów, który pozwala na konserwację aparatów;

W zakresie pytania drugiego:dla zapewnienia środowiska testowego potencjalnych badań/rozwoju oprogramowania zbliżonego do warunków rzeczywistego, potencjalnego użytkownika oprogramowania/hardware’u, bądź integracji potrzebuje Pan dwóch aparatów. Dodatkowo zakup większej ilości aparatów, do zwiększenia gamy testów jest wskazany, biorąc pod uwagę różnicę w elektronice, jak i oprogramowaniu aparatów, zależnie od producenta, jak i rocznika modelowego. Można to porównać do samochodów, i oprogramowania, jak i elektroniki, która się w nich znajduje. Przykładowo producent może wprowadzić nowszą wersję oprogramowania/hardware, co skutkuje zmianą np. komunikacji z nim. W temacie aparatów słuchowych zwiększenie gamy testowanych aparatów, mogłoby zwiększyć pulę odbiorców potencjalnego produktu, jak i utrzymanie klientów wraz z wymianą przez nich aparatów słuchowych, poprzez zapewnienie wsparcia do danej wersji oprogramowania/hardware’u, co przekładałoby się jednocześnie na lepszą jakość świadczonych usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Oznacza to, że zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z tego przepisu.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy – oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli między jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodów istnieje związek przyczynowy (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).

Zatem warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym – możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia jego przychodów.

Dokonując oceny charakteru ponoszonych wydatków, należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jakkolwiek podmioty gospodarcze mogą dowolnie i swobodnie podejmować decyzje finansowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to jednak kwalifikacja wydatków do kosztów podatkowych winna opierać się na przepisach prawa podatkowego. Nie każdy wydatek z racji tylko samego jego poniesienia jest kosztem podatkowym. Aby tak było, wydatek musi spełniać wskazane kryteria ustawowe. Nie ma w tym względzie dowolności i uznaniowości podyktowanej pozaustawowymi kryteriami.

Wskazuję również, że sam fakt nieobjęcia ustawowym wykazem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wystarczający do podatkowej kwalifikacji kosztów. Brak takiego wydatku w katalogu kosztów negatywnych nie skutkuje automatycznym przyjęciem, że stanowi on koszt podatkowy.

Z opisu sprawy wynika, że:

(...);

prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach, której zajmuje się Pan rozwojem oprogramowania, a także rozwojem elektroniki użytkowej, jak i oprogramowaniem do niej, opodatkowaną w sposób liniowy;

chciałby Pan w przyszłości zakupić dwa aparaty słuchowe;

głównym celem zakupu aparatów słuchowych jest badanie przez Pana możliwości rozwoju oprogramowania, a celem dodatkowym jest pomoc w lepszym wykonywaniu obowiązków zawodowych;

wydatek na zakup aparatów słuchowych nie zostanie Panu zrefundowany;

oprócz wydatków poniesionych na zakup aparatów słuchowych przedmiotem wniosku są wydatki, które zostaną poniesione na ich serwis oraz koszt baterii i akcesoriów;

będzie Pan posiadał faktury dokumentujące poniesione przez Pana wydatki.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wydatki poniesione na:

zakup aparatów słuchowych (2 sztuk),

części zamienne do nich,

ich serwisu,

koszt baterii i akcesoriów

mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Wydatki te pozostają w związku przyczynowym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zakup aparatów słuchowych, części zamiennych do tych aparatów, serwisu, koszt baterii i akcesoriów jest po pierwsze związany z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, bo zamierza Pan badać możliwość rozwoju oprogramowania do tych aparatów, a po drugie ma Panu pomóc w prawidłowym wykonywaniu obowiązków zawodowych oraz w komunikowaniu się z innymi osobami podczas wykonywania obowiązków służbowych.

Tym samym – ww. wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Zastrzegam, że w ramach postępowania uregulowanego w Rozdziale 1a Ordynacji podatkowej, dokonałem wyłącznie interpretacji mającego zastosowanie w sprawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotą zaś analizowanej normy jest związek przyczynowy między poniesionym wydatkiem a osiągnięciem, zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodów. Oparłem zatem swoje rozstrzygnięcie na opisie sprawy, gdzie wskazał Pan, że:

(…) celem głównym zakupu aparatów słuchowych jest pozwolenie na badanie potencjalnych możliwości rozwoju oprogramowania/hardware do nich, jak i potencjalnych integracji z innymi aplikacjami.

Celem dodatkowym jest użycie ich do spotkań biznesowych, jak i kontaktu z klientem, po pozytywnym nawiązaniu kontaktów biznesowych (…).

Zaznaczam jednocześnie, że zaliczając określony wydatek do kosztów uzyskania przychodów, podatnik stosuje przepis prawa podatkowego o charakterze materialnoprawnym, tj. uznaje, że zaistniałe po jego stronie okoliczności wypełniają hipotezę określonej normy prawnej (mieszczą się w zakresie zastosowania danej normy prawnej/danego przepisu). Podejmując decyzję o zastosowaniu danego przepisu prawa podatkowego, podatnik musi liczyć się jednak z koniecznością przedstawienia dowodów potwierdzających prawidłowość tej czynności, jaka może się pojawić na etapie ewentualnych postępowań podatkowych lub kontrolnych.

Udowodnienie prawidłowości zaliczenia opisanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodów może zatem wymagać w szczególności udowodnienia: poniesienia wydatków, ich charakteru, w szczególności ich celowości, racjonalności działań podatnika, a w konsekwencji braku okoliczności uniemożliwiających uznanie przedmiotowych kosztów za koszty uzyskania przychodów. W ramach postępowania dowodowego może również zostać dokonana szczegółowa analiza związku ponoszonych wydatków z Pana przychodami.

Zasady udowadniania okoliczności faktycznych w postępowaniu podatkowym normuje ustawa – Ordynacja podatkowa. Na mocy art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodami takimi mogą być księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a § 3, art. 284b § 3 i art. 288 § 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe (art. 181 Ordynacji podatkowej). Stosownie do art. 187 § 1 ww. aktu prawnego, organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Ocena kwestii udowodnienia danej okoliczności jest dokonywana na podstawie całości zgromadzonych dowodów (art. 191 tej ustawy).

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) Ordynacji podatkowej.

Dokonując interpretacji indywidualnej organ interpretacyjny przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Innymi słowy, organ wydający interpretacje indywidualne opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, tj. okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Nie prowadzi natomiast postępowania dowodowego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00