Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.563.2023.2.JM

Opodatkowanie dochodów zagranicznych w Polsce.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 6 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów zagranicznych w Polsce. Uzupełniła Pani wniosek – na wezwanie – pismem z 3 sierpnia 2023 r. (data wpływu 8 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Centrum Pani interesów życiowych jest w Anglii/Wielkiej Brytanii. Prowadzi Pani działalność gospodarczą wykonywaną osobiście na terenie Wielkiej Brytanii od dnia 6 lutego 2019 r. do chwili obecnej. Działalność ta polega na świadczeniu usług opiekuńczych w domu/ mieszkaniu podopiecznego – na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej ze spółką (…). W Wielkiej Brytanii posiada Pani numer ubezpieczenia społecznego (...), podlega Pani ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz opłaca podatek dochodowy.

Wystąpiła Pani także do (…) o uzyskanie prawa stałego pobytu i obecnie posiada Pani status "pre-settled”, co oznacza m.in. prawo do pracy na terenie Zjednoczonego Królestwa i możliwość nabycia prawa stałego pobytu.

Z uwagi na charakter wykonywanej pracy nie posiada Pani jednego, stałego adresu zamieszkania, lecz adres ten ulega zmianie wraz ze zmianą podopiecznego. W związku z tym, dla ułatwienia korespondencji służbowej – posługuje się Pan adresem zarejestrowanej działalności gospodarczej lub adresem mieszkania położonego w (…), który stanowi jej wyłączną własność. Przebywa Pani w Wielkiej Brytanii od roku 2019, z krótkimi przerwami na odpoczynek w Polsce. Jak wynika z zaświadczenia (…), przebywała Pani w Wielkiej Brytanii w roku 2019 – 274 dni, w roku 2020 – 197 dni, w roku 2021 – 298 dni, a w roku 2022 – 240 dni. Na czas odpoczynku przyjeżdża Pani do Polski, odwiedzając najbliższą rodzinę (brata i rodziców). Wiąże Pani swoją przyszłość z Wielką Brytanią, to tam posiada Pani stałe miejsce zarobku i nie zamierza się z tego kraju wyprowadzać. Wręcz przeciwnie, stara się Pani o uzyskanie statutu stałego pobytu („settled”).

Nie ma Pani dzieci ani męża.

Jest Pani właścicielką mieszkania położonego w (…), które zostało przez Panią nabyte na wiele lat przed wyjazdem do Wielkiej Brytanii. Mieszkanie to oddała Pani w najem (…), która uzyskała także stały meldunek pod tym adresem. W czasie pobytu w Polsce korzysta Pani z jednego, zarezerwowanego na Pani potrzeby pokoju.

Przy okazji składania rocznych rozliczeń podatkowych została Pani pouczona przez firmę podatkową, że powinna Pani wskazać jako swoje miejsce rezydencji Polskę z uwagi na fakt posiadania przez Panią mieszkania w (…). Nie weryfikowała Pani prawdziwości tego stwierdzenia, tylko przyjęła je w swoich deklaracjach podatkowych i na potrzeby ubezpieczenia społecznego w Polsce. Nie posiada Pani wykształcenia prawniczego i nie potrafi samodzielnie określić swojej rezydencji podatkowej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego – roku 2021. Wnosi Pani o interpretację indywidualną w zakresie ustalenia, że za rok 2021 jako obywatel Polski, podlegała w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek dotyczy okresu od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Nie posiada Pani stałego miejsca zamieszkania. Jak zostało to wyjaśnione powyżej, mieszka Pani u swoich podopiecznych. Dla celów podatkowych (głównie dla celów korespondencji) w Wielkiej Brytanii podaje Pani adres zarejestrowania swojej działalności gospodarczej, a dla celów rozliczenia podatku w Polsce podaje Pani adres w Polsce.

Nie wie Pani, czy Wielka Brytania traktuje Panią jako rezydenta podatkowego. Faktem jest, że posiada Pani angielski numer podatkowy i tam rozlicza podatek od dochodów osiągniętych w Wielkiej Brytanii.

Nie posiada Pani jeszcze certyfikatu rezydencji Wielkiej Brytanii z uwagi na to, że nie minął jeszcze okres 5 lat od daty zamieszkania w Wielkiej Brytanii. Posiada Pani status „pre-settled” do dnia 16 października 2025 r., ale będzie się starać o statut rezydenta od 6 lutego 2024 r. (upływ 5 lat od daty zamieszkania w Wielkiej Brytanii).

Wyjechała Pani do Wielkiej Brytanii z zamiarem przesiedlenia się na stałe, także w celach zarobkowych, przy czym jej rodzaj pracy (opiekunka mieszkająca wraz z podopiecznym) nie pozwala na posiadanie stałego miejsca zamieszkania.

Nie posiada Pani samochodu, nie ma zaciągniętego kredytu, posiada Pani telefon zarejestrowany w Polsce, przy czym jest to związane z faktem, że korzysta Pani z tego samego numeru telefonicznego od 20 lat. Kwestia miejsca rejestracji numeru telefonu nie ma dla Pani żadnego znaczenia. Korzysta Pani ze swoich praw publicznych i bierze udział w wyborach do sejmu i prezydenckich odbywających się w Polsce, przy czym z uwagi na Pani obecne miejsce zamieszkania bardziej jest zainteresowana życiem politycznym i społecznym w Wielkiej Brytanii. Z uwagi na brak statusu stałego rezydenta nie może Pani jeszcze uczestniczyć w wyborach samorządowych w Wielkiej Brytanii. Zawsze angażuje się Pani w życie lokalnej społeczności w miejscu aktualnego pobytu, dążąc także do aktywizacji społecznej swoich podopiecznych.

Pani główne źródło dochodów znajduje się w Wielkiej Brytanii. Pani głównym źródłem dochodów jest dochód z działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza jest wykonywana osobiście przez Panią w miejscu świadczenia usługi, tj. w miejscu zamieszkania danego podopiecznego. Nie posiada Pani placówki w Polsce. Nie zamierza Pani wykonywać działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opiekuńczych na terytorium RP.

Działalność gospodarcza jest wykonywana w odniesieniu do klientów w Wielkiej Brytanii — za pośrednictwem spółek z grupy (…). Uzyskuje Pani dochody na terytorium Wielkiej Brytanii, gdyż tam są świadczone usługi. Dodatkowo uzyskuje Pani dochody w Polsce z tytułu umowy zlecenia (jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej) za pośrednictwem spółek z grupy (…)

Działalność gospodarcza jest zarejestrowana w Wielkiej Brytanii.

Dochody z działalności gospodarczej są rozliczane w Wielkiej Brytanii. Celem niniejszego wniosku jest uzyskanie odpowiedzi, czy dodatkowo dochody te powinno być rozliczane w RP. Złożyła Pani roczne rozliczenie PIT za rok 2021 obejmujące dochody z Wielkiej Brytanii z ostrożności, nie znając swojego rzeczywistego statusu podatkowego.

Uzyskała Pani dochody wykazane jako dochody uzyskane w Polsce za rok 2021 z tytułu umowy zlecenia jako osoba nie prowadząca działalności gospodarczej.

Pytanie ostatecznie sprostowane w nadesłanym uzupełnieniu

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego, mają do Pani zastosowanie przepisy art. 3 ust. 2a w zw. z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. („Konwencja”), regulujące kwestie ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce, a w związku z tym nie podlega Pani opodatkowaniu od dochodów osiągniętych w Wielkiej Brytanii, i konsekwentnie, nie mają do Niej zastosowania przepisy art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Z uwagi na to, że Pani centrum interesów życiowych mieści się w Wielkiej Brytanii, posiada Pani za rok 2021 ograniczony obowiązek podatkowy, zatem nie podlega Pani w Polsce opodatkowaniu od dochodów uzyskiwanych w Wielkiej Brytanii. Według art. 4 ust. 2 Konwencji, jeżeli osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu umawiających się krajach, wówczas jej status ustala się zgodnie z zasadą, że o miejscu zamieszkania decyduje to państwo, z którym dana osoba ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze, a gdy nie ma stałego miejsca zamieszkania w żadnym państwie, wówczas przyjmuje się to Państwo, w którym zwykle przebywa. Zgodnie komentarzem do Modelowej Konwencji OECD przez powiązania należy rozumieć ośrodek interesów życiowych, stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim majątkiem.

Według Pani, takim miejscem jest Wielka Brytania, to z tym krajem wiąże Pani swoją przyszłość, to w tym kraju przebywa na co dzień i tu realizuje swoje pasje i zainteresowania. Fakt posiadania mieszkania w Polsce nie ma znaczenia przeważającego, gdyż przepis nakazuje rozważenie nie tylko interesów gospodarczych, ale i interesów osobistych.

Z uwagi na to, że nie podlega Pani obowiązkowi podatkowemu na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – z uwagi na wyjątek wynikający z art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii nie ma zastosowania art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przesłanka jego zastosowania jest podleganie przez Panią obowiązkowi podatkowemu na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani podlega obowiązkowi podatkowemu w zakresie dochodów uzyskiwanych w Polsce w sposób ograniczony na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ograniczony obowiązek podatkowy

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie danej osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy, analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Polski centrum interesów życiowych.

Co istotne, posiadanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest ściśle związane ze spełnieniem ww. przesłanek. Podatnik spełniający kryteria wymienione w art. 3 ust. 1a ustawy, jest uznawany za osobę mającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, natomiast podatnik który tych kryteriów nie spełnia podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto zauważyć należy, że wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umowy/Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z opisu sprawy wynika, że centrum Pani interesów życiowych jest w Wielkiej Brytanii. Nie ma Pani dzieci ani męża. Wyjechała Pani do Wielkiej Brytanii w 2019 r. celem przesiedlenia się na stałe, ale również w celach zarobkowych. Przy czym, Pani rodzaj pracy (opiekunka mieszkająca wraz z podopiecznym) nie pozwala na posiadanie stałego miejsca zamieszkania. Wystąpiła Pani także do (…) o uzyskanie prawa stałego pobytu i obecnie posiada Pani status „pre-settled” do 16 października 2025 r., co oznacza m.in. prawo do pracy na terenie Zjednoczonego Królestwa i możliwość nabycia prawa stałego pobytu. Wiąże Pani swoją przyszłość z Wielką Brytanią, to tam posiada Pani stałe miejsce zarobku i nie zamierza się z tego kraju wyprowadzać. Wręcz przeciwnie, stara się Pani o uzyskanie statusu stałego pobytu („settled”).

Zawsze angażuje się Pani w życie lokalnej społeczności w miejscu stałego pobytu, dążąc także do aktywizacji społecznej swoich podopiecznych. Jest Pani zainteresowana życiem politycznym i społecznym w Wielkiej Brytanii.

Pani główne źródło dochodów znajduje się w Wielkiej Brytanii. Pani głównym źródłem dochodu jest dochód z działalności gospodarczej zarejestrowanej w Wielkiej Brytanii w 2019 r. Działalność gospodarcza jest wykonywana osobiści przez Panią w miejscu świadczenia usługi, tj. w miejscu zamieszkania danego podopiecznego. Nie posiada Pani placówki w Polsce. Nie zamierza Pani wykonywać działalność gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opiekuńczych na terytorium RP.  Dodatkowo uzyskuje Pani dochody w Polsce z tytułu umowy zlecenia (jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej).

Nie posiada Pani jeszcze certyfikatu rezydencji Wielkiej Brytanii, z uwagi na to, że nie minął jeszcze okres 5 lat od daty zamieszkania w Wielkiej Brytanii. Będzie się Pani starać o status rezydenta od 6 lutego 2024 r. (upływ 5 lat od daty zamieszkania w Wielkiej Brytanii). W Wielkiej Brytanii posiada Pani numer ubezpieczenia społecznego, podlega Pani ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz opłaca podatki.

Jest Pani właścicielką mieszkania położonego w (...), które zostało przez Panią nabyte na wiele lat przed wyjazdem do Wielkiej Brytanii. Mieszkanie to oddała Pani w najem. W czasie pobytu w Polsce korzysta Pani z jednego, zarezerwowanego na Pani potrzeby pokoju. Nie posiada Pani samochodu, nie ma zaciągniętego kredytu.

Dodatkowo, poinformowała Pani, że przebywa Pani w Wielkiej Brytanii od roku 2019, z krótkimi przerwami na odpoczynek w Polsce. Przebywała Pani w Wielkiej Brytanii w roku 2019 – 274 dni, w roku 2020 – 197 dni, w roku 2021 – 298 dni, a w roku 2022 – 240 dni.

W świetle przedstawionych faktów, stwierdzam, że w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie posiadała Pani ośrodka interesów życiowych (osobistych i gospodarczych) w Polsce. Ponadto, Pani pobyt w ww. okresie na terytorium Polski był krótszy niż 183 dni w roku podatkowym.

Skoro nie posiada Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, to nie mamy do czynienia z podwójną rezydencją. W Pani przypadku, nie ma konieczności ustalania miejsca zamieszkania na podstawie art. 4 Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zatem, w 2021 r. podlegała Pani ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ww. okresie podlegała Pani opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych w Polsce z uwzględnieniem Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Pani wątpliwość budzi kwestia obowiązku opodatkowanie dochodów uzyskiwanych w Wielkiej Brytanii z tytułu prowadzonej tam działalności gospodarczej.

Pani przychody z działalności gospodarczej a opodatkowanie w Polsce

Wskazana powyżej zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonych na jej terytorium.

W myśl art. 3 ust. 2b pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Przy czym, stosownie do treści art. 3 ust. 2d ww. ustawy:

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.

Zakład

Zgodnie z art. 5a pkt 22 analizowanej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie oznacza to:

a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,

c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 250 poz. 1840) zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369, dalej: Konwencja MLI):

W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Z ust. 2 tego przepisu wynika, że:

Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a)siedzibę zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat,

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Tak więc, aby można było mówić o zakładzie muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

istnieje placówka,

ma ona stały charakter,

służy ona prowadzeniu działalności przedsiębiorstwa.

Zasadniczo wszystkie wyżej wymienione przesłanki prowadzące do uznania, że dana osoba ma na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej powinny być spełnione łącznie. Brak spełnienia któregokolwiek spośród wymienionych warunków oznacza, że nie powstanie zakład w postaci stałej placówki w rozumieniu właściwej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Placówka – jako miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń lub gdy nie są one wymagane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa; wystarczy posiadanie pewnej przestrzeni do własnej dyspozycji, bądź urządzeń/maszyn (komputer, telefon) do wykonywania tej działalności. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób.

Sformułowanie "za pośrednictwem" należy interpretować w szerokim sensie, mającym zastosowanie do każdej sytuacji, w której działalność gospodarcza jest prowadzona w konkretnym pomieszczeniu, czy maszyn/urządzeń pozostających w tym celu do dyspozycji przedsiębiorstwa. Aby placówka mogła stać się zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo za jej pośrednictwem.

Opodatkowanie dochodów na gruncie Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z kolei, na mocy art. 7 ust. 1 Konwencji:

Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.

W myśl art. 7 ust. 2 Konwencji:

Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie, poprzez położony tam zakład to, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Warunek określony w art. 7 ust. 1 ww. Konwencji należy interpretować zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji w sprawie Podatku od Dochodu i Majątku (OECD) (pkt 3 Komentarza do art. 7 ust. 1), przyjmując, że przedsiębiorstwo jednego Państwa nie może być opodatkowane w drugim Państwie, chyba że prowadzi ono w tym drugim Państwie działalność handlową lub przemysłową za pośrednictwem położonego w tym Państwie zakładu.

We wniosku i uzupełnieniu wskazała Pani, że od 2019 r. ma Pani zarejestrowaną na terytorium Wielkiej Brytanii działalność gospodarczą, która polega na świadczeniu usług opiekuńczych w domu/mieszkaniu podopiecznego. Działalność gospodarcza jest wykonywana osobiście przez Panią w miejscu świadczenia usługi, tj. w miejscu zamieszkania danego podopiecznego. Nie posiada Pani placówki w Polsce. Nie zamierza Pani wykonywać działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opiekuńczych na terytorium RP. Działalność gospodarcza jest wykonywana w odniesieniu do klientów z Wielkiej Brytanii. Działalność gospodarcza została zarejestrowana na terytorium Wielkiej Brytanii. Dochody z działalności gospodarczej są rozliczane w Wielkiej Brytanii.

Skoro działalność gospodarczą wykonuje Pani na terytorium Wielkiej Brytanii w domu/mieszkaniu podopiecznego bez posiadania stałej placówki w Polsce stwierdzam, że w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą za pośrednictwem posiadanej przez Panią stałej placówki w Wielkiej Brytanii.

Mając powyższe na uwadze, uznaję, że w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.Wielka Brytania była głównym miejscem Pani aktywności w ramach prowadzonej  działalności. W rezultacie przy uwzględnieniu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego stwierdzam, że od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.nie posiada Pani na terytorium Polski zakładu w rozumieniu polsko – brytyjskiej Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym uznaję, że Pani dochód uzyskany od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. z prowadzenia działalności, który może być przypisany zakładowi położonemu na terytorium Wielkiej Brytanii nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W Pani przypadku nie występuje podwójne opodatkowanie, zatem nie ma zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania wynikająca z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Podkreślenia wymaga, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00