Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.282.2023.2.MS

Obowiązki podatkowe w podatku od towarów i usług w związku z planowaną sprzedażą gruntu rolniczo-usługowego przeznaczonego pod zabudowę.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z (...) r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy obowiązków podatkowych w podatku od towarów i usług w związku z planowaną sprzedażą gruntu rolniczo-usługowego przeznaczonego pod zabudowę.

Wniosek – na wezwanie Organu - uzupełniła Pani pismem z (...) r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani wyłączną właścicielką nieruchomości położonej w miejscowości (...), gminie (...), powiecie (...), województwie (...), stanowiącej działkę numer (...), o powierzchni (...) ha dla której Sąd Rejonowy w (...) VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (...).

Dnia (...) r. złożyła Pani wniosek o zmianę przeznaczenia terenu przedmiotowej nieruchomości na cele produkcji rolnej dopuszczającej prowadzenie na nieruchomości chowu i hodowli drobiu (symbol RU), a dnia (...) r. otrzymała Pani odpowiedź z Urzędu Gminy (...), iż działka nr (...) jest położona w obszarze, dla którego został sporządzony projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a projektowane przeznaczenie działki to tereny zabudowy związanej z rolnictwem.

Dnia (...) r. zawarła Pani umowę przedwstępną sprzedaży powyższej nieruchomości. Zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć umowę przyrzeczoną w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zmiany przeznaczenia terenu przedmiotowej nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w którym przedmiotowa nieruchomość zostanie ujęta jako tereny zabudowy związanej z rolnictwem o symbolu RU, dopuszczającym wykorzystanie nieruchomości do prowadzenia chowu i hodowli drobiu (fermy drobiu).

W odpowiedzi na wezwanie udzieliła Pani odpowiedzi na poniższe pytania:

1.Czy nabycie przez Panią działki nr (…) było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

Tak, nabycie działki było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT i udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT .

2.Czy w związku z nabyciem ww. działki przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Tak, przysługiwało mi prawo do odliczenia podatku naliczonego i podatek ten został odliczony.

3.W jakim celu weszła Pani w posiadanie ww. działki?

Zakup działki był na cele mojej działalności gospodarczej.

4.W jaki sposób, do jakich celów wykorzystywała Pani działkę będącą przedmiotem wniosku – od dnia nabycia do dnia planowanej dostawy?

Działka nie była przeze mnie wykorzystywana na żadne cele, w planach był rozpoczęty plany budowy hali, ale pozostało tylko na planach budowlanych.

5.Czy była/jest Pani rolnikiem ryczałtowym oraz dokonywała Pani sprzedaży ewentualnych produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na gruncie (działce nr (…)) będącej przedmiotem wniosku?

-jeśli tak, to jakich i kiedy?

-czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT?

Nie dotyczy.

6.Czy wykorzystywała Pani ww. działkę w działalności gospodarczej? Jeśli tak, prosimy, aby Pani podała:

-do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) wykorzystywała Pani działkę będącą przedmiotem wniosku?

-czy przedmiotowa działka wykorzystywana była przez Panią wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

-jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. działka, wykonywała Pani - należy podać podstawę prawną zwolnienia.

Nie dotyczy. Działka była tylko w środkach trwałych firmy.

7.Czy działka opisana we wniosku była udostępniana przez Panią osobom trzecim, jeżeli tak, to należy wskazać, na podstawie jakich umów (np. najem, dzierżawa, użyczenie) oraz czy było/będzie to udostępnianie odpłatne czy nieodpłatne?

Nie dotyczy.

8.Czy w stosunku do ww. działki poczyniła Pani/planuje Pani poczynić jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości nieruchomości, uatrakcyjnienia nieruchomości, jeśli tak to, jakie oraz kiedy i w jakim celu?

Nie dotyczy.

9.Czy w umowie przedwstępnej zawartej z przyszłym kupującym/kupującymi zostaną ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność nieruchomości na nabywcę? (należy wskazać konkretnie jakie).

Tak, został zawarty warunek przekształcenia działki pod cele rolne.

10.Czy nabywca/nabywcy poniesie/będzie ponosić jakiekolwiek nakłady finansowe związane z nieruchomością od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej?

Nie dotyczy.

11.Czy kupującemu/kupującym zostanie udzielone pełnomocnictwo lub jakiekolwiek inne umocowanie prawne do działania w imieniu Pani, w związku z uzyskaniem przez nabywcę/nabywców zgód i uzgodnień związanych z nabyciem nieruchomości? Jeśli tak, to jakie ,,zgody i uzgodnienia” związane z nabyciem nieruchomości będą uzyskane przez nabywcę/nabywców przed sprzedażą nieruchomości?

Nie dotyczy.

12.Czy na moment planowanej transakcji sprzedaży działka będzie stanowiła teren zabudowany budynkami i/lub budowlami czy też będzie stanowiła teren niezabudowany?

Teren niezabudowany, obiekt istniejący jest do rozbiórki.

15.W przypadku gdy ww. działka w momencie sprzedaży będzie zabudowana proszę wskazać:

a)Jakie konkretnie budynki i budowle lub ich części w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682) oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) będą się znajdować w momencie sprzedaży na tej działce?

b)Jaki jest symbol PKOB poszczególnych budynków, budowli lub ich części znajdujących się na ww. działce?

c)Czy ww. obiekty (budynki, budowle lub ich części) posadowione na ww. działce są/będą trwale związane z gruntem?

d)Czy przy nabyciu lub wybudowaniu ww. budynków, budowli lub ich części przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

e)Kiedy (proszę wskazać daty) ww. budynki, budowle lub ich części zostały wybudowane i oddane do użytkowania?

f)Kiedy (proszę o podanie dat) miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu?

g)Czy w odniesieniu do ww. budynków, budowli lub ich części znajdujących się na ww. działce zostały poniesione/będą poniesione, do dnia zbycia wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?

-jeżeli poniesiono wydatki na ulepszenie równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej proszę wskazać, czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu?

-czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Czy miała Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ww. budynków i budowli?

Nie dotyczy.

Pytanie

Czy do ceny sprzedaży opisanej nieruchomości powinien zostać doliczony podatek VAT, czy też będzie ona zwolniona z VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Stoi Pani na stanowisku, że skoro w chwili zawarcia umowy sprzedaży będzie to nieruchomość rolna (w przypadku braku zmiany przeznaczenia, umowa sprzedaży nie dojdzie do skutku), to zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż będzie zwolniona z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jestnieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ( ).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, „podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu, jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. „Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE).

Opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE, odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani wyłączną właścicielką nieruchomości stanowiącej działkę numer (…) w miejscowości (…).

Dnia (…) r. złożyła Pani wniosek o zmianę przeznaczenia terenu przedmiotowej nieruchomości na cele produkcji rolnej dopuszczającej prowadzenie na nieruchomości chowu i hodowli drobiu (symbol RU), a dnia (…) r. otrzymała Pani odpowiedź, że działka nr (…) jest położona w obszarze, dla którego został sporządzony projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a projektowane przeznaczenie działki to tereny zabudowy związanej z rolnictwem.

Dnia (…) r. zawarła Pani umowę przedwstępną sprzedaży powyższej nieruchomości. Zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć umowę przyrzeczoną w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zmiany przeznaczenia terenu przedmiotowej nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w którym przedmiotowa nieruchomość zostanie ujęta jako tereny zabudowy związanej z rolnictwem o symbolu RU, dopuszczającym wykorzystanie nieruchomości do prowadzenia chowu i hodowli drobiu (fermy drobiu).

Pani wątpliwości dotyczą obowiązku zapłaty podatku VAT lub zwolnienia z tego podatku w odniesieniu do planowej przez Panią transakcji sprzedaży nieruchomości.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

 W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zakup działki był przeznaczony na cele Pani działalności gospodarczej. Oznacza to, że działała Pani jako podatnik podatku VAT prowadzący działalność gospodarczą.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

a.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

b.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że nabycie gruntu było czynnością opodatkowaną VAT i udokumentowaną fakturą. Przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego i z tego prawa Pani skorzystała. Zakup gruntu związany był z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego nie spełnia Pani warunku uprawniającego do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2.

Wyjaśnić należy, że ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia sprzedaży nieruchomości niezabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, który mówi, że zwalnia się od podatku:

Dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w świetle którego:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.

Warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Według art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na mocy art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć umowę przyrzeczoną w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zmiany przeznaczenia terenu przedmiotowej nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, w którym przedmiotowa nieruchomość zostanie ujęta jako tereny zabudowy związanej z rolnictwem o symbolu RU, dopuszczającym wykorzystanie nieruchomości do prowadzenia chowu i hodowli drobiu (fermy drobiu).

Według oznaczeń MPZP symbol RU to tereny obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych, ogrodniczych, leśnych i rybackich. Nie jest to zatem nieruchomość rolna, której przysługuje zwolnienie w związku z art. 43 ust. 1 pkt 9, lecz nieruchomość pod zabudowę usługową - rolniczą, która nie kwalifikuje się do katalogu zwolnień w ww. zakresie.

Mając na uwadze, że działka nr (…), w momencie ewentualnej sprzedaży będzie działką niezabudowaną, przeznaczoną (zgodnie z MPZP) pod zabudowę usługowo-rolniczą, dostawa tej działki nie korzysta również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że sprzedaż działki (…) będzie dostawą terenu pod zabudowę, dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Pani będzie działała jako podatnik zdefiniowany w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji czynność sprzedaży działki nr (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy oraz nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 43 ust. 1 pkt 9.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna dotyczy nieruchomości niezabudowanej, ponieważ na moment planowanej transakcji sprzedaży – jak wskazała Wnioskodawczyni w uzupełnieniu wniosku – obiekt znajdujący się na działce będzie rozebrany.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Podkreślenia wymaga, że granice interpretacji nakreśla Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym i tylko w tych granicach Organ może się poruszać. Stąd też inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem zawartym we wniosku nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 259, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00