Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.418.2023.2.KK

Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy.

Interpretacja indywidualna

stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 16 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2023 r. (wpływ 16 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zastanawia się Pani nad rozpoczęciem działalności nierejestrowanej w postaci sprzedaży online produktu (dzieła) – pliku w formacie .pdf z Pani autorskimi uwagami na temat CV przesłanego przez klienta. Trudno w tym momencie oszacować ilość zdarzeń przyszłych (byłoby to zależne od ilości osób zainteresowanych zakupem).

Zawarte w pliku uwagi byłyby sformułowane przez Panią osobiście, zindywidualizowane oraz dopasowane do klienta. Po dostarczeniu pliku do klienta możliwa byłaby dodatkowa rozmowa posprzedażna, tj. czy produkt spełnia oczekiwania, czy wszystko jest zrozumiałe, czy produkt wymaga ulepszeń, dodatkowych wyjaśnień.

Klientami byłyby osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (osoby poszukujące nowej pracy).

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Na pytanie Organu: „Czy prowadzi lub prowadziła Pani inną niż opisana we wniosku działalność gospodarczą, oraz czy jest lub była Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, to prosimy żeby wskazała Pani:

·od kiedy i z jakiego powodu została Pani czynnym podatnikiem podatku VAT (przekroczenie limitu obrotów, rezygnacja ze zwolnienia od podatku VAT)?

·czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym przekroczyła kwotę 200.000 zł (bez podatku VAT)?”,

wskazała Pani: „Nie prowadzę, ani nie prowadziłam działalności gospodarczej innej niż opisana we wniosku. Nie jestem, ani nie byłam zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT”.

2.Na pytanie Organu: „Jeżeli rozpoczęła lub rozpocznie Pani prowadzenie działalności gospodarczej opisanej we wniosku w tym roku (lub kolejnych latach) prosimy, aby wskazała Pani, czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w roku podatkowym (prosimy wskazać w którym roku) przekroczyła lub przekroczy kwotę 200.000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej?”,

wskazała Pani: „Nie rozpoczęłam prowadzenia działalności gospodarczej. Chcę rozpocząć prowadzenie działalności nierejestrowanej. Przychód nie przekroczy kwoty 200 000 zł rocznie”.

3.Na pytanie Organu: „Czy oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, dokonuje/będzie Pani dokonywała również dostawy towarów bądź świadczy /świadczyła inne usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to są/będą towary lub usług?”,

wskazała Pani: „Nie będę sprzedawać innych towarów lub usług”.

4.Na pytanie Organu: „Czy czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności polegają/będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa?”,

wskazała Pani: „Czynności w ramach prowadzonej działalności będą polegać na udzielaniu wyjaśnień i sugestii dotyczących poprawienia dokumentu”.

5.Na pytanie Organu: „Jak szczegółowo będzie się przedstawiał cały mechanizm działania (sprzedaży online produktu) działalności, którą zamierza Pani prowadzić? Prosimy przedstawić w sposób chronologiczny ten mechanizm.”,

wskazała Pani: „Chronologicznie mechanizm sprzedaży:

1.Klient kontaktuje się mailowo, że jest zainteresowany zakupem produktu w formie pliku zawierającego audyt swojego CV.

2.Przesłanie przez sprzedawcę oferty sprzedaży lub potwierdzenie możliwości wykonania dzieła.

3.(równocześnie) Uiszczenie opłaty przez kupującego, przesłanie przez kupującego pliku CV do analizy, zawarcie umowy o dzieło.

4.Przygotowanie przez sprzedającego zindywidualizowanego pliku w formacie .pdf z autorskimi uwagami na temat CV przesłanego przez klienta.

5.Przesłanie do klienta dzieła w formie pliku .pdf.

6.Ewentualna rozmowa posprzedażna online z klientem na temat tego, czy produkt spełnia oczekiwania, czy informacje zawarte w pliku .pdf są zrozumiałe, czy coś wymaga dodatkowych wyjaśnień”.

6.Na pytanie Organu: „ Czy Pani klienci:

a)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium kraju?

b)nie będą podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju?

c)będą podatnikami posiadającymi siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?

d)nie będą podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Unii Europejskiej?

e)będą podatnikami posiadającymi siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?

f)nie będą podatnikami posiadającymi miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej?”,

wskazała Pani: „ Żadna z wymienionych opcji (a-f). Klienci będą podatnikami (osobami fizycznymi) posiadającymi miejsce zamieszkania na terytorium kraju”.

Pytanie

Czy taka forma działalności jest zwolniona z podatku VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Według Pani, taka forma działalności powinna być zwolniona z podatku VAT, ale prosi Pani o potwierdzenie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W świetle ww. ustawy, działalnością gospodarczą jest również działalność nierejestrowana. W praktyce oznacza to, że osoba fizyczna, która zdecyduje się na prowadzenie działalności w tej formie będzie co do zasady podatnikiem VAT. Jednakże osoba prowadząca działalność nierejestrową może być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Należy w tym miejscu wskazać, że porada nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że zastanawia się Pani nad rozpoczęciem działalności nierejestrowanej w postaci sprzedaży online produktu (dzieła) – pliku w formacie .pdf z Pani autorskimi uwagami na temat CV przesłanego przez klienta.

Zawarte w pliku uwagi byłyby sformułowane przez Panią osobiście, zindywidualizowane oraz dopasowane do klienta. Po dostarczeniu pliku do klienta możliwa byłaby dodatkowa rozmowa posprzedażna, tj. czy produkt spełnia oczekiwania, czy wszystko jest zrozumiałe, czy produkt wymaga ulepszeń, dodatkowych wyjaśnień.

Klientem byłyby osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (osoby poszukujące nowej pracy).

Nie prowadzi, ani nie prowadziła Pani działalności gospodarczej innej niż opisana we wniosku. Nie jest Pani, ani nie była zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Nie rozpoczęła Pani prowadzenia działalności gospodarczej. Chce Pani rozpocząć prowadzenie działalności nierejestrowanej. Wartość sprzedaży z tytułu planowanej przez Panią działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200.000 zł rocznie.

Nie będzie Pani sprzedawać innych towarów lub usług.

Czynności w ramach prowadzonej działalności będą polegać na udzielaniu wyjaśnień i sugestii dotyczących poprawienia dokumentu.

Chronologicznie mechanizm sprzedaży:

1.Klient kontaktuje się mailowo, że jest zainteresowany zakupem produktu w formie pliku zawierającego audyt swojego CV.

2.Przesłanie przez sprzedawcę oferty sprzedaży lub potwierdzenie możliwości wykonania dzieła.

3.(równocześnie) Uiszczenie opłaty przez kupującego, przesłanie przez kupującego pliku CV do analizy, zawarcie umowy o dzieło.

4.Przygotowanie przez sprzedającego zindywidualizowanego pliku w formacie .pdf z autorskimi uwagami na temat CV przesłanego przez klienta.

5.Przesłanie do klienta dzieła w formie pliku .pdf.

6.Ewentualna rozmowa posprzedażna online z klientem na temat tego, czy produkt spełnia oczekiwania, czy informacje zawarte w pliku .pdf są zrozumiałe, czy coś wymaga dodatkowych wyjaśnień.

Klienci będą podatnikami (osobami fizycznymi) posiadającymi miejsce zamieszkania na terytorium kraju.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pani wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy ww. forma działalności jest zwolniona z podatku VAT.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy może być objęta sprzedaż dokonywana przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ze zwolnienia wskazanego w powyższym przepisie nie mogą korzystać świadczone usługi m.in. w zakresie doradztwa.

W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy usługi, które zamierza Pani świadczyć można uznać za usługi w zakresie doradztwa.

Z opisu analizowanej sprawy wynika, że zamierza Panisprzedawać online produkt (dzieło) – plik w formacie .pdf z Pani autorskimi uwagami na temat CV przesłanego przez klienta. Zawarte w pliku uwagi byłyby sformułowane przez Panią osobiście, zindywidualizowane oraz dopasowane do klienta. Czynności w ramach prowadzonej działalności będą polegać na udzielaniu wyjaśnień i sugestii dotyczących poprawienia dokumentu. Po dostarczeniu pliku do klienta możliwa byłaby dodatkowa rozmowa posprzedażna, tj. czy produkt spełnia oczekiwania, czy wszystko jest zrozumiałe, czy produkt wymaga ulepszeń, dodatkowych wyjaśnień.

Zatem, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że usługi, które zamierza Pani świadczyć będą usługami doradztwa. Jak wcześniej wskazano doradztwem jest udzielanie fachowych zaleceń, porad oraz sposobu postępowania w danej sprawie. Jak wynika z wniosku, czynności w ramach prowadzonej działalności będą polegać m.in. na udzielaniu wyjaśnień i sugestii dotyczących poprawienia dokumentu a po dostarczeniu pliku do klienta możliwa byłaby dodatkowa rozmowa posprzedażna, tj. czy produkt spełnia oczekiwania, czy wszystko jest zrozumiałe, czy produkt wymaga ulepszeń, dodatkowych wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradczych. Powyższe czynności mieszczą się więc w kategorii usług w zakresie doradztwa.

W konsekwencji, w przedstawionych okolicznościach sprawy, znajdzie zastosowanie wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, z którego wynika, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 wskazanego artykułu, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, które jak powyżej wskazano będzie Pani wykonywać. Zatem w odniesieniu do opisanych we wniosku usług, które zamierza Pani świadczyć nie będzie miała Pani prawa do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do opisanych we wniosku usług, które zamierza Pani świadczyć (które będą stanowić usługi w zakresie doradztwa) nie będzie miała Pani prawa do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z ust. 9 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00