Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.538.2023.2.JS

Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języków obcych w formie online oraz ustalenie miejsca opodatkowania świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 26 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy usług nauczania języków obcych w formie online oraz ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 października 2023 r. (wpływ 11 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni - …, adres do doręczeń: …, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą …, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP: …, REGON: …. Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w myśl art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021 poz. 1128 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauki języków obcych (PKD 85.59.A) w formie nauczania stacjonarnego. Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjne w zakresie nauki języka angielskiego, przeznaczone dla dzieci, które odbywają się w formie stacjonarnej. Wnioskodawczyni, świadcząc ww. usługi otrzymuje wynagrodzenie w drodze przelewu bankowego.

Pomimo dotychczasowego świadczenia usług w zakresie nauczania języków obcych w formie stacjonarnej, Wnioskodawczyni ma w zamiarze rozszerzyć zakres prowadzonej działalności o dwa nowe produkty, które będą nabywane przez potencjalnych klientów w formie online, tj. za pośrednictwem sieci Internet.

Pierwszym z nowych produktów Wnioskodawczyni będą kursy języka angielskiego w formie zdalnej. Działalność ta miałaby polegać na tym, że Wnioskodawczyni po uprzednim nagraniu przez lektora materiału wideo lub też przygotowaniu pliku tekstowego w formacie PDF (ang. Portable Document Format) będzie udostępniać te materiały na swojej platformie szkoleniowej w formie elektronicznej. Tym samym, kursanci po uprzednim, jednorazowym uiszczeniu opłaty w drodze przelewu bankowego będą mogli w dowolnym czasie wielokrotnie odtworzyć każdy z materiałów udostępnionych przez Wnioskodawczynię.

Dodatkowo w ramach usługi Wnioskodawczyni przewiduje konsultacje za pośrednictwem odpowiedniego narzędzia np. ... czy .... Kursanci będą mogli skontaktować się z lektorem poprzez wiadomość tekstową, wiadomość głosową albo rozmowę telefoniczną tak aby wyjaśnić wątpliwości w zakresie wykonywanych zadań. Wnioskodawczyni zakłada sprzedaż powyższej usługi w ramach dwóch pakietów. Pierwszy z nich będzie prostym pakietem, gdzie każda osoba, która zakupi kurs będzie mogła skorzystać z indywidualnej pomocy autora kursu i uzyskania wsparcia w zakresie poruszanych zagadnień. Drugi natomiast będzie rozbudowanym kilkumiesięcznym kursem z możliwością kontaktu z lektorem 1-2 razy w tygodniu w dowolnym dla kursanta czasie.

Z uwagi na możliwość zakupu usług edukacyjnych z dowolnego miejsca na świecie przy pomocy sieci Internet, Wnioskodawczyni uruchamiając nowy produkt nie może wykluczyć, iż potencjalni nabywcy nie będą pochodzić z terytorium państwa członkowskiego i terytorium państwa trzeciego, w rozumieniu art. 2 pkt 4 i 5 ustawy o VAT.

Drugim z nowych produktów Wnioskodawczyni będzie usługa polegająca na możliwości wykupu konsultacji ustnej przez nabywcę-kursanta z lektorem w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sieci Internet. Konwersacja będzie odbywać się po uprzednim opanowaniu przez kursanta materiału w formie zdalnej, tj. wideo lub PDF, który otrzyma.

Podobnie jak w przypadku pierwszego z nowych produktów, z uwagi na możliwość zakupu usług edukacyjnych z dowolnego miejsca na świecie przy pomocy sieci Internet, Wnioskodawczyni nie może wykluczyć, iż potencjalni nabywcy nie będą pochodzić z terytorium państwa członkowskiego i terytorium państwa trzeciego, w rozumieniu art. 2 pkt 4 i 5 ustawy o VAT.

Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług oraz miejsca świadczenia usług dla nowych produktów w formie on-line.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że:

1.Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.Siedziba działalności gospodarczej znajduje się w Polsce.

3.Wnioskodawczyni nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej.

4.Zakresem każdego z postawionych we wniosku pytań będą usługi świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

5.Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię objęte zakresem postawionych we wniosku pytań nie są usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie są usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytucje badawcze, w zakresie kształcenia.

6.Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię objęte zakresem pozostawionych we wniosku pytań nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym świadczonymi przez nauczycieli.

7.Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię objęte zakresem postawionych we wniosku pytań nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

8.W związku z pytaniem Organu o treści: „Czy usługi w zakresie nauki języków obcych w formie online będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług? (…)” Wnioskodawczyni odpowiedziała, że skierowała do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie w jakim miejscu opodatkowane będą usługi wskazane we wniosku. Kluczowe w tym zakresie jest to czy usługa powinna być opodatkowana zgodnie z art. 28c ustawy o VAT czy art. 28k ustawy o VAT. Usługa elektroniczna została jednoznacznie wskazana w art. 28k ustawy o VAT. Odpowiedź na powyższe pytanie spowoduje, że Organ na podstawie samego stwierdzenia Wnioskodawczyni będzie mógł przyporządkować miejsce opodatkowania. Taki sposób działania powoduje, iż to na Wnioskodawczynię zostaje przerzucony obowiązek stwierdzenia miejsca opodatkowania co jest sprzeczne z celem instytucji interpretacji indywidualnej. To Organ podatkowy powinien wskazać odpowiedź na pytanie Wnioskodawczyni a nie odwrotnie. Usługi będące przedmiotem wniosku zostały dokładnie opisane. Jeżeli Organ podatkowy posiada jakieś wątpliwości w celu odpowiedzi na pytanie miejsca opodatkowania podatkiem VAT powinien skierować pytania dotyczące samej usługi (sposobu jej świadczenia i jej specyfikacji), nie zaś skierować pytanie, na które to sam Organ powinien odpowiedzieć.

W celu ułatwienia Organowi podatkowemu podjęcia decyzji co do miejsca opodatkowania zdaniem Wnioskodawczyni obie usługi nie są usługami elektronicznymi. W przypadku produktu pierwszego usługa oprócz video albo plików wzbogacona jest o konsultacje, które wymagają samodzielnego działania. Drugi produkt natomiast odbywa się w czasie rzeczywistym co także wyłącza możliwość uznania usługi za usługę elektroniczną.

9.Na pytanie Organu o treści: „W przypadku gdy odbiorcami usług, które będzie Pani świadczyć są podmioty niebędące podatnikami, posiadające siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, na terytorium państwa członkowskiego UE, innego niż terytorium Polski to należy wskazać, czy całkowita wartość usług telekomunikacyjnych, nadawczych i usług elektronicznych na rzecz ww. podmiotów, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 42 000 zł (10 000 euro)?” Wnioskodawczyni wskazała, że odpowiedź na powyższe pytanie zależy czy Organ podatkowy uzna jedną z przedstawionych we wniosku usług za podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 28k ustawy o VAT, czyli za usługę telekomunikacyjną, nadawczą albo usługę elektroniczną. W przypadku, gdy chociaż jedna z tych usług będzie opodatkowana w ww. sposób Wnioskodawczyni zakłada, że całkowita wartość usług pomniejszona o kwotę podatku VAT na rzecz podmiotów niebędących podatnikami na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż terytorium Polski przekroczy kwotę 42 000 zł. W takiej sytuacji Wnioskodawczyni ma zamiar mimo wszystko w pierwszym roku do momentu przekroczenia ww. kwoty stosować uproszczenie z art. 28k ust. 2 ustawy o VAT.

Jeżeli jednak okaże się, że żadna z tych usług będących przedmiotem wniosku nie zmieści się według Organu podatkowego w kategorii usług wskazanych w art. 28k ustawy o VAT, wtedy ww. limit nie zostanie przekroczony.

10.W przypadku pierwszego produktu udział człowieka w świadczeniu usługi będzie polegać na nagraniu przez lektora materiału video lub przygotowaniu pliku tekstowego w formie PDF. Dodatkowo w ramach usługi klienci będą mogli korzystać z konsultacji za pomocą odpowiedniego narzędzia. Tym samym w powyższej usłudze udział człowieka polega na wykonywaniu dwóch znaczących czynności. Stworzeniu produktu, który później będzie działać zautomatyzowanie oraz konsultacjach, które nie będą zautomatyzowane, gdyż umówienie konsultacji jak i ich przeprowadzenie będzie mogło nastąpić w każdym możliwym czasie.

W odniesieniu natomiast do drugiego produktu tutaj kontakt z lektorem przez cały okres świadczenia usługi będzie w czasie rzeczywistym co świadczy o wyższym niż minimalnym udziale człowieka.

11.Świadczenie usług nauki języków obcych w formie online będzie częściowo zautomatyzowane.

W pierwszej części obu usług, tj. bezpośrednio po zakupie kursu, klient otrzyma automatyczną wiadomość z danymi do logowania do platformy szkoleniowej, na której będą dostępne materiały w formie elektronicznej do samodzielnej pracy. Tym samym, kursanci po uprzednim, jednorazowym uiszczeniu opłaty w drodze przelewu bankowego, będą mogli w dowolnym czasie wielokrotnie odtworzyć każdy z materiałów udostępnionych przez Wnioskodawczynię.

Druga część obu usług, czyli konsultacja lub konwersacja, nie będzie zautomatyzowana i będzie wymagała udziału człowieka tj. lektora i kursanta.

W przypadku konsultacji, klient będzie mógł samodzielnie i bezpośrednio skontaktować się z lektorem w dowolnym dla kursanta czasie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej, wiadomości głosowej lub rozmowy telefonicznej.

W przypadku konwersacji, klient będzie mógł samodzielnie zarezerwować odpowiednią dla niego godzinę spotkania z lektorem na platformie online za pośrednictwem kalendarza. Spotkanie z lektorem będzie odbywać się w formie online poprzez platformę do spotkań online jak ... lub .... Wnioskodawczyni zakłada również możliwość jednorazowego ustalenia z kursantem stałego terminu cyklicznych spotkań online. Ustalenie stałego terminu spotkań odbędzie się w drodze rozmowy telefonicznej lub korespondencji elektronicznej.

12.Oba produkty będące przedmiotem wniosku nie będą możliwe do świadczenia bez wykorzystania technologii informacyjnej.

Pytania

1. Czy Wnioskodawczyni, świadcząc usługi nauczania języków obcych w zakresie dwóch nowych produktów w formie online będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT (Dz. U. 2022 poz. 931 z późn. zm.)?

2. Czy miejsce świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w przypadku świadczenia usługi szkoleniowej, udostępnianej na platformie szkoleniowej w formie wideo lub PDF (pierwszy nowy produkt) należy ustalać zgodnie z art. 28c ustawy o VAT?

3. Czy miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w zakresie prowadzenia konsultacji w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sieci Internet (drugi nowy produkt) będzie miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu zgodnie z treścią art. 28c ustawy o VAT (Dz. U. 2022 poz. 931 z późn. zm.)?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na charakter prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, tj. naukę języków obcych będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Zgodnie z wyżej przedstawionym przepisem zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Można więc stwierdzić, że czynność jaką świadczy Wnioskodawczyni spełnia definicję usługi zgodnie z art. 8 ust. 1, w szczególności poprzez wykonywanie określonych świadczeń na rzecz osób fizycznych. Dodatkowo, niezbędnym elementem jest sprawdzenie, czy usługa wykonywana w ramach działalności Wnioskodawczyni nie spełnia definicji z pkt 26, 27 oraz 29.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi świadczone przez:

a)Jednostki objęte system oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowywania,

b)Uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawczyni nie spełnia definicji żadnej z tych jednostek z pkt a i/lub b. W związku z tym przepis ten nie dotyczy jej działalności.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Wnioskodawczyni nie posiada statusu nauczyciela zatrudnionego w publicznej placówce oświatowej. Tym samym, jej zdaniem ów przepis również nie znajdzie zastosowania w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Ostatnim wyłączeniem jest art. 43 ust. 1 pkt 29. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26:

a)Prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)Świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.,

c)Finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zdaniem Wnioskodawczyni, po raz kolejny nie spełnia ona definicji żadnego z tych podmiotów w związku z czym przepis ten, także jej nie dotyczy.

Podobnie jak w przypadku art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz 27 przepis ten nie dotyczy działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię.

Odnosząc się ostatecznie do art. 43 ust. 1 pkt 28 istotnym elementem jest fakt, że przepis ten nie uzależnia tak jak np. pkt 27 zwolnienia od nabytych kwalifikacji. Samo świadczenie usług z tego zakresu jest zwolnione bez żadnych dodatkowych obostrzeń. Jednocześnie przepis nie ogranicza zwolnienia do świadczenia usług przez samego właściciela przedsiębiorstwa. Może to być każda osoba, która jest zatrudniona w przedsiębiorstwie.

Dla przykładu Wnioskodawczyni pragnie przedstawić interpretację indywidualną, w której możliwość skorzystania ze zwolnienia nie została uzależniona od osoby świadczącej usługę w przedsiębiorstwie oraz jej kwalifikacji: IPPP1/443-50/12-2/JL, jednocześnie odnosząc się do kwestii formy prowadzonych zajęć. Element ten także nie został ograniczony w przepisie. Tutaj, także Wnioskodawczyni pragnie przedstawić interpretację potwierdzającą jej pogląd: IPTPP1/4512-596/15-2/RG.

W podsumowaniu przedstawionych powyżej pism urzędowych, Organ odwołując się do sytuacji osoby chcącej uzyskać interpretację indywidualną zaznaczył, że: „W konsekwencji stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym usługi nauczania języka obcego korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy bez względu na to czy prowadzone są w siedzibie Wnioskodawcy czy na terenie innych podmiotów. Ustawodawca zwolnił bowiem usługi nauczania języków obcych nie uzależniając tych zwolnień od konkretnych miejsc i metod nauczania”.

Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej przedstawione argumenty, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że wynagrodzenie jakie będzie otrzymywać w zakresie świadczenia usług nauczania języków obcych wskazanych w pytaniu może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28.

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni miejsce świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w przypadku świadczenia usługi szkoleniowej, udostępnianej na platformie szkoleniowej w formie wideo lub PDF (pierwszy nowy produkt) należy ustalać zgodnie z art. 28c ustawy o VAT.

Według art. 28c ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3. art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Zgodnie z treścią art. 28c ust. 2 ustawy o VAT: w przypadku, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 28c ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Na uwagę w kontekście powyższego zdarzenia przyszłego zasługuje także art. 28k ust. 1 ustawy o VAT, według którego miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Rozróżnienie między art. 28c ustawy o VAT a art. 28k ustawy o VAT należy dokonywać z uwzględnieniem art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011, gdzie unijny ustawodawca wskazał, iż do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Minimalny udział człowieka w powyższej sprawie ma najważniejsza znaczenie. Usługa będąca przedmiotem pytania podzielona jest na dwa kluczowe elementy:

1)udostępnienie materiałów wideo albo plików PDF na platformie - element związany z usługą elektroniczną;

2)konsultacje za pośrednictwem odpowiedniego narzędzia (rozmowa telefoniczna, wiadomość tekstowa, wiadomość głosowa) - element niezwiązany z usługą elektroniczną.

Zdaniem Wnioskodawczyni, element dotyczący konsultacji ma bardzo istotne znaczenie dla wykonania całego świadczenia i nie można tutaj według niej mówić o minimalnym udziale człowieka.

W momencie, w którym pojawia się wątpliwość dotycząca udostępnionych materiałów albo plików PDF kursant może skontaktować się z lektorem. W ten sposób po faktycznej rozmowie uczeń rozwiewa swoje wątpliwości i pozyskuje nową wiedzę. Element ten może służyć również jako forma utrwalenia nowo pozyskanych informacji. Można więc stwierdzić, że konsultacja z lektorem ma charakter następczy po zapoznaniu się z odpowiednimi materiałami i stanowi bardzo istotny element całej usługi.

Taki sposób rozumowania wynika również z faktu, iż nawet w przypadku gdy kursanci nie skorzystają z konsultacji, bo od razu zrozumieją zakres materiału to Wnioskodawczyni nadal będzie musiała być przygotowana i wyposażona w odpowiednią kadrę tak aby zaspokoić potencjalne potrzeby swoich kursantów. W każdej chwili duża grupa kursantów może jednocześnie poprosić o konsultację, co wymagać będzie znacznego udziału osób, aby zaspokoić potrzeby rynku tzn. nie opóźniać wykonania prośby klienta.

W przypadku pierwszego pakietu udział lektora może w wystarczający sposób ułatwić zrozumienie prostego, krótkiego materiału, natomiast w przypadku drugiego pakietu stały nadzór 1-2 w tygodniu pozwoli na lepsze zrozumienie wszystkich etapów kursu. Udział człowieka jest więc zdaniem Wnioskodawczyni znaczny i pozwala na lepsze zrealizowanie i przyswojenie udostępnionej wiedzy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni w powyższej sprawie udział człowieka nie jest minimalny, stanowi istotny element pozyskania wiedzy przez kursanta, a tym samym nie można w tym przypadku mówić o usługach wskazanych w art. 28k ust. 1 ustawy o VAT. Jej zdaniem usługa będąca przedmiotem pytania dotyczącego zdarzenia przyszłego powinna zostać opodatkowana zgodnie z art. 28c ustawy o VAT.

Ad 3)

Zdaniem Wnioskodawczyni z uwagi na świadczenie przez nią usług szkoleniowych w formie konsultacji w czasie rzeczywistym dla podmiotów niebędących podatnikami VAT zastosowanie znajdzie treść art. 28c ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o VAT, za podatnika na gruncie podatku od towarów i usług uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą [...], bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Wnioskodawczyni w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym wyraźnie nadmieniła, iż nabywcami jej dwóch nowych produktów będą osoby nieposiadające statusu podatnika na gruncie VAT, a więc konsumenci.

Zgodnie z treścią art. 28c ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Zgodnie z treścią art. 28c ust. 2 ustawy o VAT: w przypadku, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 28c ust. 3 ustawy o VAT: w przypadku, gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Biorąc pod uwagę wszystkie wyłączenia zawarte w treści art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, tj. art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n zdaniem Wnioskodawczyni nie znajdą one zastosowania w przedmiotowej sprawie. Tym samym, w jej ocenie według zasad ogólnych miejscem świadczenia usług w sytuacji świadczenia usług edukacyjnych w formie konsultacji w czasie rzeczywistym, będzie miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28c ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią: Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W treści art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011, unijny prawodawca wskazał, że do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na niewypełnienie przesłanki dotyczącej zasadniczego zautomatyzowania zastosowanie znajdzie zasada ogólna opodatkowania, przewidziana w treści art. 28c ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W treści pisma Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2020 roku o znaku 0114-KDIP1-2.4012.195.2020.2.KST, gdzie można przeczytać, iż: „[...] Każda osoba, która zakupi kurs, ma prawo do skorzystania z indywidualnej pomocy autorów kursu i uzyskania wsparcia w zakresie poruszanych zagadnień (natomiast nie oznacza to, że każdy kursant z niej skorzysta, ponieważ zależy to od wiedzy i doświadczenia danej osoby). Sprzedaż stanowi kompleksową usługę, tzn. nie ma możliwości zakupu kursu bez dodatkowego wsparcia.

Uznać zatem należy, że ww. warunek dotyczący uznania, że świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki nie jest w przedmiotowej spełniony”.

Tożsama sytuacja jest przedmiotem niniejszego wniosku. Wnioskodawczyni musi być każdorazowo dostępna dla Klienta w czasie rzeczywistym, aby prawidłowo wykonać usługę. Tym samym, usługa świadczona przez Wnioskodawczynię nie spełnia kryterium zautomatyzowania, które jest konieczne do jej opodatkowania na zasadach określonych w art. 28k ust. 1 ustawy o VAT.

W treści pisma Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 sierpnia 2020 roku 0112-KDIL1-2.4012.233.2020.2.NF, można przeczytać, że: „Wnioskodawca wskazał, że usługi świadczone przez niego w sposób szczegółowy przedstawiają się w następujący sposób – w ramach nabywanego przez konsumentów kursu dochodzi do indywidualnego wsparcia merytorycznego w odniesieniu do materiałów dydaktycznych zawartych w kursie (np. wytłumaczenie implementacji wskazanych komponentów programu komputerowego, dyskusje w odniesieniu do dobrych praktyk wytwarzania oprogramowania). Sprzedawany kurs on-line dotyczy praktycznego zastosowania ogólnie znanych wzorców i dobrych praktyk programistycznych. Każda osoba, która zakupi kurs, ma prawo do skorzystania z indywidualnej pomocy autorów kursu i uzyskania wsparcia w zakresie poruszanych zagadnień (natomiast nie oznacza to, że każdy kursant z niej skorzysta, ponieważ zależy to od wiedzy i doświadczenia danej osoby). Sprzedaż stanowi kompleksową usługę, tzn. nie ma możliwości zakupu kursu bez dodatkowego wsparcia.

Uznać zatem należy, że ww. warunek dotyczący uznania, że świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki nie jest w przedmiotowej sprawie spełniony”.

W tej sprawie Organ podatkowy również wskazał na opodatkowanie na zasadach określonych w art. 28c ustawy o VAT. Argumentował to brakiem spełnienia przesłanki dotyczącej automatyzacji usługi.

Podobnie rzecz ma się w sytuacji przedstawionej w przedmiotowej sprawie. Zakup usługi łączy się z aktywnym udziałem Wnioskodawczyni, a tym samym, jej zdaniem nie będzie ona stanowiła usługi zautomatyzowanej i w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 28c ustawy o VAT.

Na uwagę zasługuje również przepis art. 7 ust. 3 pkt j rozporządzenia 282/2011, który potwierdza ww. tezę wskazując, iż Ustęp 1 nie obejmuje w szczególności usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:

Ust. 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ust. 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)(uchylona)

r)(uchylona)

s)(uchylona)

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której:

-jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,

-jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,

-jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zatem do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Według art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955):

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie nauki języków obcych w formie nauczania stacjonarnego. Siedziba Pani działalności gospodarczej znajduje się w Polsce. Nie posiada Pani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej. Ma Pani zamiar rozszerzyć zakres prowadzonej działalności o dwa nowe produkty, które będą nabywane przez potencjalnych klientów w formie online, tj. za pośrednictwem sieci Internet. Usługi będzie Pani świadczyła na rzecz podmiotów niebędących podatnikami. Pierwszym z nowych Pani produktów będą kursy języka angielskiego w formie zdalnej. Działalność ta miałaby polegać na tym, że Pani po uprzednim nagraniu przez lektora materiału wideo lub też przygotowaniu pliku tekstowego w formacie PDF będzie udostępniać te materiały na swojej platformie szkoleniowej w formie elektronicznej. Kursanci będą mogli w dowolnym czasie wielokrotnie odtworzyć każdy z materiałów udostępnionych przez Panią. Dodatkowo w ramach usługi przewiduje Pani konsultacje za pośrednictwem odpowiedniego narzędzia np. ... czy .... Kursanci będą mogli skontaktować się z lektorem poprzez wiadomość tekstową, wiadomość głosową albo rozmowę telefoniczną tak aby wyjaśnić wątpliwości w zakresie wykonywanych zadań. Zakłada Pani sprzedaż powyższej usługi w ramach dwóch pakietów. Pierwszy z nich będzie prostym pakietem, gdzie każda osoba, która zakupi kurs będzie mogła skorzystać z indywidualnej pomocy autora kursu i uzyskania wsparcia w zakresie poruszanych zagadnień. Drugi natomiast będzie rozbudowanym kilkumiesięcznym kursem z możliwością kontaktu z lektorem 1-2 razy w tygodniu w dowolnym dla kursanta czasie.

Drugim z nowych Pani produktów będzie usługa polegająca na możliwości wykupu konsultacji ustnej przez nabywcę-kursanta z lektorem w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sieci Internet. Konwersacja będzie odbywać się po uprzednim opanowaniu przez kursanta materiału w formie zdalnej, tj. wideo lub PDF, który otrzyma.

W przypadku pierwszego produktu udział człowieka w świadczeniu usługi będzie polegać na nagraniu przez lektora materiału video lub przygotowaniu pliku tekstowego w formie PDF. Dodatkowo w ramach usługi klienci będą mogli korzystać z konsultacji za pomocą odpowiedniego narzędzia. Tym samym w powyższej usłudze udział człowieka polega na wykonywaniu dwóch znaczących czynności. Stworzeniu produktu, który później będzie działać zautomatyzowanie oraz konsultacjach, które nie będą zautomatyzowane, gdyż umówienie konsultacji jak i ich przeprowadzenie będzie mogło nastąpić w każdym możliwym czasie. W odniesieniu natomiast do drugiego produktu tutaj kontakt z lektorem przez cały okres świadczenia usługi będzie w czasie rzeczywistym co świadczy o wyższym niż minimalnym udziale człowieka.

Świadczenie usług nauki języków obcych w formie online będzie częściowo zautomatyzowane. W pierwszej części obu usług, tj. bezpośrednio po zakupie kursu, klient otrzyma automatyczną wiadomość z danymi do logowania do platformy szkoleniowej, na której będą dostępne materiały w formie elektronicznej do samodzielnej pracy. Kursanci będą mogli w dowolnym czasie wielokrotnie odtworzyć każdy z materiałów udostępnionych przez Panią. Druga część obu usług, czyli konsultacja lub konwersacja, nie będzie zautomatyzowana i będzie wymagała udziału człowieka tj. lektora i kursanta.

W przypadku konsultacji, klient będzie mógł samodzielnie i bezpośrednio skontaktować się z lektorem w dowolnym dla kursanta czasie, za pośrednictwem wiadomości tekstowej, wiadomości głosowej lub rozmowy telefonicznej. W przypadku konwersacji, klient będzie mógł samodzielnie zarezerwować odpowiednią dla niego godzinę spotkania z lektorem na platformie online za pośrednictwem kalendarza. Spotkanie z lektorem będzie odbywać się w formie online poprzez platformę do spotkań online jak ... lub .... Oba produkty będące przedmiotem wniosku nie będą możliwe do świadczenia bez wykorzystania technologii informacyjnej.

Odnosząc się do zakresu pytania nr 1 wskazać należy, że zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Zatem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy usługi wykonywane przez Panią nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

Z analizy przedstawionego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, wynika że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, mogą również korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

We wniosku wskazała Pani, że usługi świadczone przez Panią nie będą usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie są usługami świadczonymi przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytucje badawcze, w zakresie kształcenia. Tym samym nie będzie Pani mogła skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W Pani przypadku nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż jak Pani wskazała, opisane usługi nie będą usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym świadczonymi przez nauczycieli.

Ponadto, świadczone przez Panią usługi nie będą korzystać również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ z opisu sprawy wynika, że usługi te nie będą także usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w okolicznościach niniejszej sprawy usługi nauczania języków obcych w zakresie dwóch nowych produktów w formie online, które zamierza Pani świadczyć na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, w przypadku gdy miejsce ich opodatkowania będzie znajdowało się na terytorium Polski.

W odniesieniu do kwestii ustalenia miejsca świadczenia i tym samym opodatkowania ww. usług (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2 i nr 3) należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w świetle art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Ww. przepisy wiążą miejsce świadczenia usług z siedzibą usługobiorcy, który winien być podatnikiem, tj. podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, a w sytuacji gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy to z tym miejscem.

Według art. 28c ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h–28n.

Jak stanowi art. 28c ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na mocy art. 28c ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Ww. przepisy art. 28c ustawy wprowadzają regułę, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy, ewentualnie kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w sytuacji gdy usługa jest świadczona z takiego miejsca i znajduje się ono w innym państwie niż siedziba usługodawcy. Albo też miejscem świadczenia usługi na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w sytuacji, gdy nie posiada on siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28k ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Stosownie do art. 28k ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1)usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Należy podkreślić, że – jak wyżej wskazano - rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są. W świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu 282/2011, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, a także mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, że świadczone przez Panią usługi nauczania języków obcych w zakresie dwóch nowych produktów w formie online nie będą stanowiły usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, gdyż świadczenia te nie mogą zostać uznane jako wymagające minimalnego udziału człowieka. Jak bowiem wskazała Pani w przypadku pierwszego nowego produktu po uprzednim nagraniu przez lektora materiału wideo lub też przygotowaniu pliku tekstowego w formacie PDF będzie Pani udostępniać te materiały na swojej platformie szkoleniowej w formie elektronicznej. Kursanci będą mogli w dowolnym czasie wielokrotnie odtworzyć każdy z tych materiałów. Dodatkowo w ramach tej usługi przewiduje Pani konsultacje za pośrednictwem odpowiedniego narzędzia np. ... czy .... Kursanci będą mogli skontaktować się z lektorem poprzez wiadomość tekstową, wiadomość głosową albo rozmowę telefoniczną. W ramach pierwszego pakietu każda osoba, która zakupi kurs będzie mogła skorzystać z indywidualnej pomocy autora kursu i uzyskania wsparcia w zakresie poruszanych zagadnień. Drugi pakiet będzie rozbudowanym kilkumiesięcznym kursem z możliwością kontaktu z lektorem 1-2 razy w tygodniu w dowolnym dla kursanta czasie. Z kolei w drugim z nowych produktów będzie usługa polegająca na możliwości wykupu konsultacji ustnej przez nabywcę – kursanta z lektorem w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sieci Internet. Konwersacja będzie odbywać się po uprzednim opanowaniu przez kursanta materiału w formie zdalnej, tj. wideo lub PDF, który otrzyma.

W świetle powyższego, skoro świadczone przez Panią usługi nauczania języków obcych w zakresie dwóch nowych produktów w formie online nie będą stanowić usług elektronicznych i będą świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, to w okolicznościach niniejszej sprawy będą miały zastosowanie przepisy art. 28c ust. 1 ustawy. Tym samym miejscem opodatkowania ww. usług będzie terytorium kraju, w którym Pani jako usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Polska. Jednocześnie stwierdzić należy, że ww. usługi jako usługi nauczania języków obcych – jak wyżej wskazano – będą korzystały ze zwolnienia z podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00