Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.593.2023.2.MZ

Działy specjalne produkcji rolnej (pisklęta).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczydziałów specjalnych produkcji rolnej (pisklęta). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 października 2023 r. (wpływ 19 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podlega Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Prowadzi Pan gospodarstwo rolne pod nazwą X, w ramach którego odchowuje pisklęta stad rozrodczych kurcząt brojlerów. Działalność, o której mowa, sprowadza się do tego, że nabywa Pan pisklęta jednodniowe stada rozrodczego kurcząt brojlerów, wstawia je do posiadanych obiektów produkcyjnych (kurników), dokonuje ich odchowu przez okres ok. 18-20 tygodni, podczas którego poi i karmi Pan kurczęta, zapewnia im wymagane warunki pod względem dobrostanu (w tym m.in. temperaturę, oświetlenie, wilgotność, przestrzeń, opiekę weterynaryjną), a następnie zbywa Pan odchowane stado do podmiotów, które zajmują się produkcją jaj wylęgowych. Odchów nie obejmuje hodowli (rozmnażania).

W dalszej części wniosku okres od nabycia piskląt jednodniowych stada rozrodczego kurcząt brojlerów do czasu sprzedaży odchowanego stada nazywany będzie „Cyklem produkcyjnym” lub „Rzutem”.

W okresie jednego roku kalendarzowego prowadzi Pan zazwyczaj dwa Cykle produkcyjne, względnie rozpoczyna trzeci, który kończy się w kolejnym roku kalendarzowym. Pomiędzy Rzutami zawsze występuje przerwa technologiczna, podczas której m.in. sprząta i dezynfekuje Pan obiekt produkcyjny, a także dokonuje jego koniecznych napraw lub konserwacji. Okres ten trwa zazwyczaj od 5-7 tygodni.

Przykład: Na początku stycznia wstawia Pan do obiektów produkcyjnych pisklęta jednodniowe stada rozrodczego kurcząt brojlerów w ramach pierwszego Rzutu. Rzut ten trwa do końca kwietnia. Następnie występuje 6 tygodniowa przerwa technologiczna. Na początku drugiej połowy czerwca wstawia Pan do obiektów produkcyjnych pisklęta jednodniowe stada rozrodczego kurcząt brojlerów w ramach drugiego Rzutu. Rzut ten trwa do końca października. Następuje następnie 5 tygodniowa przerwa technologiczna. W drugim tygodniu grudnia wstawia Pan do obiektów produkcyjnych pisklęta jednodniowe stada rozrodczego kurcząt brojlerów w ramach trzeciego Rzutu. Rzut ten trwa do połowy kwietnia kolejnego roku kalendarzowego.

Wskazuje Pan, że może wystąpić sytuacja, w której ze względu na niesprzyjające warunki ekonomiczne lub względy biznesowe, zdecyduje się Pan ograniczyć ilość Cykli produkcyjnych w ciągu roku kalendarzowego lub w ogóle nie prowadzić chowu. Wskazuje Pan przy tym, że jeżeli w trakcie roku kalendarzowego, decyduje się Pan na prowadzenie chowu piskląt jednodniowych stada rozrodczego kurcząt brojlerów, to ich liczba zawsze przekroczy minimum ilościowe określone w Załączniku Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody osiągane z chowu piskląt jednodniowych stada rozrodczego kurcząt brojlerów kwalifikuje Pan do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Dotychczas Pana dochody z działów specjalnych produkcji rolnej były ustalane przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu rocznego. Do 20 stycznia każdego nowego roku podatkowego (w tym również do 20 stycznia 2023 r.) składał Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklaracje do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu. W deklaracjach tych deklarował Pan każdego przyjętego do odchowu pisklaka w ciągu roku podatkowego.

Przykład: Na początku danego, nowego roku podatkowego, podjął Pan decyzję o zamiarze przeprowadzenia w ciągu tego roku podatkowego dwóch Cykli produkcyjnych, z czego każdy liczący po 35 000 sztuk piskląt. W takiej sytuacji, w składanej deklaracji za ten rok wskazał Pan łączną/sumaryczną liczbę 70 000 sztuk. W sytuacji, gdy pierwotne Pana zamierzenia, co do przyjętej do odchowu, w ciągu roku podatkowego, liczby piskląt, uległyby zmianie, złożyłby Pan stosowną korektę deklaracji. Na podstawie składanych deklaracji naczelnik właściwego urzędu skarbowego ustalał Panu wymiar zaliczek na podatek dochodowy z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie łącznej/sumarycznej liczby, które regulował Pan z zachowaniem przewidzianych terminów. Następnie, po zakończeniu roku podatkowego, od faktycznego łącznego/sumarycznego rozmiaru produkcji w danym roku podatkowym oraz przy zastosowaniu właściwej w danym roku normy szacunkowej dochodu, deklarował Pan dochód z działów specjalnych produkcji rolnej w zeznaniu rocznym. Deklarowany przez Pana w ten sposób dochód był liczony jako iloczyn łącznej/sumarycznej liczby piskląt przyjętych do odchowu w danym roku podatkowym oraz właściwej normy szacunkowej, bez uwzględniania okresu trwania danego cyklu produkcyjnego oraz przerw technologicznych. W rezultacie, ustalał Pan wysokość swojego dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej za dany rok podatkowy od każdego przyjętego do odchowu pisklęcia tak, jakby jego odchów trwał od 1 stycznia do 31 grudnia tego roku, co jednak nie odpowiada okolicznościom faktycznym.

Zamierza Pan utrzymać w przyszłości opodatkowanie działów specjalnych produkcji rolnej na zasadzie norm szacunkowych. Zakłada Pan, że nie przekroczy progu obligującego go do prowadzenia ksiąg rachunkowych, jak również nie zamierza dobrowolnie rozpoczynać prowadzenia ksiąg rachunkowych, ani podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z powzięciem informacji o interpretacjach powołanych w uzasadnieniu swojego stanowiska, chciałby Pan jednak zmienić sposób rocznego rozliczenia podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej z wykorzystaniem norm szacunkowych, począwszy od rozliczenia za 2023 r. Na potrzeby rozliczenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych, chciałby Pan uwzględniać tylko te okresy (miesiące), w których faktycznie był prowadzony odchów piskląt oraz faktyczny rozmiar odchowu w tych okresach (miesiącach).

Aby zilustrować zamierzony sposób rozliczania dochodu przedstawia Pan następujący przykład: W roku podatkowym przeprowadził Pan dwa cykle produkcyjne. Pierwszy Rzut trwał od stycznia do końca kwietnia (4 miesiące). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w pierwszym Rzucie – 80 000 sztuk. Drugi Rzut trwał od początku lipca do końca października (4 miesiące). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w drugim Rzucie – 70 000 sztuk. W maju, czerwcu, listopadzie i grudniu odchów nie był prowadzony. Sposób ustalenia dochodu rocznego: (80 000 x norma szacunkowa x 4/12) + (70 000 x norma szacunkowa x 4/12).

Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Czy w podstawie opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, powinien Pan uwzględniać normę dochodu, ustaloną proporcjonalnie do okresu w roku podatkowym, w którym faktycznie był prowadzony odchów piskląt?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, w podstawie opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, powinien Pan uwzględniać normę dochodu, ustaloną proporcjonalnie do okresu w roku podatkowym, w którym faktycznie był prowadzony odchów piskląt.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „PIT), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o PIT, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 3a ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

W świetle powyższego, jeżeli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów bądź ksiąg rachunkowych, dochód z działów specjalnej produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, stosownie do postanowień art. 24 ust. 4-4e ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 24 ust. 4b ustawy o PIT, jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.

Z kolei w myśl art. 24 ust. 4c ustawy o PIT, jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których są ustalane różne normy szacunkowe dochodu, dochód z każdego rodzaju uprawy oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 4e, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy.

Ponadto, w świetle art. 24 ust. 4d ustawy o PIT, przepis ust. 4c stosuje się również w razie rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działalności działów specjalnych produkcji rolnej.

Art. 43 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o PIT, podatnicy, o których mowa powyżej, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:

1)zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;

2)zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;

3)rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.

Art. 43 ust. 4 ustawy o PIT wskazuje, że podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości ustalonej decyzją naczelnika urzędu skarbowego w terminach określonych w art. 44 ust. 6 ustawy o PIT.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy o PIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w ust. 1, osiągają poza dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej inne dochody, od dochodów tych opłacają zaliczki według zasad określonych w art. 44, bez łączenia tych dochodów z dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stoi Pan na stanowisku, że prowadzona przez Pana działalność w zakresie odchowu piskląt jednodniowych stada rozrodczego kurcząt brojlerów stanowi działy specjalne produkcji rolnej, ponieważ liczba piskląt przyjmowanych do odchowu w ramach poszczególnych Rzutów przekracza limity wskazane w załączniku nr 2. Jednocześnie z uwagi na to, że nie ma Pan obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zdecydował się Pan na ich prowadzenie lub prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jest zobowiązany Pan do ustalania dochodu na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o PIT,  tj. przy zastosowaniu norm szacunkowych. Normy szacunkowe są normami rocznymi, a więc ustalonymi przy założeniu, że dany rodzaj produkcji trwa nieprzerwanie przez cały rok, a zatem generuje dochód przez cały rok. W przypadku natomiast, gdy dana produkcja nie jest prowadzona przez cały rok albo jej wielkość się zmienia w ciągu roku, wówczas dochód z takiej produkcji powinien być ustalany z uwzględnieniem okresów (miesięcy), w którym produkcja w danym rozmiarze była prowadzona. Potwierdza to wyraźnie nazwa kolumny załącznika nr 2, w której są podane stawki norm szacunkowych: Norma szacunkowa dochodu rocznego. Takie podejście potwierdza dodatkowo treść art. 24 ust. 4d w zw. z ust. 4c ustawy o PIT, który odnosi się do sytuacji rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej.

W przepisach tych ustawodawca wskazał, że dochód z każdego rodzaju uprawy/działu specjalnego oblicza się przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których w danym roku prowadzona była taka uprawa/dział specjalny. Pana zdaniem, analogiczny sposób postępowania należy przyjąć przy ustalaniu dochodu w przypadku, gdy w ciągu roku podatkowego podatnik zmienia rozmiary produkcji (zwiększa lub zmniejsza). Zwiększenie albo zmniejszenie rozmiaru produkcji w ciągu roku stanowi niejako rozpoczęcie albo zakończenie produkcji wdanym rozmiarze (odpowiednio).

W rezultacie, Pana zdaniem, dla potrzeb kalkulacji dochodu rocznego powinien Pan uwzględnić:

normę szacunkową obowiązującą w danym roku podatkowym, ustaloną proporcjonalnie do okresu/okresów w roku podatkowym, w którym/których faktycznie był prowadzony odchów piskląt,

faktyczny rozmiar produkcji (liczba piskląt przyjętych do odchowu) w danym okresie.

Przekładając powyższe na aspekt praktyczny, jeżeli:

1)będzie Pan prowadził działalność w okresie pełnych miesięcy w ciągu danego roku, to normę szacunkową będzie można obliczać proporcjonalnie do pełnych miesięcy, w których działalność była faktycznie prowadzona. Przykład 1: W roku podatkowym przeprowadził Pan dwa cykle produkcyjne. Pierwszy Rzut trwał od 1 stycznia do końca ostatniego dnia kwietnia (4 miesiące). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w pierwszym Rzucie – 80 000 sztuk. Drugi Rzut trwał od 1 lipca do ostatniego dnia października (4 miesiące). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w drugim Rzucie – 70 000 sztuk. W maju, czerwcu, listopadzie i grudniu odchów nie był prowadzony. Sposób ustalenia dochodu rocznego: (80 000 x norma szacunkowa x 4/12) + (70 000 x norma szacunkowa x 4/12);

2)będzie Pan prowadził działalność w okresie niepełnych miesięcy w ciągu danego roku, to normę szacunkową będzie można obliczać proporcjonalnie do liczby dni, w których działalność była faktycznie prowadzona. Przykład 2: W roku podatkowym trwającym 365 dni, przeprowadził Pan dwa cykle produkcyjne. Pierwszy Rzut trwał od 15 stycznia do 15 maja (120 dni). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w pierwszym Rzucie – 80 000 sztuk. Drugi Rzut trwał od 15 lipca do 15 listopada (123 dni). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w drugim Rzucie – 70 000 sztuk. W pozostałych dniach roku odchów nie był prowadzony. Sposób ustalenia dochodu rocznego: (80 000 x norma szacunkowa x 120/365) + (70 000 x norma szacunkowa x 123/365);

3)będzie Pan prowadził działalność w okresie zarówno pełnych, jak i niepełnych miesięcy w ciągu danego roku, to normę szacunkową będzie można obliczać:

a)w odniesieniu działalności, która była prowadzona w pełnych miesiącach roku - proporcjonalnie do pełnych miesięcy, w których działalność była faktycznie prowadzona,

b)odniesieniu działalności, która była prowadzona w niepełnych miesiącach roku - proporcjonalnie do liczby dni, których działalność była faktycznie prowadzona. Przykład 3: W roku podatkowym trwającym 365 dni, przeprowadził Pan dwa cykle produkcyjne Pierwszy Rzut trwał od 1 stycznia do końca ostatniego dnia kwietnia (4 miesiące). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w pierwszym Rzucie - 80 000 sztuk. Drugi Rzut trwał od 15 lipca do 15 listopada (123 dni). Liczba piskląt przyjętych do odchowu w drugim Rzucie – 70 000 sztuk. W pozostałych dniach roku odchów nie był prowadzony. Sposób ustalenia dochodu rocznego: (80 000 x norma szacunkowa x 4/12) + (70 000 x norma szacunkowa x 123/365).

W Pana ocenie, nie ma również przeszkód, aby w odniesieniu do działalności, która była prowadzona w pełnych miesiącach roku (Przykład 1 i Przykład 3 w części dotyczącej działalności prowadzonej od 1 stycznia do ostatniego dnia kwietnia), proporcjonalnego obliczenia dokonywać z uwzględnieniem dni (liczba dni, w których faktycznie była prowadzona działalność w okresie pełnych miesięcy/liczba dni w roku).

Wskazuje Pan, że powyżej przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w obowiązującej linii interpretacyjnej. Stanowisko w analogicznych sprawach na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostało przedstawione m.in. w:

interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2016 r. Nr IPPB1/4511-1344/15-2/KS;

interpretacji indywidualnej z 3 października 2018 r. Nr 0112-KDIL3-1.4011.338.2018.1.IM:

„W świetle powyższego stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w opisanym wyżej stanie faktycznym jest liczba wszystkich Indyków w zależności od docelowego przeznaczenia, z uwzględnieniem zmian ilościowych w trakcie roku podatkowego, proporcjonalnie do okresu (liczby miesięcy), w których określona ilość Indyków znajdowała się w Fermie Reprodukcyjnej. [...] W konsekwencji przy ustalaniu dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej w rozliczeniu rocznym w sytuacji zmieniającej się ilości jednostek produkcji w trakcie roku podatkowego i zawiadomienia o tym fakcie zgodnie z obowiązującymi przepisami naczelnika urzędu skarbowego, podstawę szacowania dochodu stanowi ilość jednostek produkcji z uwzględnieniem zmian w trakcie roku podatkowego i norma szacunkowa wynikającą z powołanych przepisów proporcjonalnie do okresu, w których określona ilość jednostek produkcji u podatnika występowała. Obliczenie następuje zatem przy zastosowaniu właściwej normy, proporcjonalnie do okresu, w którym działalność w określonym rozmiarze była prowadzona”;

interpretacji indywidualnej z 3 października 2018 r. Nr 0112-KDIL3-1.4011.339.2018.1.IM;

interpretacji indywidualnej z 18 października 2018 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.451.2018.1.KO:

„W konsekwencji przy ustalaniu dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej w rozliczeniu rocznym, w sytuacji zmieniającej się ilości jednostek produkcji w trakcie roku podatkowego i zawiadomienia o tym fakcie zgodnie z obowiązującymi przepisami naczelnika urzędu skarbowego, podstawę szacowania dochodu stanowi ilość jednostek produkcji z uwzględnieniem zmian w trakcie roku podatkowego i norma szacunkowa wynikającą z powołanych przepisów, proporcjonalnie do okresu, w których określona ilość jednostek produkcji u podatnika występowała. Obliczenie następuje zatem przy zastosowaniu właściwej normy, proporcjonalnie do okresu, w którym działalność w określonym rozmiarze była prowadzona”;

interpretacji indywidualnej z 1 czerwca 2023 r. Nr 0115-KDIT3.4011.287.2023.1.AWO: „Zauważam więc, że przy ustalaniu dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej w rozliczeniu rocznym - w sytuacji zmieniającej się ilości jednostek produkcji w trakcie roku podatkowego i zawiadomienia o tym fakcie (zgodnie z obowiązującymi przepisami) naczelnika urzędu skarbowego, właściwe jest przyjmowanie za podstawę szacowania dochodu ilości jednostek produkcji z uwzględnieniem zmian w trakcie roku podatkowego i normy szacunkowej wynikającej z powołanych przepisów proporcjonalnie do okresu, w których określona ilość jednostek produkcji u Pana występowała. Obliczenie następuje zatem przy zastosowaniu właściwej normy, proporcjonalnie do okresu, w którym działalność w określonym rozmiarze była przez Pana prowadzona. Z wyżej wskazanych przyczyn, zgadzam się z Panem, że: (...) obliczanie przez Pana dochodu z Działalności, dla potrzeb rozliczenia rocznego, powinno następować przy zastosowaniu właściwej Normy od wszystkich pisklaków przyjętych do odchowu w danym roku, ale ustalonej proporcjonalnie do liczby miesięcy, w którym Działalność w określonym rozmiarze była przez Pana prowadzona - a więc uznaję Pana stanowisko za prawidłowe”;

interpretacji indywidualnej z 5 października 2023 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.760.2023.2.LS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 2 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Na podstawie art. 2 ust. 3 cytowanej ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3a tej ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Załącznik nr 2 określa, czy danego rodzaju działalność zaliczana jest do działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla zwierząt nie są wymienione w treści załącznika, to należy uznać, że tego rodzaju działalność jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z takiej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W punkcie 6 przywołanej wyżej „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, której treść została podana na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 14 listopada 2022 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2478), określa się, że dział specjalny produkcji rolnej stanowią:

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym) ,

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym),

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych.

Zgodnie z art. 24 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:

1) upraw w szklarniach i tunelach foliowych - od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian;

2) upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy;

3) wylęgarni drobiu - od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu;

4) zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych;

5) hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b)-h) załącznika nr 2 - od 1 sztuki zwierząt sprzedanych;

6) hodowli ryb akwariowych - od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.

Mając powyższe na uwadze, potwierdzam, że prowadzona przez Państwa działalność, polegająca na chowie piskląt jednodniowych stada rozrodczego kurcząt brojlerów, które są sprzedawane podmiotom zajmującym się produkcją jaj wylęgowych, stanowi, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność rolniczą zaliczoną ze względu na jej rozmiary do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. działy specjalne produkcji rolnej.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu:

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Na podstawie art. 43 ust. 3 wskazanej ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:

1) zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;

2) zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;

3) rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.

W myśl pierwszego zdania art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Na potrzeby rozliczenia dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych, chciałby Pan uwzględniać tylko te okresy (miesiące), w których faktycznie był prowadzony odchów piskląt oraz faktyczny rozmiar odchowu w tych okresach (miesiącach).

W związku z powyższym chce Pan potwierdzenia, że obliczanie dochodu z działalności dla potrzeb rocznego rozliczenia w podatku dochodowego od osób fizycznych powinno następować przy zastosowaniu właściwej normy od wszystkich pisklaków przyjętych do odchowu, ale ustalonej proporcjonalnie do liczby miesięcy, w którym działalność w określonym rozmiarze była przez Pana prowadzona.

Zauważam więc, że przy ustalaniu dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej w rozliczeniu rocznym - w sytuacji zmieniającej się ilości jednostek produkcji w trakcie roku podatkowego i zawiadomienia o tym fakcie (zgodnie z obowiązującymi przepisami) naczelnika urzędu skarbowego, właściwe jest przyjmowanie za podstawę szacowania dochodu ilości jednostek produkcji, z uwzględnieniem zmian w trakcie roku podatkowego i normy szacunkowej wynikającej z powołanych przepisów proporcjonalnie do okresu, w których określona ilość jednostek produkcji u Pana występowała. Obliczenie następuje zatem przy zastosowaniu właściwej normy, proporcjonalnie do okresu, w którym działalność w określonym rozmiarze była przez Pana prowadzona.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz wyżej wskazane przepisy prawa podatkowego, zgadzam się z Panem, że:

(...) dla potrzeb kalkulacji dochodu rocznego powinien Pan uwzględnić:

·normę szacunkową obowiązująca w danym roku podatkowym, ustaloną proporcjonalnie do okresu/okresów w roku podatkowym, w którym/których faktycznie był prowadzony odchów piskląt,

·faktyczny rozmiar produkcji (liczba piskląt przyjętych do odchowu) w danym okresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00