Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.575.2023.2.AP

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyokreślenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 października 2023 r. (wpływ 13 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X z miejscem wykonywania działalności w …, numer NIP: …, REGON: …. Działalność prowadzona jest od 1 lutego 2011 r. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest Pani czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej ani nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie prowadzi Pani apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności z zakresu handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie prowadzi Pani działalności w formie spółki z małżonkiem. Nie świadczy Pani usług na rzecz byłego pracodawcy. Dodatkowo, Pani przychody rokrocznie nie przekraczają 2 mln euro.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń klasyfikowane w dziale 74 grupowania PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 na rzecz Zleceniodawcy.

Zgodnie z klasyfikacją PKD świadczone usługi mieszczą się pod kodem PKD 74.90.Z (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami).

Usługi te opodatkowuje Pani stawką 15%, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pani ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Czynności wykonywane są głównie dla jednego podmiotu gospodarczego, który nie jest powiązany z Panią. Przewiduje Pani wykonywanie czynności również na rzecz innych podmiotów gospodarczych.

W ramach świadczonej usługi pośrednictwa komercyjnego wykonuje Pani takie czynności jak:

a)zmierzanie w ramach Umów z Klientami - Zleceniodawcami do osiągania celów przedsiębiorstw, szczegółowo wymienionych w planach targetowych na dany okres rozliczeniowy. Celem umów jest maksymalizacja przychodów Zleceniodawców;

b)nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów handlowych z odbiorcami towaru znajdującego się w ofercie handlowej Zleceniodawców;

c)znajomość bieżącej oferty handlowej Zleceniodawców;

d)doskonalenia form współpracy z odbiorcami Zleceniodawców;

e)przygotowywanie ofert handlowych, negocjacje, sprzedaż i osiąganie prognozowanych targetów - planów sprzedażowych;

f)pozyskiwanie zamówień na towary oferowane przez Zleceniodawców i ich niezwłoczne przekazywanie do Zleceniodawców w formie, która przewiduje Standardy Obsługi Klienta obowiązujące w przedsiębiorstwach Zleceniodawców;

g)monitorowanie procesu dostaw realizowanych do klientów Zleceniodawców;

h)udział w procesie kontroli realizacji należności na rzecz Zleceniodawców;

i)udział w spotkaniach roboczych, organizacyjnych prowadzonych w siedzibach Zleceniodawców i poza nimi;

j)ścisła współpraca ze Zleceniodawcami;

k)aktywne korzystanie z narzędzi xyz udostępnionych przez Zleceniodawców;

l)udział w targach, konferencjach, zjazdach i innych tego rodzaju imprezach branżowych, w celu budowania relacji z dostawcami i odbiorcami;

m)podnoszenie kwalifikacji niezbędnych do realizacji obowiązków wynikających z podpisanych Umów, w tym uczestniczenie w wewnętrznych szkoleniach firmowych organizowanych przez Zleceniodawców;

n)stosowanie się do procedur obowiązujących w firmach Zleceniodawców oraz zarządzeń bieżących wydawanych przez Zleceniodawców;

o)znajdowanie kontrahentów dla klientów-Zleceniodawców Wnioskodawcy, kojarzenie podmiotów gospodarczych, aktywne poszukiwanie kontrahentów dla tych klientów;

p)nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawianie im ofert Zleceniodawców;

q)negocjowanie warunków współpracy i umowy dla Zleceniodawców z potencjalnymi ich kontrahentami;

r)udział w rozmowach między potencjalnymi kontrahentami a Zleceniodawcami,

s)utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami.

W piśmie z 13 października 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w właściwym terminie.Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.Wobec Pani nie mają i nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychody ze świadczenia opisanych usług pośrednictwa komercyjnego mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

Pani stanowisko w sprawie

Może Pani opodatkować przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego, w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy będący osobami fizycznymi mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu warunków określonych w tej ustawie.

Wszystkie wskazane w tej ustawie przesłanki są spełnione, stąd też ma Pani prawo do opodatkowania osiąganych przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z pkt 5 lit. a) tej ustawy stawka ryczałtu 8,5% dotyczy przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Tym samym, jeśli świadczona usługa nie została wskazana wprost jako podlegająca opodatkowaniu inną stawką niż 8,5%, to właśnie ta stawka znajduje zastosowanie.

Pośrednictwo komercyjne ujęte jest w klasie PKWiU 74.90.12.0. Grupowanie to nie znajduje się w żadnym z pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stąd też, właściwym w tym wypadku jest zastosowanie stawki 8,5% dla świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego, świadczonych przez Panią, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższe potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

·z 4 kwietnia 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.37.2022.4.BM,

·z 25 marca 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.70.2022.3.BM,

·z 18 marca 2022 r. Nr 0114-KDIP2-2.4011.64.2022.2.KW,

·z 7 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST.

Z tego też względu, w Pani ocenie, zaprezentowane przez Panią stanowisko powinno być uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

  • prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą obejmującą usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń klasyfikowane w dziale 74 grupowania PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 na rzecz Zleceniodawcy,
  • prowadzi Pani ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • czynności wykonywane są głównie dla jednego podmiotu gospodarczego, który nie jest powiązany z Panią,
  • w ramach świadczonej usługi pośrednictwa komercyjnego wykonuje Pani takie czynności jak:

a)zmierzanie w ramach Umów z Klientami - Zleceniodawcami do osiągania celów przedsiębiorstw, szczegółowo wymienionych w planach targetowych na dany okres rozliczeniowy. Celem umów jest maksymalizacja przychodów Zleceniodawców;

b)nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów handlowych z odbiorcami towaru znajdującego się w ofercie handlowej Zleceniodawców;

c)znajomość bieżącej oferty handlowej Zleceniodawców;

d)doskonalenia form współpracy z odbiorcami Zleceniodawców;

e)przygotowywanie ofert handlowych, negocjacje, sprzedaż i osiąganie prognozowanych targetów - planów sprzedażowych;

f)pozyskiwanie zamówień na towary oferowane przez Zleceniodawców i ich niezwłoczne przekazywanie do Zleceniodawców w formie, która przewidują Standardy Obsługi Klienta obowiązujące w przedsiębiorstwach Zleceniodawców;

g)monitorowanie procesu dostaw realizowanych do klientów Zleceniodawców;

h)udział w procesie kontroli realizacji należności na rzecz Zleceniodawców;

i)udział w spotkaniach roboczych, organizacyjnych prowadzonych w siedzibach Zleceniodawców i poza nimi;

j)ścisła współpraca ze Zleceniodawcami;

k)aktywne korzystanie z narzędzi xyz udostępnionych przez Zleceniodawców;

l)udział w targach, konferencjach, zjazdach i innych tego rodzaju imprezach branżowych, w celu budowania relacji z dostawcami i odbiorcami;

m)podnoszenie kwalifikacji niezbędnych do realizacji obowiązków wynikających z podpisanych Umów, w tym uczestniczenie w wewnętrznych szkoleniach firmowych organizowanych przez Zleceniodawców;

n)stosowanie się do procedur obowiązujących w firmach Zleceniodawców oraz zarządzeń bieżących wydawanych przez Zleceniodawców;

o)znajdowanie kontrahentów dla klientów-Zleceniodawców Wnioskodawcy, kojarzenie podmiotów gospodarczych, aktywne poszukiwanie kontrahentów dla tych klientów;

p)nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawianie im ofert Zleceniodawców;

q)negocjowanie warunków współpracy i umowy dla Zleceniodawców z potencjalnymi ich kontrahentami;

r)udział w rozmowach między potencjalnymi kontrahentami a Zleceniodawcami,

s)utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami.

  • prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • wobec Pani nie mają i nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że prowadzona przez Panią działalność gospodarcza w zakresie świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, jako działalność usługowa, może korzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskane z tego tytułu przychody należy opodatkować stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego PKWiU nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n ustawy Ordynacja podatkowa. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1648 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00