Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.340.2023.2.JB

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 82.11.10.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2023 r. (wpływ z 11 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od września 2016 roku o charakterze usługowym. Świadczone usługi Wnioskodawca wykonuje samodzielnie i nie zatrudnia żadnych pracowników, ani osób na umowy cywilno-prawne. Wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Świadczone usługi mają różny charakter i w związku z tym Wnioskodawca prowadzi ewidencję usług w sposób, który umożliwia wskazanie, które przychody są opodatkowane daną stawką ryczałtu. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z prowadzonej wyłącznie samodzielnie działalności w żadnym roku nie przekroczyły równowartości 2.000.000 EUR, jak również nie ma takich planów aby w przyszłości mogły je przekroczyć.

Wśród świadczonych usług Wnioskodawca świadczy usługę polegającą na weryfikowaniu w elektronicznym systemie obiegu dokumentów kontrahenta, będącego zleceniodawcą usług, dokumentów takich jak faktury, korekty faktur z tytułu zakupów towarów i usług przez zleceniodawcę usługi Wnioskodawcy, ale też proform, not korygujących, zamówień zakupu, dokumentów SAD, dokumentów magazynowych itd. Elektroniczny system obiegu dokumentów jest zintegrowanym modułem do informatycznego systemu klasy ERP stanowiącego własność zleceniodawcy, obejmującym również inne moduły jak księgowy, kadrowo-płacowy, magazynowy, środków trwałych, zamówień, sprzedaży itd. Wnioskodawca dotychczas te usługi zaliczał do usług rachunkowo-księgowych oznaczonych PKWiU 69.20.2 ze stawką ryczałtu 17% dla przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Jednak Wnioskodawca powziął wątpliwość wynikającą z charakteru i specyfiki tego rodzaju usług mających charakter usług administracyjnych i w opinii Wnioskodawcy winny być zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) sklasyfikowanych jako PKWiU 82.11.Z.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z11 października2023 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu Organu pytania o treści :

1)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawcy, objęte wnioskiem czynności wpisują się w kod PKWiU 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

2)na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana czynności, o których mowa we wniosku, tj. weryfikowaniu w elektronicznym systemie obiegu dokumentów kontrahenta?

Odpowiedź: Wnioskodawca świadczy regularne i rutynowe czynności o charakterze administracyjnym polegające na mechanicznym i automatycznym sprawdzeniu i zweryfikowaniu w elektronicznym systemie obiegu wprowadzonych przez pracowników kontrahenta (zleceniodawcy usługi) dokumentów takich jak: faktury, korekty faktur, rachunki, noty korygujące i noty księgowe, proformy oraz zamówienia zakupu, dokumenty SAD, dokumenty magazynowe itd.:

1.czy zostały wprowadzone i załączone w formie elektronicznej (np. pdf, jpg) do danego obiegu i czy do prawidłowego obiegu w systemie odpowiednie dokumenty, tj. proformy do obiegu proform, faktury zakupowe krajowe do obiegu faktur kosztowych, faktury zakupu towarów importowych do obiegu faktur importowych itd.

2.czy zostały prawidłowo odczytane i wprowadzone przez system za pomocą technologii OCR (optyczne rozpoznawania znaków na plikach elektronicznych) dane z tych dokumentów, jak dane kontrahenta, numer dokumentu, data wystawienia, data sprzedaży, data wpływu, przedmiot zakupu, wartość zakupu, numer rachunku bankowego, termin płatności itd., w przypadku błędów poprawienie zgodnie z danymi na dokumencie oryginalnym.

3.w przypadku dokumentów dotyczących nowych kontrahentów (system podpowiada że nowy klient i nie występuje w bazie kontrahentów) zweryfikowanie kontrahenta czy znajduje się na wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT oraz zweryfikowanie rachunku bankowego kontrahenta wskazanego na dokumencie i wpisanego w elektronicznym systemie obiegu z ww. wykazem podmiotów. W przypadku kontrahentów zagranicznych z krajów Unii Europejskiej zweryfikowanie kontrahenta w bazie VIES Komisji Europejskiej, a w przypadku nowych kontrahentów zagranicznych spoza EU czy kontrahent złożył oświadczenie o posiadanych rachunkach bankowych i czy są zgodne z danymi w elektronicznym obiegu dokumentów.

4.w przypadku faktur sprawdzenie czy wprowadzone do obiegu elektronicznego dokumenty w formie elektronicznej przez odpowiednich pracowników kontrahenta (zleceniodawcy usługi) mają wszystkie elementy wymagane przepisami artykułu art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług.

5.sprawdzenie czy w elektronicznym obiegu dokumentów wprowadzony dokument do systemu elektronicznego obiegu dokumentów został opisany merytorycznie przez odpowiednich pracowników zleceniodawcy z opisaniem zdarzenia gospodarczego potwierdzonego dokumentem, zasadności i celu jego poniesienia i związku z działalnością zleceniodawcy.

6.zweryfikowanie czy wszystkie wprowadzone dokumenty do systemu zostały zatwierdzone przez upełnomocnione osoby ze strony zleceniodawcy na poszczególnych etapach danego obiegu dokumentu i czy jakiś dokument nie został zatrzymany z powodu braku akceptacji, czy nieobecności pracownika zleceniodawcy.

7.w przypadku problemów technicznych z prawidłowym funkcjonowaniem informatycznego systemu obiegu dokumentów zgłaszanie tych problemów do zewnętrznej firmy informatycznej zapewniającej utrzymanie sprawności systemu, a po usunięciu awarii sprawdzenie poprawności danych w systemie obiegu.

3)którego roku podatkowego dotyczy wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy już roku 2023, bowiem czynności są i były wykonywane, ale zaliczane są obecnie do usług rachunkowo-księgowych oznaczonych PKWiU 69.20.2. Jednakże dotyczy przede wszystkim przyszłości, ponieważ Wnioskodawca powziął wątpliwość czy powinien doliczać te czynności do usług rachunkowo-księgowych, bowiem jak zostało wcześniej opisane mają zupełnie inny charakter.

4)czy, a jeśli tak, to kiedy złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?

Odpowiedź: Tak złożony został wniosek CEIDG-1 na początku 2022 roku z datą powstania zmiany formy opłacania podatku dochodowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od 1 stycznia 2022 r.

5)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca świadczy tylko działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca działalność prowadzi od 1 września 2016 r. dla różnych kontrahentów, zlecających mu wykonywanie usług.

6)czy świadczone przez Pana usługi polegające na weryfikacji dokumentów w elektronicznym obiegu dokumentów wykonuje Pan w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne są wymienione zawody w tym m.in. zawód księgowego, w ramach którego Wnioskodawca świadczy również usługi rachunkowo-księgowe oznaczone PKWiU 69.20.2 ze stawką ryczałtu 17%. Jednak spektrum świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest znacznie szersze niż usługi rachunkowo-księgowe i duża część z nich nie ma nic wspólnego z zawodem księgowego.

7)czy do wykonywanej przez Pana działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie ma zastosowania do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności i świadczonych w ramach niej usług.

8)czy w roku podatkowym, który dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy usługi weryfikacji dokumentów w elektronicznym obiegu dokumentów zleceniodawcy, zgodnie z opisem zdarzenia, jako usługi o charakterze administracyjnym z PKWiU 82.11.Z stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Weryfikowanie dokumentów w elektronicznym obiegu jest czynnością czysto administracyjną o charakterze mechanicznym i automatycznym i nie ma związku z usługami rachunkowo-księgowymi, bowiem w ramach tej usługi nie nadawany jest ani dekret księgowy, ani nie ma ewidencji księgowej na kontach księgowych (księgowość prowadzą pracownicy etatowi kontrahenta – zleceniodawcy). W rzeczywistości w odniesieniu do faktur jest to czyste sprawdzenie danych na fakturach w wersji elektronicznej (w formacie pdf, jpg itd.): czy są wszystkie wymagane przepisami artykułu art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, czy system OCR elektronicznego obiegu dokumentów dokładnie odczytał i pobrał w odpowiednie rubryki dane z tych faktur i innych dokumentów oraz czy wystawca faktury jest podatnikiem VAT i posiada rachunek bankowy na tzw. białej liście, a także czy osoby odpowiedzialne ze strony kontrahenta – zleceniodawcy, posiadające odpowiednie pełnomocnictwa do zaciągania zobowiązań, nadały w elektronicznym systemie obiegu dokumentów w odpowiedniej pozycji stosowny i wyczerpujący opis merytoryczny wymagany przez pracowników działu księgowości zleceniodawcy do odpowiedniej ewidencji księgowej.

Uwzględniając ten czysto mechaniczny i automatyczny charakter weryfikacji, w ocenie Wnioskodawcy powyżej opisane usługi mają charakter administracyjny i winny być zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) sklasyfikowanych jako PKWiU 82.11.Z i objęte stawką ryczałtu 8,5%. Na potwierdzenie takiego podejścia należy przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2022 r. sygnatura: 0112-KDIL2-2.4011.1042.2021.2.AA, w której świadczone usługi kontroli faktur oraz innej dokumentacji klientów kontrahenta zostały sklasyfikowane jako PKWiU 82.11.Z i stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że użyte w ustawie:

Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślić należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że od września 2016 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą o charakterze usługowym. Wśród świadczonych usług świadczy Pan usługę polegającą na weryfikowaniu w elektronicznym systemie obiegu dokumentów kontrahenta, będącego zleceniodawcą usług. Świadczy Panregularne i rutynowe czynności o charakterze administracyjnym polegające na mechanicznym i automatycznym sprawdzeniu i zweryfikowaniu w elektronicznym systemie obiegu wprowadzonych przez pracowników kontrahenta (zleceniodawcy usługi) dokumentów takich jak: faktury, korekty faktur, rachunki, noty korygujące i noty księgowe, proformy oraz zamówienia zakupu, dokumenty SAD, dokumenty magazynowe itd. Pana zdaniem, objęte wnioskiem czynności wpisują się w kod PKWiU 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dokonał Pan wyboru opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez złożenie wniosku CEIDG-1 na początku 2022 roku z datą powstania zmiany formy opłacania podatku dochodowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od 1 stycznia 2022 r. W stosunku do Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 tej ustawy. Ponadto wykonuje Pan wolny zawód w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w ramach świadczonych również przez Pana usług rachunkowo-księgowych oznaczonych PKWiU 69.20.2, gdzie stawka ryczałtu wynosi 17%.

Powziął Pan wątpliwość czy usługi weryfikacji dokumentów w elektronicznym obiegu dokumentów zleceniodawcy, zgodnie z opisem zdarzenia, jako usługi o charakterze administracyjnym z PKWiU 82.11.10.0 stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że jest Pan uprawniony do rozliczania się z uzyskiwanych przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług polegających na weryfikacji dokumentów w elektronicznym obiegu dokumentów zleceniodawcy, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura, i które nie są wykonywane przez Pana w ramach wolnego zawodu, 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00