Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.578.2023.1.AA

Przysługuje Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego Projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu B+R. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również: Grantobiorca) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca realizuje Projekt B+R finansowany z grantu przyznanego przez (…) (dalej: Projekt). Realizacja Projektu następuje na podstawie Umowy o wsparcie (powierzenie grantu) zawartej w grudniu 2022 r. (dalej: Umowa) pomiędzy Wnioskodawcą, (…) (dalej: C) oraz podmiotami: A sp. z o.o. (dalej: „A”) oraz B sp. z o.o. sp. k. (dalej: „B”). Poszczególnym Stronom przypisano w Umowie następujące funkcje:

  • C występuje jako podmiot udzielający dofinansowania na realizację projektu grantowego;
  • A jest podmiotem pośredniczącym pomiędzy C a Wnioskodawcą, tj. C dokonuje finansowania za pośrednictwem A, określany jest w Umowie jako Grantodawca bądź Fundusz;
  • B występuje w umowie jako strona zobowiązana do dokonania Inwestycji w związku z realizacją Projektu, tj. objęcia praw udziałowych w spółce Wnioskodawcy w zamian za wniesienie wkładu pieniężnego;
  • Wnioskodawca jest podmiotem realizującym Projekt B+R, tj. podmiotem zobowiązanym do podjęcia zespołu zorganizowanych działań o charakterze naukowo – badawczym lub badawczo – rozwojowym służących osiągnięciu celu Projektu Grantowego o potencjale komercyjnym.

W Umowie, jako jej przedmiot wskazano, że na warunkach w niej określonych Fundusz powierza Wnioskodawcy (jako Grantobiorcy) grant we wskazanej wysokości ze wskazaniem, że jest to dofinansowanie stanowiące pomoc publiczną dla przedsiębiorstw rozpoczynających działalność udzieloną w oparciu o przepisy rozdziału (…) Rozporządzenia z dnia (…). w sprawie (…). W dalszej kolejności w Umowie wskazano, że grant jest przeznaczony jest na realizację zadań w zakresie B+R. W Umowie postanowiono też, że Fundusz w oparciu o Umowę nie uzyska jakiegokolwiek świadczenia, tj. nie obejmie akcji lub udziałów lub praw w spółkach osobowych za udzielone wsparcie. Ponadto w Umowie Strony oświadczyły, że są świadome, że C jest instytucją pośredniczącą w rozumieniu ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020 i udziela bezpośrednio dofinansowania na projekt grantowy wyłącznie Funduszowi, co stanowi m.in. formułę transferu środków na rzecz Wnioskodawcy (Grantobiorcy), zaś Grant jest powierzany Grantobiorcy przez Fundusz bezpośrednio w ramach wskazanego projektu grantowego.

W związku z zawarciem Umowy Fundusz zobowiązany jest w szczególności do wypłaty Wnioskodawcy grantu, rozliczania wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę, monitorowania i kontrolowania realizacji zadań przez Wnioskodawcę. B zobowiązana jest do dokonania Inwestycji.

Wnioskodawca w ramach Umowy zobowiązany jest do realizowania zadań, na które otrzymał grant zgodnie z zapisami Harmonogramu Rzeczowo – Finansowego stanowiącego załącznik do Umowy. Ponadto Wnioskodawcy obowiązany jest do umożliwienia Funduszowi monitorowania i kontroli realizacji zadań oraz rozliczania poniesionych przez Grantobiorcę wydatków. Do obowiązków Wnioskodawcy należy również zapewnienie, aby wszelkie prawa własności intelektualnej oraz prawa związane z informacjami poufnymi, w tym m.in. wszelkie patenty i wnioski patentowe, dodatkowe prawa ochronne, wzory przemysłowe i użytkowe, prawa z rejestracji na wzory przemysłowe i użytkowe, wszelkie autorski prawa majątkowe, prawa zależne, wnioski i rejestracje praw autorskich oraz wszelkie prawa pokrewne, i inne podobne, jak również wszelkie bazy danych i zbiory danych, na wszelkich polach eksploatacji, należały do Grantobiorcy. Na skutek powyższego, po zakończeniu realizacji Projektu Wnioskodawca będzie dysponował wszystkimi prawami własności intelektualnej, na wszelkich polach eksploatacji, które zostaną wytworzone podczas jego realizacji i będzie miał prawo do ich komercjalizacji.

Realizacja Projektu zgodnie z Umową podzielona została na dwa etapy, do których przyporządkowano określone w Umowie budżety.

Etap I – prace przemysłowe, polega na opracowaniu (…), w tym projektu prototypu (…) oraz modelu (…).

Etap II - koncentrować się będzie na rozwoju komponentów przetestowanych w Etapie l, do funkcjonującego prototypu, który będzie testowany w warunkach operacyjnych. Etap ten ma potwierdzić m.in. działanie zaimplementowanego systemu w środowisku docelowym oraz przetestowanie aplikacji usług systemu oraz interfejsów użytkownika.

Ostatecznym celem Wnioskodawcy, poza samym uzyskaniem pozytywnych efektów przeprowadzonych działań o charakterze naukowo – badawczym lub badawczo – rozwojowym jest pozyskanie w ich efekcie przydatnych gospodarczo, tj. możliwych do skomercjalizowania praw autorskich. Końcowym zatem celem tych działań jest pozyskania przez Wnioskodawcę wiedzy, know-how, innych podobnych, które w postaci wyżej wskazanych praw intelektualnych, prawnie należących do Wnioskodawcy, będą możliwe do wykorzystania gospodarczego, tj. w oparciu o które Wnioskodawca będzie czerpał przychody (dochody).

Jest to zgodne z celem i powołaniem C nakreślonym w ustawie z dnia (…) o (…). Stosownie do art. (…) tej ustawy, (…). Ponadto, w myśl art. (…) cytowanej ustawy o (…). Powołane przepisy są podstawą prawną, m.in. w oparciu o którą C występuje w niniejszej sprawie jako podmiot udzielający dofinansowania na realizację projektu grantowego.

Komercjalizacja przedstawionego projektu badawczego Wnioskodawcy, koncentrującego się na innowacyjnych rozwiązaniach w dziedzinie środowiska, zgodnie z zamierzeniami Wnioskodawcy ma nastąpić w kilku kluczowych obszarach, takich jak: sprzedaż urządzeń, licencjonowanie technologii oraz model usługowy. Poniżej Wnioskodawca przedstawia podstawowe założenia dotyczące sposobu komercjalizacji:

1.Sprzedaż Urządzeń

a)Gotowe Produkty - Wnioskodawca oferować będzie sprzedaż linii specjalistycznych urządzeń dedykowanych do różnorodnych zastosowań w ekologii i ochronie środowiska. Te urządzenia zostaną wprowadzone na rynek w oparciu o wnikliwe analizy potrzeb klientów i będą dostosowane do specyficznych wymagań różnych branż i sektorów;

b)Dostosowywanie do indywidualnych potrzeb Klientów - oprócz standardowych urządzeń Wnioskodawca będzie oferować możliwość dostosowania sprzętu do indywidualnych wymagań klienta, dzięki czemu będzie mógł lepiej spełniać konkretne potrzeby.

2.Licencjonowanie Technologii:

a)Współpraca z Partnerami – Wnioskodawca będzie licencjonować swoje technologie i rozwiązania dla innych firm i instytucji, które chcą je wdrożyć w swoich produktach lub usługach. Dzięki temu inne podmioty będą mogły korzystać z innowacji Wnioskodawcy, bez konieczności inwestowania w rozwój od podstaw, a Wnioskodawca będzie z tego tytułu uzyskiwał wynagrodzenie;

b)Elastyczne Warunki – aby maksymalnie wykorzystać potencjał wypracowanych technologii Wnioskodawca będzie oferować różne modele licencji, od jednorazowych opłat licencyjnych po opłaty(...) od sprzedaży produktów wykorzystujących technologię Wnioskodawcy.

3.Model Usługowy:

Usługi Doradcze - oprócz sprzedaży urządzeń Wnioskodawca będzie oferować usługi doradcze w zakresie wdrażania i użytkowania oferowanych technologii, aby zapewnić klientom maksymalne korzyści;

Serwis i Utrzymanie - aby zapewnić ciągłą efektywność urządzeń Wnioskodawca będzie oferować usługi serwisowe i utrzymaniowe, dzięki czemu klienci będą mogli polegać na niezawodności zakupionego sprzętu;

Szkolenia - dla klientów, którzy będą chcieli w pełni wykorzystać potencjał oferowanych rozwiązań Wnioskodawca będzie oferować szkolenia.

Podsumowując, Wnioskodawca ma wieloaspektowe podejście do komercjalizacji swojego projektu badawczego. Komercjalizacja nastąpi poprzez sprzedaż urządzeń, licencjonowanie technologii oraz model usługowy, przy czym podkreślenia wymaga, że każdy z tych modeli zakłada otrzymywanie z tego tytułu wynagrodzenia. Jednocześnie nie są to czynności korzystające ze zwolnienia z VAT. Komercjalizacja nastąpi zatem poprzez wykonywanie przez Spółkę odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, przy nabyciu towarów bądź usług umożliwiających dokonywanie tych czynności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Na dzień złożenia niniejszego wniosku o interpretację przedstawiany projekt rozwija się i zdobywa uznanie w środowisku naukowym i biznesowym. Obecnie Wnioskodawca prowadzi aktywne rozmowy z potencjalnymi odbiorcami technologii, dzięki czemu w przyszłości – jak Wnioskodawca zakłada - możliwa będzie komercjalizacja wyników badań na szerszą skalę. Ważnym momentem dla promocji projektu było jego przedstawienie podczas konferencji naukowej (…), która odbyła się w (…). Prezentacja Wnioskodawcy spotkała się z tam dużym zainteresowaniem ze strony uczestników konferencji, co potwierdza innowacyjność i wartość prezentowanych rozwiązań. Udział w tak prestiżowym wydarzeniu jak (…) umożliwił Wnioskodawcy nawiązanie kontaktów z licznymi specjalistami, naukowcami oraz przedstawicielami branży, co może przełożyć się na przyszłe partnerstwa i współpracę. W świetle tych osiągnięć Wnioskodawca kontynuuje działania mające na celu wprowadzenie tych technologii na rynek, dostosowując je do potrzeb konkretnych sektorów i klientów.

Przedmiotem wniosku nie są towary bądź usługi i wynikający z nich podatek VAT, co do których mógłby mieć zastosowanie art. 88 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych na realizację Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych na realizację Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego artykułu wynika, iż prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikowi wyłącznie w przypadku gdy nabywane usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu określa natomiast art. 5 ustawy o VAT:

1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych bądź dających prawo do odliczenia podatku naliczonego wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, chyba, że wystąpią przesłanki negatywne.

Potwierdzenie niniejszego stanowiska znajduje się również w interpretacjach indywidualnych wydawanych wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w podobnych sprawach.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2020 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012.22.2019.1.IG:

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Należy zatem stwierdzić, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W niniejszej sprawie intencją Wnioskodawcy jest komercjalizacja, a więc przeznaczenie wyniku prowadzonych prac na działalność opodatkowaną (komercjalizacja nastąpi poprzez wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. odpłatą dostawę towarów – sprzedaż produktów oraz odpłatne świadczenie usług – udzielenie licencji). Przeznaczenie to uzależnione jest od wyniku prac, które z racji faktu, iż są pracami badawczymi i rozwojowymi wiążą się z ryzykiem niepowodzenia. Wnioskodawca natomiast postępując racjonalnie, na ten moment ocenia, iż Projekt zakończy się powodzeniem i będzie mógł podlegać komercjalizacji. Ryzyko związane z projektem stanowi w opinii Wnioskodawcy standardowe ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto z żadnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego było uzależnione od źródła finansowania nabytych towarów i usług, przy zakupie których podatek został naliczony.

Należy nadmienić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku VAT dla dostawy towarów oraz świadczenia usług w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę.

Ponadto osoby biorące udział w realizacji Projektu pozyskują dodatkową wiedzę i umiejętności, które następnie są wykorzystywane w bieżącej opodatkowanej działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje również, iż w tożsamych stanach faktycznych wypowiadał się już Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach Indywidualnych. Jako przykład Wnioskodawca wskazuje następujące interpretacje:

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 21 kwietnia 2022 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.18.2022.2.MK

Sprzedaż praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych lub udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Liderowi Konsorcjum lub Konsorcjantowi praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę powinno zostać dokonane po cenie rynkowej. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych, albo prac rozwojowych będących rezultatem projektu pomiędzy Liderem Konsorcjum lub Konsorcjantami następuje również za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych prac.

Jednocześnie wskazali Państwo, że realizowane badania są wykonywane zawsze w ramach działalności Instytutu z nastawieniem na skomercjalizowanie wykreowanych wyników prac.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego Przedsięwzięcia będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach i na cele Projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja indywidualna z 28 kwietnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.74.2023.2.MC

Zatem skoro nabywane przez Lidera Konsorcjum oraz Członka Konsorcjum towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych to Lider Konsorcjum oraz Członek Konsorcjum mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (pytanie nr 4) należało uznać za nieprawidłowe, gdyż prawo to wynika z faktu, że przekazanie - przez Lidera Konsorcjum oraz Członka Konsorcjum - na rzecz Skarbu Państwa, na podstawie zawartej Umowy o dofinansowanie Projektu, całości autorskich praw majątkowych do wszelkich efektów prowadzonych prac rozwojowych lub badań naukowych powstałych w związku z realizacją Projektu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie jak wskazano we wniosku z faktu, że istnieje związek pomiędzy zakupami ponoszonymi przez Lidera konsorcjum oraz Członka Konsorcjum a przyszłą sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez te podmioty.

Interpretacja indywidualna z 12 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.254.2020.2.AK

Jak wskazał Wnioskodawca, w związku z realizacją Projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi. Wydatki będą ściśle związane z Projektem. Chodzi tu przede wszystkim o urządzenia i materiały potrzebne do wykonywania badań i wskazane we wniosku i umowie o dofinansowanie. Przykładowe nabycia wnioskodawcy to odczynniki, roztwory, komputer, lampy, filtry. Towary i usługi będą nabywane we własnym imieniu przez Wnioskodawcę i będą stanowiły jego własność (wydatki te będą udokumentowane fakturami). Wyniki badań przeprowadzanych w ramach Projektu mają na celu ich pełną komercjalizację (wykorzystanie w działalności gospodarczej). Zasadnicza komercjalizacja będzie realizowana przez lidera konsorcjum, który rozpocznie produkcję sałaty lub ryb jesiotrowatych - oraz sprzedaż tych produktów. Uzyskane w ramach Projektu prawa własności intelektualnej będą przedmiotem sprzedaży opodatkowanej VAT realizowanej przez Wnioskodawcę. Dojdzie bowiem do przekazania posiadanych przez Wnioskodawcę praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych będących rezultatem Projektu na rzecz konsorcjantów - nastąpi to za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Dodatkowo Wnioskodawca zaznaczył, że nie będzie wykorzystywał nabywanych towarów i usług do czynności zwolnionych lub niepodlegających podatkowi VAT.

Zatem, w takich okolicznościach sprawy uzasadnione jest stwierdzenie, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu (...), z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z przytoczoną argumentacją, z uwagi na intencję Wnioskodawcy związaną z zamiarem przeznaczenia wyników projektu na działalność opodatkowaną podatkiem VAT, w opinii Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z realizacją projektu na podst. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca zaznacza, że prawo do odliczenia podatku VAT nie jest ograniczone do sytuacji natychmiastowego wykorzystania nabytych towarów i usług z którymi wiąże się podatek naliczony do czynności dających prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia VAT i w konsekwencji prawo do zwrotu VAT przysługuje również w odniesieniu do tych zakupów, które przeznaczone zostaną do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w przyszłości. Takie stanowisko zostało ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych i jest podtrzymywane również przez organy podatkowe, jest również akcentowane w literaturze przedmiotu. Przykładowo takie stanowisko wraz z odniesieniami do orzecznictwa, w tym Trybunału Sprawiedliwości zostało przedstawione przez A. Bartosiewicza w „VAT. Komentarz, wyd. XVII”, Warszawa 2023, art. 86.

„Należy zauważyć bowiem, że przepisy ustawy stanowią o nabywającym prawo do odliczenia podatniku. Jak była już wielokrotnie o tym mowa, status podatnika podmiot nabywa już z racji dokonywania czynności przygotowawczych, choćby nie podjął jeszcze wykonywania czynności opodatkowanych (zob. komentarz do art. 15).

(…) W innych orzeczeniach podkreślano, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. Podkreśla się przy tym, że prawo do odliczenia związane jest z nabyciem statusu podatnika i nabywaniem towarów i usług w tym charakterze (tzn. dla celów prowadzenia działalności gospodarczej), niezależnie od tego, czy faktycznie towary i usługi zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej. W orzeczeniu z 14.02.1985 r. (268/83, D.A. Rompelman and E.A. Rompelman-Van Deelen v. Minister van Financiën) przyznano prawo do odliczenia podatnikom, którzy nabyli prawo do uzyskania własności budowanego budynku, mając zamiar późniejszego wykorzystania go w działalności gospodarczej, przy czym przysługiwało im ono od momentu nabycia i nie mogło zostać odłożone w czasie do momentu rozpoczęcia działalności opodatkowanej. Prawo do odliczenia (zwrotu) podatku jest bowiem podstawowym prawem podatnika zapewniającym jego neutralność. Nieprzyznanie tego prawa podatnikom w tej sytuacji, a co więcej – nawet odłożenie jego realizacji w czasie, aż do momentu rozpoczęcia uzyskiwania obrotów z działalności opodatkowanej byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku. Samo tylko odłożenie w czasie realizacji prawa do bezzwłocznego odliczenia podatku (z chwilą powstania obowiązku podatkowego z tytułu tej transakcji u sprzedawcy) prowadziłoby bowiem do bezzasadnego ponoszenia przez podatnika ciężaru finansowego podatku w okresie inwestycji.

„Z uzasadnienia orzeczenia z 29 lutego 1996 r. (C-110/94, Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) v. Belgian State) wynika natomiast, że już pierwsze wydatki inwestycyjne, które zostały poniesione na cele i z zamysłem rozpoczęcia działalności, muszą być potraktowane jako działalność gospodarcza. Niezgodne z zasadą neutralności podatku byłoby uznanie, że działalność gospodarcza nie rozpoczyna się aż do momentu, gdy działalność zaczyna przynosić przychody. Inna interpretacja obciążałaby podatnika podczas prowadzenia działalności gospodarczej bez przyznania mu prawa do odliczenia podatku naliczonego, a to prowadziłoby do arbitralnego rozróżnienia wydatków inwestycyjnych poniesionych przed wykorzystaniem nieruchomości i wydatków poniesionych podczas jej użytkowania”.

W świetle powyższego w opinii Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych na realizację Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że:

  • są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT;
  • realizują Państwo Projekt B+R finansowany z grantu przyznanego przez (…);
  • są Państwo podmiotem zobowiązanym do podjęcia zespołu zorganizowanych działań o charakterze naukowo – badawczym lub badawczo – rozwojowym służących osiągnięciu celu Projektu Grantowego o potencjale komercyjnym;
  • po zakończeniu realizacji Projektu będą Państwo dysponowali wszystkimi prawami własności intelektualnej, na wszelkich polach eksploatacji, które zostaną wytworzone podczas jego realizacji i będą Państwo mieć prawo do ich komercjalizacji;
  • Państwa ostatecznym celem, poza samym uzyskaniem pozytywnych efektów przeprowadzonych działań o charakterze naukowo – badawczym lub badawczo – rozwojowym jest pozyskanie w ich efekcie przydatnych gospodarczo, tj. możliwych do skomercjalizowania praw autorskich;
  • komercjalizacja przedstawionego projektu badawczego, koncentrującego się na innowacyjnych rozwiązaniach w dziedzinie środowiska, zgodnie z Państwa zamierzeniami ma nastąpić w kilku kluczowych obszarach, takich jak: sprzedaż urządzeń, licencjonowanie technologii oraz model usługowy;
  • komercjalizacja nastąpi poprzez wykonywanie przez Państwa odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT;
  • przedmiotem wniosku nie są towary bądź usługi i wynikający z nich podatek VAT, co do których mógłby mieć zastosowanie art. 88 ustawy o VAT.

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych na realizację Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy zostały spełnione, ponieważ są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT oraz efekty projektu będą Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy – planują Państwo komercjalizację wyników Projektu poprzez sprzedaż urządzeń, licencjonowanie technologii oraz poprzez model usługowy. Jednocześnie wskazali Państwo, że każdy z modeli zakłada otrzymywanie z tego tytułu wynagrodzenia, a komercjalizacja nastąpi poprzez wykonywanie przez Państwa odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT.

Zatem przysługuje Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego Projektu, gdyż efekty tego Projektu będą Państwu służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00