Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.409.2023.3.SG

Ustalenia: - czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI dokonany na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie P. przychodu do opodatkowania, a jeśli tak - w jakiej wysokości, - czy w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu i umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych z tego tytułu środków pieniężnych P. jako uczestnikowi FIZ, kosztem uzyskania przychodów po stronie P. będą wydatki poniesione na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych, - czy w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, zastosowanie znajdą przepisy o cenach transferowych a P. będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek 14 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI dokonany na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie P. przychodu do opodatkowania, a jeśli tak - w jakiej wysokości,

- czy w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu i umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych z tego tytułu środków pieniężnych P. jako uczestnikowi FIZ, kosztem uzyskania przychodów po stronie P. będą wydatki poniesione na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych,

- czy w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, zastosowanie znajdą przepisy o cenach transferowych a P. będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

P. S.A. (dalej: „P.”) to polska spółka akcyjna, której większościowym akcjonariuszem jest Skarb Państwa oferująca instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i wzrost gospodarczy państwa.

P. jest uczestnikiem P. B. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty wpisanego do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych pod nr (…) (dalej: „Fundusz”, „FIZ”). Do grupy kapitałowej P. należy m.in. spółka P. A. sp. z o.o. (dalej: „P. A.”), prowadząca działalność m.in. jako zarządzający częściami portfeli inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych na zlecenie (…) i na podstawie umów, o których mowa w art. 46 ust. 3a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej: „UFI”).

Fundusze te działają w formule tzw. funduszu funduszy, tj. inwestujących w fundusze Venture Capital oraz Private Equity prowadzące działalność jako alternatywne fundusze inwestycyjne, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 Tekst mający znaczenie dla EOG.

Fundusz korzysta zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego.

Aktywa Funduszu (dalej: „Aktywa”) obejmują posiadane bezpośrednio tytuły uczestnictwa w:

 a) polskich spółkach z o.o.,

 b) spółkach z siedzibą w Luxemburgu typu SCSP SICAV-RAIF oraz S.C.A. SICAV-RAIF,

 c) spółkach z siedzibą w Holandii utworzonych w formie prawnej zbliżonej do spółdzielni (Cooperatief U.A.) oraz posiadane pośrednio tytuły uczestnictwa w spółce z siedzibą w Guernsey utworzonej w formie spółki S.L.P. i spółce z siedzibą w Luxemburgu typu SCSP.

Wśród Aktywów znajdują się również aktywa (udziały, akcje, tytuły uczestnictwa) generujące dochody (przychody), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 a) i f) ustawy o CIT.

P. rozważa transfer Aktywów z Funduszu do nowo założonej spółki mającej status alternatywnej spółki inwestycyjnej (dalej: „ASI”) (dalej: „Transfer”, „Transakcja”) w trybie przewidzianym w art. 32a Ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (dalej: „USIR”).

Na moment składania wniosku ASI jeszcze nie istnieje, będzie utworzona i zarządzane przez PRFV jako zarządzającego ASI, w rozumieniu UFI. Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, uczestnik FIZ i jednocześnie inwestor ASI w wyniku tego Transferu otrzyma udziały w nowo założonej ASI. Po dokonaniu Transferu, ASI staną się właścicielem Aktywów a P. (jako uczestnik FIZ) stanie się inwestorem ASI w proporcji, w jakiej dotychczas uczestniczył w FIZ.

Po zrealizowaniu Transferu Aktywów, Fundusz nie będzie już prowadził aktywnej działalności inwestycyjnej, wobec czego może zostać podjęta decyzja o jego likwidacji. W związku z likwidacją doszłoby do wykupu i umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych środków pieniężnych P. jako uczestnikowi FIZ, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych.

Ze względu na fakt, że większość Aktywów FIZ zostanie przekazana do ASI, wartość środków pochodzących z wykupu i umorzenia certyfikatów będzie istotnie niższa niż wynikająca z wyceny aktywów FIZ opublikowanej przed Transferem, tj. wartość aktywów FIZ będzie pomniejszona o wartość aktywów przeniesionych do ASI. Statut FIZ nie dopuszcza możliwości dokonywania wypłat bez wykupu certyfikatów inwestycyjnych.

W toku działalności FIZ uzyskał interpretację indywidualną dotyczącą Aktywów, tj. interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 stycznia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.610.2021.1.AK dotyczącą zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT do środków z inwestycji uzyskiwanych przez FIZ w związku z inwestycjami sfinansowanymi ze środków w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój („Interpretacja”).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 25 września 2023 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że: P. jest uczestnikiem funduszu inwestycyjnego o nazwie „P. B. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty”. Uczestnik funduszu inwestycyjnego to podmiot, który posiada jednostki uczestnictwa/certyfikaty inwestycyjne danego funduszu.

P. Spółka Akcyjna nie otrzymuje jakiegokolwiek wynagrodzenia z tytułu transferu Aktywów z FIZ do ASI.

Opisany we wniosku transfer aktywów nie będzie:

- ściąganiem długów, w tym factoringu;

- usługą doradztwa;

- usługą w zakresie leasingu.

Opisany we wniosku transfer aktywów nie będzie usługą dotyczącą praw i udziałów odzwierciedlających:

- tytuł prawny do towarów;

- tytuł własności nieruchomości;

- prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

- udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

- prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Pytania

 1. Czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI dokonany na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie P. przychodu do opodatkowania, a jeśli tak - w jakiej wysokości?

 2. Czy w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu i umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych z tego tytułu środków pieniężnych P. jako uczestnikowi FIZ, kosztem uzyskania przychodów po stronie P. będą wydatki poniesione na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych?

 3. Czy w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, zastosowanie znajdą przepisy o cenach transferowych a P. będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych?

(pytania oznaczone we wniosku nr 1-3)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

W związku z dokonaniem Transferu, P. osiągnie przychód w wysokości wartości rynkowej Aktywów.

Ad 2

W razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu przez FIZ i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych P. posiadanych w FIZ oraz do wypłaty z tego tytułu środków pieniężnych, koszt uzyskania przychodów po stronie P. należy ustalić zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8) Ustawy CIT, tj. w wysokości wydatków poniesionych na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Ad 3

W odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, nie znajdą zastosowania przepisy o cenach transferowych, a P. nie będzie zobowiązana do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

UZASADNIENIE

Przepisy prawa

Fundusz stanowi fundusz inwestycyjny zamknięty, którego częścią portfela inwestycyjnego zarządza P. A. (spółka zależna P.). Zgodnie z art. 32a USIR zgromadzenie inwestorów Funduszu jest uprawnione do podjęcia uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów tego Funduszu, na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez P. lub jego spółkę zależną, której wspólnikami są wyłącznie uczestnicy tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała zgromadzenia inwestorów o przeniesieniu aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego jest podjęta, jeżeli głosy za przeniesieniem aktywów oddali uczestnicy reprezentujący 100% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.

Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, Transfer Aktywów wymagać będzie:

- uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszu o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI, oraz

- uchwały walnego zgromadzenia ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

Dodatkowo zgodnie z USIR:

- przeniesienie Aktywów FIZ na ASI traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki (art. 32a ust. 4 USIR),

- z dniem przeniesienia Aktywów na ASI, ASI wchodzi w prawa i obowiązki FIZ wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów,

- ASI wstępuje z dniem przeniesienia Aktywów w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami,

- wartość przenoszonych Aktywów:

 a) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu Inwestycyjnego sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;

 b) wskazuje się w uchwale, zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI.

Konstrukcja prawna stworzona przez art. 32a Ustawy USIR w sposób kazuistyczny reguluje kwestię Transferu Aktywów z FIZ do ASI. W zakresie skutków ekonomicznych zbliżona jest do instytucji przekazu znanego kodeksowi cywilnemu, choć sama w sobie przekazem nie jest. Podobieństwo do przekazu polega na skróceniu obrotu i przez to uproszczeniu schematu transferu Aktywów. Bez powyższych zapisów, Transfer Aktywów z FIZ do ASI byłby wieloetapowy np.: (i) najpierw Aktywa musiałyby zostać zbyte przez FIZ na rzecz P., następnie (ii) P. wniósłby Aktywa do ASI w zamian za udziały (akcje) ASI, i ostatecznie (iii) nastąpiłaby likwidacja FIZ, w efekcie której P. otrzymałby środki z umorzenia certyfikatów, w tym środki przeznaczone na wcześniejsze nabycie od FIZ Aktywów. Tymczasem USIR umożliwia przeniesienie Aktywów bezpośrednio z FIZ do ASI (z pominięciem P.).

Z perspektywy FIZ, Transfer Aktywów będzie nieodpłatny, ale P. (jako uczestnik Funduszu) otrzyma w zamian za Transfer Aktywów dokonany przez FIZ akcje w ASI (przy czym USIR przyjęła fikcję prawną, że transfer ten jest wniesieniem wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej do ASI - art. 32a ust. 4 USIR).

W świetle powyższego, należy przyjąć, że USIR w pewien sposób rozszerza znaczenie wywodzącego się z Kodeksu spółek handlowych pojęcia „wniesienia wkładu do spółki” o „transfer aktywów opisany w art. 32a USIR”. Innymi słowy należy przyjąć, że skutkiem przeprowadzenia procedury transakcyjnej opisanej w art. 32a USIR, na mocy tego przepisu ustawy P. dokona wkładu niepieniężnego w postaci Aktywów do ASI, w zamian za udziały/akcje ASI.

Podstawą takiej transakcji jest wprost brzmienie ustawy USIR.

Ad 1

Jak wspomniano wyżej, zgodnie z zapisami USIR transfer Aktywów z Funduszu do ASI powinien być traktowany jako wniesienie wkładu.

Mając na uwadze to, że Aktywa nie są pieniędzmi, wkłady należy traktować jako wkład niepieniężny, co także wynika z art. 32a ust. 3 USIR („uchwała zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego”).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT, w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego, przychodem wnoszącego jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku, wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.

Przyjmując zatem konsekwentnie tezę, że transfer Aktywów do ASI jest formą wkładu niepieniężnego dokonanego przez P., należy uznać, że w związku z wniesieniem wkładu P. osiągnie przychód w wysokości wartości rynkowej Aktywów.

Ad 2

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, koszt uzyskania przychodów stanowić mogą jedynie koszty poniesione w celu osiągnięcia tych przychodów.

Przyjęta na gruncie ww. ustawy konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oznacza, że do podatkowych kosztów podatnik zaliczać może jedynie wydatki przez niego poniesione (z wyjątkiem wydatków enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT).

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8) Ustawy CIT, wydatki na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych (takich jak FIZ) są kosztem uzyskania przychodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Powyższe oznacza, że w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do umorzenia certyfikatów inwestycyjnych i wypłaty do P. środków z tego tytułu, stosownie do treści art. 249 ust. 1 UFI, kosztem uzyskania przychodów po stronie P. będą (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8) Ustawy CIT) wydatki poniesione przez P. na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Ad 3

W opisanym przypadku nie będą miały zastosowania przepisy o cenach transferowych, a w odniesieniu do Transferu Aktywów nie powstanie obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Zgodnie z art. 11c ust. 1 i 2 Ustawy CIT, podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, a jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Jednocześnie, zgodnie z art. 11b Ustawy CIT, przepisów o cenach transferowych nie stosuje się do transakcji kontrolowanych oraz transakcji, innych niż transakcje kontrolowane, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

W przypadku Transferu Aktywów, sposób ustalenia ceny wynika wprost z ustawy (art. 32a USIR wskazuje bowiem wyłącznie na możliwość podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów). Dodatkowo, nieodpłatny Transfer Aktywów jaki zostanie dokonany nie nastąpi „w wyniku powiązań” pomiędzy tymi podmiotami, ale w wyniku przyjęcia modelu ustawowego stworzonego wyłączenie dla tej transakcji.

Porównywanie warunków opisanej transakcji do warunków hipotetycznej transakcji jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązanie jest nie na miejscu, ponieważ opisana transakcja może zostać dokonana wyłącznie pomiędzy podmiotami powiązanymi i zindywidualizowanymi w ustawie (tj. w USIR).

Należy mieć także na uwadze, że celem przepisów o cenach transferowych jest zapobieganie sytuacjom, w których podmioty powiązane stosując nieuzasadnioną ekonomicznie politykę cenową zaniżają sztucznie swoje zobowiązania podatkowe.

Przepisy te są zatem nadzwyczajnym instrumentem fiskalnym przeciwdziałającym określonym nadużyciom ze strony podatnika.

W tym przypadku, podmioty uczestniczące w Transakcji skorzystają z modelu ustawowego - byłoby nieuprawnionym przyjęcie, że podążanie ścieżką wprost narzuconą przez ustawodawcę jest nadużyciem wymagającym zastosowania nadzwyczajnego środka, jakim są przepisy o cenach transferowych. Z tych względów brak jest podstaw do zastosowania przepisów o cenach transferowych do omawianej Transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 32a ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1103, dalej: „USIR”),

 1. Zgromadzenie inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, którego częścią portfela inwestycyjnego na dzień wejścia w życie ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079) zarządza Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółka zależna, jest uprawnione do podjęcia uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, innych niż instrumenty rynku pieniężnego, o których mowa w art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, skarbowe papiery wartościowe i depozyty, na wskazaną w uchwale alternatywną spółkę inwestycyjną, zarządzaną przez Polski Fundusz Rozwoju lub jego spółkę zależną, której wspólnikami są wyłącznie uczestnicy tego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Uchwała zgromadzenia inwestorów o przeniesieniu aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego jest podjęta, jeżeli głosy za przeniesieniem aktywów oddali uczestnicy reprezentujący 100% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.

 2. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych zarządzające funduszem inwestycyjnym zamkniętym przekazuje uchwałę, o której mowa w ust. 1, zarządzającemu alternatywną spółką inwestycyjną wskazaną w tej uchwale niezwłocznie po jej podjęciu.

 3. Niezwłocznie po otrzymaniu uchwały, o której mowa w ust. 1, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną zwołuje odpowiednio zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie alternatywnej spółki inwestycyjnej w celu podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego tej alternatywnej spółki inwestycyjnej. Uchwała zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia alternatywnej spółki inwestycyjnej, do której mają zostać wniesione aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego, określa co najmniej kwotę, o jaką kapitał zakładowy ma być podwyższony, liczbę nowo tworzonych udziałów lub akcji oraz zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

 4. Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

 5. W przypadku przenoszenia aktywów funduszy inwestycyjnych zamkniętych na alternatywne spółki inwestycyjne działające w formie spółek komandytowo-akcyjnych albo spółek akcyjnych przepisów art. 311-3121 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1467, 1488, 2280 i 2436 oraz z 2023 r. poz. 739 i 825) nie stosuje się.

 6. Po podjęciu uchwał, o których mowa w ust. 1 i 3, towarzystwo funduszy inwestycyjnych, działając w imieniu funduszu inwestycyjnego zamkniętego, oraz zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną, działając w imieniu alternatywnej spółki inwestycyjnej, zawierają umowę, na podstawie której aktywa funduszu zostaną przeniesione, na warunkach wskazanych w uchwale, o której mowa w ust. 1. Zawarcie umowy i przeniesienie aktywów funduszu na zasadach określonych w uchwale, o której mowa w ust. 1, nie stanowi działania niezgodnego z interesem uczestników tego funduszu oraz inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej.

 7. Z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną alternatywna spółka inwestycyjna wchodzi w prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów.

 8. Wartość przenoszonych aktywów:

 1) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego zamkniętego sporządzonej zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego zamkniętego przed dniem podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 1;

 2) wskazuje się w uchwale, o której mowa w ust. 1.

 9. Alternatywna spółka inwestycyjna, do której przenoszone są aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego w trybie określonym w ust. 1-8, wstępuje, z dniem przeniesienia aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną, w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami.

Państwa wątpliwość, w zakresie pytania nr 1 dotyczy kwestii ustalenia, czy Transfer Aktywów z FIZ do ASI dokonany na podstawie art. 32a USIR spowoduje powstanie po stronie P. przychodu do opodatkowania, a jeśli tak - w jakiej wysokości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera jednak legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”) przykładowych przysporzeń zaliczanych do tej kategorii.

I tak w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

 1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

 2. wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, można stwierdzić, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z procedurą opisaną w art. 32a USIR, Transfer Aktywów wymaga:

- uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszu o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI, oraz

- uchwały walnego zgromadzenia ASI o podwyższeniu kapitału zakładowego ASI, ze wskazaniem m.in., że nowo wyemitowane udziały (akcje) w ASI zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci Aktywów.

Dodatkowo zgodnie z USIR:

- przeniesienie Aktywów FIZ na ASI traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki (art. 32a ust. 4 USIR),

- z dniem przeniesienia Aktywów na ASI, ASI wchodzi w prawa i obowiązki FIZ wynikające z umów regulujących nabycie tych aktywów oraz stosuje zasady realizacji praw i obowiązków wynikających z posiadania przez fundusz przenoszonych aktywów i dla celów realizacji tych praw i obowiązków alternatywna spółka inwestycyjna staje się stroną tych umów,

- ASI wstępuje z dniem przeniesienia Aktywów w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki funduszu inwestycyjnego zamkniętego pozostające w związku z przenoszonymi aktywami,

- wartość przenoszonych Aktywów:

 a) ustala się na podstawie ostatniej wyceny wartości aktywów netto Funduszu Inwestycyjnego sporządzonej zgodnie ze statutem Funduszu Inwestycyjnego przed dniem podjęcia uchwały zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI;

 b) wskazuje się w uchwale, zgromadzenia inwestorów Funduszy o nieodpłatnym przeniesieniu Aktywów na ASI.

Tym samym zgodnie z art. 32a ust. 3 ustawy o systemie instytucji rozwoju niezwłocznie po otrzymaniu uchwały, o której mowa w ust. 1, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną zwołuje odpowiednio zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie alternatywnej spółki inwestycyjnej w celu podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego tej alternatywnej spółki inwestycyjnej. Uchwała zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia alternatywnej spółki inwestycyjnej, do której mają zostać wniesione aktywa funduszu inwestycyjnego zamkniętego, określa co najmniej kwotę, o jaką kapitał zakładowy ma być podwyższony, liczbę nowo tworzonych udziałów lub akcji oraz zawiera wskazanie, że przedmiotowe udziały lub akcje zostaną pokryte wkładem niepieniężnym w postaci aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Przeniesienie aktywów funduszu inwestycyjnego zamkniętego na alternatywną spółkę inwestycyjną traktowane jest jako wniesienie wkładu przez wspólnika lub akcjonariusza alternatywnej spółki inwestycyjnej, będącego jednocześnie uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, obejmującego prawa uczestnictwa tej spółki, o których mowa w art. 8c ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, co wynika z art. 32a ust. 4 tej ustawy.

W związku tym, skoro mamy do czynienia z wniesieniem wkładu w postaci aktywów FIZ, Wnioskodawca jako uczestnik FIZ wnoszący wkład do ASI osiągnie przychód w wysokości wartości rynkowej Aktywów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, że w związku z dokonaniem Transferu, P. osiągnie przychód w wysokości wartości rynkowej Aktywów, należało uznać za prawidłowe.

Ad 2

Państwa wątpliwość, w zakresie pytania nr 2 dotyczy kwestii ustalenia, czy w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu i umorzenia wyemitowanych przez FIZ certyfikatów inwestycyjnych oraz do wypłaty uzyskanych z tego tytułu środków pieniężnych P. jako uczestnikowi FIZ, kosztem uzyskania przychodów po stronie P. będą wydatki poniesione na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po dokonaniu transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu posiadanych przez Wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych, które następnie zostaną umorzone. Uzyskany z tytułu wykupu przychód Wnioskodawca może pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów. Przepisem, który znajdzie zastosowanie w takiej sytuacji jest art. 16 ust. 1 pkt 8 updop. Jest to przepis szczególny względem ogólnej reguły zawartej w art. 15 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 249 ust. 1 ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 681 ze zm., dalej: „UFI”),

likwidacja funduszu inwestycyjnego polega na zbyciu jego aktywów, ściągnięciu należności funduszu, zaspokojeniu wierzycieli funduszu i umorzeniu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych przez wypłatę uzyskanych środków pieniężnych uczestnikom funduszu, proporcjonalnie do liczby posiadanych przez nich jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 updop,

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca jest uczestnikiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, posiada więc certyfikaty inwestycyjne, które uznawane są za papiery wartościowe. Zatem przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów związanych z wykupem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych (FIZ), zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 8) updop, z którego wprost wynika, że wydatki na nabycie papierów wartościowych, tj. w niniejszej sprawie certyfikatów inwestycyjnych (FIZ) są kosztem uzyskania przychodu z tytułu wykupu ich przez emitenta. Tym samym wydatki te można podatkowo ująć w momencie wykupu tych certyfikatów inwestycyjnych przez emitenta (FIZ).

Powyższe oznacza, że w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do umorzenia certyfikatów inwestycyjnych i wypłaty do P. środków z tego tytułu, stosownie do treści art. 249 ust. 1 UFI, kosztem uzyskania przychodów po stronie P. będą (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8) updop wydatki poniesione przez P. na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, że w razie gdy po dokonaniu Transferu Aktywów z FIZ do ASI dojdzie do wykupu przez FIZ i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych P. posiadanych w FIZ oraz do wypłaty z tego tytułu środków pieniężnych, koszt uzyskania przychodów po stronie P. należy ustalić zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8) updop, tj. w wysokości wydatków poniesionych na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych, należało uznać za prawidłowe.

Ad 3

Państwa wątpliwość, w zakresie pytania nr 3 dotyczy kwestii ustalenia, czy w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, zastosowanie znajdą przepisy o cenach transferowych a P. będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), zmieniono przepisy m.in. w zakresie cen transferowych. Od 1 stycznia 2019 r. zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Art. 11a ust. 1 pkt 4 updop stanowi, że:

ilekroć w Rozdziale o Cenach transferowych jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Z kolei art. 11a ust. 1 pkt 5 updop stanowi, że:

ilekroć w Rozdziale o Cenach transferowych jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Definicja przedstawiona w art. 11a ust. 1 pkt 6 updop wskazuje, że:

transakcja kontrolowana to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Przedstawiona organowi do rozstrzygnięcia kwestia w zakresie pytania nr 3 sprowadza się do ustalenia, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie wyjątek przewidziany w art. 11b pkt 1 updop. Zatem, zgodnie z treścią tego przepisu prawa:

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do transakcji kontrolowanych oraz transakcji, innych niż transakcje kontrolowane, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

Przepis ten zwalnia z obowiązków wynikających z Rozdziału 1a updop w sytuacji, gdy cena będąca przedmiotem transakcji kontrolowanej wynika z przepisów ustaw lub wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

W związku z powyższym, gdy do określenia ceny transakcji kontrolowanej oraz transakcji, innej niż transakcja kontrolowana zastosowanie mają przepisy wynikające z innych ustaw, czy też aktów normatywnych do transakcji takiej nie stosuje się przepisów Rozdziału 1a updop dotyczących cen transferowych, w tym przepisów dotyczących obowiązków dokumentacyjnych.

Z art. 32a ust. 1 ustawy o systemie rozwoju jednoznacznie wynika, że transfer aktywów z FIZ do ASI (przeniesienie ich własności) nastąpi na podstawie „uchwały o nieodpłatnym przeniesieniu aktywów”. Oznacza to, że nieodpłatny transfer aktywów jaki zostanie dokonany z FIZ do ASI nastąpi w wyniku przyjęcia modelu ustawowego stworzonego wyłączenie dla transakcji tego rodzaju. Należy zatem uznać, że cena w analizowanej transakcji transferu aktywów z FIZ do ASI (wynoszącą zero) lub, inaczej to ujmując, brak wynagrodzenia dla FIZ z tego tytułu, wynika wprost z przepisów ustawy o systemie instytucji rozwoju.

Zatem, w odniesieniu do analizowanej transakcji transferu aktywów z FIZ do ASI, który jest nieodpłatny, co wynika wprost z art. 32a pkt 1 ustawy o systemie instytucji rozwoju, stwierdzić należy, że transakcja ta nie będzie podlegać przepisom Rozdziału 1a, zgodnie z dyspozycją art. 11b pkt 1 ustawy o CIT.

Do transakcji tej nie znajdą, tym samym, zastosowania przepisy o cenach transferowych, a P. nie będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, że w odniesieniu do Transferu Aktywów z FIZ do ASI, nie znajdą zastosowania przepisy o cenach transferowych, a P. nie będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Nadmienia się, że w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00