Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.567.2023.3.KR

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

9 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 listopada 2023 r. (wpływ 10 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania: Pan ..... (…) ul. (…)(…)

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: Pani ..... (…) ul. (…) (…)

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca: .... (dalej: „Wnioskodawca 1”) oraz Jego żona .... (dalej: „Zainteresowana”); (dalej łącznie zwani: „Sprzedający”) są osobami fizycznymi, polskimi rezydentami podatkowymi. Pozostają we wspólności majątkowej ustawowej (małżeńskiej).

Głównym zajęciem Sprzedających jest prowadzenie działalności w sektorze produkcji spożywczej jako wspólnicy spółki jawnej (…). Prócz tego, Sprzedający są właścicielami nieruchomości rolnych, na których prowadzą gospodarstwo rolne od co najmniej 5 lat. Sprzedający od kilku lat powiększają posiadane gospodarstwo rolne - tzn. dokupują wspólnie grunty w najbliższej okolicy.

Sprzedający są także wspólnikami w spółkach prawa handlowego, natomiast Wnioskodawca 1 od czerwca 2018 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której zgodnie z CEIDG przeważającą działalnością są Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (kod PKD 55.20.Z). Jednocześnie druga ze Sprzedających - tzn. Zainteresowana - nie prowadzi jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca 1 jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, która obejmuje m.in. wynajem lokali mieszkalnych.

Oboje Sprzedający w latach 2006-2007 nabyli kilka działek obejmujących grunty orne oraz działkę, na której znajdował się budynek mieszkalny w stanie surowym (niezamieszkały). Ponieważ działki znajdowały się w bezpośredniej bliskości do siebie w 2012 r. zostały scalone na mocy decyzji (…) jako działka o nr (…), a następnie podzielone na działkę nr (…) i nr (…). Dla działek prowadzona jest jedna księga wieczysta.

Celem zakupu nieruchomości było przede wszystkim powiększenie rodzinnego gospodarstwa rolnego, a nabywane nieruchomości w całości położone są w sąsiedztwie zamieszkania Sprzedających (w tej samej, jak i w sąsiedniej gminie), a także w sąsiedztwie dotychczas posiadanych już gruntów ornych obejmujących gospodarstwo rolne (tzn. sąsiadują przez drogi: gminną i wojewódzką z innymi posiadanymi już działkami).

Przedmiotowy wniosek dotyczy działki nr (…), która jest działką zabudowaną wskazanym powyżej budynkiem znajdującym się w stanie surowym (dalej: „Działka”, „Przedmiotowa Działka”).

Teren działki objęty jest częściowo miejscowym planem zagospodarowania (jako tereny teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej). Działka posiada dostęp do drogi publicznej.

Sprzedający wskazują, że dotychczas w stosunku do Działki:

1)w 2014 r. uzyskali decyzję (…), pozwalającą Im na wyłączenie działki nr (…) z produkcji rolnej, wraz z obowiązkiem uiszczania przez okres 10 lat opłaty rocznej;

2)w 2015 r. Wnioskodawca 1, jako inwestor, uzyskał od (…) pozwolenie na budowę stacji paliw płynnych i gazowych (wraz z infrastrukturą towarzyszącą), która to decyzja do dziś nie wygasła;

3)w 2023 r. Wnioskodawca 1 uzyskał ponowną decyzję zezwalającą na lokalizację wjazdu zwykłego z drogi publicznej na Działkę, wraz ze stosowną przebudową.

Jednakże, poza powyższymi Sprzedający:

1)nie dokonywali przyłączy mediów/uzbrojenia Działki, nie były prowadzone prace budowlane polegające na wznoszeniu na działce jakichkolwiek obiektów budowlanych;

2)nie kontynuowali budowy budynku mieszkalnego zlokalizowanego na Działce ani nie ponosili na niego nakładów;

3)nie prowadzą działalności gospodarczej na Działce ani z jej wykorzystaniem;

4)nie wprowadzali Działki do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej Wnioskodawcy ani nie ujmowali w kosztach działalności wydatków związanych z zakupem Działki, wyłączeniem z produkcji rolnej, czy uzyskaniem wszelkich decyzji (związanych ze statusem Działki, czy uzyskanym pozwoleniem na budowę);

5)nie zawierali z nikim umów pośrednictwa w zakresie sprzedaży Działki;

6)nie podejmowali działań marketingowych w celu sprzedaży Działki (nie wystawiali żadnych ogłoszeń publicznych o zamiarze sprzedaży Działki), a także nie próbowali dotychczas sprzedawać Działki;

7)odprowadzali dotychczas od Działki podatek rolny;

8)nabyli Działkę (poszczególne działki scalone później w jedną) od osób fizycznych, zaś przy nabyciu odprowadzono podatek PCC (nie wystąpiły przesłanki opodatkowania VAT transakcji zakupów);

9)nie uzyskiwali indywidualnych interpretacji podatkowych;

10)nie zamierzają w najbliższym czasie dokonywać żadnych wydatków inwestycyjnych, modyfikacji, ulepszeń na Działce z wyjątkiem wjazdu z drogi publicznej.

Sprzedający zakupili Działkę dla celu powiększenia posiadanego gospodarstwa rolnego, jednocześnie w ciągu ostatnich lat Sprzedający zakupili także inne działki w podobnym celu (nie objęte Wnioskiem). Dotychczas Sprzedający nie prowadzili na Działce działalności gospodarczej, ani nie mieli takiego zamiaru, poza wskazanym pomysłem budowy stacji paliw, dla którego to pomysłu inwestycyjnego jeszcze w 2015 r. pozyskana została decyzja o pozwoleniu na budowę. Niemniej, plan budowy stacji benzynowej przez Sprzedających (Wnioskodawcę 1 jako inwestora), nie został wykonany, a plany budowy przez Sprzedających zostały zarzucone.

Sprzedający, prócz gospodarstwa rolnego (składającego się m.in. z wielu działek rolnych) posiadają również inne nieruchomości, w tym wynajmowane lub dzierżawione. Jednakże, Sprzedający podkreślają, że ta działalność nie jest powiązana z posiadaniem gruntów ornych będących przedmiotem Wniosku.

Sprzedający zamierzają sprzedać Działkę spółce kapitałowej, która jest podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawcy są wspólnikami tej spółki. Sprzedaż będzie dotyczyła jedynie działki nr (…), a zatem w umowie sprzedaży zostanie ona wydzielona do odrębnej księgi wieczystej.

Transakcja sprzedaży miałaby miejsce w 2023 r., tj. po upływie 5 lat od końca roku, w (i) którym nabyte zostały działki, które następnie zostały scalone, (ii) w którym doszło do scalenia działek oraz (ii) w którym pozyskano pozwolenie na budowę.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Na pytanie Organu: „Prosimy, żeby: doprecyzował Pan opis sprawy, tj. wskazał: Oznaczenie geodezyjne działek (nr działki/działek) obejmujących grunty orne, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz oznaczenie geodezyjne działki, na której znajdował się budynek mieszkalny w stanie surowym (niezamieszkały), o której mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej;” wskazano, że cyt.: 

Jak wskazano we Wniosku dotyczy on działki o oznaczeniu geodezyjnym:

Numer działki: (…)

Identyfikator działki: (…)

Obręb ewidencyjny (numer, nazwa): (…)

Działka oznaczona jest w KW, jako grunt orny, przy czym - jak wskazano - jest zabudowana budynkiem mieszkalnym w stanie surowym (niezamieszkałym).

Ta sama KW obejmuje także drugą działkę ewidencyjną o numerze (…), która nie jest przedmiotem wniosku. Jest to działka orna, nie jest zabudowana.”

Na pytanie Organu: „Kiedy (podać datę) i w jaki sposób (w drodze jakiej czynności prawnej – umowy lub zdarzenia prawnego np. kupno, spadek, darowizna) nabyli Państwo ww. działki obejmujące grunty orne – należy podać odrębnie dla każdej ww. działki (oznaczenia geodezyjnego). W przypadku wskazania, że nabycie nastąpiło w drodze spadku należy wskazać dokładną datę śmierci spadkodawcy, datę nabycia przez spadkodawcę przedmiotowej nieruchomości, a także czy został przeprowadzony dział spadku, datę jego przeprowadzenia oraz skutki prawne przeprowadzonego działu spadku dla każdego spadkobiercy;” wskazano, że cyt.: „Działka, która jest przedmiotem zapytania została nabyta (w drodze umowy sprzedaży) w latach 2006-2007 w ramach nabycia działek, które następnie zostały scalone. Były to działki o numerach:

·(…) nabyta 14.03.2007 (na tej działce znajdował się pierwotnie budynek);

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 25.07.2006;

·(…) nabyta 28.06.2007.”

Na pytanie Organu:Kiedy (podać datę) i w jaki sposób (w drodze jakiej czynności prawnej – umowy lub zdarzenia prawnego np. kupno, spadek, darowizna) nabyli Państwo ww. działkę, na której znajdował się budynek mieszkalny w stanie surowym. W przypadku wskazania, że nabycie nastąpiło w drodze spadku należy wskazać dokładną datę śmierci spadkodawcy, datę nabycia przez spadkodawcę przedmiotowej nieruchomości, a także czy został przeprowadzony dział spadku, datę jego przeprowadzenia oraz skutki prawne przeprowadzonego działu spadku dla każdego spadkobiercy;” wskazano, że cyt.: „Działka, na której znajduje się budynek mieszkalny (nadal) została nabyta (w drodze umowy sprzedaży) 14.03.2007 r.”

Na pytanie Organu: „Z jakich działek (podać oznaczenie geodezyjne działki/działek (nr działki)) i kiedy nabytych (podać datę/daty) powstała działka nr (…) będąca przedmiotem planowanej sprzedaży w 2023 r.;” wskazano, że cyt.: „Działka, która jest przedmiotem zapytania ((…)) została nabyta (w drodze umowy sprzedaży) w latach 2006-2007 w ramach nabycia działek:

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 14.03.2007;

·(…) nabyta 25.07.2006;

·(…) nabyta 28.06.2007.”

Na pytanie Organu: „W jaki sposób wykorzystywali Państwo działki nabyte w latach 2006-2007 obejmujące grunty orne oraz działkę, na której znajdował się budynek mieszkalny w stanie surowym od momentu ich nabycia do momentu dokonania ich scalenia i podziału?” wskazano, że cyt.:

„Jak wskazano w treści Wniosku, w stosunku do działki będącej przedmiotem zapytania dokonywane były jedynie czynności o charakterze administracyjnym, a mianowicie:

1)w 2014 r. uzyskano decyzję (…), pozwalającą im na wyłączenie działki (…) z produkcji rolnej, wraz z obowiązkiem uiszczania przez okres 10 lat opłaty rocznej;

2)w 2015 r. uzyskano od (…) pozwolenie na budowę stacji paliw płynnych i gazowych (wraz z infrastrukturą towarzyszącą), która to decyzja do dziś nie wygasła;

3)w 2023 r. uzyskano ponowną decyzję zezwalającą na lokalizację wjazdu zwykłego z drogi publicznej na Działkę, wraz ze stosowną przebudową.

4)Działki nie były wykorzystywane w inny sposób.”

Na pytanie Organu: „Czy działki przed podziałem/po podziale były wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w tym na potrzeby działalności Spółek, w których są Państwo wspólnikami? Jeśli tak, to należy wskazać: które działki i w jaki sposób/na jakie cele były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej?; w jakim okresie lub okresach i przez kogo były wykorzystywane?; czy działki były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, kiedy zostały wprowadzone do ww. ewidencji)?” wskazano, że cyt.: „Nie, działki nie były wykorzystywane w ten sposób.”

Na pytanie Organu: „W jaki sposób/do jakich celów i przez kogo działka nr (…), powstała w wyniku podziału scalonych wcześniej działek, była/jest/będzie wykorzystywana do dnia planowanej transakcji? Czy działkę nr (…) wykorzystywali Państwo na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; jeśli tak, w jakim okresie lub okresach była wykorzystywana? Czy działka ta były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, kiedy zostały wprowadzone do ww. ewidencji);” wskazano, że cyt.:

„Działka jest w posiadaniu Wnioskodawcy i ma zostać wykorzystana do transakcji, tj. ma zostać sprzedana. Nie była i nie jest wykorzystywana w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, nie była też wprowadzana do ewidencji ŚT i WNiP.”

Na pytanie Organu:Czy zawarli/zawrą Państwo przedwstępną umowę sprzedaży działki nr (…) z jej nabywcą? Jeśli tak, to jakie są/będą konkretne postanowienia umowy przedwstępnej sprzedaży ww. działki, zawartej między Państwem (kto będzie stronami umowy) a jej nabywcą? Należy precyzyjnie i jednoznacznie opisać, czy w umowie przedwstępnej zostały/zostaną określone warunki, które muszą zostać spełnione, aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży ww. działki (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.). Należy precyzyjnie, w sposób niebudzący wątpliwości, wskazać od spełnienia jakich warunków, uzależnione jest/będzie zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży ww. działki, w tym od uzyskania jakich zgód i pozwoleń.” wskazano, że cyt.: „Nie, nie została zawarta umowa przedwstępna. Z uwagi na brak zawartej na obecny moment takiej umowy - nie ma możliwości wskazania jej precyzyjnych zapisów. Na dzień sporządzenia przedmiotowego pisma, Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie wskazać czy zawrze umowę przedwstępną, ale nie może wykluczyć takiej możliwości, przy czym, również w tym przypadku nie jest możliwe określenie konkretnych postanowień umowy przedwstępnej, gdyż żadnych ustaleń w tym przedmiocie dotychczas nie poczyniono.”

Na pytanie Organu:Czy udzielili/udzielą Państwo nabywcy ww. działki lub innemu podmiotowi pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) do działania w Państwa imieniu, przy czynnościach związanych ze sprzedażą ww. działki? Jeżeli tak, to należy podać: komu udzielili/udzielą Państwo pełnomocnictw, przedmiot oraz pełen zakres ww. pełnomocnictw, jakie konkretnie czynności nabywca/inny podmiot wykonuje/będzie wykonywać w ramach udzielonego pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia).” wskazano, że cyt.: „Wnioskodawcy nie udzielali i nie planują udzielać pełnomocnictw lub podobnych upoważnień.”

Na pytanie Organu:Czy ww. działka, objęta zakresem wniosku, była/jest/będzie do momentu planowanej sprzedaży udostępniana osobom trzecim? Jeżeli tak, to należy wskazać: w jakim okresie (kiedy) działka była/jest/będzie udostępniana osobom trzecim? Na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa – jaka) działka była/jest/będzie udostępniana osobom trzecim? czy udostępnienie działki było/jest/będzie czynnością odpłatną czy bezpłatną? kto był/jest/będzie stroną zawartej umowy czy zarówno Pan i Pana żona czy wyłącznie jeden z małżonków (który z Zainteresowanych)? Kto dokonywał/dokonuje/będzie dokonywał rozliczeń z tytułu zawartej umowy? czy z tytułu zawartej umowy dotyczącej tej działki odprowadzano/odprowadzane są/będą odprowadzane podatki? Jeśli tak, to należy wskazać: kto je odprowadzał/odprowadza/będzie odprowadzał?; jakie to były/są/będą podatki?” wskazano, że cyt.: „Nie, nie była/nie jest/nie jest planowane udostępnienie.”

Na pytanie Organu: „Czy przed sprzedażą dla działki, objętej zakresem wniosku, będą wydane pozwolenia, decyzje – jeśli tak to jakie? Z czyjej inicjatywy nastąpi wydanie tych decyzji/pozwoleń? Czego będą dotyczyły wydane pozwolenia/decyzje?” wskazano, że cyt.: „Przed sprzedażą nie będą dla działki wydawane pozwolenia i decyzje, o których mowa w ww. pkt wezwania, przy czym w związku z realizacja wjazdu jest decyzja w przedmiocie zajęcia pasa ruchu drogowego, co ma jedynie charakter pomocniczy w stosunku do realizacji wjazdu.”

Na pytanie Organu: „Czy przed sprzedażą działki będą Państwo podejmowali czynności zmierzające do podniesienia wartości bądź atrakcyjności przedmiotowej działki, np.: uzbrojenie terenu, doprowadzenie mediów, ogrodzenie terenu bądź inne? Jeżeli tak, to jakie będą to działania? W jakim celu Państwo je podejmą?” wskazano, że cyt.: „Jak wyraźnie wskazano w treści wniosku, takie działania nie są planowane poza (także wskazanym) wjazdem z drogi publicznej.”

Na pytanie Organu: „W jaki sposób nabywca planuje wykorzystywać działkę po jej nabyciu?” wskazano, że cyt.: „Nabywca z pewnością będzie wykorzystywał działkę w ramach swojej własnej działalności gospodarczej.”

Na pytanie Organu: „Czy nabywca działki będzie realizował budowę stacji paliw płynnych i gazowych (wraz z infrastruktura towarzyszącą)? Czy pozwolenie na jej budowę lub inne dokumenty związane z tą inwestycją przejdą na nabywcę działki? wskazano, że cyt.: Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy - tak, będzie realizował. Pozwolenie wydane dla Wnioskodawcy przejdzie na nabywcę.”

Na pytanie Organu: „Z czyjej inicjatywy nastąpiło uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wynikające z ww. planu przeznaczenie przedmiotowej działki? Czy uchwalenie ww. planu nastąpiło z Państwa inicjatywy?” wskazano, że cyt.: Uchwalenie MPZP nastąpiło nie na wniosek Wnioskodawcy. Z informacji posiadanych przez Wnioskodawcę wynika, że nastąpiło to z inicjatywy organu administracji. Już po uchwaleniu MPZP, mieszkańcy (właściciele nieruchomości) w tym Wnioskodawcy złożyli wniosek o zmianę MPZP w zakresie powierzchni zabudowy.”

Na pytanie Organu: „Z czyjej inicjatywy doszło do scalenia i podziału działek nabytych przez Państwa w latach 2006-2007? W jakim celu dokonano scalania i podziału działek?” wskazano, że cyt.” „Doszło do tego z inicjatywy Wnioskodawcy. Scalenie i późniejszy podział miały charakter porządkowy, z uwagi na bliskość działek.”

Na pytanie Organu: „Jakie ulepszenia wykonywali/będą Państwo wykonywać w związku z uzyskaniem decyzji zezwalającej na wykonanie „wjazdu zwykłego z drogi publicznej na działkę, wraz ze stosowną przebudową”? Proszę wskazać jakie konkretnie czynności, działania podejmowali/będą Państwo podejmować w związku z wykonaniem wjazdu z drogi publicznej? Jakie nakłady/wydatki poniosą Państwo w związku z jego wykonaniem?” wskazano, że cyt.: Wykonany zostanie wjazd na działkę lewo-prawo skręt. Nakłady to ok. (…) tys. złotych netto.”

Na pytanie Organu: „Czy posiadają Państwo inne działki, które w przyszłości zamierzają Państwo sprzedać?” wskazano, że cyt.: „Planowana jest sprzedaż działek (numer (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…)) w zakresie wskazanym w interpretacji podatkowej z dnia 30.12.2022 roku wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak pisma 0113-KDIPT1-3.4012.657.2022.2.MWJ). Inna sprzedaż nie jest planowana.”

Na pytanie Organu: „Czy do dnia złożenia wniosku dokonywali Państwo kiedykolwiek sprzedaży działek? Jeśli tak, to należy wskazać: kiedy i w jaki sposób weszli Państwo w posiadanie tych nieruchomości; w jakim celu nieruchomości te zostały przez Państwa nabyte; w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Państwa od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży; kiedy dokonali Państwo ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży; jakie było przeznaczenie tych działek (działki budowlane, rolne, leśne), czy były to działki zabudowane (nieruchomości mieszkalne, użytkowe)?  ilu działek dotyczyła transakcja?wskazano, że cyt.: Do chwili obecnej nie sprzedali Państwo żadnej działki.”

Na pytanie Organu: „Kiedy (podać datę/daty) ponieśliście Państwo koszty (wydatki) związane z wyłączeniem nieruchomości rolnej z działalności rolniczej, tj. opłaty rocznej z tytułu użytkowania na cele nierolnicze?” wskazano, że cyt.: (…) dnia 04.02.2014 r. wydał decyzję o wyłączeniu gruntów rolnych i ustalił opłatę roczną w wysokości (…) zł płatną przez okres 10 lat.”

Pytania

1.Czy planowana sprzedaż Działki w roku 2023 powinna być uznana za zbycie nieruchomości lub ich części, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż dokonana zostanie po upływie 5 lat od końca roku, w którym nieruchomość została nabyta?

2.Czy w przypadku uznania, że sprzedaż Działki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Sprzedający będą uprawnieni do rozpoznania, poza samą ceną nabycia, także kosztu uzyskania przychodu w wysokości wszystkich zapłaconych do tej pory opłat rocznych z tytułu użytkowania na cele nierolnicze, które nie zostały do tej pory rozpoznane jako koszt uzyskania przychodów?

3.Czy planowana sprzedaż Działki nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

4.W przypadku uznania, że sprzedaż Działki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czy faktura dokumentująca dostawę Działki powinna zostać wystawiona przez Wnioskodawcę 1 oraz odrębnie przez Zainteresowaną?

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 i nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 3 i nr 4) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Państwa w sprawie

Ad 1

W ocenie Sprzedających planowana sprzedaż Działki w roku 2023 powinna być uznana za zbycie nieruchomości lub ich części, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż dokonana zostanie po upływie 5 lat od końca roku, w którym nieruchomość została nabyta.

Ad 2

W przypadku uznania stanowiska do pytania nr 1 za nieprawidłowe, tj., że sprzedaż Działki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Sprzedający będą uprawnieni do rozpoznania, poza samą ceną nabycia, także kosztu uzyskania przychodu w wysokości wszystkich zapłaconych do tej pory opłat rocznych z tytułu użytkowania na cele nierolnicze, które nie zostały do tej pory rozpoznane jako koszt uzyskania przychodów.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych/Sprzedających

Uzasadnienie do pytania nr 1

Zdaniem Sprzedających, planowana sprzedaż Działki powinna być rozpatrywana wyłącznie z perspektywy regulacji dotyczących źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 poz. 1128 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”), a zatem jako odpłatne zbycie nieruchomości, które nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, że według Sprzedających planowana sprzedaż Działki nie nastąpi w wykonaniu prowadzonej indywidualnej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, ale w ramach zarządu majątkiem prywatnym Wnioskodawcy z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT.

A zatem, przychód ze sprzedaży Działki nie podlega opodatkowaniu podatkiem PIT, gdyż sprzedaż nastąpi po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie, niezależnie czy przyjąć, że chodzi o nabycie działek, które zostały potem scalone czy samego scalenia działek.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o PIT, źródłem przychodów podatkowych jest odpłatne zbycie (w tym sprzedaż) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości oraz niektórych praw do nieruchomości (spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów). Przychód ze zbycia powstaje, o ile nie upłynął jeszcze okres 5-letni, liczony od końca roku, w którym dana nieruchomość została przez podatnika nabyta lub wybudowana. Jednocześnie, sprzedaż nieruchomości stanowi odrębne źródło przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, tylko w przypadku, gdy nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej. Przepis ten ma zastosowanie w sytuacji, gdy dana transakcja nie następuje w ramach prowadzonej przez zbywcę działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami.

Przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

-odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

-zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie lub wybudowanie.

W analizowanym przyszłym stanie faktycznym istotne jest więc ustalenie braku realizacji przedmiotowej transakcji w ramach działalności gospodarczej a następnie ocena spełnienia przesłanek opodatkowania zbycia nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT w stosunku do sprzedawanej Działki.

Dla potrzeb wykazania braku sprzedaży w ramach działalności gospodarczej koniecznym jest przede wszystkim zdefiniowanie pojęcia działalności gospodarczej na potrzeby przedmiotowej transakcji i rozstrzygnięcie, czy w analizowanym przypadku Zainteresowani przeprowadzą transakcję sprzedaży w ramach tejże działalności. Kwestia spełnienia warunku upływu pięciu lat w stosunku do Działki jest bezsporna.

Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT (definicja pozytywna) oraz art. 5b ustawy o PIT (definicja negatywna). Zgodnie z treścią przepisów art. 5a pkt 6 (definicja pozytywna) oznacza ona działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności (definicja negatywna), jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością (nie ponosił żadnych kosztów).

Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie - niespełnienie jednego, przy jednoczesnym wykonywaniu czynności opisanych w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT oznacza wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków z definicji pozytywnej: (1) dana działalność musi być działalnością zarobkową, (2) działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz (3) działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Przy czym brak zysku z działalności gospodarczej nie musi oznaczać, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona, gdyż jej prowadzenie wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Jednocześnie, zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Dodatkowo spełnienie definicji wymaga, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły. Na pojęcie „zorganizowanie”, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji. W zakresie kryterium ciągłości, ustawowe rozumienie prowadzenia działalności gospodarczej nie obejmuje przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym, gdyż ciągłość oznacza względnie stały zamiar wykonywania tej działalności i powtarzalność działań. Jednocześnie przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą).

W przypadku transakcji obejmujących obrót nieruchomościami (biorąc pod uwagę dotychczasowe orzecznictwo sądowe oraz praktykę organów podatkowych) przyjmuje się, że działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji), angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.

Jak wskazuje orzecznictwo, dla uznania, że dana transakcja sprzedaży nieruchomości zostanie dokonana w warunkach właściwych dla działalności gospodarczej, wymienione przesłanki działalności gospodarczej powinny wystąpić łącznie, w okolicznościach świadczących o handlowym, profesjonalnym zbywaniu nieruchomości. Jednocześnie, sam fakt przeprowadzenia wielu transakcji sprzedaży, pomimo systematyczności i powtarzalności (częstotliwości) zawierania tych transakcji nie przesądza jeszcze o prowadzeniu działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami.

W wyroku z dnia 9 marca 2016 r. (sygn. akt II FSK 1423/14) NSA rozstrzygnął (biorąc pod uwagę całość okoliczności sprawy), że sprzedaż kilku działek z majątku prywatnego (w tej sprawie było to 14 działek) nie stanowi przesłanki do uznania, że osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym. Dodatkowo, w rozstrzygnięciu wskazano, że:

  • nie określono w przepisach ustawy o PIT jasnych i przejrzystych przesłanek przesądzających, kiedy sprzedaż nieruchomości następuje w wykonaniu działalności gospodarczej,
  • brak jest jasnych wytycznych pozwalających przyjąć powiązanie ilości sprzedawanych działek z uznaniem sprzedaży, za działalność gospodarczą: „wykładnia analizowanych przepisów u.p.d.o.f. nie pozwala sprecyzować sytuacji, w których aktywność podatnika można jeszcze uznać za zwykłe odpłatne zbycie składników majątkowych (art. 10 ust. 1 pkt 8), a w jakim momencie działania te przeradzają się w pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3)”,
  • osiągnięcie zysku (lub jego zamiar) z transakcji sprzedaży nieruchomości nie oznacza, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą: „sam zamiar podatnika osiągnięcia zysku w związku z przeprowadzanymi przez niego transakcjami (czynnościami), nie przesądza w sposób wyłączny o przypisaniu uzyskanego z tych operacji przychodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., bez jednoczesnego spełnienia pozostałych przesłanek z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f.”.

NSA wskazał również na potrzebę stosowania w każdym przypadku zasady in dubio pro tributario, zgodnie z którą „niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika”.

W innym rozstrzygnięciu (w wyroku z dnia 7 lutego 2017 r., sygn. akt II FSK 4025/14), NSA powołał się z kolei na inne orzeczenie NSA (wyrok z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 855/14) gdzie wskazano, że „brak podstaw kwalifikowania do pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., podejmowanych przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny. (...) Działań z zachowaniem - normalnych w takich przypadkach - reguł gospodarności nie należy z gruntu utożsamiać z działalnością gospodarczą”.

W rezultacie należy stwierdzić, że o zaliczeniu przychodów ze sprzedaży nieruchomości do właściwego źródła przychodu na gruncie podatku PIT decydują okoliczności ich nabycia i zbycia, poczynione nakłady, czy zorganizowane i ciągłe działania o charakterze zarobkowym, które wskazują na profesjonalny obrót handlowy nieruchomościami oraz zamiar stałego zarobkowania.

Jak wskazano powyżej, analiza praktyki urzędowej i orzeczniczej pokazuje, że okoliczności podejmowanych działań przed sprzedażą nieruchomości gruntowej są bardzo istotne w przypadku oceny uznania działań podatnika za działalność gospodarczą na gruncie ustawy o PIT. Do takich okoliczności należą głównie aktywności ukierunkowane na podniesienie wartości gruntu m.in. dokonywanie ulepszeń jak: zabudowy, uzbrojenia w media, instalacji, przyłączy, utwardzenia dróg, prac przygotowawczych do budowy (jak wycinka drzew, geodezyjne wytyczanie itp.); podejmowanie działań promocyjno-marketingowych w celu sprzedaży działek, w tym zawieranie umów z profesjonalistami w zakresie obrotu i sprzedaży nieruchomości (w tym pośrednictwa). Podobnie, działania powiązujące dany grunt z prowadzoną przez podatnika inną działalnością gospodarczą mogą być tu istotne: wprowadzenie gruntu do ewidencji środków trwałych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykorzystywanie danych gruntów w tej działalności przed sprzedażą (zarówno komercyjnie poprzez wynajem/dzierżawę podmiotowi trzeciemu jak i poprzez faktyczne prowadzenie innej działalności gospodarczej na tymże gruncie jak np. działalności wytwórczej, posadowieniu reklamy innej działalności itp.). Podsumowując dla uznania sprzedaży danego gruntu za objęty działalnością gospodarczą związaną z obrotem gruntami, istotne jest podejmowanie wydatków inwestycyjnych związanych z danym gruntem, których celem jest zwiększenie wartości nieruchomości dla osiągnięcia zysku z przyszłej sprzedaży.

Dodatkowo pierwotny zakup na cele prywatne, związane z prowadzonym gospodarstwem rolnym ewidentnie wskazuje na brak woli prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem danych gruntów.

W tym kontekście Sprzedający wskazują na przytoczone w stanie faktycznym okoliczności, iż w stosunku do Działki:

1)nie dokonywali przyłączy mediów/uzbrojenia Działki, nie były prowadzone prace budowlane polegające na wznoszeniu na działce jakichkolwiek obiektów budowlanych;

2)nie kontynuowali budowy budynku mieszkalnego zlokalizowanego na Działce ani nie ponosili na niego nakładów;

3)nie prowadzą działalności gospodarczej na Działce ani z jej wykorzystaniem;

4)nie wprowadzali Działki do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej Wnioskodawcy ani nie ujmowali w kosztach działalności wydatków związanych z zakupem Działki, wyłączeniem z produkcji rolnej, czy uzyskaniem wszelkich decyzji (związanych ze statusem Działki, czy uzyskanym pozwoleniem na budowę);

5)nie zawierali z nikim umów pośrednictwa w zakresie sprzedaży Działki;

6)nie podejmowali działań marketingowych w celu sprzedaży Działki (nie wystawiali żadnych ogłoszeń publicznych o zamiarze sprzedaży Działki), a także nie próbowali dotychczas sprzedawać Działki;

7)odprowadzali dotychczas od Działki podatek rolny;

8)nabyli Działkę (poszczególne działki scalone później w jedną) od osób fizycznych, zaś przy nabyciu odprowadzono podatek PCC (nie wystąpiły przesłanki opodatkowania VAT transakcji zakupów);

9)nie uzyskiwali indywidualnych interpretacji podatkowych;

10)nie zamierzają w najbliższym czasie dokonywać żadnych wydatków inwestycyjnych, modyfikacji, ulepszeń na Działce (z wyjątkiem budowy wjazdu).

Wnioskodawcy zakupili Działki dla celu powiększenia posiadanego gospodarstwa rolnego. Jednocześnie, faktycznie na przełomie lat 2014/2015 podjęto próbę realizacji inwestycji w postaci stacji paliw, na którą to inwestycję Wnioskodawca 1 uzyskał pozwolenie na budowę. Niemniej, projekt ten nie był faktycznie realizowany i ostatecznie został wstrzymany.

W tym kontekście zwrócić należy uwagę na treść przepisu art. 10 ust. 2 ustawy o PIT, zgodnie z którym „(...) przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia: (...)

3)składników majątku, o których mowa u art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat”.

Oznacza to, że nawet gdyby Działka służyła do prowadzenia działalności gospodarczej (pomimo, że nie służyła i nie została wprowadzona do ewidencji) to i tak po upływie 6 lat od dnia wycofania z działalności - sprzedaż byłaby wyłączona z opodatkowania PIT. Zdaniem Sprzedających, przepis powyższy można zastosować poprzez analogię i uznać, że skoro pomysł inwestycyjny w postaci budowy stacji paliw został zarzucony i od tego momentu upłynęło 6 lat ust. 1 pkt 8 ma zastosowanie.

Jednocześnie, zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o PIT, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

A zatem, przychód ze sprzedaży działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, nawet w stanie surowym, podlega pod dyspozycję art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Tak więc całość nieruchomości, tj. Działka wraz z posadowionym na niej budynkiem mieszkalnym (w stanie surowym) powinna być wyłączona z opodatkowania.

Podsumowując, planowana sprzedaż Działki, zdaniem Sprzedających, stanowi odpłatne zbycie nieruchomości prywatnych, poza działalnością gospodarcza. W rezultacie opodatkowanie transakcji rozpatrywać należy z uwzględnieniem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT.

Uzasadnienie do pytania nr 2

Zdaniem Sprzedających, w przypadku uznania stanowiska do pytania nr 1 za nieprawidłowe, tj., że sprzedaż Działki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Sprzedający będą uprawnieni do rozpoznania, poza samą ceną nabycia, także kosztu uzyskania przychodu w wysokości wszystkich zapłaconych do tej pory opłat rocznych z tytułu użytkowania na cele nierolnicze, które nie zostały do tej pory rozpoznane jako koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, „Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.

Jednocześnie, zgodnie ze wspomnianym art. 23 ww. ustawy, „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na: nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia (...) bez względu na czas ich poniesienia”.

Niewątpliwie, wydatkiem na nabycie gruntu jest sama cena sprzedaży. Niemniej, za takie wydatki należy uznać także np. podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty notarialne czy prawne.

Podobnym kosztem będą koszty związane z wyłączeniem nieruchomości rolnej z działalności rolniczej, tj. opłaty roczne. Ponieważ Sprzedający nie prowadzili działalności gospodarczej w trakcie uiszczania opłat, a zatem nie mogli takich kosztów rozpoznać dla celów podatkowych. W takiej sytuacji koszt ten należy uznać za tzw. koszt bezpośredni, rozpoznawany w dacie osiągnięcia przychodu podatkowego.

Oczywiście powyższa konkluzja dotyczy jedynie sytuacji, w której uznane zostanie, że analizowana transakcja sprzedaży odbywa się w ramach działalności gospodarczej, opodatkowanej PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

1)odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

2)zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Nieistotny dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest sam fakt scalenia i podziału nieruchomości przez właściciela, jeżeli przez podział nieruchomości rozumie się proces mający na celu np. zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek). Jeżeli zatem właściciel (współwłaściciel) dokonuje scalenia i podziału nieruchomości, nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o nieruchomość, której ta osoba jest już właścicielem (współwłaścicielem). Sam podział nieruchomości (działek) nie stanowi przy tym daty nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podziału właściciel (współwłaściciel) nie nabędzie bowiem, żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest już właścicielem. W wyniku samego podziału działek nie zmieni się struktura własności każdej działek wydzielonych w drodze podziału. Właściciel nadal będzie posiadał takiej samej wielkości nieruchomości jak przed podziałem, tyle że w inaczej ukształtowanych działkach. Stąd czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależniają skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości od daty jej nabycia, a nie od daty podziału.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ̶ oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

-zarobkowym celu działalności,

-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność gospodarcza to taka działalność, która:

1)jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu;

2)wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter;

3)prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy, pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu oznacza, że związane z działalnością prawa i obowiązki dotyczą osoby fizycznej, która ją prowadzi; podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.

Przez powtarzalność rozumie się ponadto cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

W celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawców do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o której mowa we wniosku, tj. działki nr (…) powstałej z podziału działki nr (…), powstałej w wyniku scalenia działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i nr (…).

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż są Państwo (Wnioskodawcy/Zainteresowani/Sprzedający) współwłaścicielami (współwłasność majątkowa małżeńska) działki nr (…) (dalej jako: Działka). Zamierzają Państwo sprzedać Działkę spółce kapitałowej, która jest podatnikiem VAT czynnym. Są Państwo wspólnikami tej spółki. Działka nie była wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w tym na potrzeby działalności Spółek, w których są Państwo wspólnikami. W latach 2006-2007 nabyli Państwo kilka działek obejmujących grunty orne oraz działkę, na której znajdował się budynek mieszkalny w stanie surowym (niezamieszkały). Ponieważ działki znajdowały się w bezpośredniej bliskości do siebie w 2012 r. zostały scalone jako działka o nr (…), a następnie podzielone na działkę nr (…) i nr (…). Działka nr (…) została nabyta (w drodze umowy sprzedaży) w latach 2006-2007 w ramach nabycia działek: nr (…) (nabyta 14 marca 2007 r.); nr (…) (nabyta 14 marca 2007 r.); nr (…) (nabyta 14 marca 2007 r.); nr (…) (nabyta 14 marca 2007 r.); nr(…) (nabyta 25 lipca 2006 r.); nr (…) (nabyta 28 czerwca 2007 r.). Celem zakupu nieruchomości było przede wszystkim powiększenie rodzinnego gospodarstwa rolnego. Na działce nr (…) znajduje się budynek mieszkalny w stanie surowym (niezamieszkały). Teren działki objęty jest częściowo miejscowym planem zagospodarowania (jako tereny teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej). Uchwalenie planu nie nastąpiło na Państwa wniosek. Działka posiada dostęp do drogi publicznej. W stosunku do ww. działki uzyskali Państwo decyzję pozwalającą na wyłączenie Działki z produkcji rolnej, wraz z obowiązkiem uiszczania przez okres 10 lat opłaty rocznej. W 2015 r. Wnioskodawca (Zainteresowany będący stroną postępowania), jako inwestor, uzyskał pozwolenie na budowę stacji paliw płynnych i gazowych (wraz z infrastrukturą towarzyszącą), która to decyzja do dziś nie wygasła oraz w 2023 r. uzyskał decyzję zezwalającą na lokalizację wjazdu zwykłego z drogi publicznej na Działkę, wraz ze stosowną przebudową. Dotychczas nie prowadzili Państwo na Działce działalności gospodarczej, ani nie mieli takiego zamiaru, poza wskazanym pomysłem budowy stacji paliw. Niemniej, plan budowy stacji benzynowej przez Państwa nie został wykonany. Nie została zawarta umowa przedwstępna sprzedaży Działki. Nie udzielali i nie planują Państwo udzielać pełnomocnictw lub podobnych upoważnień do działania w Państwa umieniu, przy czynnościach związanych ze sprzedażą ww. Działki. Działka nie była i nie jest udostępniana osobom trzecim. Nie jest planowane także jej udostępnienie. Przed sprzedażą nie będą dla działki wydawane pozwolenia i decyzje. W związku z realizacją wjazdu została wydana decyzja w przedmiocie zajęcia pasa ruchu drogowego. Poza planowanym wjazdem z drogi publicznej nie planują Państwo podejmować czynności zmierzających do podniesienia wartości bądź atrakcyjności działki. Planujecie Państwo sprzedaż działek (numer: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…)) w zakresie wskazanym w interpretacji podatkowej z dnia 30 grudnia 2022 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Do chwili obecnej nie sprzedali Państwo żadnej działki.

Ponadto wskazaliście Państwo, że w stosunku do przedmiotowej Działki:

1)nie dokonywali przyłączy mediów/uzbrojenia Działki, nie były prowadzone prace budowlane polegające na wznoszeniu na działce jakichkolwiek obiektów budowlanych;

2)nie kontynuowali budowy budynku mieszkalnego zlokalizowanego na Działce ani nie ponosili na niego nakładów;

3)nie prowadzą działalności gospodarczej na Działce ani z jej wykorzystaniem;

4)nie wprowadzali Działki do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej Wnioskodawcy ani nie ujmowali w kosztach działalności wydatków związanych z zakupem Działki, wyłączeniem z produkcji rolnej, czy uzyskaniem wszelkich decyzji (związanych ze statusem Działki, czy uzyskanym pozwoleniem na budowę);

5)nie zawierali z nikim umów pośrednictwa w zakresie sprzedaży Działki;

6)nie podejmowali działań marketingowych w celu sprzedaży Działki (nie wystawiali żadnych ogłoszeń publicznych o zamiarze sprzedaży Działki), a także nie próbowali dotychczas sprzedawać Działki;

7)odprowadzali dotychczas od Działki podatek rolny;

8)nabyli Działkę (poszczególne działki scalone później w jedną) od osób fizycznych, zaś przy nabyciu odprowadzono podatek PCC (nie wystąpiły przesłanki opodatkowania VAT transakcji zakupów);

9)nie uzyskiwali indywidualnych interpretacji podatkowych;

10)nie zamierzają w najbliższym czasie dokonywać żadnych wydatków inwestycyjnych, modyfikacji, ulepszeń na Działce z wyjątkiem wjazdu z drogi publicznej.

Z przedstawionego we wniosku opisu nie sposób przyjąć, że planowana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (działki nr (…)) wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że przedmiotowa nieruchomość/działka, nie została nabyta przez Wnioskodawców dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w niej wykorzystywana. W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawców wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem.

Zatem, okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że planowana sprzedaż przedmiotowej nieruchomości/działki, nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania i cel działania Wnioskodawców wskazują, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Tym samym, planowana sprzedaż przez Wnioskodawców przedmiotowej nieruchomości/działki, będzie stanowiła zwykłe wykonywanie prawa własności, a Wnioskodawcy planując zbyć ww. nieruchomość, będą korzystali z przysługującego Im prawa do rozporządzania tym majątkiem.

W związku z tym, okoliczności opisane we wniosku wskazują, że skutki podatkowe planowanej sprzedaży nieruchomości/działki należy ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Aby zatem ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana przez Wnioskodawców sprzedaż w 2023 r. przedmiotowej nieruchomości, tj. działki nr (…) (powstałej w wyniku scalenia działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i podziału działki nr (…)), podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy jej odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Za datę nabycia przedmiotowej nieruchomości, tj. działki nr (…) (powstałej w wyniku scalenia działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i podziału działki nr (…)), należy w sytuacji Zainteresowanych przyjąć datę zakupu nieruchomości (działek) przez Zainteresowanych, tj. działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) - 2007 r. i działki nr (…) - 2006 r. Zatem, termin pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niewątpliwie minął.

Wobec powyższego, planowana przez Wnioskodawców w 2023 r. sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, tj. działki nr (…) (powstałej w wyniku scalenia działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i podziału działki nr (…)), nabytej odpowiednio w części w 2006 r. i w części w 2007 r., nie będzie stanowić dla Wnioskodawców źródła przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Oznacza to, że przychód z tego tytułu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana przez Wnioskodawców w 2023 r. sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, tj. działki nr (…) (powstałej w wyniku scalenia działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i podziału działki nr(…)) nie ma związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem, przychód ze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości (działek) nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i Wnioskodawcy nie będą zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, planowana przez Wnioskodawców w 2023 r. sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, tj. działki nr (…) (powstałej w wyniku scalenia działki nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…) i podziału działki nr (…)), nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. działki przez Wnioskodawców upłynie pięcioletni okres czasu, o którym mowa w ww. przepisie. Zatem, Wnioskodawcy nie będą zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy z tytułu ww. transakcji odpłatnego zbycia.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Jednocześnie, mając na uwadze rozstrzygnięcie w zakresie pytania nr 1, nie udzielam odpowiedzi na postawione warunkowo pytanie nr 2 w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży przedmiotowej działki o treści: „Czy w przypadku uznania, że sprzedaż Działki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Sprzedający będą uprawnieni do rozpoznania, poza samą ceną nabycia, także kosztu uzyskania przychodu w wysokości wszystkich zapłaconych do tej pory opłat rocznych z tytułu użytkowania na cele nierolnicze, które nie zostały do tej pory rozpoznane jako koszt uzyskania przychodów?”

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.

Odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanych wyroków sądów administracyjnych, wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z tym podatkiem są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan .... (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00