Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.138.2023.2.AS1

W zakresie sporządzenia dla nagrodzonych zawodników (dzieci niepełnoletnich) informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11 na imię ich rodziców.

Interpretacja indywidualna – w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • nie podatek dochoprawidłowe – w zakresie sporządzenia dla nagrodzonych zawodników (dzieci niepełnoletnich) informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach nadowy – PIT-11 na imię ich rodziców,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków płatnika.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2023 r. (data wpływu 6 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rada Gminy (…) w dniu (…) 2014 roku podjęła uchwałę w sprawie przyznawania wyróżnień i nagród za osiągnięte wyniki sportowe oraz za osiągnięcia w działalności sportowej.

Zgodnie z treścią uchwały nagrody przyznawane są przez Wójta Gminy na wniosek klubów sportowych, związków sportowych lub stałych Komisji Rady Gminy (…), w których zgłaszani są zawodnicy (dzieci niepełnoletnie) oraz trenerzy. Nagrodę mogą otrzymać zawodnicy zamieszkujący na terenie Gminy (...), którzy osiągnęli wysokie wyniki we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym oraz trenerzy, działacze sportowi czy organizatorzy zawodów sportowych, którzy przyczynili się do popularyzacji sportu na terenie Gminy (...).

W 2023 roku Wójt Gminy (...) przyznał nagrody sportowe dla trenera oraz kilku zawodników (dzieci niepełnoletnie).

Pytania

1.Czy od nagród wypłacanych trenerom należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych? A jeżeli nie to, czy poprawnym jest wykazanie dochodów w PIT-11 część F?

2.Jeżeli wśród nagrodzonych znaleźli się zawodnicy (dzieci niepełnoletnie ) czy w tym przypadku należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy? Czy w przypadku wypłacania nagród dzieciom, które nie osiągnęły pełnoletności należy sporządzić PIT-11 dla zawodników czy dla rodziców zawodników?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 zawiera szeroki katalog przychodów gdzie znajdują się między innym pkt 2 działalność wykonywana osobiście, oraz pkt 9 inne źródła.

Art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera szeroki katalog innych przychodów. W art. 20 ust. 1 ustawy wymieniono m. in. różnego rodzaju nagrody.

Państwa zdaniem przyznane nagrody należy zaliczyć do innych źródeł przychodów. Istotnym w tym przypadku jest zakwalifikowanie danego przychodu do odpowiedniego źródła. W tym przypadku Gmina (...) kwalifikuje ten przychód jako inne źródła. Państwa zdaniem kwalifikacja możliwych do wypłacenia nagród zarówno zawodnikom i trenerom do przychodów z innych źródeł znajduje uzasadnienie w tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Dodatkowo między nagrodzonymi, a Państwem nie istnieje żaden stosunek pracy czy umowa cywilno-prawna na okoliczność otrzymania nagrody za wybitne osiągnięcia sportowe. Nie znajduje się to w granicach wykonywania osobiście działalności z tytułu, której nagrodzony mógłby chociażby wystawić płatnikowi rachunek za taką usługę/na taką okoliczność. W przeciwnym wypadku, tj. w sytuacji, gdy nagrodzonego łączyłaby z Gminą umowa o pracę lub umowa zlecenie, kwalifikowaliby Państwo nagrody jako przychody z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 2. Wówczas powstałby obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych dla nagrodzonych. Natomiast kwalifikacja nagród wypłaconych innym osobom, tj. trenerom lub niepełnoletnim zawodnikom nie mieści się w kategorii przychodów z osobiście wykonywanej działalności. Zgodnie z art. 42a ww. ustawy to na Państwu spoczywa obowiązek sporządzenia zeznania rocznego PIT-11, a przychody osiągane za całokształt osiągnięć sportowych należy wykazać w części F ww. zeznania.

W związku z tak szerokim katalogiem źródeł przychodów pojawiła się wątpliwość do jakiego źródła należy zaliczyć przychody z nagród dla sportowców oraz trenerów.

Art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje takie źródło przychodów jak działalność wykonywana osobiście, art. 13 pkt 2 ustawy określa co należy rozumieć pod tym pojęciem:

(…) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Natomiast art. 20 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa przychody należące do innych źródeł:

(…) Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W obydwu przypadkach jest mowa o nagrodach, i w związku z tym pojawiła się wątpliwość do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć nagrody dla sportowców oraz trenerów?

Zakwalifikowanie ww. nagród do określonych źródeł przychodów będzie miało znaczenie w kwestii pobrania od wypłaconych kwot zaliczki na podatek dochodowy.

Czy w katalogu innych źródeł – art. 20 pkt 1 w związku z art.10 ust. 1 pkt 9 updof mieszczą się właśnie te nagrody?

Państwa zdaniem tak, gdyż jest to szeroki katalog nagród, nie zostało sprecyzowane jakiego rodzaju nagrody należy rozumieć pod tym pojęciem, zatem ustawodawca pozostawił swobodę interpretacji w tym zakresie. Ponadto zakwalifikowanie ww. nagród do innych źródeł przychodów, powoduje, iż nie są Państwo zobowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy. Zgodnie z art. 42a ww. ustawy na płatniku spoczywa jedynie obowiązek sporządzenia informacji o dochodach – PIT-11, które należy wykazać w części F ww. zeznania.

Uzupełniając odpowiedź na pytanie 2 do złożonego wniosku, zdaniem Gminy nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od nagród wypłaconych dzieciom, gdyż nagrody należy zaliczyć do innych źródeł przychodów. W związku z czym Gmina nie jest obowiązana do poboru zaliczki od wypłaconych nagród.

W odniesieniu do art. 42a ww. ustawy na wypłacającym ciąży obowiązek sporządzenia informacji o dochodach PIT-11, złożenie zeznania podatkowego i rozliczenie w nim osiągniętych dochodów jest zasadniczo obowiązkiem wszystkich podatników (nie tylko będących osobami pełnoletnimi). Jednakże za dzieci małoletnie, tj. do ukończenia 18 roku życia, rozliczenia podatku od osiągniętych przez nie dochodów dokonują rodzice lub przedstawiciele prawni.

Obowiązek, o którym mowa, jest realizowany w dwojaki sposób:

  • przez doliczenie dochodu dzieci do dochodów rodziców,
  • przez złożenie zeznania podatkowego na imię dziecka.

Sposób rozliczenia dochodów małoletnich dzieci określa art. 7 updof. Wynika z niego, że co do zasady, dochody małoletnich dzieci, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci. Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków.

Na zasadzie wyjątku nie podlegają doliczeniu do dochodów rodziców, lecz są rozliczane odrębnie – dochody małoletnich dzieci z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku.

Zatem obowiązek rozliczenia dochodów małoletniego dziecka w odrębnym zeznaniu występuje zawsze, gdy dziecko osiągnie podlegające opodatkowaniu w Polsce dochody:

  • z pracy (np. z umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych),
  • z renty (np. renta rodzinna),
  • ze stypendiów,
  • z przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

Państwa zdaniem nie należy sporządzać zeznań rocznych PIT dla małoletnich dzieci, lecz należy sporządzić takie zeznanie dla rodziców (wykazać w nich przychody osiągnięte przez dzieci), sporządzanie odrębnych zeznań dla dzieci jest obowiązkowe, gdy dziecko osiąga dochody podlegające opodatkowaniu. Z kolei nagrody za osiągnięcia sportowe należą do katalogu innych źródeł przychodów zgodnie z art. 20 pkt 1 updof, które nie podlegają opodatkowaniu w związku z czym nie ma obowiązku sporządzania odrębnych zeznań dla dzieci. Należy sporządzić zeznanie PIT-11 dla rodziców, a przychody z innych źródeł (nagrody) należy wykazać w części F ww. zeznania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z ww. przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Za przychody należy natomiast uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to należy wskazać, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł..

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Rada Gminy (...) w dniu (...) 2014 roku podjęła uchwałą w sprawie przyznawania wyróżnień i nagród za osiągnięte wyniki sportowe oraz za osiągnięcia w działalności sportowej. W 2023 roku Wójt Gminy (...) przyznał nagrody sportowe dla trenera oraz kilku zawodników (dzieci niepełnoletnie).

Wątpliwość Państwa budzą kwestie poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród oraz sposobu wypełnienia informacji PIT-11 dla nagrodzonych osób.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku informacje oraz przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że wypłacane przez Państwa trenerom i zawodnikom (dzieci niepełnoletnie) ww. nagrody stanowią dla osób nagrodzonych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nagroda dla zawodnika (dziecka niepełnoletniego) będzie jego (dziecka) przychodem z innych źródeł.

Zakwalifikowanie tychże przychodów do innych źródeł, w rozumieniu powyższych przepisów skutkuje tym, że nie są Państwo obowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród. Na Państwu spoczywa jednak obowiązek sporządzenia dla nagrodzonych osób – tj. trenerów i zawodników (dzieci niepełnoletnich), informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11, stosownie do treści art. 42a ww. ustawy. Przychody te winny być wykazane w informacjach PIT-11, w pozycjach zawartych w częściach F formularzy, tj. przeznaczonych na wykazanie przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zawodników (dzieci niepełnoletnich) informacje PIT-11 powinny być wystawione na imię i nazwisko dziecka.

Obowiązki informacyjne w odniesieniu do przychodów z innych źródeł reguluje bowiem art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie nie pobierania zaliczek na podatek dochodowy trenerom i zawodnikom (dzieciom niepełnoletnim) oraz wykazania dochodów trenerów w PIT-11 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do obowiązku wystawienia PIT-11 dla zawodników (dzieci niepełnoletnich) wskazać należy, że zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Z kolei w myśl art. 7 § 2 tej ustawy:

Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Przy czym z treści art. 4 wynika, iż:

obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Podatek dochodowy jest podatkiem osobistym, co oznacza, że podatnikiem jest każda osoba fizyczna osiągająca dochód, w tym małoletnie dzieci.

Jeśli wyróżnienia i nagrody za osiągnięte wyniki sportowe oraz za osiągnięcia w działalności sportowej są przyznawane osobie posiadającej status podatnika, to informacja PIT-11 powinna być wystawiona na tę osobę, nawet jeśli jest to małoletni. Nie istnieją przepisy prawa, na podstawie których przedsiębiorca, sporządzając deklarację, miałby jako podatnika wskazywać przedstawiciela ustawowego osoby małoletniej.

Jednakże to przedstawiciele ustawowi są zobowiązani do wykonania odpowiednich obowiązków podatkowych w imieniu małoletniego, z powodu braku pełnej zdolności do czynności prawnych.

W przedmiotowej sprawie podmiotami uzyskującymi przychody z innych źródeł są osoby, którym zgodnie z treścią uchwały Rady Gminy faktycznie przyznano wyróżnienia i nagrody za osiągnięte wyniki sportowe oraz za osiągnięcia w działalności sportowej. Są więc nimi zawodnicy (dzieci niepełnoletnie), a nie ich rodzice.

Zatem informacje PIT-11, powinniście Państwo wystawić na osoby, którym faktycznie przyznano wyróżnienia i nagrody, tj. na zawodników (dzieci niepełnoletnie).

Powołany przez Państwa art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy rocznego rozliczenia dochodów małoletniego dziecka i nie znajdzie zastosowania w poniższej sprawie.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków (art. 7 ust. 2). Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do małżonków, w stosunku do których orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów (art. 7 ust. 3).

W związku z powyższym dochody małoletnich dzieci z ich własnej pracy, rent, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, a także gdy rodzicom nie przysługuje prawo pobierania z nich pożytków, rozliczane są na imię małoletniego dziecka. Wówczas należy złożyć odrębne zeznanie na imię i nazwisko dziecka. Zeznanie takie wypełniają i podpisują w imieniu dziecka rodzice.

Pozostałe dochody małoletniego dziecka dolicza się do dochodów rodziców.

Zatem, Państwa stanowisko w części dotyczącej obowiązku sporządzenia dla nagrodzonych zawodników (dzieci niepełnoletnich) informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11, na imię ich rodziców, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00