Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.540.2023.2.SR

Zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT kursów w ramach (…) oraz innych kursów w zakresie (…).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT kursów w ramach (…) oraz innych kursów w zakresie (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 listopada 2023 r. (wpływ 16 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością został powołany w celu prowadzenia działalności szkoleniowej i edukacyjnej, która jest dla niego przedmiotem przeważającej działalności (PKD 85.59.B).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm. – zwanej dalej Prawem oświatowym).

Wnioskodawca planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego.

W zgłoszeniu do ewidencji szkół i placówek, o której mowa w art. 168 ust. 4 Prawa oświatowego, jako zakres kształcenia działania placówki prowadzonej przez Wnioskodawcę, wpisane zostanie:

a. ogólne określenie – „A” (bez wskazania nazwy zawodu lub nazw kursów) albo

b. nazwę konkretnego zawodu lub nazwa konkretnego kursu – „B” albo

c. nazwę konkretnego zawodu lub nazwę konkretnego kursu z możliwością rozszerzenia zakresu kursów – „C”.

W zależności od treści zgłoszenia, wpis do ewidencji szkół i placówek będzie zawierał wskazanie, że placówka prowadzona przez Wnioskodawcę będzie:

a. „placówką kształcenia ustawicznego A”

b. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącego B”

c. „placówką kształcenia ustawicznego prowadzącego C”.

Hipotetycznie możliwe jest również zaistnienie sytuacji, gdy w treści zgłoszenia do ewidencji szkół i placówek, Wnioskodawca poda jako zakres kształcenia i działania placówki – „C”, zaś organ administracji oświatowej w treści wpisu do ewidencji zawrze ogólny opis – „placówka kształcenia ustawicznego A”.

W praktyce bowiem zdarza się, że organy administracji oświatowej mogą dokonać wpisu do ewidencji szkół i placówek w zakresie kształcenia i działania placówki o treści różniącej się od opisu podanego w zgłoszeniu.

Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Wnioskodawcę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego.

W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w zw. z art. 10 Prawa oświatowego. W związku z uzyskaniem wpisu do ewidencji szkół i placówek, placówce kształcenia ustawicznego prowadzonej przez Wnioskodawcę nadany zostanie numer REGON, odmienny od numeru REGON, który został Wnioskodawcy przypisany z chwilą jego wpisu do rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego (…), zwanego (…).

Program (…) będzie obejmował następujący program:

1. (…),

2. (…),

3. (…),

4. (…),

5. (…),

6. (…) + egzamin.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie dokonywał zmian w programie (…), a także że będzie organizował inne kursy czy szkolenia w zakresie szeroko rozumianego (…) obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne.

Oferta kształcenia ustawicznego prowadzonego w ramach placówki będzie obejmowała kursy stacjonarne.

Szkolenia będą miały na celu umożliwienie kursantom nabycie lub uzupełnienie wiedzy zawodowej. Wnioskodawca będzie opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego.

Wnioskodawca będzie zatrudniać psychologów, trenerów (…), wybitnych sportowców oraz innych współpracowników dydaktycznych jako wykładowców, zapewniać kursantom materiały dydaktyczne, pomieszczenia i niezbędny sprzęt, gromadzić informacje naukowo-techniczne oraz tworzyć bazę uczestników.

W tym zakresie Wnioskodawca zamierza postępować zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 652 – zwanego dalej rozporządzeniem) oraz ewentualnie innych regulacji dotyczących kształcenia ustawicznego osób dorosłych.

Oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnienie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie (…) obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne.

Wnioskodawca propagować będzie postawy sprzyjające pracy i rozwojowi, a także umożliwi absolwentom uzupełnienie wiedzy zawodowej we wskazanym obszarze.

Kursy doszkalające opisane we wniosku oraz ewentualne kursy w innym zakresie (każdorazowo jednak w obszarze szeroko rozumianego (…) obejmujących kształcenie ustawiczne), prowadzone przez Wnioskodawcę będą mieć charakter kształcenia, gdyż ich celem będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie.

Działania i usługi realizowane przez Wnioskodawcę w zakresie wskazanym we wpisie do ewidencji, będą stanowiły czynności wykonywane przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego.

Usługi, które będą realizowane przez Wnioskodawcę nie będą stanowiły usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Usługi, które będą realizowane przez Wnioskodawcę nie będą finansowane ze środków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że zarówno usługi polegające na prowadzeniu stacjonarnych kursów w ramach (…), jak i usługi polegające na prowadzeniu innych stacjonarnych kursów w zakresie szeroko rozumianego (…) będą świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i będą kształceniem ustawicznym w zakresie objętym wpisem do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ustawy – Prawo oświatowe (tj. kształceniem ustawicznym świadczonym w ramach uzyskanego wpisu do ewidencji).

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym stacjonarne kursy w ramach (…) obejmujące kształcenie ustawiczne, które Wnioskodawca zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych stanowią usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że inne stacjonarne kursy w zakresie szeroko rozumianego (…), które Wnioskodawca zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych stanowią usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia – oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.

Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy – Prawo oświatowe.

Jak stanowi art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 Prawa oświatowego, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

- kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

- formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

Na podstawie art. 8 ust. 1 Prawa oświatowego, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 8 ust. 2 Prawa oświatowego, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1. jednostkę samorządu terytorialnego;

2. inną osobę prawną;

3. osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 Prawa oświatowego, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2. formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Stosowanie do art. 117 ust. 1a Prawa oświatowego, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1. kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2. kurs umiejętności zawodowych;

3. kurs kompetencji ogólnych;

4. turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

5. kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak stanowi art. 117 ust. 2 Prawa oświatowego, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;

2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;

3. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;

4. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118.

Na podstawie art. 117 ust. 2a Prawa oświatowego, kursy umiejętności zawodowych mogą być prowadzone przez:

1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;

2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

Zgodnie z art. 117 ust. 2b Prawa oświatowego, kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w ust. 1a pkt 5, mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

W myśl art. 117 ust. 2c Prawa oświatowego, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników mogą być prowadzone przez:

1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;

2. publiczne i niepubliczne centra kształcenia zawodowego.

Stosownie do art. 117 ust. 3 Prawa oświatowego, kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle art. 168 ust. 1 Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wnioskodawca zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Wnioskodawca planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego. Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Wnioskodawcę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego.

W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Wnioskodawca uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w związku z art. 10 Prawa oświatowego.

W konsekwencji tego, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym stacjonarne kursy w ramach (…) obejmujące kształcenie ustawiczne, które Wnioskodawca zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych stanowią usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy inne stacjonarne kursy w zakresie szeroko rozumianego (…), które Wnioskodawca zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych stanowią usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Podkreślić należy, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana tym podatkiem albo może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

 1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

 2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, to jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. To szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planują Państwo założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Zamierzają Państwo prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego (…), zwanego (…). Program (…) będzie obejmował następujący program: (…) + egzamin. Nie wykluczają Państwo, że w przyszłości będą dokonywali zmian w programie (…), a także że będą Państwo organizowali inne kursy czy szkolenia w zakresie szeroko rozumianego (…) obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne. Oferta kształcenia ustawicznego prowadzonego w ramach placówki będzie obejmowała kursy stacjonarne.

Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy kursów w ramach (…) oraz innych kursów w zakresie (…), które zamierzają Państwo realizować po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

 1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

 2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:

1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;

2) kurs umiejętności zawodowych;

3) kurs kompetencji ogólnych;

4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;

5) branżowe szkolenie zawodowe;

6) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Jak wynika z opisu sprawy, zamierzają Państwo uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Państwa stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego.

Zatem będą Państwo spełniali kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w powyższym przepisie.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, będą Państwo prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych. Oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnienie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie (…) obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne. Będą Państwo propagować postawy sprzyjające pracy i rozwojowi, a także umożliwią Państwo absolwentom uzupełnienie wiedzy zawodowej we wskazanym obszarze. Kursy doszkalające opisane we wniosku (kursy w ramach (…)) oraz ewentualne kursy w innym zakresie (każdorazowo jednak w obszarze szeroko rozumianego (…) obejmujących kształcenie ustawiczne), prowadzone przez Państwa będą mieć charakter kształcenia, gdyż ich celem będzie zdobywanie wiedzy i umiejętności w określonym obszarze lub zakresie. Ponadto wskazali Państwo, że zarówno usługi polegające na prowadzeniu stacjonarnych kursów w ramach (…), jak i usługi polegające na prowadzeniu innych stacjonarnych kursów w zakresie szeroko rozumianego (…) będą świadczone przez Państwa jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i będą kształceniem ustawicznym w zakresie objętym wpisem do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ustawy – Prawo oświatowe (tj. kształceniem ustawicznym świadczonym w ramach uzyskanego wpisu do ewidencji).

Analiza wskazanych przez Państwa we wniosku okoliczności i powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że świadczone przez Państwa w ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego kursy umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Prowadzi to więc do wniosku, że zostanie spełniona również przesłanka przedmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zatem świadczone przez Państwa po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych usługi kształcenia w postaci stacjonarnych kursów w ramach (…) oraz innych stacjonarnych kursów w zakresie (…) obejmujących każdorazowo kształcenie ustawiczne, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00