Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.492.2023.2.ŁS

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - pompa ciepła.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z 9 grudnia 2023 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani współwłaścicielką jednorodzinnego domu mieszkalnego położonego w miejscowości A, gmina B, powiat C.

Budowę domu rozpoczęła Pani wraz z małżonkiem w maju 2013 r. Budynek został zamknięty pod dachem, zamontowano stolarkę okienną i drzwiową (stan surowy zamknięty). Następnie pomieszczenia zostały wyposażone i umeblowane.

W grudniu 2015 r. zakończono budowę domu i wprowadziła się Pani. Wraz z rodziną użytkuje Pani dom od 2015 r. Od 2016 r. jest Pani w nim zameldowana (pod adresem A 1/1, (...)). Opłaca Pani podatek od nieruchomości oraz ponosi wszelkie opłaty związane z zamieszkiwaniem w ww. budynku.

Nie dysponuje Pani dokumentem potwierdzającym zawiadomienie organu budowlanego o zakończeniu budowy.

Od grudnia 2015 r. do sierpnia 2022 r. dom był ogrzewany, czyli C.W.U. i CO, piecem na paliwo stałe, tj. eko-groszek.

We wrześniu 2022 r. w budynku została zamontowana pompa ciepła firmy X 11 kW – tym samym doszło do modernizacji dotychczasowej instalacji grzewczej.

Od września 2022 r. pompa ciepła stanowi źródło ogrzewania dla budynku mieszkalnego. Koszt zakupu pompy ciepła wraz z montażem wyniósł (...) zł, a jego potwierdzenie stanowi faktura nr (...) z (...) września  2022 r. Wystawca faktury VAT nr (...) nie był zwolnionym podatnikiem podatku VAT.

Wydatki na zakup pompy ciepła wraz z montażem zostały w całości pokryte z własnych środków. Ww. koszty nie zostały ani nie zostaną sfinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesione wydatki nie zostały Pani zwrócone w żadnej innej formie.

Wydatki poniesione na zakup pompy ciepła i jej montażu nie zostały zaliczone przez Panią do kosztów uzyskania przychodu za 2022 r. Nie jest Pani podatnikiem podatku VAT więc nie dokonała Pani odliczenia na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W 2022 r. uzyskała Pani dochody z tytułu umowy o pracę i była Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opodatkowanym na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

W pierwotnym zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2022 r., złożonym 27 lutego 2023 r., nie odliczyła Pani ulgi termomodernizacyjnej od podstawy opodatkowania, jednak zgodnie z art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa, chciałaby Pani złożyć korektę zeznania PIT-37 za 2022 r.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Jednorodzinny dom mieszkalny, o którym mowa we wniosku, to budynek wolnostojący, służący zaspokojeniu Pani potrzeb mieszkaniowych.

Na moment składania korekty zeznania podatkowego, tj. dokonania odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, będzie Pani właścicielką budynku, o którym mowa we wniosku.

Poniesiony wydatek, o którym mowa we wniosku – tj. zakup i montaż pompy ciepła – był związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków – całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Posiada Pani dokumenty/dowody potwierdzające, świadczące o użytkowaniu przez Panią – od grudnia 2015 r. do chwili obecnej – budynku, o którym mowa we wniosku, w tym:

-potwierdzenie zameldowania w ww. budynku,

-potwierdzenie ujęcia ww. budynku w ewidencji organu podatkowego dla celów

-podatku od nieruchomości,

-decyzje Wójta Gminy B o podatku od nieruchomości,

-dowody zapłaty podatku od nieruchomości od 2016 r. do chwili obecnej,

-dowody opłat za wywóz śmieci,

-dowody innych opłat związanych z zamieszkiwaniem budynku (energia elektryczna, woda itp.).

Wydatek, o którym mowa we wniosku, nie został/nie zostanie odliczony od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie został/nie zostanie uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Faktura nr (...) z (...) września  2022 r. została wystawiona na Panią.

Przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku, zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na to przedsięwzięcie.

Pytanie

Czy może Pani odliczyć od podstawy opodatkowania ulgę termomodernizacyjną – zakup pompy ciepła wraz z montażem w 2022 r. w korekcie zeznania podatkowego PIT-37 za 2022 r.?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, może Pani odliczyć od podstawy opodatkowania w korekcie zeznania podatkowego PIT-37 za 2022 r. ulgę termomodernizacyjną – zakup i montaż pompy ciepła.

Spełniając normę prawną zawartą w art. 26h pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Pani współwłaścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Nieruchomość jest budynkiem mieszkalnym w świetle przepisów prawa budowlanego. Budynkiem mieszkalnym na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jest budynek wolnostojący/bliźniak/szeregowiec służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samoistną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż 2 lokali mieszkalnych albo 1 lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Budynek, którego jest Pani współwłaścicielką służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Pani oraz Pani rodziny.

Pomimo tego, że nie dysponuje Pani dokumentem potwierdzającym zawiadomienie organu budowlanego o zakończeniu budowy, prace budowlane obiektu zostały zakończone w grudniu 2015 r., tym samym umożliwiając jego zamieszkiwanie.

Przytaczając objaśnienia podatkowe Ministra Finansów z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” – status budynku mieszkalnego może być rozpatrywany o wszelkie dowody świadczące o jego użytkowaniu przez podatnika.

Jednak kryterium oddania budynku do użytku nie przesądza o możliwości lub braku możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Prawo budowlane nie wyklucza traktowania jako „budynku” obiektu, co do którego nie miało miejsca formalne oddanie do użytkowania.

Pragnie Pani w tym miejscu przywołać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 września 2023 r., sygn. akt SA/Wr 128/23, w którym Sąd stwierdził, iż kluczowym dla skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest poniesie wydatków po faktycznym zakończeniu budowy budynku mieszkalnego, a nie dopełnienie formalności, do których inwestor jest zobowiązany po wybudowaniu obiektu.

W opisanym przez Panią stanie faktycznym proces budowy zakończył się w grudniu 2015 r. W grudniu 2015 r. przystąpiła Pani wraz z rodziną do użytkowania budynku mieszkalnego, czego dowodami są:

-zameldowanie od 2016 r. przez Wójta Gminy B pod adresem: A 1/1, (...),

-ujęcie budynku w ewidencji organu podatkowego dla celów podatku od nieruchomości oraz decyzje Wójta Gminy B o podatku od nieruchomości,

-dowody zapłaty podatku od nieruchomości od 2016 r. do chwili obecnej,

-dowody opłat za wywóz śmieci od 2016 r.,

-dowody innych opłat związanych z zamieszkiwaniem budynku (energia elektryczna, woda itp.).

Potwierdzenie Pani stanowiska co do „dowodów użytkowania” budynku znajduje się w ww. wyroku sądu. Zgodnie z WSA we Wrocławiu, fakt zakończenia budowy może być uznany na podstawie wszelkich dowodów, o czym stanowi art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Tak więc dowody w postaci zapłaty podatku od nieruchomości, zameldowania, faktur za zużycie energii elektrycznej, zapłaty za wywóz śmieci, którymi Pani dysponuje jednoznacznie wskazują, że budynek jest przez Panią użytkowany od 2016 r., a tym samym budowa została zakończona.

Dalsze brzmienie art. 26h pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na poniesienie wydatków w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia, usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Proces ulepszenia ogrzewania budynku oraz ponoszenia wydatków z nim związanych, rozpoczął się i zakończył we wrześniu 2022 r. Zakup i montaż pompy ciepła wypełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Dom od 2016 r. był ogrzewany piecem na paliwo stałe tj. eko groszek, a instalacja pompy ciepła w 2022 r. spowodowała zamianę źródła energii na źródło odnawialne.

Tym samym dokonane przez Panią prace spowodowały modernizację opisywanego budynku. Pompa ciepła jest przyjaznym dla środowiska naturalnego ogrzewaniem i zmniejsza emisję CO2 do atmosfery.

Poniesiony przez Panią wydatek przyczynił się do poprawy efektywności energetycznej budynku, a co więcej został wymieniony w ściśle określonym katalogu wydatków, które zostały uznane przez ustawodawcę za wydatki termomodernizacyjne.

W załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w wykazie rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacja przedsięwzięć termomodernizacyjnych w pkt 1 ust. 11 wskazano pompę ciepła wraz z osprzętem. W ramach wydatków modernizacyjnych w postaci usług na ww. liście w pkt 2 ust. 10 znajduje się montaż pompy ciepła.

Zgodnie z art. 26h pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota wydatków na cele termomodernizacyjne nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć.

Koszt zakupu pompy ciepła i jej montażu wyniósł w Pani przypadku (...) zł.

Art. 26h pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi o ustaleniu poniesionych wydatków termomodernizacyjnych na podstawie faktury VAT. Dysponuje Pani fakturą VAT wystawioną na Pani dane nr (...) z (...) września  2022 r., w której wskazano: zakup pompy ciepła oraz usługę montażu, stawkę i wysokość podatku VAT. Wystawca faktury nie był zwolnionym podatnikiem VAT.

Analizując art. 26h pkt 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nadmienia Pani, że nie dokonała odliczenia poniesionych wydatków na podstawie ustawy o VAT.

Wydatki zostały w całości sfinansowane z własnych środków i nie skorzystała Pani z możliwości dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Nie zostały one Pani zwrócone w żadnej innej formie.

Wydatki poniesione na modernizację systemu grzewczego budynku nie zostały przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jestprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2) wykonanie analizy termograficznej budynku,

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13) montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Wobec tego odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają m. in. wydatki poniesione na zakup pompy ciepła wraz z osprzętem oraz montaż pompy ciepła.

W myśl zaś art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Przy czym, zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.

Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

W objaśnieniach tych wskazano także, że warunek dotyczący tytułu prawnego musi być spełniony na moment zastosowania ulgi (rozliczenia podatkowego) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesiony przez Panią wydatek na zakup i montaż pompy ciepła może podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przysługuje Pani prawo do odliczenia ww. wydatku w rozliczeniu podatkowym za 2022 r. poprzez złożenie korekty zeznania podatkowego za ww. rok.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanego przez Panią orzeczenia sądowego, stwierdzić należy, że zapadło ono w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00