Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.398.2023.2.PJ

Prowadzona sprzedaż wskazanych w opisie sprawy telefonów komórkowych, komputerów, laptopów, konsol do gier oraz akcesoriów sklasyfikowanych w PKWiU 26, nie będzie stanowiła sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) tiret drugie ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, sprzedaż urządzeń elektronicznych wnioskodawca zamierza realizować wyłącznie stacjonarnie, bez udostępniania ich do sprzedaży w internecie oraz zawierania umów sprzedaży na odległość.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług wpłynął 27 października 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Z początkiem grudnia 2023 chce Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą - skup oraz sprzedaż osobom fizycznym towaru w postaci telefonów komórkowych, komputerów, laptopów, konsol do gier oraz akcesoriów a także gier komputerowych i na konsolę zapisanych na fizycznych, oryginalnych nośnikach danych (CD, DVD, Blu-ray, oryginalna karta pamięci). Towar będzie głównie używany, ale będzie występował też nowy (akcesoria do komputerów, konsol i telefonów). Działalność będzie świadczona stacjonarnie za wyjątkiem sprzedaży gier - te chce Pan sprzedawać również internetowo, tak jak w tej chwili robi to w ramach działalności nierejestrowanej (sprzedaje Pan gry w internecie, ewidencjonując transakcje na kasie fiskalnej). Urządzenia elektroniczne ww. nie będą udostępniane do sprzedaży w internecie, sprzedaż tychże prowadzona będzie wyłącznie w lokalu sklepu.

Uzupełnienie wniosku

W tej chwili prowadzi Pan już działalność gospodarczą, natomiast czekając na Indywidualną Interpretację nie sprzedaje Pan jeszcze towarów klasyfikowanych w PKWIU 26. Właśnie te towary, sklasyfikowane w PKWIU 26, planuje Pan sprzedawać wyłącznie stacjonarnie w lokalu, bez ogłaszania ich w internecie oraz zawierania umów sprzedaży na odległość w sposób zawarty w art 113/13/f ustawy o VAT. W tej chwili sprzedaje Pan wyłącznie gry komputerowe na fizycznych nośnikach optycznych, zarówno w internecie jak i w lokalu. Tak też zamierza Pan połączyć sprzedaż w przyszłości - gry komputerowe na fizycznych nośnikach - w internecie oraz stacjonarnie w lokalu, natomiast towary zawarte w PKWiU 26 - wyłącznie stacjonarnie w lokalu.

Pytanie

Czy w przypadku połączenia w jednym sklepie dwóch sposobów sprzedaży - wyłącznie stacjonarnej dla telefonów komórkowych, komputerów, laptopów, konsol do gier i akcesoriów; oraz stacjonarno-internetowej dla gier komputerowych i konsolowych zapisanych na fizycznych nośnikach, będzie miało miejsce zwolnienie z VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy o VAT stoi Pan na stanowisku, że połączenie polityki sprzedaży w jednym sklepie - wyłącznie stacjonarną dla towarów zawartych w PKWiU 26 oraz stacjonarno-internetową dla gier komputerowych i konsolowych nagranych na oryginalnych fizycznych nośnikach sklasyfikowanych w PKWiU 62.01.21 oraz 62.01.29 nie spowoduje obowiązku rejestracji do VAT i wyczerpuje warunki zwolnienia podmiotowego, z zastrzeżeniem art. 113 ust. 1 o limicie kwotowym zwolnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”,

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy,

obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy,

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy,

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono te kwotę.

Jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt. 1 lit. f) ustawy,

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

Z treści art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy wynika, że dostawa towaru zawarta w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie m.in. komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26) nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Co istotne art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) ustawy, odnosi się do umów zawieranych zarówno z konsumentami jak i z podmiotami niebędącymi konsumentami tj. innymi podatnikami.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia umowy zawartej na odległość. Ustawodawca wprowadzając powyższy przepis wzorował się na określeniu umowy zawieranej na odległość, zdefiniowanej w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2020 r., poz. 287, ze zm.), zgodnie z którą to definicją

umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Zatem przyjąć należy, że umowy zawierane na odległość charakteryzują się następującymi cechami:

- brak jednoczesnej fizycznej obecności stron w jednym miejscu w przestrzeni w procesie zawierania umowy;

- wykorzystanie środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, co oznacza, że zarówno w momencie zawarcia umowy jak i na etapie przedkontraktowym (np. w trakcie uzgadniania treści umowy, prowadzenia negocjacji) następuje wykorzystanie ww. środków komunikacji;

- do środków porozumiewania się na odległość należy zaliczyć wszelkie techniki komunikacyjne, które umożliwiają porozumiewanie się stron na odległość i zawarcie umowy w ten sposób (np. Internet, telefon, fax). Ponadto w procesie zawierania umowy może być wykorzystany równocześnie więcej niż jeden środek porozumiewania się na odległość;

- nie ma znaczenia sposób wykonania umowy, a w konsekwencji to, czy wykonanie umowy następuje już przy fizycznej obecności obu stron, czy przy jej braku;

- zawarcie umowy ma nastąpić w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, co oznacza, że sprzedawca tak zorganizował swoje przedsiębiorstwo, by można było uznać, że zawieranie umów na odległość tworzy system sprzedaży (np. stworzył stronę internetową lub infolinię telefoniczną umożliwiającą składanie zamówień i zawieranie umów, wyodrębnił personel zajmujący się takimi umowami). Należy przy tym zaznaczyć, że sprzedawca zawierający z klientami umowy na odległość może korzystać z własnego systemu albo z systemu prowadzonego przez osobę trzecią (np. platforma internetowa). Nie jest ponadto konieczne by sprzedawca prowadził swoją działalność jedynie w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość - może jednocześnie prowadzić działalność poza tym systemem;

- jednorazowe lub sporadyczne przypadki w działalności sprzedawcy co do zawierania umowy na odległość nie uzasadniają przyjęcia, że posługuje się on zorganizowanym systemem.

Z opisu sprawy wynika, że chce Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą - skup oraz sprzedaż osobom fizycznym towaru w postaci telefonów komórkowych, komputerów, laptopów, konsol do gier oraz akcesoriów a także gier komputerowych i na konsolę zapisanych na fizycznych, oryginalnych nośnikach danych. Działalność będzie świadczona stacjonarnie za wyjątkiem sprzedaży gier - te chce Pan sprzedawać również internetowo, natomiast ww. urządzenia elektroniczne (towary sklasyfikowane w PKWIU 26) nie będą udostępniane do sprzedaży w internecie oraz zawierania umów sprzedaży na odległość , sprzedaż tychże prowadzona będzie wyłącznie w lokalu sklepu.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy w związku ze sprzedażą telefonów komórkowych, komputerów, laptopów, konsol do gier i akcesoriów wyłącznie w formie stacjonarnej.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa wskazać należy, że prowadzona przez Pana sprzedaż wskazanych w opisie sprawy telefonów komórkowych, komputerów, laptopów, konsol do gier oraz akcesoriów sklasyfikowanych w PKWiU 26, nie będzie stanowiła sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) tiret drugie ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, sprzedaż urządzeń elektronicznych zamierza Pan realizować wyłącznie stacjonarnie, bez udostępniania ich do sprzedaży w internecie oraz zawierania umów sprzedaży na odległość.

W konsekwencji, przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie będą miały wobec Pana zastosowania przepisy art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f) tiret drugie ustawy. Tym samym sprzedaż ww. towarów (przy zachowaniu warunków określonych w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) nie powoduje utraty prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Należy wskazać jednocześnie, że w przypadku podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych zwolnionych skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00