Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2023.2.AR

Obowiązek zwrotu otrzymanej ulgi z tytułu zakupu pierwszej kasy rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku zwrotu otrzymanej ulgi z tytułu zakupu pierwszej kasy rejestrującej. Uzupełnił go Pan pismem z 13 grudnia (wpływ 19 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Otrzymał Pan zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej – 700 zł, kasę używa Pan od marca 2022 roku. Po ponad roku użytkowania (we wrześniu 2023 roku) nastąpiła awaria uniemożliwiająca jej dalsze użytkowanie i naprawę (gwarancja wynosiła tylko 1 rok) i był Pan zmuszony do zakupu nowej kasy fiskalnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan następujące informacje:

Na pytanie: „Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT?”

Odpowiedział Pan: „Jestem zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony i nie składam deklaracji VAT.”

Na pytanie: „W jakim zakresie prowadzi Pan działalność gospodarczą?”

Odpowiedział Pan: „Moja przeważająca działalność gospodarcza to druk wielkoformatowy.”

Na pytanie: „Z opisu sprawy wynika, że „otrzymał Pan zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej – 700 zł, kasę używa Pan od marca 2022 roku.” Prosimy o wskazanie kiedy dokonał Pan zakupu kasy fiskalnej, która uległa awarii?”

Odpowiedział Pan: „Kasa fiskalna która uległa awarii została zakupiona 23 lutego 2022.”

Na pytanie: „W jakim terminie rozpoczął Pan prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, która uległa awarii (należy podać dokładną datę)?”

Odpowiedział Pan: „Prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej która uległa awarii nastąpiło w dniu 1 marca 2022.”

Na pytanie: „Kiedy trwale zaprzestał Pan prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, która uległa awarii (należy podać dokładną datę)?”

Odpowiedział Pan: „Trwałe zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej nastąpiło w dniu 28 września 2023.”

Na pytanie: „Czy od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą ww. kasy fiskalnej dokonywał Pan terminowo zgłoszeń kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis i przeglądy te były wykonywane terminowo?”

Odpowiedział Pan: „Pierwszy termin przeglądu technicznego od zakupu planowany był na styczeń 2024, termin ten został ustalony na okres przed upływem dwóch lat od daty zakupu.”

Na pytanie: „Czy dokonał Pan odczytu ww. kasy rejestrującej? Jeżeli tak, to czy po spisaniu protokołu z odczytu kasy rejestrującej została wydana decyzja ustalająca zobowiązanie do zwrotu ulgi?”

Odpowiedział Pan: „Tak – odczyt został wykonany (protokół w załączniku). Nie otrzymał Pan żadnej informacji z decyzją o wymogu zwrotu ulgi.”

Na pytanie: „Czy od marca 2022 r. do chwili obecnej ewidencjonuje Pan sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeżeli nastąpiła przerwa w ewidencjonowaniu prosimy wskazać jaki był okres przerwy.”

Odpowiedział Pan: „Od marca 2022 do momentu awarii kasy fiskalnej była dokonywana ewidencja sprzedaży na rzecz osób prywatnych i rolników ryczałtowych. Przerwa nastąpiła w okresie 1 października 2023 do 16 października 2023 i w tym czasie sprzedaż dla osób prywatnych i rolników ryczałtowych nie była prowadzona.”

Wyjaśnienie sytuacji zaistniałej z kasą fiskalną

Ww. kasa uszkodziła się podczas dokonywania raportu dobowego. W serwisie (sklep zakupu kasy) stwierdzono że kasa musi zostać wysłana do producenta w celu naprawy. Stwierdził Pan, że szybciej będzie zakupić nową, aby nie tracić kontynuacji sprzedaży. Nowa kasa uszkodziła się po jednym dniu użytkowania. Po uszkodzeniu tej nowej kasy, sklep stwierdził że obie kasy należy wysłać do naprawy. Gdy kasy powróciły do Pana po naprawie, zafiskalizował Pan jedną z nich i używa ją Pan do dnia dzisiejszego.

Pytanie

Czy w tej sytuacji musi Pan zwrócić otrzymaną ulgę do urzędu?

Pana stanowisko w sprawie

Zmiana kasy fiskalnej nie z winy przedsiębiorcy nie powinna skutkować utratą ulgi na zakup pierwszej kasy, zwłaszcza że firma funkcjonuje bez przestojów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, u których:

1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,

2) nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży

- mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Zgodnie z art. 111 ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 6 ustawy:

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2.

Kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.

Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), dalej „rozporządzenie”.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

1) trwale zaprzestaną prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy;

2) naruszą obowiązki, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 12 lub ust. 3ab ustawy.

Z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia wynika, że:

Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup w przypadkach:

1) niepoddania w obowiązujących terminach kas rejestrujących obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis,

2) wymienionych w ust. 1

- odnosi się tylko do tych kas, których te przypadki dotyczyły.

Stosownie do przepisu § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia:

Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:

1) do 25. dnia miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu;

2) do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu - w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony i nie składa Pan deklaracji VAT. Otrzymał Pan zwrot wydatków na zakup kasy fiskalnej – 700 zł. Kasa fiskalna została zakupiona 23 lutego 2022 r., używał Pan tej kasy od marca 2022 roku. Po ponad roku użytkowania (we wrześniu 2023 roku) nastąpiła awaria uniemożliwiająca jej dalsze użytkowanie i naprawę (gwarancja wynosiła tylko 1 rok) i był Pan zmuszony do zakupu nowej kasy fiskalnej.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii zwrotu otrzymanej ulgi z tytułu zakupu pierwszej kasy rejestrującej.

Kluczową kwestią dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy jest ustalenie czy zaistniały okoliczności powodujące obowiązek zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, tj. wskazujące na zaprzestanie jej używania przez Pana przed upływem ww. okresu 3 lat.

W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, która uległa awarii, nastąpiło w dniu 1 marca 2022. Natomiast trwałe zaprzestanie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej nastąpiło w dniu 28 września 2023.

W świetle powyższego należy przyjąć, że skoro używana przez Pana od marca 2022 r. kasa rejestrująca, z tytułu której otrzymał Pan ulgę, uległa awarii i zaprzestał Pan jej używania przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania na niej, to nastąpiły okoliczności wskazane w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT w związku z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Otrzymał Pan bowiem ulgę z tytułu zakupionej 23 lutego 2022 r. kasy rejestrującej, a zaprzestanie jej używania nastąpiło przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania na niej.

Zatem jest Pan zobowiązany do zwrotu ulgi zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zwrotu należy dokonać zgodnie z art. § 5 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika tj. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informujemy, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji, nie podejmuje się wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania, przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Pana do uzupełnienia wniosku załączniki, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00