Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.523.2023.1.GK

Wywóz z terytorium kraju produktów stanowiących Państwa własność do składu celnego znajdującego się na terytorium Wielkiej Brytanii, a następnie ich sprzedaż na tym terytorium, podlega opodatkowaniu na terytorium kraju jako eksport towarów.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2023 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej ustalenia czy wywóz z terytorium kraju produktów stanowiących Państwa własność do składu celnego znajdującego się na terytorium Wielkiej Brytanii, a następnie ich sprzedaż na tym terytorium, podlega opodatkowaniu na terytorium kraju jako eksport towarów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w konsekwencji podlegacie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Należycie Państwo do międzynarodowej grupy kapitałowej (...) (dalej: „Grupa”) będącej (…) producentem (…).

Państwa akcjonariuszem jest A. OYJ. B. jest polskim, natomiast A. OYJ fińskim rezydentem podatkowym. Spółka B. jest producentem (…), które to wyroby są sprzedawane w Polsce oraz w ok. (…) krajach na całym świecie. Jesteście Państwo producentem szeroko rozumianych wyrobów (…) należycie do międzynarodowej grupy kapitałowej (…) w ramach której w różnych krajach Europy oraz świata działają spółki o podobnym charakterze. Spółką matką dla tych podmiotów, w tym Państwa, jest A. OYJ z siedzibą w Finlandii. Jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce (podatnik VAT-UE).

W ramach wyżej opisanej działalności gospodarczej wykonujecie Państwo szereg transakcji, tj. w szczególności:

1.dostawy towarów na terytorium kraju,

2.wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów na rzecz kontrahentów z innych państw członkowskich (dalej: „WDT”),

3.eksport towarów.

Od roku 2022 r., w ramach podpisanej umowy, swoje produkty dostarczacie Państwo również na rynek brytyjski do składu celnego (nazywanego też magazynem w dalszej części) zlokalizowanego na terytorium Wielkiej Brytanii, prowadzonego przez zewnętrzny podmiot - firmę C. Skład celny prowadzony jest zgodnie z rygorem prawnym składu celnego w rozumieniu przepisów prawa brytyjskiego. Importerem towarów, zgłaszanym na stosownych dokumentach importowych, jest Państwa brytyjski kontrahent. Dostarczanie towarów do magazynu składu w sposób opisany powyżej uzgodnione zostało przez strony celem optymalizacji procesu dostaw. Przede wszystkim ograniczacie Państwo w ten sposób wysokie koszty dostaw poprzez dostarczanie towarów rzadziej ale za to w większych ilościach. Towary te na podstawie bieżących zamówień będą pobierane przez klienta bezpośrednio z terytorium Wielkiej Brytanii co przyspieszy dostawę. Takie rozwiązanie dodatkowo pozwoli zachować ciągłość dostaw dla brytyjskiego kontrahenta. Dzięki takiemu rozwiązaniu podniesiecie Państwo swoją konkurencyjność na rynku. Przy planowaniu produkcji bierzecie Państwo pod uwagę prognozę (forecast) zapotrzebowania na towar otrzymaną od kontrahenta. Państwa celem nie jest zatem produkcja towaru na zapas. Wysyłając do Wielkiej Brytanii gotowe produkty przyjmujecie Państwo założenie, że w najbliższym czasie klient „wywoła” z magazynu gotowe produkty, które powinny być przyjmowane do magazynu tylko na krótki czas do momentu odbioru ich przez brytyjskiego kontrahenta. Ostatecznie jednak długość magazynowania towaru uzależniona jest od finalnej decyzji brytyjskiego kontrahenta, którą podejmuje już po przesłaniu prognozy zapotrzebowania. Są jednak sytuacje niezależne od Państwa które powodują, że towar w składzie celnym zalega na stanie dłużej niż Państwo przewidywaliście. Nie ma zamówień indywidualnych klienta w ścisłym tego znaczeniu. Produkcja jest uruchamiana na bazie harmonogramu, forecastu klienta, biorąc pod uwagę okres około 1 miesiąca do przodu. Forecast, który przychodzi do Państwa na maila co tydzień w każdą środę, za każdym razem jest inny, bardzo szybko się zmienia, klient nie czuje się zobowiązany do tego, aby odebrać coś co nagle „zniknęło z Forecastu”. W związku z tym towar potem może zalegać na stanie przez kilka miesięcy. Dodatkowo macie Państwo minima produkcyjne więc jeśli zapotrzebowanie klienta jest niższe niż minimum to bywa, że uruchamiacie Państwo produkcję wyższą ze świadomością, że towar będzie leżał nieco dłużej na stanie. Wywozu towarów z Polski (z terytorium Unii Europejskiej) do zagranicznego magazynu - składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wielkiej Brytanii dokonujecie Państwo w oparciu o faktury pro forma, która nie stanowi faktury w rozumieniu ustawy o VAT. Odprawa celna całej partii dokonywana jest w Polsce. Towary przewożone są głównie drogą lądową (transport drogowy). Gdy Towar opuszcza granice UE, służby celne potwierdzają to komunikatem IE-599. Następnie towar dostarczany jest do magazynu w Wielkiej Brytanii i tam po jego finalnym pobraniu dokonywana jest odprawa importowa. Koszty odprawy celnej do momentu przekroczenia granicy UE pokrywacie Państwo. Rozpoczęcie procedury sprzedaży następuje w momencie zgłoszenia przez kontrahenta ilości towaru, którą chce pobrać z magazynu. Po potwierdzeniu dostępności towaru zewnętrzny podmiot prowadzący skład celny pobiera z niego towar i dostarcza do klienta na terytorium Wielkiej Brytanii. Przekazanie praw własności następuje w dniu wydania towaru z magazynu w Wielkiej Brytanii. Na podstawie wywołań kontrahent będzie odbierał towary w żądanej ilości bezpośrednio z brytyjskiego magazynu. W dniu wyjścia towaru z magazynu (fizycznego pobrania przez kontrahenta) wystawiana jest faktura dokumentująca wywołaną - pobraną faktycznie ilość.

Końcowo pragniecie Państwo podsumować, wyjaśnić, podkreślić i nadmienić, że:

  • Transakcje rozpoczęły się w roku 2022. Trwają nadal. Są powtarzalne i na moment pisania wniosku istnieje zamiar kontynuowania ich w przyszłości w tym samym modelu sprzedaży.
  • Przedmiotem sprzedaży są opakowania z tektury falistej i kaszerowanej.
  • W zakresie opisanych transakcji mowa o jednym kontrahencie: D. LTD o numerze rej. (…).
  • Towary są wyprodukowane na zamówienie tylko tego jednego klienta i nie mogą być sprzedane innemu kontrahentowi. Spora część produktów jest nadrukowana z logo kontrahenta.
  • Towary na moment ich przemieszczenia z Polski do składu celnego na terytorium Wielkiej Brytanii są Państwa własnością.
  • Również do momentu wysyłki towaru ze składu celnego do Kontrahenta (z tego składu celnego na terenie UK) towar jest Państwa własnością.
  • Do sprzedaży dochodzi na terytorium Wielkiej Brytanii.
  • Na moment wysyłki towarów z Polski na rzecz kontrahenta wystawiana jest faktura proforma, która nie stanowi faktury w rozumieniu ustawy o VAT. Z chwilą wyjścia-pobrania towarów z magazynu (na terytorium Wielkiej Brytanii) wystawiana jest faktura pod Państwa polskim NIP-em, która nie zawiera w ujęciu wartościowym polskiego VAT-u należnego. Nie zawiera również brytyjskiego podatku o podobnym charakterze - transakcja rozpatrywana jest w ramach procedury składu celnego zgodnie z którą opodatkowaniem podlega import towarów ze składu celnego a importerem w zakresie tych transakcji jest podmiot brytyjski.
  • Towar były transportowany z Polski do Wielkiej Brytanii przez zewnętrzne firmy spedycyjne na Państwa rzecz i w Państwa imieniu. Tym samym:

a)wywóz był dokonywany na Państwa rzecz,

b)wywóz nie był wykonywany przez nabywcę,

c)transport wykonywał przewoźnik (spedytor) z którym Państwo zlecenie transportowe podpisaliście.

  • W składzie celnym prowadzonym przez C., o którym mowa we wniosku składujecie Państwo swoje towary przewiezione z Polski (jesteście deponentem tych towarów), zgodnie z wszelkimi dokumentami wymaganymi dla tych celów w Wielkiej Brytanii.
  • Towar wysyłany jest z Państwa trzech fabryk zlokalizowanych w Polsce (…).
  • Wyprodukowany towar wysłany jest do składu celnego prowadzonego przez C. Towar czeka na wywołanie Kontrahenta. Po otrzymaniu wywołania od Kontrahenta (D. Ltd) C. na Państwa rzecz organizuje transport i wysyła towar do Kontrahenta a Państwo wystawiacie fakturę.
  • W składzie celnym, o którym mowa we wniosku, C. składuje Państwa towary, przewiezione z Polski zgodnie z wszelkimi dokumentami wymaganymi dla tych celów w Wielkiej Brytanii.
  • Zgodnie z przepisami Wielkiej Brytanii możecie Państwo przewieźć swoje towary na teren tego kraju i odsprzedać je innemu podatnikowi w składzie celnym nie będąc jednocześnie podatnikiem z tytułu importu tych towarów przed dokonaniem ich sprzedaży krajowej (w Wielkiej Brytanii) innemu podmiotowi.

Pytanie

Czy wywóz produktów, stanowiących Państwa własność, z terytorium kraju do magazynu znajdującego się na terytorium Wielkiej Brytanii, a następnie ich sprzedaż na terenie Wielkiej Brytanii, nie będzie podlegała opodatkowaniu jako eksport w Polsce a będzie traktowana jak czynność nie podlegająca opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - dalej zwaną „ustawą” - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). 

Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się - co do zasady - terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (pkt 3 ww. artykułu).

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do brzmienia art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych,

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Podatek od towarów i usług jest daniną o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu nim w danym państwie (na terytorium) podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane - na tle przepisów o miejscu świadczenia - za wykonane w tym państwie (na terytorium). Zatem określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m.in. w rozdziale 1 (Miejsce świadczenia przy dostawie towarów) działu V (Miejsce świadczenia) ustawy.

W świetle art. 22 ust. 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1.towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

2.(...);

3.towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy; (...).

Ze względu na zasadę terytorialności obowiązującą w systemie VAT dostawy Państwa produktów dokonywane przez Państwa na terytorium Wielkiej Brytanii Państwa zdaniem - nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce (w tym jako eksport towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy), gdyż nie mogą być objęte jurysdykcją polskich przepisów regulujących ten podatek. Wywóz tych towarów z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do magazynu położonego na terytorium Wielkiej Brytanii nie wiąże się bowiem z przeniesieniem na klienta (docelowego nabywcę) prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Przeniesienie tego prawa następuje dopiero po imporcie dokonanym przez Państwa na terytorium Wielkiej Brytanii tj. z chwilą wydania towarów z magazynu na rzecz tego klienta. Zbycie ww. towaru (ze skutkiem przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel na klienta) nie jest zatem wynikiem tzw. dostawy ruchomej, ale wynikiem tzw. dostawy nieruchomej, tzn. takiej, w ramach której dany towar nie jest ani wysyłany, ani nie jest transportowany. Wobec tego zastosowanie w sprawie znajduje art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym miejscem dostawy towarów (co może oznaczać również miejsce ich opodatkowania) jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. W analizowanym przypadku jest to terytorium Wielkiej Brytanii. Skoro zatem ww. dostawy dokonywane przez Państwa nie podlegają opodatkowaniu VAT (w tym jako eksport towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to o podmiocie zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze, sposobie jego rozliczania, jego wysokości, itd., decydują przepisy brytyjskiego prawa podatkowego. Wskazujecie Państwo, że dla uznania danej czynności za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o PTU, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • musi dochodzić do dostawy towarów (czyli do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel);
  • w konsekwencji tej czynności nastąpić musi wywóz (wysyłka, transport) towaru z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);
  • wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

W opisanym przypadku opisanym powyżej przesłanki te ewidentnie nie występują na jej gruncie. W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Spółka uprzejmie prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania przedstawione w niniejszym wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z tej regulacji wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.

Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” - art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, czy przez nabywcę mającego siedzibę poza Polską, lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy dostawca lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii stanowi tzw. eksport bezpośredni (art. 2 pkt 8 lit. a ustawy). Natomiast eksport pośredni ma miejsce wówczas gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz (art. 2 pkt 8 lit. b ustawy).

Każdorazowo jednak, aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zatem dla uznania danej czynności za eksport towarów niezbędne jest dokonanie dostawy towarów, czyli przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, oraz w wyniku tej dostawy wysłanie lub transport towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Niezaistnienie jednej z przesłanek wymienionych w art. 2 pkt 8 ustawy powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy dodać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie odnoszą się do pojęcia eksportera i jego rozumienia czy definicji w prawie celnym. Istotnym z punktu widzenia przepisów art. 2 pkt 8 ustawy w aspekcie podmiotowym jest jedynie to, kto dokonuje wywozu - dostawca (lub podmiot działający na jego rzecz), czy też nabywca mający siedzibę poza terytorium kraju (lub podmiot działający na jego rzecz). Okoliczność, kto widnieje jako nadawca (zgłaszający) w dokumencie celnym, sama w sobie nie przesądza o uznaniu tego podmiotu za dokonującego eksportu w rozumieniu ustawy.

Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce. Jesteście producentem szeroko rozumianych wyrobów (…) należycie do międzynarodowej grupy kapitałowej (…) w ramach której w różnych krajach Europy oraz świata działają spółki o podobnym charakterze.

Od roku 2022 r., w ramach podpisanej umowy, swoje produkty dostarczacie Państwo również na rynek brytyjski do składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wielkiej Brytanii, prowadzonego przez zewnętrzny podmiot - firmę C. Skład celny prowadzony jest zgodnie z rygorem prawnym składu celnego w rozumieniu przepisów prawa brytyjskiego. W składzie celnym prowadzonym przez C., składujecie Państwo swoje towary przewiezione z Polski - jesteście deponentem tych towarów zgodnie z wszelkimi dokumentami wymaganymi dla tych celów w Wielkiej Brytanii.

Dostarczanie towarów do składu celnego w opisany we wniosku sposób uzgodnione zostało przez strony celem optymalizacji procesu dostaw. Przedmiotem sprzedaży są opakowania z tektury falistej i kaszerowanej na rzecz jednego kontrahenta: D. LTD o numerze rej. (…). Transakcje rozpoczęły się w roku 2022 i trwają nadal.

Wywozu towarów z Polski do składu celnego zlokalizowanego na terytorium Wielkiej Brytanii dokonujecie Państwo w oparciu o faktury pro forma. Odprawa celna całej partii dokonywana jest w Polsce. Towary przewożone są głównie drogą lądową (transport drogowy). Gdy Towar opuszcza granice UE, służby celne potwierdzają to komunikatem IE-599. Następnie towar dostarczany jest do składu celnego w Wielkiej Brytanii i tam po jego finalnym pobraniu dokonywana jest odprawa importowa. Koszty odprawy celnej do momentu przekroczenia granicy UE pokrywacie Państwo. Towary na moment ich przemieszczenia z Polski do składu celnego na terytorium Wielkiej Brytanii są Państwa własnością. Rozpoczęcie procedury sprzedaży następuje w momencie zgłoszenia przez kontrahenta ilości towaru, którą chce pobrać ze składu. Po potwierdzeniu dostępności towaru zewnętrzny podmiot prowadzący skład celny pobiera z niego towar i dostarcza do klienta na terytorium Wielkiej Brytanii. Również do momentu wysyłki towaru ze składu celnego do kontrahenta (z tego składu celnego na terenie UK) towar jest Państwa własnością. Przekazanie praw własności następuje w dniu wydania towaru ze składu w Wielkiej Brytanii. Do sprzedaży dochodzi na terytorium Wielkiej Brytanii. Na podstawie wywołań kontrahent odbiera towary w żądanej ilości bezpośrednio z brytyjskiego składu. W dniu wyjścia towaru ze składu (fizycznego pobrania przez kontrahenta) wystawiana jest faktura z Państwa polskim NIP dokumentująca wywołaną - pobraną faktycznie ilość. Faktura ta nie zawiera w ujęciu wartościowym polskiego VAT należnego i nie zawiera również brytyjskiego podatku o podobnym charakterze - transakcja rozpatrywana jest w ramach procedury składu celnego zgodnie z którą opodatkowaniem podlega import towarów ze składu celnego a importerem w zakresie tych transakcji jest podmiot brytyjski.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą określenia czy wywóz produktów, stanowiących Państwa własność, z terytorium kraju do składu celnego znajdującego się na terytorium Wielkiej Brytanii, a następnie ich sprzedaż na terenie Wielkiej Brytanii, nie będzie podlegała opodatkowaniu jako eksport w Polsce a będzie traktowana jak czynność niepodlegająca opodatkowaniu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Odnosząc się do kwestii objętej wnioskiem wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, co oznacza, że opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. W tym przypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Stąd też w pierwszej kolejności niezbędne jest ustalenie miejsca dostawy towarów. Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy wskazać, gdzie znajduje się towar w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana.

W opisanym przez Państwa zdarzeniu, wskazujecie wyraźnie, że na etapie przemieszczenia towarów nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na rzecz kontrahenta. Wskazujecie Państwo ponadto, że towary na moment wysyłki ze składu celnego do kontrahenta nadal należą do Państwa. Rozpoczęcie procedury sprzedaży następuje na terenie Wielkiej Brytanii w momencie zgłoszenia przez kontrahenta ilości towaru, który chce pobrać ze składu celnego. Skoro nie dochodzi do wywozu towarów w wyniku dokonanej wcześniej przez Państwa sprzedaży, a sprzedaż dokonana będzie dopiero na terenie Wielkiej Brytanii to należy uznać, że tym samym nie dochodzi na terytorium Polski do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. A zatem przemieszczenie przez Państwa towarów z Polski do Wielkiej Brytanii na własną rzecz a nie w wyniku dokonanej dostawy na rzecz kontrahenta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju.

W odniesieniu do transakcji sprzedaży towarów pomiędzy Państwem a ostatecznym odbiorcą, należy wskazać, że miejscem świadczenia tej dostawy w myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy, tj. terytorium Wielkiej Brytanii. Dostawa produktów dokonywana przez Państwa na terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na ostatecznego nabywcę, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Zatem, w tak opisanym przez Państwa zdarzeniu, do rozliczenia podatku VAT zastosowanie znajdą przepisy prawa podatkowego obowiązujące w Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wydając interpretację przyjęto za element zdarzenia, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel przejdzie na kontrahenta na terenie Wielkiej Brytanii.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2838 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00