Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.545.2023.1.AKS

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planowany do realizacji projekt to „(...)”. Warunkiem do zakwalifikowania w ww. projekcie kosztów brutto jest uzyskanie interpretacji indywidualnej (dofinansowanie z RPO WM 2014-2020).

Obiekt jest zlokalizowany w (…). Przyjęte w ramach projektu rozwiązania wynikają z opracowanego audytu energetycznego i opracowanej dokumentacji.

Przewidziany zakres prac to:

1. Wymiana okien i drzwi

 - (...)

2. Docieplenie przegród zewnętrznych z robotami towarzyszącymi

 - (...)

3. Docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem

 - (...)

4. Modernizacja instalacji C.O.

5. Wymiana kotła i armatury wyposażenia kotłowni:

 - (...)

6. Modernizacja instalacji oświetleniowej:

 -wymiana oświetlenia na energooszczędne (ledowe).

7. Montaż perlatorów.

8. Instalacja fotowoltaiczna:

 - (...)

9. Wymiana drzwi w wiatrołapach (drzwi wewnętrzne, aluminium „ciepłe”).

10.Docieplenie ścian klatek schodowych w części strychowej (...).

11.Remont kominów, Remont schodów zewnętrznych, Wymiana rynien i rur spustowych, Wymiana przewodów instalacji odgromowej na ścianach.

12.Przewiduje się również nadzór inwestorski i promocję projektu.

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat z powstałej infrastruktury, ani też nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych innych dochodów. Brak prawnej i faktycznej możliwości odliczenia w całości podatku VAT wynika z niemożności zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami), ponieważ realizowany projekt nie ma bezpośredniego powiązania ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT dla projektu pn. „(...)”.

Brak możliwości odzyskania VAT-u wynika z następujących przesłanek:

- odpowiedzialność za edukację podstawową ponoszą władze publiczne na poziomie krajowym, poprzez ustanowienie przepisów regulujących działanie ww. jednostek i wskazanie znaczenia edukacji oraz władze publiczne na poziomie lokalnym i są one zobowiązane do zapewnienia miejsc w placówkach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkujących na terenie danej gminy;

- dofinansowanie kosztów działalności związanej z funkcją edukacyjną oraz zapewniając, że dostęp do ww. usług jest powszechny, stanowi istotny element włączenia dzieci w życie społeczne, przygotowanie do dalszej edukacji, a tym samym stanowi realizację zadań przypisywanych państwu, a zatem nie ma charakteru gospodarczego;

- wobec powyższego główna działalność Wnioskodawcy ma charakter niegospodarczy i jest związana z kształceniem w ramach publicznego systemu oświaty, działalność określona ustawą o samorządzie gminnym;

- energia wyprodukowana z instalacji fotowoltaicznej będzie używana na potrzeby własne, a rozmiar (zdolność wytwórcza ) mikroinstalacjii nie będzie przekraczać realnego zapotrzebowania na energię prosumenta;

- PSP nie działa dla zysku, a produkty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności wykraczającej poza cele statutowe finansowane ze środków publicznych. Dodatkowo Gmina informuje, że w budynku będącym przedmiotem wniosku nie jest i nie będzie prowadzona działalność towarzysząca i/lub pomocnicza.

Realizacja niniejszego projektu charakteryzuje się ogólnodostępnością i brakiem komercyjnego charakteru (nie ma zarobkowego charakteru), zatem jego realizacja umożliwi korzystanie z powstałej infrastruktury przez szeroką grupę odbiorców (dzieci, młodzież, nauczyciele, pracownicy gospodarczy itp.).

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)” w ramach działania 4.3 Poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, poddziałania 4.3.2 Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, nie zamierza czerpać pożytków z powstałej infrastruktury. Obiekty nie będą służyć do prowadzenia odpłatnej działalności, a korzystanie z nich nie podlega i nie będzie podlegać.

Brak możliwości odzyskania VAT-u wynika z następujących przesłanek:

- odpowiedzialność za edukację podstawową ponoszą władze publiczne na poziomie krajowym, poprzez ustanowienie przepisów regulujących działanie ww. jednostek i wskazanie znaczenia edukacji oraz władze publiczne na poziomie lokalnym i są one zobowiązane do zapewnienia miejsc w placówkach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkujących na terenie danej gminy;

- dofinansowanie kosztów działalności związanej z funkcją edukacyjną oraz zapewniając, że dostęp do ww. usług jest powszechny, stanowi istotny element włączenia dzieci w życie społeczne, przygotowanie do dalszej edukacji, a tym samym stanowi realizację zadań przypisywanych państwu, a zatem nie ma charakteru gospodarczego;

- wobec powyższego, główna działalność Wnioskodawcy ma charakter niegospodarczy i jest związana z kształceniem w ramach publicznego systemu oświaty, działalność określona ustawą o samorządzie gminnym;

- energia wyprodukowana z instalacji fotowoltaicznej będzie używana na potrzeby własne;

- rozmiar (zdolność wytwórcza ) mikroinstalacjii nie będzie przekraczać realnego zapotrzebowania na energię prosumenta;

- PSP nie działa dla zysku, a produkty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności wykraczającej poza cele statutowe finansowane ze środków publicznych. Dodatkowo Gmina informuje, że w budynku będącym przedmiotem wniosku nie jest i nie będzie prowadzona działalność towarzysząca i /lub pomocnicza.

Realizacja niniejszego projektu charakteryzuje się ogólnodostępnością i brakiem komercyjnego charakteru (nie ma zarobkowego charakteru), zatem jego realizacja umożliwi korzystanie z powstałej infrastruktury przez szeroką grupę odbiorców (dzieci, młodzież, nauczyciele, pracownicy gospodarczy itp.).

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w opisanej sytuacji należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analizując przedstawiony powyższy opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczania podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku zakupów dokonywanych na potrzeby realizacji projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8) edukacji publicznej;

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11) targowisk i hal targowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień;

13) cmentarzy gminnych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

16a)polityki senioralnej;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18) promocji gminy;

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Planowany do realizacji projekt to „(...)”.

Obiekt jest zlokalizowany w (…). Przyjęte w ramach projektu rozwiązania wynikają z opracowanego audytu energetycznego i opracowanej dokumentacji.

Przewidziany zakres prac to:

1. Wymiana okien i drzwi.

2. Docieplenie przegród zewnętrznych z robotami towarzyszącymi.

3. Docieplenie stropu pod nieogrzewanym poddaszem.

4. Modernizacja instalacji C.O.

5. Wymiana kotła i armatury wyposażenia kotłowni.

6. Modernizacja instalacji oświetleniowej.

7. Montaż perlatorów.

8. Instalacja fotowoltaiczna.

9. Wymiana drzwi w wiatrołapach.

10. Docieplenie ścian klatek schodowych w części strychowej.

11. Remont kominów, Remont schodów zewnętrznych, Wymiana rynien i rur spustowych, Wymiana przewodów instalacji odgromowej na ścianach.

12. Przewiduje się również nadzór inwestorski i promocję projektu

Planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat z powstałej infrastruktury, ani też nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych innych dochodów. Realizowany Projekt nie ma bezpośredniego powiązania ze sprzedażą opodatkowaną.

Realizacja niniejszego projektu charakteryzuje się ogólnodostępnością i brakiem komercyjnego charakteru (nie ma zarobkowego charakteru), zatem jego realizacja umożliwi korzystanie z powstałej infrastruktury przez szeroką grupę odbiorców (dzieci, młodzież, nauczyciele, pracownicy gospodarczy itp.).

Wątpliwości Gminy dotyczą braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(...)” nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – planowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat z powstałej infrastruktury, ani też nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych innych dochodów. Realizowany Projekt nie ma bezpośredniego powiązania ze sprzedażą opodatkowaną. Realizacja niniejszego projektu charakteryzuje się ogólnodostępnością i brakiem komercyjnego charakteru (nie ma zarobkowego charakteru). Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – planowana inwestycja stanowi zadanie własne.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Zatem, stanowisko Gminy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00