Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.340.2023.2.AM

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem akcyzowym czystego alkoholu etylowego zużywanego do dezynfekcji urządzeń produkcyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

prawidłowe zakresie alkoholu etylowego zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń służących do produkcji wyrobów niezawierających alkoholu etylowego;

nieprawidłowe zakresie alkoholu etylowego zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń służących do produkcji wyrobów zawierających alkohol etylowy.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego w zakresie zużycia alkoholu etylowego do mycia i dezynfekcji urządzeń wykorzystywanych w procesie produkcji, wpłynął 10 listopada 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 grudnia 2023 r. (wpływ 22 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 9 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o. o. zajmuje się produkcją produktów (…), wyrobów (…), wyrobów (…), a także opracowaniem (…) nie tylko na potrzeby własne, dla zleceniodawców krajowych i zagranicznych.

Zgodnie z zakładowymi procedurami jednym z etapów produkcji jest mycie i dezynfekcja urządzeń produkcyjnych. Do przeprowadzenia tych czynności niezbędne jest wykorzystanie alkoholu etylowego czystego, co nie ma wpływu na jego zawartość w produkcie końcowym.

W firmie nie mają Państwo możliwości używania alkoholu skażonego, ponieważ analizy wyrobów gotowych mogłyby wykryć obecność skażalników, co odebrane by było jako zanieczyszczenie wyrobu gotowego.

Do urządzeń produkcyjnych objętych czynnościami mycia i dezynfekcji przy użyciu alkoholu czystego zaliczają Państwo: mieszalniki, mieszadła przejezdne, dozowniki półautomatyczne, dozowniki do past, tubiarka.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto, że:

przepisem prawa podatkowego, który jest przedmiotem Państwa wątpliwości jest § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891);

kod CN alkoholu etylowego wykorzystywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń to 2207 10 00;

alkohol etylowy CN 2207 10 00 jest wykorzystywany do mycia i dezynfekcji urządzeń służących zarówno do produkcji wyrobów, które zawierają alkohol etylowy jak i do produkcji wyrobów, które alkoholu etylowego nie zawierają;

Następujące wyroby produkowane w naszej Spółce zawierają alkohol etylowy:

a) A zawiera: 5,00% alkoholu etylowego (wagowo),

b) B (…) zawiera: 39,40% alkoholu etylowego (wagowo),

c) C zawiera: 62,38% alkoholu etylowego (wagowo),

- w załączeniu przedłożyli Państwo Decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) w sprawie ustalenia norm zużycia alkoholu etylowego czystego, w której są szczegółowo podane ilości alkoholu etylowego;

są Państwo zarejestrowani w CRPA, co jest możliwe do zweryfikowania za pomocą platformy usług elektronicznych skarbowo-celnych PUESC. Państwa rejestracja jest niezbędna (obowiązek rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego wynika z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym) i służy do zweryfikowania Państwa statusu przez Państwa dostawcę, co pozwala mu na ustalenie, że posiadają Państwo status podmiotu zużywającego i dokonują czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia, co uprawnia Państwa dostawcę do dostarczenia alkoholu etylowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu EMCS, na e-Dokumentach Dostawy (przemieszczanie …, przyjęcie …).

Załączono z EMCS komunikat (…) i (…) dotyczący przemieszczania alkoholu etylowego. Przemieszczany alkohol etylowy jest objęty zabezpieczeniem akcyzowym na przemieszczanie wyrobów akcyzowych przez dostawcę alkoholu etylowego.

obecnie nabywają Państwo alkohol etylowy z Y sp. z o.o. Państwa dostawca jest producentem alkoholu etylowego i posiada status składu podatkowego:

- numer akcyzowy prowadzącego skład podatkowy: (…),

- numer akcyzowy składu podatkowego: (…).

spełniają Państwo warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytanie

Czy w Państwa sytuacji mogą Państwo korzystać ze zwolnienia wynikającego z rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w kwestii mycia i dezynfekcji urządzeń przy użyciu alkoholu etylowego czystego, który jest składową procesu produkcyjnego?  

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem opisana czynność podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego wynikającego z art. 9 ust. 1 pkt 3 [§ 9 ust. 1 pkt 3], który mówi:

„1. Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1) jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2) do badań naukowych;

3) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu”.

Pragną Państwo nadmienić, że pkt 3 ma zastosowanie w Państwa sytuacji, który mówi o zwolnieniu alkoholu etylowego. Użycie czystego alkoholu do mycia i dezynfekcji urządzeń jest niezbędnym elementem procesu produkcyjnego, który nie ma wpływu na obecność alkoholu w produkcie końcowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

prawidłowe zakresie alkoholu etylowego zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń służących do produkcji wyrobów niezawierających alkoholu etylowego;

nieprawidłowe zakresie alkoholu etylowego zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń służących do produkcji wyrobów zawierających alkohol etylowy.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, wymieniono w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:

e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak wynika z art. 2 ust 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W myśl art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.

W myśl § 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r., w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891):

1.Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1)jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2)do badań naukowych;

3)do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

2.Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3) (uchylony).

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Mają na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawionego stanu faktycznego wskazać na wstępie należy, że co do zasady dla podatku akcyzowego kluczowe znaczenie ma klasyfikacja wyrobów w ramach Nomenklatury scalonej, przy czym w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ nie ustala samodzielnie tej klasyfikacji, opierając się na tej, która jest wskazana przez zainteresowanego we wniosku, zgodnie z treścią art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

W dalszej kolejności wskazać należy, że wyrobami akcyzowymi są wyroby określone w załączniku nr 1 do ustawy. Jednocześnie, w myśl postanowień art. 92 ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i produkty pośrednie. Stosownie do postanowień art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu tej ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej; wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205, 2206 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W przedstawionych zatem we wniosku okolicznościach stanu faktycznego, z którym Organ jest związany, wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 10 00.

Wyrób ten co do zasady podlega opodatkowaniu akcyzą przy czym prawodawca przewidział względem tego wyrobu również możliwość zastosowania zwolnienia, w tym tego będącego przedmiotem Państwa wątpliwości określonego w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ws. zwolnień.

Zwolnienie przewidziane w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ws. zwolnień jest zwolnieniem mającym charakter zwolnienia celowego (ze względu na określone przeznaczenie) i pozwala zwolnić od podatku akcyzowego napoje alkoholowe używane m.in.: do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Rozstrzygając zatem możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, należy ustalić czy w danych okolicznościach napoje alkoholowe są używane do procesów produkcyjnych, przy czym w tym przypadku, produkt końcowy procesów produkcyjnych w ramach których jest zużywany alkohol etylowy nie może zawierać alkoholu etylowego.

Ponadto, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie ww. przepisów rozporządzenia, niezbędne jest spełnienie warunków formalnych wyszczególnionych w ust. 2 § 9 rozporządzenia.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności zajmują się Państwo produkcją produktów (…), wyrobów (…), wyrobów (…), z których część zawiera alkohol etylowy, natomiast część produkowanych przez Państwa wyrobów nie zawiera alkoholu etylowego.

Jednym z etapów produkcji jest mycie i dezynfekcja urządzeń produkcyjnych. Jak wskazali Państwo we wniosku, do przeprowadzenia tych czynności niezbędne jest wykorzystanie alkoholu etylowego czystego (o kodzie CN 2207 10 00), co nie ma wpływu na zawartość alkoholu etylowego w produkcie końcowym. Do urządzeń produkcyjnych objętych czynnościami mycia i dezynfekcji przy użyciu alkoholu czystego zaliczają Państwo: mieszalniki, mieszadła przejezdne, dozowniki półautomatyczne, dozowniki do past, tubiarka.

Z opisu sprawy wynika również, że alkohol etylowy nabywają Państwo ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu EMCS na podstawie e-DD, a przemieszczany alkohol etylowy jest objęty przez dostawcę zabezpieczeniem akcyzowym na przemieszczanie wyrobów akcyzowych. Ponadto wskazali Państwo, są Państwo zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako podmiot zużywający.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia dla alkoholu etylowego klasyfikowanego do kodu CN 2207 10 00, zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Jak wskazano na wstępie, zwolnienie wynikające z tego przepisu ma zastosowanie względem napojów alkoholowych używanych do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu oraz wypełnione zostaną warunki wynikające z ustawy do których odsyła w § 9 ust. 2 rozporządzenia.

Z okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo warunki formalne zwolnienia, określone w § 9 ust. 2 rozporządzenia. Analiza okoliczności ujętych w opisie stanu faktycznego pozawala także stwierdzić, że objęty pytaniem alkohol etylowy jest zużywany w procesach produkcyjnych. Niemniej efektem końcowym tych procesów, zgodnie z opisem sprawy, są zarówno wyroby zawierające alkohol etylowy, jak i wyroby niezawierające alkoholu etylowego.

Zużycie zatem alkoholu etylowego klasyfikowanego do kodu CN 2207 10 00, do mycia i dezynfekcji urządzeń podlega zwolnieniu na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w tym zakresie, w jakim efektem końcowym produkcji są wyroby niezawierające alkoholu etylowego.

Natomiast w zakresie, w jakim efektem końcowym produkcji są wyroby zawierające alkohol etylowy, zużycie alkoholu etylowego klasyfikowanego do kodu CN 2207 10 00, do mycia i dezynfekcji urządzeń nie podlega zwolnieniu na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla alkoholu etylowego zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń służących do produkcji wyrobów niezawierających alkoholu etylowego oraz za nieprawidłowe zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla alkoholu etylowego zużywanego do mycia i dezynfekcji urządzeń służących do produkcji wyrobów zawierających alkohol etylowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00