Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.722.2023.1.AK

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu wykorzystywanego wyłącznie do działalności statutowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu wykorzystywanego wyłącznie do działalności statutowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Związek (...) jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Związek (...) jest formą organizacyjną, która nie działa w celu osiągnięcia zysku i ma na celu zaspokajanie potrzeb w dziedzinie gospodarki wodami wskazanymi w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo Wodne (Dz. U. poz. 1566 ze zm.). Wypracowany zysk Związek przeznacza wyłącznie na działalność statutową. Związek zajmuje się konserwacją i melioracją urządzeń wodnych.

Działalność Związku reguluje ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo Wodne. Zgodnie z art. 444 tej ustawy Spółki wodne mogą łączyć się w Związki (...), a do Związków (...) stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Spółek Wodnych, z tym, że prawa i obowiązki przysługujące wobec Spółek Wodnych Staroście w stosunku do Związków (...) wykonuje Wojewoda.

Art. 441 ust. 1 Prawa Wodnego stanowi, że Spółki Wodne oraz związki wałowe są niepublicznymi formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne na zasadzie dobrowolności i mają na celu zaspokajanie wskazanych przepisami ustawy potrzeb w zakresie gospodarowania wodami. Spółki Wodne, zapewniając zaspokajanie potrzeb zrzeszonych w nich osób w zakresie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej.

Spółki Wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń, w tym urządzeń wodnych, służących do:

1.zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody,

2.ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków,

3.melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach,

4.ochrony przed powodzią

5.odwadniania gruntów zabudowanych lub zurbanizowanych.

Art. 443 Prawa wodnego informuje o pomocy finansowej państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego dla Spółek Wodnych. Na podstawie ww. art.:

1.Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych, z wyłączeniem zadań, na których realizację została udzielona inna dotacja.

2.Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji.

3.Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 2 polega na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

4.Zasady udzielania dotacji celowej, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały będące aktem prawa miejscowego.

5.Udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy zawartej przez jednostkę samorządu terytorialnego ze Spółką Wodną.

Cele zawarte są w statucie, na którym oparta jest działalność. Zalicza się do nich:

1.Utrzymanie, eksploatacja wód i urządzeń melioracji wodnych.

2.Prowadzenie racjonalnej gospodarki wodnej na terenie jej działania.

3.Ochrona przed powodzią.

4.Ochrona wód przed zanieczyszczeniem.

5.Propagowanie prawidłowego wykorzystania gruntów zmeliorowanych.

6.Udzielanie członkom pomocy w sprawach związanych z melioracją i gospodarką wodną.

Do osiągnięcia celów Związku służą:

1.Składki pieniężne i inne świadczenia członków.

2.Dochody z majątku Związku.

3.Zyski z działalności gospodarczej prowadzonej przez Związek.

4.Pomoc udzielana przez państwo i jednostki samorządu terytorialnego.

5.Darowizny i dotacje innych osób prawnych lub fizycznych.

Członkami Związku są Spółki Wodne, które zrzeszają jako członków właścicieli gruntów położonych w obszarze działania Spółek. Obowiązkiem członka Związku jest stosowanie się do postanowień statutu oraz uchwał i poleceń organów Związku, terminowe opłacanie składek i ponoszenie na rzecz Związku innych określonych w statucie świadczeń niezbędnych do wykonania statutowych zadań Związku wyznaczonych przez Zarząd na podstawie uchwał Walnego zgromadzenia Związku, udział w naradach i zgromadzeniach Związku, a także wypełnianie obowiązków wynikających z wyboru do organów Związku, zgłaszanie wniosków i podejmowanie działań zmierzających do usprawnienia pracy Związku i realizacji jego celów, a także przyczynianie się do osiągnięcia celów Związku.

Spółki Wodne nie są podatnikami podatku VAT, posiadają osobowość prawną i zgodnie z Prawem Wodnym zarejestrowane są w Systemie Informacyjnym Gospodarowania Wodami Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Usługi świadczone na rzecz Spółek przez Związek są niezbędne do wykonania ustaleń Walnego Zgromadzenia, gdyż w składzie zarządu Spółki nie ma księgowości, jak również kadry technicznej, potrzebnej do zrealizowania prac statutowych. Związek Spółek Wodnych wykonuje przede wszystkim prace statutowe Spółek. Z uwagi jednak na fakt, iż środki zebrane na meliorację i konserwację urządzeń szczegółowych są niewystarczające Związek Spółek Wodnych podejmuje również inne prace zlecone, które są opodatkowane podatkiem VAT, a wypracowany zysk z tych prac przeznacza wyłącznie na cele statutowe.

Działalność prowadzona przez Związek, wykonywana na rzecz Spółek, w których to członkami Spółek są osoby fizyczne – indywidualni rolnicy – i jednostki prawne – Urzędy Gminy, których grunty (urządzenia wodne) znajdują się w obszarze działania, uznawana jest za prace statutowe.

Związek (...) zakupił sprzęt niezbędny i ułatwiający wykonywanie działań statutowych, na ten sprzęt składają się: (…).

Cały ten sprzęt będzie wykorzystywany tylko do działalności statutowej, tj. m.in. do koszenia rowów melioracyjnych, ochrony przed zanieczyszczeniem wód Utrzymanie właściwej kultury rowów przyczyni się do prawidłowej regulacji stosunków wodnych w celu zwiększenia przewodności wodnej oraz ochrony użytków rolnych przed powodzią członków spółek wodnych. Dostawa sprzętu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Nabycie sprzętu zostanie sfinansowane w części z dotacji udzielonej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Finansowanie z Agencji dotyczy pomocy w ramach działania (…) w ramach poddziałania. (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Według informacji zawartej w instrukcji do wypełniania wniosku widnieje zapis dla spółek wodnych i Związków Spółek Wodnych: Zgodnie z przepisem rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 czerwca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1316) do kosztów kwalifikowanych może być zaliczany VAT ponoszony przez Związki Spółek Wodnych na realizację operacji polegającej na zaopatrzeniu w sprzęt do utrzymywania urządzeń wodnych służących zabezpieczeniu gospodarstw rolnych przed zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem spowodowanymi przez powódź lub deszcz nawalny.

Faktury dokumentujące zakup sprzętu zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej, będzie wykorzystywany jedynie do wykonywania działalności statutowej.

Wydatki związane z wykorzystywaniem sprzętu przyporządkowane będą tylko do czynności statutowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Sprzęt będzie wykorzystywany tylko do czynności statutowych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT na zakup sprzętu w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu szczegółowo wymienionego w opisie stanu faktycznego.

Związek (...) widnieje w bazie podatników VAT i posiada status podatnika jako czynny podatnik VAT. Związek (...) prowadzi działalność statutową i opodatkowaną, jednak zakup sprzętu będzie dotyczył wyłącznie działalności statutowej – zwolnionej z podatku VAT.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zapisie w instrukcji do wniosku zamieściła informację o możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych (brak możliwości jego odliczenia).

W związku z powyższym Związek (...) zaliczy VAT do kosztów kwalifikowanych, ale bez możliwości jego odliczenia – brak jego odzyskania na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Związek – w zakresie w jakim Statut i Prawo Wodne zezwala na prowadzenie działalności zarobkowej – działa w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wykonując działalność gospodarczą oraz wykonuje zadania statutowe. Jednakże z zakresie działań statutowych (określonych na podstawie Prawa wodnego) działalność Związku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w związku z tym Związek nie działa jako podatnik. Otrzymane od członków składki pieniężne nie stanowią w tym zakresie wynagrodzenia za świadczenie usług. Odliczyć zatem można podatek VAT w całości lub w części, jeśli jest związany z działalnością opodatkowaną, a w przedstawionym przypadku VAT naliczony dotyczy czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony,są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, stosownie do którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast według przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT na zakup sprzętu w związku z działalnością, na którą otrzymają Państwo wsparcie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, że – jak Państwo wskazali – zakupiony sprzęt, tj. (…), będzie wykorzystywany tylko do czynności statutowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki związane z wykorzystywaniem ww. sprzętu przyporządkowane będą tylko do czynności statutowych, niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem ww. sprzętu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na zakup sprzętu, tj. (…), w związku z działalnością, na którą otrzyma wsparcie z ARiMR.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności oparto się na informacji, że zakupiony sprzęt nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej, będzie wykorzystywany jedynie do wykonywania działalności statutowej. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00