Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.481.2023.2.JO

Rozpoznanie importu usług w Polsce, złożenie deklaracji VAT- 9M oraz brak obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania importu usług w Polsce, złożenia deklaracji VAT- 9M oraz braku obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 grudnia 2023 r. (wpływ 19 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego:

Fundacja „(…)” (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem posiadającym osobowość prawną oraz działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.) oraz swojego statutu (dalej: „Statut”). Fundacja korzysta ze zwolnienie podmiotowego w VAT, nie jest więc zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, natomiast zarejestrowała się dla potrzeb rozliczania importu usług (VAT UE).

Organem stanowiącym Fundacji jest Zarząd Fundacji, natomiast organem kontrolnym i opiniującym jest Rada Fundacji.

Celami głównymi Fundacji są:

(…).

Cele szczegółowe Fundacji realizowane mogą być w obszarach:

(...)

Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez:

(...)

Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczona na jej działalność statutową.

Fundacja wykonuje wskazane zadania nieodpłatnie oraz prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną. Fundacja nie wykonuje żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług. Ponadto Fundacja nie dokonywała do tej pory nabyć wewnątrzwspólnotowych i całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia przez nią towarów na terytorium kraju nigdy nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 zł.

Zgodnie ze Statutem Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego. Ewentualna nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczana będzie na działalność pożytku publicznego. Na moment złożenia wniosku taka działalność nie była przez Fundację prowadzona.

Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego zgodnie z art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i prowadzi działalność w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W ramach realizacji swoich celów statutowych Fundacja podpisała umowę na realizację zadania publicznego „(…)” (dalej: „Projekt”). Projekt dotyczy szeroko rozumianej demokracji bezpośredniej, czyli elementów edukacji, przygotowania materiałów szkoleniowych, wykładów, prelekcji, szkoleń, jak i platformy do praktycznego wykorzystania demokracji bezpośredniej w rozwiązywaniu konkretnych problemów lokalnej społeczności.

Głównym celem Projektu jest aktywizacja obywateli poprzez ich edukowanie w zakresie praw i powinności z wykorzystaniem między innymi mediów społecznościowych. W ramach Projektu zostaną uruchomione kanały w social mediach, w ramach których publikowane i promowane będą wywiady z naukowcami, osobami publicznymi, politykami, społecznikami, które będą dotyczyły różnych aspektów demokracji bezpośredniej.

Fundacja będzie również w ramach Projektu organizowała nieodpłatne spotkania stacjonarne oraz internetowe, które dzielić się będą na wykłady i szkolenia (...). W ramach realizacji Projektu podjęte zostaną również działania edukacyjne w postaci m.in. p(...)

Jednocześnie, w ramach Projektu zostanie stworzona platforma (...), dzięki której samorządy, spółdzielnie, grupy obywateli będą mogły przeprowadzić głosowania i referenda wewnętrzne w oparciu o udostępniony system.

Fundacja stworzy również stronę internetową Projektu, która umożliwi zapoznanie się ze wszystkimi powstałymi w trakcie jego realizacji materiałami.

Realizując opisane powyżej zadania wynikające z umowy na realizacje Projektu, Fundacja nabywa różnego rodzaju usługi od zagranicznych kontrahentów. Jednocześnie, w ramach realizacji zadania Fundacja podpisała umowę o współpracy z firmą z Czech, której przedmiotem jest stworzenie i wdrożenie w pełni działającej platformy (...) w ramach realizacji przez Fundację zadania publicznego (dalej: „Usługa Transgraniczna”).

W związku z nabywaniem Usługi Transgranicznej Fundacja podjęła decyzję o zgłoszeniu Fundacji dla potrzeb rozliczenia importu usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Fundacja pragnie wskazać, że kontrahent jest podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT.

Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 28a ustawy o VAT, ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  • podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Kontrahent, w ocenie Fundacji spełnia wyżej wymienione w art. 28 ustawy o VAT przesłanki do uznania go za podatnika w myśl przedstawionych przepisów.

Należy w tym miejscu wskazać, że kontrahent świadczy na rzecz Fundacji usługi świadczenia prac, których efektem ma być stworzenie i wdrożenie w pełni działającej platformy (...). Kontrahent działa w formie spółki prawa czeskiego – S.R.O., która stanowi odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada również aktywny numer VAT w VIES.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Fundacji, jest on podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT.

Kontrahent posiada siedzibę w Republice Czeskiej.

Według najlepszej wiedzy Fundacji kontrahent nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Usługa Transgraniczna nabywana przez Fundację od kontrahenta polega na stworzeniu przez niego i wdrożeniu w pełni działającej platformy (...) gwarantującej transparentność i pewność wyników głosowania, w tym dającej pewność weryfikacji oddanego głosu i zabezpieczającej przed możliwością sfałszowania wyniku.

Usługa Transgraniczna obejmuje tym samym zaprojektowanie, stworzenie oraz wdrożenie przez kontrahenta na rzecz Fundacji dostosowanej do jej wymagań osobistych opisanych powyżej aplikacji/programu komputerowego z przeznaczeniem na komputery osobiste (nie dotyczy urządzeń mobilnych). Wdrożenie platformy (...) odbywa się w całości w sieci Internet – działania w tym zakresie nie odbywają się w siedzibie Fundacji.

Usługa Transgraniczna realizowana jest etapami – z podziałem na określone moduły aplikacji/programu komputerowego.

W ramach Usługi Transgranicznej kontrahent poprzenosi ponadto na Fundację autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które zostaną wykonane w związku z realizacją Usługi Transgranicznej, w tym także do kodu źródłowego, chociażby miał postać nieukończoną, w zakresie pól eksploatacji wskazanych w umowie.

Na podstawie umowy zawartej miedzy kontrahentem a Fundacją kontrahent zobowiązany jest do świadczenia na rzecz Fundacji, za wynagrodzeniem, prac, których efektem będzie stworzenie i wdrożenie w pełni działającej platformy (...), w tym dającej pewność weryfikacji oddanego głosu i zabezpieczającej przed możliwością sfałszowania wyniku, w ramach realizowanego przez Fundacje zadania publicznego, wykonywanego na podstawie umowy o realizację zadania publicznego zawartej przez Fundację z zamawiającym ww. zadanie publiczne.

Jednocześnie kontrahent zobowiązany jest m.in. do prowadzenia prac związanych z programowaniem kodu aplikacji na wskazanym przez Fundację repozytorium, prowadzenia dokumentacji związanej z zarządzaniem produktem oraz projektem, a także ewidencji czasu na koniec każdego dnia pracy swoich pracowników.

Kontrahent zobowiązany jest ponadto m.in. do przekazania Fundacji kompletu dokumentacji związanej z realizacją umowy. Kontrahent jest także zobowiązany m.in. przestrzegać praw autorskich osób trzecich oraz, w związku z realizacją umowy, z chwilą przedstawienia Fundacji do odbioru poszczególnych elementów/etapów wykonanych prac, przeniesienia na Fundację majątkowych praw autorskich do wszystkich utworów w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które zostaną wykonane w związku z realizacją Usługi Transgranicznej, w tym także do kodu źródłowego, chociażby miał postać nieukończoną, w zakresie pól eksploatacji wskazanych w umowie.

Ponadto kontrahent jest zobowiązany m.in. do dotrzymywania ustalonych z Fundacją terminów realizacji Usługi Transgranicznej pod rygorem odstąpienia od umowy.

Natomiast Fundacja, jako zamawiający, zobowiązana jest do wypłaty kontrahentowi należnego mu z tytułu realizacji umowy obowiązującej strony wynagrodzenia w wysokości oraz termiach wynikających z postanowień umownych przyjętych przez strony. Jednocześnie Fundacja jest zobowiązana m.in. do dokonania odbioru wykonanych praw w formie protokołów odbioru w terminach ustalonych przez strony.

Jeśli chodzi natomiast o postanowienia dotyczące kalkulacji wynagrodzenia, to zgodnie z umową obowiązującą Fundację i kontrahenta z Czech, wynagrodzenie należne kontrahentowi z Czech z tytułu realizacji Usługi Transgranicznej będzie każdorazowo obliczane na podstawie łącznej liczby godzin przedstawionej przez kontrahenta z Czech w trybie miesięcznym i raportów godzinowych zaakceptowanych przez Fundację.

Wynagrodzenie kontrahenta z Czech obejmuje okres od dnia zawarcia umowy do dnia nabycia prawa do otrzymania wynagrodzenia w związku z realizacją podstawowego celu umowy i będzie płatne w terminie 14 dni od otrzymania przez Fundację prawidłowo wystawionej faktury przez kontrahenta z Czech. Umowa przewiduje także wypłatę odrębnego wynagrodzenia za wdrożenie ewentualnych dalszych ulepszeń platformy (...).

Ponadto, w celu zabezpieczenia roszczeń kontrahenta z Czech powstałych w związku z realizacją umowy, Fundacja zobowiązuje się wpłacić kontrahentowi z Czech kaucję w ustalonej przez strony w umowie wysokości, która będzie rozliczona z wynagrodzeniem należnym kontrahentowi z Czech z tytułu umowy, po nabyciu przez niego prawa do otrzymania wynagrodzenia w związku z realizacją podstawowego celu umowy.

Wynagrodzenie obliczone na zasadach opisanych powyżej obejmuje wszelkie koszty kontrahenta z Czech związane z realizacją umowy, w tym koszty których strony nie są w stanie przewidzieć w chwili zawierania umowy. Prawo do otrzymania wynagrodzenia kontrahent z Czech uzyska z chwilą realizacji podstawowego celu umowy.

Kontrahentowi z Czech nie przysługuje roszczenie o żadne inne wynagrodzenie nieprzewidziane w umowie ani roszczenie o zwrot kosztów poniesionych w związku z wykonaniem Usługi Transgranicznej.

Fundacja pragnie wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy Usługa Transgraniczna stanowi usługę, do której ma zastosowanie art. 28b ustawy o VAT.

Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4:

b)usługobiorcą jest:

  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

W ocenie Fundacji, w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, spełnione są wskazane powyżej przesłanki, w związku z czym Usługa Transgraniczna stanowi usługę, do której ma zastosowanie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, tj. miejscem świadczenia Usługi Transgranicznej jest miejsce, w którym Fundacja, jako usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej (tu: Polska).

Fundacja nie dokonywała i na obecnym etapie nie planuje dokonywać czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Fundacja do tej pory nie wykonywała żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju, nie dokonywała także eksportu towarów, importu towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju ani też wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na obecnym etapie Fundacja nie planuje również wykonywać ww. czynności, w przyszłości. Fundacja wykonuje swoje zadania nieodpłatnie oraz prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną.

Pytania

1.Czy biorąc pod uwagę opisany w stanie faktycznym zakres czynności podejmowanych przez Fundację w związku z nabyciem Usługi Transgranicznej, Fundacja była zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz była zobowiązana do wykazania Usługi Transgranicznej w deklaracji VAT-9M?

2.Czy w związku z rejestracją Fundacji zgodnie z art. 97 ustawy o VAT, fakt prowadzenia przez Fundację wyłącznie działalności nieodpłatnej powoduje obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Fundacji, biorąc pod uwagę opisany w stanie faktycznym zakres czynności podejmowanych przez Fundację w związku z nabyciem Usługi Transgranicznej, Fundacja była zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz była zobowiązana do wykazania Usługi Transgranicznej w deklaracji VAT-9M.

Na gruncie ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4:

b)usługobiorcą jest:

  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Kluczowym zatem jest ustalenie, czy Fundacja posiada status podatnika VAT (prowadzi działalność gospodarczą dla potrzeb VAT) na gruncie ww. przepisów. Wówczas bowiem na Fundacji spoczywały będą obowiązki związane z rozliczeniem VAT w związku z nabytą przez nią Usługą Transgraniczną.

Fundacja prowadzi działalność o charakterze niezarobkowym i nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Nie jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja nie wykonuje żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług, ani tez żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z którymi ponosi wydatki na nabycie towarów i usług. Fundacja realizuje Projekt w ramach zadania publicznego „Instytut Demokracji Bezpośredniej” na realizację którego zgodnie z umową o dofinansowanie Fundacja otrzymuje środki. Wszystkie czynności podejmowane przez Fundację w ramach realizacji Projektu oraz wszystkich innych działań Fundacji mają charakter nieodpłatny.

Jak wynika bezpośrednio z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, uznanie, że dany podmiot wykonuje działalność gospodarczą nie jest uzależnione od celu takiej działalności ani od jej rezultatów. Bez znaczenia dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, tj. czy jest to działalność dochodowa czy przynosząca straty. W szczególności działalność gospodarcza nie musi być nastawiona na osiągnięcie zysków. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe w związku z czym działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o VAT nie musi być działalnością o charakterze zarobkowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podatnikami VAT mogły być również podmioty typu „non profit” realizujące, np. zadania charytatywne, przy czym, opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane odpłatnie.

W tym miejscu należy wskazać, że Fundacja w ramach realizacji Projektu świadczy usługi dotyczące szeroko rozumianej demokracji bezpośredniej czyli w swojej istocie usługi edukacyjne, szkoleniowe oraz przygotowuje platformę do praktycznego wykorzystania demokracji bezpośredniej w rozwiązywaniu konkretnych problemów lokalnej społeczności.

Fundacja będzie w ramach Projektu organizowała nieodpłatne spotkania stacjonarne oraz internetowe, które dzielić się będą na wykłady i szkolenia z zakresu demokracji bezpośredniej. W ramach realizacji Projektu podjęte zostaną również działania edukacyjne w postaci m.in. przygotowania animacji tłumaczących kwestie związane z demokracją bezpośrednią umieszczane następnie w social mediach. Powstaną również publikacje dotyczące zagadnień demokracji bezpośredniej oraz podsumowania realizacji Projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Fundacji, jest ona usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, do którego odnosi się przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto, jak wskazał ustawodawca w art. 28a pkt 1 lit. a ustawy, podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności, co oznacza, że brak charakteru zarobkowego wykonywanych przez Fundację czynności nie stanowi okoliczności wyłączającej Fundacji ze wskazanej w przywołanym przepisie definicji podatnika.

Tym samym, w ocenie Fundacji, pomimo tego, że wykonuje ona wyłącznie czynności nieodpłatne powinna ona być uznana za podatnika VAT na gruncie przepisów tejże ustawy.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lutego 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.483.2020.1.JK:

„Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym podatnikami VAT mogą być również podmioty typu „non profit”, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym, opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane odpłatnie. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa czy przynosząca straty.

W analizowanej sprawie Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, która wykonuje czynności polegające m.in. na stworzeniu możliwości (…). Jacht jest wykorzystywany przede wszystkim do prowadzenia działań o charakterze szkoleniowym, na którym realizowane są między innymi praktyki dla absolwentów programów szkoleniowych. Pobocznym celem żeglugi i startów w regatach jest promocja Polski.

Tym samym Wnioskodawca świadczy usługi o charakterze szkoleniowym w zakresie uprawiania sportu – załoga stała oraz lotna (absolwenci programów szkoleniowych) wraz z najbardziej doświadczonymi żeglarzami z całego świata startują z sukcesami w regatach, aby zdobyć doświadczenie niezbędne do samodzielnej kontynuacji kariery na podobnych oceanicznych jachtach wyczynowych. A zatem Fundacja jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy, do którego odnosi się przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy. Ponadto, jak wskazał ustawodawca w art. 28a pkt 1 lit. a ustawy, podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności, co oznacza, że brak charakteru zarobkowego wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności nie może stanowić okoliczności wyłączającej Zainteresowanego z definicji podatnika określonej w tym przepisie.

Należy zatem wskazać, iż Wnioskodawca wykonując samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i świadcząc czynności nieodpłatne, a więc niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełnia przesłanki wynikające z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy i jest podatnikiem w rozumieniu tego przepisu.”

Tożsame stanowisko zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.77.2018.1.KT:

„W przedstawionej sprawie – jak już wyżej wskazano – Fundacja, jako organizacja pożytku publicznego, wykonując czynności w ramach działalności statutowej świadczy usługi w sferze zadań publicznych, co oznacza, że jest usługodawcą a tym samym podmiotem wymienionym w art. 15 ust. 2 ustawy, do którego odnosi się przepis art. 28a ustawy.”

Podobne wnioski wynikają również z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 sierpnia 2015 r., sygn. IPPP3/4512-466/15-2/KT:

„Realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy – nieodpłatny. Przy czym, jej statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie – nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że w przedstawionej sprawie Fundacja, będąc organizacją pożytku publicznego i wykonując czynności związane z promowaniem polskiej kinematografii i branży filmowej oraz rozwojem niezależnej twórczości audiowizualnej w Polsce, polegające m.in. na organizacji narodowych stoisk podczas międzynarodowych targów filmowych, promowaniu na arenie międzynarodowej Polski i polskich lokacji filmowych oraz polskiego sektora audiowizualnego - świadczy usługi w sferze zadań publicznych, a tym samym (wbrew temu, co twierdzi Wnioskodawca) jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, jak wynika z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy, podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności, co oznacza, że brak charakteru zarobkowego czynności wykonywanych przez Fundację nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.”

Tożsame wnioski wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 stycznia 2013 r., sygn. IPTPP2/443-823/11-6/12-S/JS:

„Zatem należy stwierdzić, iż Fundacja, będąc organizacją pożytku publicznego, wykonując czynności polegające m.in. na prowadzeniu warsztatów zajęciowych i zawodowych, kampanii społecznych oraz terapii dla dzieci niepełnosprawnych, świadczy usługi w sferze zadań publicznych, a tym samym – wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca – jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto jak wynika z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy, podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności, co oznacza, że brak charakteru zarobkowego czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie może stanowić przesłanki wyłączającej Zainteresowanego z definicji podatnika określonej w tym przepisie.

Okoliczność natomiast, że świadczone usługi przez Wnioskodawcę są nieodpłatne ma znaczenie dla oceny, czy podlegają one opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy czy nie. Zaś ta kwestia nie jest istotna dla oceny, czy Wnioskodawca należy do podmiotów określonych w art. 15 ust. 2 ustawy.”

Powyższe potwierdza także orzecznictwo sądów administracyjnych:

„Realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter usługowy – nieodpłatny. Fundacja jest zatem podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, lecz jej statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie – nie podlegają podatkowi od towarów i usług (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2011, UNIMEX, s. 435, 483-4).”

(wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 7 sierpnia 2012 r., sygn. akt I SA/Łd 721/12)

Tym samym, skoro Fundację na gruncie ustawy o VAT należy uznać za podatnika, to w ocenie Fundacji, w związku z nabyciem Usługi Transgranicznej, była ona zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz była zobowiązana do wykazywania Usługi Transgranicznej w deklaracji VAT-9M.

Należy w tym miejscu wskazać, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Usługa Transgraniczna jest w ocenie Fundacji usługą, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Nabycie Usługi Transgranicznej przez Fundację, w ocenie Fundacji, należy traktować jako import usług.

Jak już wskazano wcześniej, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4:

b)usługobiorcą jest:

  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności (art. 97 ust. 1 ustawy o VAT).

Powyższy przepis stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6 (art. 97 ust. 2 ustawy o VAT).

Przepis art. 97 ust. 1 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

1)nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;

2)świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej (art. 97 ust. 3 ustawy o VAT).

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE (art. 97 ust. 4 ustawy o VAT).

Powyższe oznacza, że Fundacja była zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz rozliczenia importu usług w deklaracji VAT-9M. Wynika to z faktu, istnienia obowiązku rejestracji na potrzeby rozliczenia Usługi Transgranicznej, w tym faktu, iż usługa ta jest usługą, o której mowa w art. 28b ustawy o VAT.

Obowiązek złożenia deklaracji VAT po stronie Fundacji powstaje w tym wypadku w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy (art. 99 ust. 9 ustawy o VAT).

Właściwy do rozliczenia importu usług w sytuacji Fundacji będzie formularz VAT-9M (art. 99 ust. 14 ustawy o VAT).

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 lutego 2018 r., sygn. IBPP3/443-1143/14-2/EJ wydana na wniosek podatnika korzystającego z tzw. zwolnienia podmiotowego:

„Odnosząc się do kwestii obowiązku rejestracji z tytułu nabycia przedmiotowych usług wskazać należy, że rozstrzygającą rolę w tym zakresie ma powołany art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT. Skoro zatem w przedmiotowej sprawie do nabywanych usług ma zastosowanie art. 28b ustawy o VAT i w związku z ich nabyciem Wnioskodawca winien rozpoznać import usług, to w tej sytuacji Wnioskodawca jest obowiązany do rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych przez złożenie stosownego zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku rejestracji jako podmiot VAT UE jest nieprawidłowe.

Ponadto w świetle cytowanych przepisów prawa podatkowego, w związku z importem usług przeprowadzenia badań laboratoryjnych, świadczonych przez podmiot mający siedzibę w Belgii, dla których Wnioskodawca będzie podatnikiem i w sytuacji, gdy nie ma on obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D lub VAT-8, to ww. nabycie Wnioskodawca winien wykazać w deklaracji VAT-9M.”

Tożsame wnioski wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 stycznia 2017 r., sygn. 2461-IBPP2.4512.778.2016.2.IK:

„Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczona przez podmiot niebędący polską spółką i nieposiadający w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługa będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. w miejscu gdzie Wnioskodawca posiada stałe miejsce zamieszkania. Przy czym z uwagi na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Wnioskodawca jako usługobiorca jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia importu usług na terytorium Polski.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia importu usług to zobowiązany jest również przed pierwszym nabyciem usług importowanych, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 ustawy o VAT, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W świetle powyższego Wnioskodawca zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R).”

Podsumowując, w ocenie Fundacji, biorąc pod uwagę opisany w stanie faktycznym zakres czynności podejmowanych przez Fundację w związku z nabyciem Usługi Transgranicznej, Fundacja była zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz była zobowiązana do wykazania Usługi Transgranicznej w deklaracji VAT-9M.

Ad. 2

Zdaniem, Fundacji, w związku z rejestracją Fundacji zgodnie z art. 97 ustawy o VAT, fakt prowadzenia przez Fundację wyłącznie działalności nieodpłatnej nie powoduje po jej stronie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ustawy o VAT.

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 96 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie ze wskazanym w powyższym przepisie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT). Jest to natomiast jedynie kompetencja podatnika, a nie obowiązek.

Fundacja wykonuje jedynie działalność o charakterze niezarobkowym i nie wykonuje żadnych odpłatnych dostaw towarów oraz odpłatnego świadczenia usług, nie dokonuje również wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, importu towarów oraz wewnątrzwspólnotowych nabyć generujących obowiązek rejestracji. Tym samym Fundacja nie jest zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ustawy o VAT.

Fakt, że Fundacja miała obowiązek dokonania rejestracji zgodnie z art. 97 ustawy o VAT również nie wpływa na powstanie po jej stronie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ustawy o VAT. Żaden przepis ustawy o VAT nie statuuje takiego obowiązku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetleart. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT, nie jest więc zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, natomiast zarejestrowała się dla potrzeb rozliczania importu usług (VAT UE). Fundacja do tej pory nie wykonywała żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju, nie dokonywała także eksportu towarów, importu towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju ani też wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na obecnym etapie Fundacja nie planuje również wykonywać ww. czynności, w przyszłości. Fundacja wykonuje swoje zadania nieodpłatnie oraz prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną.

W ramach realizacji swoich celów statutowych Fundacja podpisała umowę na realizację zadania publicznego „(…)” (Projekt), który dotyczy szeroko rozumianej demokracji bezpośredniej, czyli elementów edukacji, przygotowania materiałów szkoleniowych, wykładów, prelekcji, szkoleń, jak i platformy do praktycznego wykorzystania demokracji bezpośredniej w rozwiązywaniu konkretnych problemów lokalnej społeczności.

W ramach realizacji zadania Fundacja podpisała umowę o współpracy z firmą z Czech, której przedmiotem jest stworzenie i wdrożenie w pełni działającej platformy(...) w ramach realizacji przez Fundację zadania publicznego (Usługa Transgraniczna). Usługa Transgraniczna polega na stworzeniu przez kontrahenta i wdrożeniu w pełni działającej platformy (...) gwarantującej transparentność i pewność wyników głosowania, w tym dającej pewność weryfikacji oddanego głosu i zabezpieczającej przed możliwością sfałszowania wyniku. Usługa Transgraniczna obejmuje tym samym zaprojektowanie, stworzenie oraz wdrożenie przez kontrahenta na rzecz Fundacji dostosowanej do jej wymagań osobistych opisanych powyżej aplikacji/programu komputerowego z przeznaczeniem na komputery osobiste (nie dotyczy urządzeń mobilnych).

Kontrahent posiada siedzibę w Republice Czeskiej, według najlepszej wiedzy Fundacji nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i w ocenie Fundacji, jest on podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT.

W związku z nabyciem Usługi Transgranicznej, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Fundacja była zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz wykazania Usługi Transgranicznej w deklaracji VAT-9M.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług, gdy kontrahenci posiadają siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Natomiast przepis art. 28a pkt 2 ustawy uszczegóławia normę zawartą w pkt 1 lit. a, przez wskazanie, że pojęcie podatnika, na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, obejmuje również sytuację, gdy podatnik, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, nabywa usługi dla czynności niepodlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).

W myśl art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach wskazuje, że:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu i statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów, działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1237 ze zm.):

Ustawa reguluje zasady:

1)prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;

2)uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Stosownie do art. 3 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Na podstawie art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24 i 974), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Według art. 7 powołanej ustawy:

Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Natomiast w art. 8 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wskazano, że:

Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie.

Przechodząc na grunt prawa podatkowego, w odniesieniu do przedstawionej sprawy trzeba jeszcze raz zaznaczyć, że przepis art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza odrębną definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Istotą tego przepisu jest natomiast odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów.

Należy podkreślić, że działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o VAT, nie musi być - co do zasady - prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu "non profit", realizujące np. zadania charytatywne, przy czym, opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też nie.

W analizowanej sprawie Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, której głównymi celami jest podnoszenie standardów w życiu publicznym w duchu prymatu dobra wspólnego nad partykularnymi interesami jednostek, grup społecznych, biznesowych i politycznych oraz poszanowania zasad pomocniczości; podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości obywatelskiej, narodowej i kulturowej; działanie na rzecz rozwoju gospodarczego i rozwoju przedsiębiorczości; udzielanie stypendiów akademickich zdolnym, ale ubogim absolwentom oraz uczniom (…). W ramach Projektu zostaną uruchomione kanały w social mediach, w ramach których publikowane i promowane będą wywiady z naukowcami, osobami publicznymi, politykami, społecznikami, które będą dotyczyły różnych aspektów demokracji bezpośredniej.

W ramach Projektu Fundacja będzie również organizowała nieodpłatne spotkania stacjonarne oraz internetowe, które dzielić się będą na wykłady i szkolenia z zakresu demokracji bezpośredniej. W ramach realizacji Projektu podjęte zostaną również działania edukacyjne w postaci m.in. przygotowania animacji tłumaczących kwestie związane z demokracją bezpośrednią umieszczane następnie w social mediach. Powstaną również publikacje dotyczące zagadnień demokracji bezpośredniej oraz podsumowania realizacji Projektu.

Jednocześnie, w ramach Projektu zostanie stworzona platforma (...) dzięki której samorządy, spółdzielnie, grupy obywateli będą mogły przeprowadzić głosowania i referenda wewnętrzne w oparciu o udostępniony system. Fundacja stworzy również stronę internetową Projektu, która umożliwi zapoznanie się ze wszystkimi powstałymi w trakcie jego realizacji materiałami.

A zatem Fundacja jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy, do którego odnosi się przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy. Ponadto, jak wynika z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy, podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności, co oznacza, że brak charakteru zarobkowego czynności wykonywanych przez Fundację nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.

Należy zatem wskazać, że Fundacja wykonując samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i świadcząc czynności nieodpłatne, a więc niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełnia przesłanki wynikające z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy i jest podatnikiem w rozumieniu tego przepisu.

W celu określenia, czy opisane usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce ich świadczenia.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług.

I tak, zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2011 r. Nr 77 str. 1) zwanego dalej „rozporządzeniem wykonawczym 282/2011”, stanowi, że:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera następujące usługi:

1.Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)tworzenie i hosting witryn internetowych;

b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;

c)zdalne zarządzanie systemami;

d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;

e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

2.Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;

b)oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;

c)sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);

d)automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;

e)automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

3.Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;

c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;

d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;

e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;

f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;

g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);

h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;

i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

4.Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;

c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;

d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;

e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni

f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;

g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;

h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;

i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.

5.Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Natomiast, z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s) (uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
  • nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011 do usług świadczonych drogą elektroniczną wlicza się m.in. dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami.

Zatem w sytuacji gdy realizacja Usługi Transgranicznej jest dokonywana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, której świadczenie jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe to Usługa Transgraniczna stanowi usługę elektroniczną w rozumieniu 2 pkt. 26 ustawy.

Należy wskazać, że Usługa Transgraniczna świadczona na Państwa rzecz przez kontrahenta z Czech chociaż wpisuje się w charakter usługi elektronicznej, o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, jednakże - jak już ustalono wcześniej - Państwa Fundacja jest podatnikiem spełniającym przesłanki wynikające z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy, a zatem przepisy dotyczące ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie. Należy bowiem zauważyć, że art. 28k ust. 1 ustawy, ma zastosowanie do usług świadczonych drogą elektroniczną wyłącznie na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, co nie ma miejsca w Państwa przypadku. Oznacza to, że miejsce świadczenia nabywanych od podmiotów zagranicznych usług należy ustalić na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4:

b)usługobiorcą jest:

  • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
  • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przechodząc do Państwa wątpliwości należy wskazać, że w świetle powołanych przepisów z tytułu nabycia Usługi Transgranicznej od kontrahenta z Czech zobowiązani są Państwo do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jak wskazano w niniejszej interpretacji, jesteście Państwo podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 lit. a ustawy. Z uwagi na to, że posiadają Państwo siedzibę na terytorium kraju, to zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem opodatkowania nabywanej przez Państwa Usługi Transgranicznej świadczonej przez podmiot zagraniczny, nieposiadający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce - jest terytorium kraju, tj. Polski. Wobec powyższego, nabywana przez Państwa ww. usługa od podmiotu z Czech stanowi import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, z tytułu którego są Państwo podatnikiem i to na Państwu ciąży obowiązek rozliczenia nabywanej usługi.

Na mocy art. 97 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

1)nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;

2)świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133 i art. 138g ust. 2.

W świetle art. 99 ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jak stanowi art. 99 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Powyższa delegacja zrealizowana została poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni z 14 września 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1626).

Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:

Określa się wzór deklaracji o podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Według powyższego wzoru, deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników, którzy nie mają obowiązku składania okresowych deklaracji VAT-8, dokonujących importu usług bądź nabywających towary lub usługi, dla których, jako nabywcy są podatnikami. A zatem, odrębna deklaracja VAT-9M z tytułu importu usług składana jest tylko w przypadku, kiedy to podatnik nie składa deklaracji JPK_V7, JPK_V7K albo VAT-8.

W przedmiotowej sprawie jesteście Państwo jako usługobiorca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podmiotem zobowiązanym do rozliczenia importu Usługi Transgranicznej od kontrahenta z Czech, który nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i w związku z tym zobowiązani jesteście Państwo do złożenia deklaracji VAT-9M w związku z obowiązkiem rozpoznania importu usług.

Zatem Państwa stanowisko, że zakres czynności podejmowanych przez Fundację w związku z nabyciem Usługi Transgranicznej powoduje, że Fundacja była zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 97 ustawy o VAT oraz była zobowiązana do wykazania Usługi Transgranicznej w deklaracji VAT-9M jest prawidłowe.

Ponadto mają Państwa wątpliwości czy w związku z rejestracją Fundacji zgodnie z art. 97 ustawy o VAT, fakt prowadzenia przez Fundację wyłącznie działalności nieodpłatnej powoduje obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ustawy o VAT.

Obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny podlegają podmioty wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosowanie bowiem do art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Jak wskazano we wniosku, Fundacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego, nie jest więc zarejestrowana jako podatnika VAT czynny, natomiast zarejestrowała się dla potrzeb rozliczania importu usług (VAT UE). Fundacja nie dokonywała i na obecnym etapie nie planuje dokonywać czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Fundacja do tej pory nie wykonywała żadnych czynności polegających na sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju, nie dokonywała także eksportu towarów, importu towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju ani też wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na obecnym etapie Fundacja nie planuje również wykonywać ww. czynności, w przyszłości. Fundacja wykonuje swoje zadania nieodpłatnie oraz prowadzi wyłącznie działalność nieodpłatną.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że obowiązek rejestracji w podatku VAT związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, a zatem dotyczy opodatkowanej sprzedaży a nie zakupów. Tym samym co do zasady podmiot, który dokonuje jedynie zakupów i jednocześnie nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów lub usług, nie ma wynikającego z ustawy o VAT obowiązku dokonania rejestracji.

Z uwagi na opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim Państwa Fundacja wykonuje nieodpłatnie czynności w ramach działalności statutowej organizacji pożytku publicznego – to w takim zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji należy uznać, że Fundacja nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko, że w związku z rejestracją Fundacji zgodnie z art. 97 ustawy o VAT, fakt prowadzenia przez Fundację wyłącznie działalności nieodpłatnej nie powoduje po jej stronie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 96 ustawy o VAT należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00