Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.762.2023.2.EC

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, uzupełniony pismem złożonym 21 października 2023 r. Następnie uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 22 grudnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni wraz z mężem jest właścicielem domu jednorodzinnego położonego  w .... Dom jednorodzinny wskazany  we wniosku jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, wolnostojącym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 stycznia 1994 r. Prawo budowlane. Budynek został ukończony, odebrany częściowo i użytkowany przez małżonków od 2002 r. Natomiast  25 września 2015 r. został odebrany całkowicie. Wspólnie z mężem Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. We wrześniu 2022 r. małżonkowie ponieśli wydatek związany w zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych, które zostały podłączone do sieci (wymieniony licznik na dwukierunkowy) 20 października 2022 r. Koszt powyższych paneli fotowoltaicznych, po uwzględnieniu dofinansowania uzyskanego  z N. F. O. Ś. i G. W., małżonkowie ujęli  w zeznaniu podatkowym za 2022 r. Następnie w październiku 2022 r. zainwestowali środki finansowe w nabycie i instalację klimatyzacji inwerterowej typu split z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) marki …. Na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) małżonkowie ponieśli wydatki w kwocie ..., na co posiadają fakturę VAT wystawioną w 2022 r. przez podatnika podatku od towarów  i usług. Klimatyzacją z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) Wnioskodawczyni ogrzewa częściowo dom (budynek jest również ogrzewany piecem gazowym podłączonym do sieci), przy czym klimatyzacja ta jest zasilana energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych (własne panele fotowoltaiczne), co jednocześnie ogranicza zużycie paliw kopalnych i przyczynia się do ochrony środowiska. Faktura VAT z dnia  5 października 2022 r. dokumentująca zakup i montaż klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) została wystawiona na męża Wnioskodawczyni: imię i nazwisko: ... oraz adres: .... Wszystkie wydatki poniesione na przedsięwzięcie związane z termomodernizacją budynku przy ul. ..., zostały sfinalizowane ze środków własnych. Małżonkowie zamierzają również rozbudować powyższy system w pozostałej części domu - działanie będzie w tej samej technologii (pompa ciepła powietrze-powietrze) z zasilaniem przez panele fotowoltaiczne. Szacowany dodatkowy koszt ok. ... zł. Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) składa się z dwóch urządzeń: jednostki wewnętrznej, zlokalizowanej w pomieszczeniu, gdzie znajdują się parownik i wentylator nawiewowy oraz jednostki zewnętrznej, gdzie jest skraplacz, sprężarka i wentylator. Taki klimatyzator to po prostu powietrzna pompa ciepła typu powietrze-powietrze. Zasada działania klimatyzatora inwerterowego (pompa ciepła powietrze-powietrze) jest analogiczna do działania pompy ciepła. Klimatyzator w roli grzewczej działa identycznie jak powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku. W przypadku chłodzenia, droga przekazywania ciepła jest odwrotna - ciepło odbierane jest z pomieszczenia i przekazywane na zewnątrz. Jedyną różnicą pomiędzy klimatyzatorem a pompą ciepła powietrze-woda lub solanka, jest sposób oddawania ciepła/chłodu do pomieszczenia. W przypadku klimatyzatora ciepło/chłód do pomieszczenia jest dostarczane bezpośrednio nadmuchowo bez czynnika pośredniego w postaci wody lub solanki. W przypadku pompy ciepła energią cieplną podgrzewana jest woda, która następnie oddaje ciepło/chłód do pomieszczenia za pomocą ogrzewania podłogowego, grzejników lub klimakonwektorów. Tak więc, klimatyzacja inwerterowa  z funkcją grzania jest sama w sobie pompą ciepła. Wymieniony klimatyzator to po prostu pompa ciepła powietrze-powietrze, co potwierdza też opis na fakturze. Wydatki poniesione  i planowane na termomodernizację w części, której dotyczy wydanie powyższej interpretacji, nie zostaną zwrócone w żadnej formie. Wnioskodawczyni nie składała żadnych wniosków  o dofinansowanie z tytułu montażu i zakupu pomp ciepła. Wszystkie wydatki związane z ulgą termomodernizacyjną zostaną przez Wnioskodawczynię rozliczone w rocznym zeznaniu  w formularzu PIT-37 oraz w załączniku PIT/O w części B. „Odliczenia od dochodu/przychodu”, w pkt 6 „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przez małżonków przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że wraz z mężem jest właścicielem domu jednorodzinnego położonego w ... w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej - nieruchomości (działki gruntu) zabudowanej budynkiem mieszkalnym. W wyniku przeprowadzonej i planowanej modernizacji docelowo zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego, gazu. Podstawowym źródłem ogrzewania w budynku mieszkalnym, zgodnie z dokumentacją techniczną budynku mieszkalnego i zgłoszeniem do C. E. E. B., jest gaz (piec gazowy). Wnioskodawczyni nadmienia, że po instalacji pierwszych klimatyzatorów z funkcją grzania (pomp ciepła), mąż Wnioskodawczyni zapytał urzędnika gminy, czy w związku z zainstalowaniem w budynku mieszkalnym klimatyzatorów z funkcją grzania (pomp ciepła powietrze-powietrze) oraz paneli fotowoltaicznych, powinien uwzględnić/dodać/uaktualnić ten fakt w przedmiotowym zgłoszeniu. Urzędnik poinformował, że we wspomnianym zgłoszeniu uwzględnia się jedno główne źródło ogrzewania budynku mieszkalnego i nie ma potrzeby tego aktualizować. W związku z tym, małżonkowie nie dokonywali aktualizacji zgłoszenia i potwierdzają, że nadal głównym źródłem ogrzewania pozostaje gaz, jednak nowe instalacje, jako dodatkowe ogrzewanie, zmniejszą zużycie gazu. Dodatkowo urządzenia te są zasilane z paneli fotowoltaicznych, co jeszcze bardziej poprawia wydajność energetyczną. Faktura VAT dokumentująca poniesione przez Wnioskodawczynię i męża wydatki na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją pompy ciepła, wystawiona została przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku  od towarów i usług. Pomiędzy Wnioskodawczynią a mężem istnieje wspólność majątkowa małżeńska w okresie ponoszenia wydatków opisanych we wniosku - inwestycji  w klimatyzację z funkcją grzania.

Pytanie

Czy inwestycja w klimatyzację z funkcją ogrzewania (pompa ciepła powietrze-powietrze),o której mowa we wniosku, mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, które można odliczyć w rozliczeniu podatku dochodowego  od osób fizycznych za 2023 r.?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty zakupu oraz instalacji klimatyzacji inwerterowej z funkcją ogrzewania (pompa ciepła powietrze-powietrze) można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej za 2023 r. Wnioskodawczyni uważa, że klimatyzacja z funkcją grzania spełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów, ze względu na budowę i sposób działania. Klimatyzacja inwerterowa dzięki wbudowanej pompie ciepła umożliwia efektywne ogrzewanie, dzięki czemu następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Natomiast ogrzewanie poprzez wykorzystanie energii elektrycznej dostarczanej z instalacji fotowoltaicznej, pozwala na ograniczenie zużycia paliw kopalnych, poprzez zmianę źródła energii na źródło odnawialne. Klimatyzacja z funkcją ogrzewania mieści się w zakresie zdefiniowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji  i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz. U. 2018 poz. 2489 ze zm.), w pkt 1 „Materiały budowlane i urządzenia”, w pkt 8 „Materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczych” (spełnia funkcję grzewczą), w pkt 10 „Materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego”(jest to urządzenie elektryczne, które umożliwia ogrzewanie), w pkt 11 „Pompa ciepła wraz z osprzętem” (ze względu na sposób działania, zdaniem Wnioskodawczyni, klimatyzację inwerterową typu split można zaliczyć do pompy ciepła). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zapytaniu, czy klimatyzacja z funkcją ogrzewania mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, wypowiedział się pozytywnie, że podatnik może odliczyć powyższe wydatki w zeznaniu rocznym. Dotyczy to interpretacji indywidualnych:  nr 0113-KDIPT2-2.4011.1091.2021.3.AKU, nr 0112-KDIL2-1.4011.23.2020.2.AMH,nr 0113-KDIPT2-2.4011.77.2021.3.KK, nr 0115-KDIT2.4011.56.2021.2.KS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496)

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani wraz z mężem współwłaścicielem domu jednorodzinnego. Między małżonkami istnieje wspólność majątkowa małżeńska. We wrześniu 2022 r. małżonkowie ponieśli wydatek związany w zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych, które zostały podłączone do sieci (wymieniony licznik na dwukierunkowy) 20 października 2022 r. Koszt powyższych paneli fotowoltaicznych, po uwzględnieniu dofinansowania uzyskanego z N. F. O. Ś. i G. W., małżonkowie ujęli w zeznaniu podatkowym za 2022 r. Następnie w październiku 2022 r. zainwestowali środki finansowe w nabycie i instalację klimatyzacji inwerterowej typu split z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze). Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) składa się z dwóch urządzeń: jednostki wewnętrznej, zlokalizowanej w pomieszczeniu, gdzie znajdują się parownik i wentylator nawiewowy oraz jednostki zewnętrznej, gdzie jest skraplacz, sprężarka i wentylator. Taki klimatyzator to po prostu powietrzna pompa ciepła typu powietrze-powietrze. Zasada działania klimatyzatora inwerterowego (pompa ciepła powietrze-powietrze) jest analogiczna do działania pompy ciepła. Klimatyzator w roli grzewczej działa identycznie jak powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku. W przypadku chłodzenia, droga przekazywania ciepła jest odwrotna - ciepło odbierane jest z pomieszczenia i przekazywane na zewnątrz. Jedyną różnicą pomiędzy klimatyzatorem a pompą ciepła powietrze-woda lub solanka, jest sposób oddawania ciepła/chłodu do pomieszczenia. W przypadku klimatyzatora ciepło/chłód do pomieszczenia jest dostarczane bezpośrednio nadmuchowo bez czynnika pośredniego w postaci wody lub solanki. W przypadku pompy ciepła energią cieplną podgrzewana jest woda, która następnie oddaje ciepło/chłód do pomieszczenia za pomocą ogrzewania podłogowego, grzejników lub klimakonwektorów. Na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) małżonkowie ponieśli wydatki w kwocie ... gr. Wydatki zostały sfinansowane ze środków własnych. Faktura VAT dokumentująca poniesione wydatki została wystawiona na Pani męża przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W wyniku przeprowadzonej i planowanej modernizacji docelowo zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego, gazu. Podstawowym źródłem ogrzewania w budynku mieszkalnym jest gaz (piec gazowy). Małżonkowie zamierzają również rozbudować powyższy system w pozostałej części domu - działanie będzie w tej samej technologii (pompa ciepła powietrze-powietrze) z zasilaniem przez panele fotowoltaiczne. Szacowany dodatkowy koszt ok. ...zł.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Rozpatrując możliwość skorzystania przez Panią z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatku opisanego we wniosku należy zauważyć, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do powyższego rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na nabycie i instalację klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze). Zatem, należy uznać, że wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania nie można zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na nabycie i instalację klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Tym samym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym). Zmiana stanowiska w konkretnych sprawach została przewidziana przez ustawodawcę, co znalazło wyraz w treści art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), a skorzystanie z tej instytucji służy w istocie realizacji zasady jednolitości interpretacji. Przyjęcie odmiennej koncepcji powodowałoby, że jednostkowe zajęcie stanowiska przez Organ podatkowy skutkowałoby zawsze obowiązkiem powielenia tego stanowiska przez wszystkie inne organy bez względu na to czy stanowisko to byłoby słuszne, czy nie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00