Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.740.2023.1.MC

Podatek od towarów i usług dotyczący odliczenia podatku od zakupów związanych z przedmiotowym Projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja posiada osobowość prawną i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców. Fundacja została ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej, celów społecznie lub gospodarczo użytecznych,  w szczególności w zakresie oświaty i wychowania.

Fundacja realizuje swoje zadania, do których została powołana, w oparciu o zapisy statutu. Statutowa działalność Fundacji obejmuje: (...)

Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną w zakresie: wychowania przedszkolnego, szkolnictwa podstawowego, nauki w liceum ogólnokształcącym.

Fundacja korzysta ze zwolnienia z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie artykułu 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.

W 2023 r. Fundacja aplikowała (…) o dofinansowanie w ramach programu regionalnego fundusze europejskie (…), projektu pn.: „(…)”, którego przedmiotem jest wdrożenie działań zmierzających do podniesienia jakości edukacji w (…) szkołach prowadzących kształcenie ogólne, poprzez rozwój kompetencji kluczowych, w tym kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Projekt rozpoczął się (…) 2023 r. a zakończy (…) 2029 r.

W ramach Projektu zaplanowano realizację następujących zadań:

I.Wsparcie nauczycieli – poradnictwo i szkolenia,

II.Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów w ramach:

-(…) – szkoły podstawowe,

-(…) – szkoły podstawowe,

-(…) – szkoły ponadpodstawowe,

-(…) – szkoły podstawowe,

-(…) – szkoły ponadpodstawowe,

-(…) – szkoły ponadpodstawowe.

Nauczyciele oraz uczniowie i szkoły biorący udział w Projekcie, zostaną objęci również wsparciem polegającym na udziale w wykładach akademickich realizowanych w trybie zdalnym.

III.Utworzenie Centrum (…) – eksperyment pedagogiczny.

IV.Wsparcie techniczne i narzędzia informatyczne dla szkół.

Za realizację zadania I, II i IV odpowiedzialny będzie Partner Wiodący czyli Województwo (…), a za realizację zadania III odpowiedzialny będzie Partner Projektu – czyli (…).

Zadanie III – Utworzenie (…) będzie miało charakter eksperymentu pedagogicznego, które swoim działaniem obejmie (…) szkół na terenie woj. (…).

Realizacja zadania przez Fundację będzie polegała na przeprowadzeniu eksperymentu pedagogicznego polegającego na stworzeniu (…).

Celem tego zadania jest:

-minimalizowanie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych kryzysu kadrowego występującego na rynku edukacyjnym w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i języków obcych poprzez wprowadzenie alternatywnych, nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych kształcenia na odległość, umożliwiających zachowanie ciągłości procesu edukacyjnego uczniów,

-wdrożenie i przetestowanie nowego rozwiązania organizacyjnego w zakresie zapewniania ciągłości procesów edukacyjnych oraz, w przypadku pozytywnej oceny wdrożenia rozwiązania, rozpoczęcie działań mających na celu zmiany legislacyjne i wdrożenie rozwiązania do sytemu polskiej oświaty,

-rozwój technik kształcenia na odległość.

W dostosowanej przestrzeni z użyciem i zastosowaniem najnowocześniejszych narzędzi (…), nauczyciele przedmiotów będą prowadzić lekcje na żywo, łącząc się z uczniami z danej klasy, ze szkołami objętych wsparciem w Projekcie w ramach zadania, przebywających na terenie szkoły, będących pod opieką osoby o funkcjach opiekuńczo-wychowawczych. Nauczyciel będzie na żywo w kontakcie video i audio z całą klasą i każdym uczniem z osobna, a uczeń  z Nauczycielem. Nauczyciel prowadzący lekcję w sieci będzie miał możliwość bieżącej weryfikacji efektów pracy ucznia i koordynowania procesu uczenia się (np. podgląd do tabletów uczniów) w celu efektywniejszej pracy. Dzięki obecności uczniów w klasie zostaną zachowane procesy socjalizacji i współpracy w grupie rówieśniczej, których brak – jak pokazują badania wpływu nauki zdalnej w okresie pandemicznym – był największym negatywnym skutkiem nauki zdalnej.

Realizacja zadania będzie przebiegała wg następujących etapów:

Etap I: (...)

Etap II: (...)

Etap III: (...)

W zadaniu, wsparciem zostanie objętych (…) szkół, w tym (…) podstawowych i (…) ponadpodstawowych oraz (…) uczniów.

W ramach ww. Projektu finansowanie mogło objąć (zasadniczo) jedynie następujące kategorie kosztów dotyczących realizacji zadania przez Fundację: najem powierzchni (…), koszty eksploatacyjne (…), koszt wynagrodzeń nauczycieli podczas zajęć zdalnych, koszt użytkowania sal szkolnych podczas zajęć zdalnych dla uczniów, koszty wynagrodzeń innych osób zatrudnianych na umowę o pracę, wyposażenia (…) – część administracyjno-socjalna, wynagrodzenie zespołu ewaluacyjnego – umowa cywilno-prawna, dostosowanie i utrzymanie platformy edukacyjnej.

Znaczna część kosztów Projektu to wynagrodzenia. Nie istnieje w tym zakresie podatek naliczony jaki mógłby podlegać odliczeniu.

Nabycia towarów i usług w Projekcie stanowią tzw. nabycia krajowe.

Na etapie składania wniosku o dofinansowanie Projektu, obowiązkiem Fundacji było wskazanie, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w Projekcie (Fundacja złożyła oświadczenie na stosownym wzorze).

Realizacja Projektu związana jest wyłącznie z działalnością statutową Fundacji, w zakresie w którym Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ramach otrzymanego dofinansowania Fundacja będzie prowadzić zajęcia dydaktyczne  w formie szkolenia na odległość a odbiorcami tej usługi będzie wyłonione w drodze konkursu (…) szkół z terenu woj. (...).

Pytanie

Czy w stosunku do wszystkich dokonywanych w ramach opisanego w stanie faktycznym Projektu zakupów towarów i usług – w okresie realizacji Projektu, nie przysługuje Fundacji prawo do odliczenia podatku naliczonego i możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”: w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi  o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów  i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że: w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze  w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy: podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Zgodnie natomiast z art. 4 o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Analizując już same przepisy ustawy o fundacjach, należy zauważyć, że działalność gospodarcza nie jest i nie może być działalnością podstawową Fundacji, a jedynie dodatkową, którą może, ale nie musi prowadzić.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Statutowa działalność Fundacji w ramach której realizowane będzie zadanie utworzenia Centrum (...) poprzez udział w Projekcie finansowanym ze środków UE, nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w przepisach ustawy o VAT. Działalność statutowa, ze swej istoty nie jest nastawiona na osiąganie zysków, nie jest działalnością gospodarczą, jak również udział Fundacji w charakterze Partnera w Projekcie nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Realizowane w ramach Projektu nieodpłatne usługi edukacyjne będą zatem poza podatkiem VAT. W tym przypadku Fundacja nie ma możliwości pełnego odliczenia VAT związanego  z zakupami dedykowanymi temu Projektowi.

Nabyte towary i usługi będą wykorzystane bezpośrednio do realizacji zadania w ramach Projektu. Wszystkie wskazane czynności stanowią tzw. czynności będące poza zakresem ustawy o VAT. Wszystkie wykonywane przez Fundację czynności nie będą miały skutków podatkowych w zakresie podatku VAT.

Realizacja przedmiotowego Projektu związana jest działalnością statutową, w zakresie, w którym Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

W tych okolicznościach warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego  o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ wydatki poniesione na realizację Projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Fundację czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy  o VAT.

Skoro zatem przedmiotowe przedsięwzięcie nie posłuży czynnościom opodatkowanym, to Fundacja nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od nakładów poniesionych na realizację Projektu, a co za tym idzie nie będzie też podstaw do wystąpienia do organu podatkowego o zwrot tego podatku z tego tytułu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Fundacja nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług  (Dz. U. z 2023 r. Poz. 1008). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ otrzymane środki w ramach Projektu nie stanowią środków wskazanych w przywołanym rozporządzeniu, nie znajdzie zastosowania w nim regulacja dotycząca zwrotu podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6l ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 1 ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166), zwanej dalej ustawą o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka  i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Działalność statutową i gospodarczą fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571), zwanej dalej ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Ustawa reguluje zasady:

1)prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;

2)uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;

3)sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;

4)tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.

W świetle art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Zgodnie z art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo przedsiębiorców:

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i winna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego.

W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości dotyczą możliwościodliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn.: „(…)”.

Jak Państwo wskazali, Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną w zakresie: wychowania przedszkolnego, szkolnictwa podstawowego, nauki w liceum ogólnokształcącym. Realizacja Projektu związana jest wyłącznie z działalnością statutową Fundacji w zakresie, w którym Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ramach otrzymanego dofinansowania Fundacja będzie prowadzić zajęcia dydaktyczne  w formie szkolenia na odległość a odbiorcami tej usługi będzie wyłonione w drodze konkursu (…) szkół z terenu woj. (...).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT,  w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, iż pomimo że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT to w wyniku realizacji ww. Projektu działalność Fundacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Realizacja Projektu związana jest wyłącznie z działalnością statutową Fundacji, w zakresie w którym Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zatem, efekty realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania, jak również nie mają Państwo prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych działań, nie mają Państwo także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów  z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Fundacja nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego i możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT, gdyż zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu nie są w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną Państwa Fundacji.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00