Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.734.2023.1.IZ

Stacja uzdatniania wody nie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i jej dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że stacja uzdatniania wody stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i jej dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie uznania stacji uzdatniania wody za zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji braku opodatkowania jej dostawy podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz możliwości zastosowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwolnienia od podatku VAT dla dostawy niezabudowanych działek nr 2, nr 3 i nr 4.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Walne zgromadzenie członków Państwa Spółdzielni z siedzibą w (…) września i (…) grudnia 2021 roku podjęło uchwały o otwarciu likwidacji spółdzielni w związku z osiągnięciem celu spółdzielni. Sąd Rejonowy, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, (…) 2022 roku ujawnił otwarcie likwidacji w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W Monitorze Spółdzielczym ukazało się ogłoszenie o rozpoczęciu likwidacji.

Do 15 października 2018 roku Państwo wydobywali, uzdatniali i dostarczali wodę członkom spółdzielni i innym osobom, które były przyłączone do wodociągu spółdzielczego.

Wydobycie i uzdatnianie wody odbywało się w Państwa stacji uzdatniania wody (dalej SUW). Stacja uzdatniania wody zlokalizowana jest na należącej do Państwa zabudowanej działce nr 1 o powierzchni (…) m². Działka jest ogrodzona. Znajdują się na niej wymienione niżej budynek i budowle:

1) budynek SUW o powierzchni użytkowej (…) m² z transformatorem w wydzielonej części budynku należącym do A. S.A., dla której ustanowiona jest służebność ujawniona w księdze wieczystej;

2) ujęcie wody – studnia głębinowa;

3) dwa zbiorniki wyrównawcze po (…) m³ każdy;

4) osadnik popłuczyn;

5) zbiornik kanalizacji sanitarnej (szambo);

6) ogrodzenie z bramą;

7) murki oporowe.

W budynku SUW znajdują się, wymienione niżej, urządzenia stacji uzdatniania wody:

1) zbiornik filtracyjny z orurowaniem;

2) osprzęt automatyczny: zawory klapowe typ (…), uszczelnienia (…) z napędami dwustronnego działania i zaworem pilotowym; zawory elektromagnetyczne membranowe (…); sterownik elektroniczny (…);

3) złoże filtracyjne;

4) aerator;

5) pompa głębinowa;

6) pompy dystrybucyjne: zestaw trzech połączonych równolegle pomp z zasileniem przez falownik i układem sterowania;

7) pompa płucząca;

8) chlorator;

9) poziomy w zbiorniku retencyjnym regulowane czujnikami z wyłącznikami kulkowymi zawieszonymi we wspólnych wiązkach w zbiorniku retencyjnym wody czystej.

Stacja uzdatniania wody stanowi wyodrębniony w terenie, organizacyjnie i technologicznie majątek Państwa przedsiębiorstwa. Woda uzdatniona w SUW była tłoczona przez Państwa wodociąg do członków Państwa spółdzielni i innych odbiorców.

Po przekazaniu wodociągu Miejskim Zakładom (…) 15 października 2018 r. zaprzestali Państwo działalności polegającej na wydobyciu i dostawie wody.

Opisany wyżej SUW spełnia wymagania określone zorganizowanej części przedsiębiorstwa określone w art. 2 ust. 1 pkt 27e ustawy.

Stanowisko takie potwierdza też wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 19 maja 2016 r. I SA/Rz 13/16 stwierdzający, że: „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich, jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.”

SUW, decyzją Państwa zarządu, jest wyodrębnionym w terenie organizacyjnie, funkcjonalnie i rachunkowo w Państwa Spółdzielni, która nie prowadzi już działalności gospodarczej polegającej na wydobyciu, uzdatnianiu i dostawie wody, choć potencjalnie taką działalność można prowadzić.

W ramach planowanej transakcji nie dojdzie do przekazania zobowiązań, gdyż takich zobowiązań nie ma, za wyjątkiem zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości, który nabywca będzie zobowiązany płacić. Nie zatrudniają Państwo pracowników.

Wskazali Państwo, że nabywca będzie miał możliwość prowadzenia działalności polegającej na wydobyciu i uzdatnianiu wody w oparciu o nabyte składniki majątkowe. Oczywiście będzie musiał podjąć działania organizacyjno-techniczne, aby uruchomić urządzenia i rozpocząć wydobycie.

Państwa majątkiem są również trzy niezabudowane działki nr 2 o powierzchni (…) m², nr 3 o powierzchni (…) m², nr 4 o powierzchni (…) m². Działki te w rejestrze gruntów prowadzonym przez Miasto (…) zakwalifikowane są jako grunty orne. Dla tych działek teraz nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Nie mogą Państwo określić jaki będzie stan w na dzień sprzedaży, gdyż nie znają ani nabywcy ani dnia sprzedaży. Planują Państwo, że nabywca zostanie wyłoniony w drodze postępowania przetargowego, które rozpoczną Państwo niezwłocznie po uzyskaniu interpretacji podatkowej. Po wyłonieniu nabywcy sprzedaż powinna nastąpić w ciągu miesiąca. Po rozpoczęciu Państwa likwidacji zadaniem likwidatorów jest sprzedaż – spieniężenie Państwa majątku. Likwidatorzy zamierzają sprzedać opisany wyżej majątek w taki stanie w jakim się znajduje, a w szczególności sprzedać stację uzdatniania wody jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmująca wymienione wyżej budynki, budowle i urządzenia oraz dokumentację techniczną.

Pytania

1. Czy opisana wyżej stacja uzdatniania wody jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w zrozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT?

2. Jeśli tak, to czy przy sprzedaży tej zorganizowanej część przedsiębiorstwa będzie miał zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, co oznacza, że taka transakcja nie podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Uważają Państwo, że sprzedaż wymienionych wyżej składników majątku jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług gdyż: 1) opisana wyżej stacja uzdatniania wody jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w zrozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, a więc przy sprzedaży tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie miał zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, co oznacza, że taka transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania stacji uzdatniania wody za zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji braku opodatkowania jej dostawy podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Dlatego też dla potrzeb tych przepisów należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zgodnie z którym:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5. koncesje, licencje i zezwolenia;

6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8. tajemnice przedsiębiorstwa;

9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Sformułowanie zawarte w zacytowanym art. 55¹ Kodeksu cywilnego „obejmuje ono w szczególności”, pozwala uznać, że definicja wymienia tylko przykładowe elementy przedsiębiorstwa. W rezultacie przedsiębiorstwo może obejmować także inne, niewymienione w tym przepisie składniki, jak również może składać się z niektórych tylko elementów wyliczenia zawartego w art. 55¹ Kodeksu cywilnego.

Kluczowym dla uznania, że przedmiot transakcji stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego (a co za tym idzie, ustawy o VAT) jest więc to, że stanowi on „zespół” składników materialnych i niematerialnych o cechach „zorganizowania” oraz „przeznaczenia doprowadzenia działalności gospodarczej”.

Potwierdza to art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” - wyrok NSA z 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).

Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że określony zespół składników tworzących część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej np. oddziału, wydziału, zakładu i jest wyodrębniony w oficjalnych dokumentach przedsiębiorstwa, np. statucie, regulaminie organizacyjnym.

Wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z okoliczności sprawy wynika, że do 15 października 2018 roku Państwo wydobywali, uzdatniali i dostarczali wodę członkom spółdzielni i innym osobom, które były przyłączone do wodociągu spółdzielczego. Wydobycie i uzdatnianie wody odbywało się w Państwa stacji uzdatniania wody (dalej SUW). Stacja uzdatniania wody zlokalizowana jest na należącej do Państwa zabudowanej działce nr 1 o powierzchni (…) m². Działka jest ogrodzona. Znajdują się na niej wymienione niżej budynek i budowle:

1) budynek SUW o powierzchni użytkowej (…) m² z transformatorem w wydzielonej części budynku należącym do A. S.A., dla której ustanowiona jest służebność ujawniona w księdze wieczystej;

2) ujęcie wody – studnia głębinowa;

3) dwa zbiorniki wyrównawcze po (…) m³ każdy;

4) osadnik popłuczyn;

5) zbiornik kanalizacji sanitarnej (szambo);

6) ogrodzenie z bramą;

7) murki oporowe.

W budynku SUW znajdują się, wymienione niżej, urządzenia stacji uzdatniania wody:

1) zbiornik filtracyjny z orurowaniem;

2) osprzęt automatyczny: zawory klapowe typ (…), uszczelnienia (…) z napędami dwustronnego działania i zaworem pilotowym; zawory elektromagnetyczne membranowe (…); sterownik elektroniczny (…);

3) złoże filtracyjne;

4) aerator;

5) pompa głębinowa;

6) pompy dystrybucyjne: zestaw trzech połączonych równolegle pomp z zasileniem przez falownik i układem sterowania;

7) pompa płucząca;

8) chlorator;

9) poziomy w zbiorniku retencyjnym regulowane czujnikami z wyłącznikami kulkowymi zawieszonymi we wspólnych wiązkach w zbiorniku retencyjnym wody czystej.

Stacja uzdatniania wody stanowi wyodrębniony w terenie, organizacyjnie i technologicznie majątek Państwa przedsiębiorstwa. Woda uzdatniona w SUW była tłoczona przez Państwa wodociąg do członków Państwa spółdzielni i innych odbiorców.

Po przekazaniu wodociągu Miejskim Zakładom (…) 15 października 2018 r. zaprzestali Państwo działalności polegającej na wydobyciu i dostawie wody.

SUW, decyzją Państwa zarządu, jest wyodrębnionym w terenie organizacyjnie, funkcjonalnie i rachunkowo w Państwa Spółdzielni, która nie prowadzi już działalności gospodarczej polegającej na wydobyciu, uzdatnianiu i dostawie wody, choć potencjalnie taką działalność można prowadzić.

W ramach planowanej transakcji nie dojdzie do przekazania zobowiązań, gdyż takich zobowiązań nie ma, za wyjątkiem zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości, który nabywca będzie zobowiązany płacić. Nie zatrudniają Państwo pracowników.

Wskazali Państwo, że nabywca będzie miał możliwość prowadzenia działalności polegającej na wydobyciu i uzdatnianiu wody w oparciu o nabyte składniki majątkowe. Oczywiście będzie musiał podjąć działania organizacyjno-techniczne, aby uruchomić urządzenia i rozpocząć wydobycie.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą tego, czy stacja uzdatniania wody stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i jej dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część na dzień jej sprzedaży jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Państwa zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po przeniesieniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę w oparciu o nabyte składniki.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz treść złożonego wniosku wskazać należy, że opisany we wniosku przedmiot sprzedaży - stacja uzdatniania wody - nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Warunek wyodrębnienia organizacyjnego składników majątkowych będących przedmiotem sprzedaży, wbrew Państwa twierdzeniu należy uznać za niespełniony, gdyż z wniosku wynika, że składniki te są wyodrębnione organizacyjnie w terenie, a nie w strukturze Państwa przedsiębiorstwa na podstawie statutu, regulaminu lub na podstawie innego dokumentu.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że składnik majątku, który ma być przedmiotem sprzedaży jest w Państwa przedsiębiorstwie wyodrębniony funkcjonalnie i rachunkowo.

Jak wcześniej wskazałem, wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. - obejmować elementy (składniki majątkowe materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki te powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa.

Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy prowadzi do wnioski, że w sprawie nie można uznać, że przedmiot sprzedaży stanowić będzie funkcjonalną całość, która pozwoli na prowadzenie działalności przez nabywcę.

Po pierwsze po przekazaniu w październiku 2018 roku przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu wodociągu, nie prowadzą Państwo działalności polegającej na wydobyciu i dostawie wody.

Po drugie zauważyć należy, że przedmiotem sprzedaży będzie jedynie stacja uzdatniania wody. Sprzedaż nie będzie obejmować żadnych zobowiązań – takich zobowiązań nie ma.  Sprzedaż stacji uzdatniania wody nie będzie związana również z przejęciem przez nabywcę pracowników, ponieważ Państwo pracowników nie zatrudniają.

Okoliczności sprawy potwierdzają więc, że nabywca nie będzie miał faktycznej możliwości, przy pomocy stacji uzdatniania wody, prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w zakresie wydobycia i uzdatniania wody, skoro od 2018 r. Państwo takiej działalności już nie prowadzą. Nie da się kontynuować nieprowadzonej działalności.

Ponadto, z samej definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT wynika, że jest to zespół składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązań. Sytuacja, w której, przedmiotem transakcji sprzedaży będzie wyłącznie stacja uzdatniania wody bez zobowiązań związanych z jej funkcjonowaniem, bez pracowników niezbędnych do jej obsługi oznacza, że składnik ten nie realizuje określonych zadań gospodarczych już w Państwa przedsiębiorstwie. Nawet sytuacja nieprzerwanego prowadzenia przez Państwa działalność gospodarczą w zakresie wydobycia i uzdatniania wody, w przypadku gdyby przedmiotem sprzedaży była wyłącznie stacja uzdatniania wody bez zobowiązań wynikających np. z umów na sprzedaż wody, na jej uzdatnienie, oznaczałaby, że nabywca nie mógłby realizować określonych zadań gospodarczych związanych z jej wydobyciem i uzdatnianiem.

Nie można więc zgodzić się z Państwem poglądem, że nabywca, po podjęciu działań organizacyjno-technicznych, będzie miał możliwość prowadzenia działalności polegającej na wydobyciu i uzdatnianiu wody w oparciu o nabyte składniki majątkowe, jeżeli Państwo nie wykorzystują tych składników w działalności polegającej na wydobyciu i uzdatnianiu wody.

Tym samym, zgodnie z uwagami poczynionymi powyżej, stacja uzdatniania wody nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji do jej sprzedaży nie znajdzie zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy, a więc wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT.

Opisana transakcja sprzedaży dotyczyć będzie w niniejszej sprawie zbycia składniku majątku podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie rozstrzygnięcia w zakresie przedstawionych we wniosku pytań nr 1 i 2 dotyczących uznania, że stacja uzdatniania wody stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i jej dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W zakresie przedstawionego przez Państwa we wniosku pytania nr 3 dotyczącego uznania, że do sprzedażyniezabudowanych działek nr 2, nr 3 i nr 4 ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wdane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00